Jump to content

Noen som har Meaco DD8L tørkerotorbasert avfukter


Targa 23.1

Recommended Posts

Uten å ha erfaring med noen som helst annen avfukter, så kan jeg kun lovord å si om den.

Jobber som den skal og holder båten tørr og fin. Madrassen, sengetøy, tak, vindu etc etc er alltid tørt. -og da bor jeg i båten... Den har fast plass på gulvet mellom kartbordet og en stikkkøye akter...siden kartbordet alltid er overfylt med verktøy og stikkøya brukes til oppbevaringsbokser med klær. Den holder det da tørt helt frem i forpigen. Sover med døra til salongen åpen og støyen er ikke plagsom.

 

Jeg har enda ikke brukt slangen på den og erfart eventuelle problemer hvor den angivelig ikke skal være helt patent uten modifikasjon på slangen.

 

Med normal aktivitet ombord trekker den nå ut 1 liter i døgnet. Da lekker det litt frisk luft inn i båten hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål;

Ved strømbrudd, slår avfukteren (Meaco DD8L) seg automatisk på når strømmen kommer tilbake i gjen, eller må man fysisk slå den på?

Spør fordi der jeg ligger i vinteropplag opplever vi stadig strømbrudd, og da slår ikke den avfukteren jeg har i dag seg på automatisk.

/per

Link to post
Share on other sites

Kal-el, bare for å tenke høyt.... Hvordan kan den stadige plutselige strømstansen påvirke avfukteren på sikt? Tenker på det du skrev mtp at når du skrur av avfukteren på knappen, fortsetter den en stund før den skrur seg helt av. Lurer på om den kjøper seg ned på den måten...

 

Dersom du setter på innstillignen med 2dråper og tommel opp, så vil den automatsik teste luften hver 30. Minutt. I bruksanvisningen står det noe om at det energimessig er mest gunstig å la den jobbe automatisk. RF er da på 50%.

 

Kanskje vi skulle ha tipset importøren om denne tråden så han kan komme med råd etc.

 

Dessuten burde vi fått % på denne avfukteren siden vi snakker så godt om den :)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei godtfolk!

Jeg er importør for Meaco DD8L og har blitt tipset om denne tråden. Jeg skal forsøke å oppklare noen saker:

 

- Det er helt normalt at maskinen lukter litt ved første gangs bruk, og etter at den har vært ute av drift på en stund. Dette skyldes at luftrensingen har mye å gjøre, og det gir seg etterhvert.

 

- Ionisering har med luftrensing å gjøre, og har ingenting med selve avfuktingen å gjøre. Ioniseringen kan slås av og på med en knapp. Når den er på så sender avfukteren ut mange negative ioner til luften. Støvet er som regel positivt ladet, og når de negative ionene kommer ut i luften så gjør de at de små støvpartiklene i luften binder seg sammen. Det blir da noen store partikler istedenfor mange små, og de faller dermed ned på dørken. Der blir de vasket bort, tatt i støvsugeren eller går i luftfilteret på avfukteren. DD8L Standard har denne funksjonen, DD8L Junior har den ikke.

 

- Ja, maskinen starter etter strømstans, og den starter i samme modus som den var i da strømmen forsvant. Det er ikke noe batteri og den husker dette selv etter veldig lang strømstans. Jeg er usikker på om den husker det "til evig tid", men den husker det temmelig lenge, og godt nok for de fleste.

 

- Maskinen tåler strømbrudd, men det er ikke bra for den. Det samme gjelder bruken av tidsur. Den tåler det, men det er ikke bra. Når man slår av maskinen så går viften i noen minutter etterpå for å kjøle maskinen ned. Det sitter et varmeelement inni maskinen, og det er viktig at maskinen får kjølt seg ned før strømmen blir koplet bort. Strømbrudd og tidsur er derfor ikke heldig, selv om den tåler det. Over tid vil dette redusere levetiden på maskinen, og det er spesielt varmeelementet som kan ta skade. Dersom maskinen koples fra strømmen og deretter flyttes med en gang så er dette ikke bra. Varmeelementet er sårbart for støt og brå bevegelser når det er varmt. Det tåler noe mer når det er kaldt. Forsøk derfor å unngå for mange strømstans, og unngå bruk av tidsur. Dette kan ødelegge levetiden for avfukteren på sikt.

