Jump to content

Noen som har Meaco DD8L tørkerotorbasert avfukter


Targa 23.1

Recommended Posts

..Tenk så kjekt det blir å skrive i salgsannonsen at avfukter er brukt, den dagen man skal selge...

Et godt poeng :thumbsup: Har skrudd ned paneler og slikt i båter der det ikke har vært brukt avfukter. Selv om båtene virket tørre og fine på utsiden av panelene viste det seg å være mye sopp bak. Mangel på luftsirkulasjon kombinert med høy fuktighet. En kombinasjon av isolasjon (som hjelper mot kondens) og at avfukter er brukt bør selge bedre enn båter i lik klasse til samme pris uten slikt montert.

 

De fleste tupperwarebåter jeg har vært borti er dessverre alt for dårlig konstruert med tanke på luftsirkulasjon inni kriker og kroker. Da jeg drev på som trebåtbygger var nettopp luftsirkulasjon bak innredning noe vi var svært nøye med. Glassfiberbåter trekker ikke så mye vann som båter i tre, men det viser seg jo at de kan ha vel så mye fuktproblematikk som sine eldre søsken. I min nåværende båt (glassfiber) har jeg borret opp luftehuller i alle skap og også montert luftegjeller i alle dører. Sammen med isolering, luftavfukter og god lufting når været tillater det håper jeg dette holder soppen borte. Ikke bra å bo i soppbefengt luft i lengden :worry:

Link to post
Share on other sites

Er ikke det bare å bygge den inn og bruke slik kraftig "aluminiumsfolie" som er beregnet til lufterør og brette til som overgang til lufterørene? Var brukt noe slikt på den gamle avfukteren i båten, folien er en del stivere enn husholdningfolie, så den holdt formen godt og sørget for at den tørre luften ble blåst ut luftegjellene bak skottet der avfukteren var montert.

Link to post
Share on other sites

Dere må være litt forsiktige med å gjøre slike ting. Slikt avfuktere er veldig avhengig av å få nok luftgjennomstrømning. Dersom man setter på for mye rart så vil det kunne begrense luftgjennomstrømningen, og maskinenfår ikke nok kjøling. Det er flere sikringer som beskytter den, så det er nok ikke farlig, men noen av disse sikringene er vanskelig og dyrt å bytte, så jeg anbefaler å ikke gjøre slike modifiseringer.

 

Det forrige modellen (DD122) hadde et spjeld som kunne styre luften som ble blåst ut. Forsåvidt en kjekk funksjon, men det ble fjernet på DD8 for å sikre mest mulig luftgjennomstrømning. Spjeldet bremset luften noe.

 

Vi jobber med en løsning for å kunne få fastmontering av DD8 og håper å få dette på plass til neste sesong.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Korleis vil ein slik avfuktar fungere i ein trebåt? Eg har ei 30-fots tresnekke som ligg på sjøen i vinter og der blir det ein del kondens så det hadde vore fint å fått tørka litt i den men er litt usikker på om huset er tett nok. Kor tett må det vere? Vil avfuktaren bli overbelasta eller kort og godt ikkje fungere viss det ikkje er tett nok? Kan stenge alle ventilar, men det vil uansett vere ein del "hol"

Redigert av ksnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Vil tro at det ikke skulle være noe problem, ingen båter er 100% tette, Mariell er i allefall ikke det. Ved å stille den inn på 60% fuktighet skulle heller ikke treverket tørke for mye ut.

 

Jeg har nå 40% luftfuktighet ombord og har satt vekk avfukteren for vinteren. Siden jeg i perioder bor ombord er det endel varme på.

Tar den frem igjen om luftfuktigheten skulle stiger til over 70%. Noe som mest sannsynlig vil skje ved påsketider.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Korleis vil ein slik avfuktar fungere i ein trebåt

Hadde den i trebåt tidligere, men det var en kaldbakt båt, så det blir vel ikke helt det samme, men det gikk i alle fall greit i den....

 

Jeg kjøpte en DD122 FW (forgjengeren til DD8L) fra Shipshop i 2011 til min svigerfar.

 

Nå var det en feilalarm på den som viste seg å være en eller annen form for sikring som var innebygd i varmeelementet som var defekt.

Fikk tilsendt nytt komplett varmeelement som jeg byttet selv og den var heldigvis oppe å stå igjen!

 

Greit med god service!

 

 

Jeg selv kjøpte direkte fra England for snart 3 år siden (før shipshop ble importør) og den har trukket ut mange liter vann både i båten og hjemme i løpet av den tiden

Har fungert uten feil hele tiden

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg synes det er på sin plass å skryte litt av både selve avfukteren og leverandøren!

 

Saken er at min DD8L avfukter begynte å krangle litt for noen uker siden. Den stoppet, og alarmlampa blinket. Deretter kunne den virke normalt en stund, før feilen gjentok seg. Jeg kommuniserte med leverandør (jeg handlet hos Shipshop.no), og ble anbefalt en runde med støvsugeren. Jeg hadde nylig støvsugd, men tok en ny runde. Ingen forskjell. Maskinen kom og gikk. Leverandør fortalte at han er stadig på farta i området her, og foreslo å komme innom for å sjekke avfukteren min. Som sagt, så gjort. Han stilte hjemme hos meg med en ny maskin. Jeg hentet frem den gamle maskinen, som for tiden tjenestegjorde i vaskekjelleren (må vel kjøpe en maskin til...), og skrudde den på for å sjekke om den ville gå nå (ville vært typisk). Leverandør hørte umiddelbart at denne maskinen ikke var i orden, den bråkte nemlig mer enn den skal gjøre. Jeg har hatt en liten mistanke, men jeg har tenkt at "den skal vel være sånn". Den har vært slik siden den var ny. Teorien er at den jobber for tungt, og dermed går varm av og til. Derfor alarmlampe.

 

Min avfukter er kjøpt i august 2011, så dette er en reklamasjonssak, den saken er grei. Men jeg vil fremheve svært god og løsningsorientert service fra leverandør! Jeg hadde 1. generasjons DD8L uten automatikken, og den nye (har brukt den i 2 uker nå) er vesenlig mer effektiv enn den gamle. Og mye mer stillegående. Så det er ingen tvil om at den gamle ikke var i orden.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide å gjøre opp status for min bruk av DD8L etter bruk gjennom hele høst og vinter.

 

Den har rett og slett gjort jobben med å holde båten fuktfri. Alt av puter, madrasser, dyner, sengetøy, jakker mm har ligge ombord. Alt er knusk tørt og muggfritt. Båten kjennes lun og tørr ut når jeg kommer ombord. Gammel båtlukt er borte. Helt topp.

Jeg har rett og slett en god følelse av at dette har gjort båten godt og er svært livsforlengende.

Jeg kommer til å bruke den videre gjennom sesongen. Ideelt sett, så hadde det vært bra med en innebygget, bortgjemt avfukter, men alt er kompromiss. Nå har jeg brukt penger på denne, så da får jeg bruke den.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Kjøpte DD8L hos Best Marine i Haugesund for noen uker siden.

Har brukt den ombord mens vi har hatt landstrøm og må si jeg er veldig fornøyd.

I likhet med hva andre har skrevet, er båten fin og tørr innvendig og det lille av båtlukt

som var tidligere er borte. Kan trygt anbefale denne avfukteren. I tillegg lager den en god inne-temp.

i og med at den løfter den 12 grader.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Nede i båten under presenningen i dag. Vurderte å skaffe avfukter etter å ha lest om de åpenbare fordelene. Har hatt på frostsikring i