 

- Bruk av tidsur er som nevnt ikke bra for maskinen, og det er heller ikke nødvendig. Noen bruker dette for å spare strøm, men det hjelper svært lite. Det er bedre at avfukteren selv får styre dette med hygrostaten. Avfukteren vil bare gå dersom det er behov for den. Når det blir tørt nok så vil den slå av varmeelementet (den siste versjonen vil også slå av viften). Bruker man tidsur så vil maskinen ikke bruke noe strøm når den ikke har tilgang til strøm, men fuktigheten i båten vil stige, slik at maskinen må kjøre enda hardere når den får tilgang på strøm. Totalt sett vil du derfor ikke spare noe strøm. Det eneste man opplever er at fuktighetsnivået i båten har større endringer, og det er vel ikke spesielt heldig. La heller maskinen bruke sin egen hygrostat, og stol på at det virker. Den vil da bare bruke strøm når det faktisk er behov for det, og når det ikke er behov for det vil den kun bruke 30 Watt på viften om det er første generasjon, eller ikke strøm i det hele tatt om det er andre generasjon. Man kan sammenligne dette med en panelovn. Man har ikke tidsur på panelovnen, men man stoler på at termostaten styrer dette. Slik er det også med avfukteren: La den jobbe selv og la hygrostaten styre. Sett den på 50% relativ fuktighet (tommel opp), og la den selv gjøre jobben. Har du stor båt og lang avstand fra avfukteren til der fukten er så sett den på 40% (tre dråper)

 

- Husk å rense luftfilteret! Det er viktig for å oppnå lang levetid på maskinen. Renses best med støvsuger eller blåses rent. Ikke bruk vann om du har DD8L Standard. Da vil du fjerne det bakteriedrepende belegget på filteret.

 

Lurer dere på noe mer, så bare spør!

 

Hilsen Akvanauten (Som er veldig glad i vann, men ikke hvor som helst!!)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Avfukteren bør ikke brukes i kuldegrader. Maskinen selv har ikke så mye imot det, men den fjerner ikke lenger noe særlig vann. Problemet er at om den skulle klare å fjerne noe vann, så vil den kvitte seg med vannet enten i beholderen eller ut i slangen. Er det kuldegrader så vil dette vannet fryse. Er det nok vann i beholderen så vil denne kunne frostsprenges, og går slangen tett så vil vannet ledes til beholderen og den vil kunne frostsprenge. Har man veldig kort slange så vil vannet kunne renne ut før det fryser, men jeg vil ikke garantere det. Det er også ting inne i maskinen som vil kunne ta skade av frost, dersom det er nok vann i den når den fryser. På den annen side er det som regel veldig lite vann i lufta når det er frost, så i praksis går det ofte bra likevel, men jeg tør ikke garantere det, og jeg vil anbefale å ikke bruke den når det er frost.

 

Maskinen gir noe varme, og den vil kunne hjelpe til å holde båten frostfri. MEN, når maskinen får båten tørr nok, så vil den slå av varmeelementet, og den gir ikke lenger noe varme. Skal man være sikker på å ikke ha frost så må man ha en varmeovn i tillegg. Du behøver ikke ha varmen på 20 grader, men hold det over null. Termostaten på 5 grader tror jeg er fornuftig. Når det blir skikkelig kaldt over lang tid, og båten er tørr og fin innvendig (fordi du har brukt avfukteren hele høsten), så kan man slå av både avfukter og varme og la hele båten fryse ned. Husk bare å kople det til igjen når temperaturen kommer over null.

 

Første/andre generasjon: Første generasjon slår av varmen når det blir tørt nok, men kjører fortsatt viften. Andre generasjon slår av både varme og vifte. Du kan ikke se forskjell. Man kan finne det ut på flere måter. Kjør båten relativt tørr, for eksempel med noen timer på 35% (klestørksymbolet). Deretter setter du den på 60% (en dråpe). Om man hører godt etter så vil man høre et lite klikk når hygrostaten slår av maskinen. Etter noen minutter vil andre generasjon stoppe viften helt. Har man første generasjon så kan man kjenne på luften som kommer ut, dersom det er kald luft som kommer ut, men viften går fortsatt, så er den en første generasjon. Setter du den tilbake på 35% (klestørk) så vil andre generasjon starte både vifte og varme, første generasjon vil du ikke se noe forskjell på, men kjenner du på luften så vil du merke at luften blir varmere etter et minutt eller to. Dersom du ikke har bilde av en / to / tre dråper på betjeningspanelet, men istedenfor har en tekst der det står minimum, maximum, laundry etc så er det 99% sikkert at du har en første generasjon.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...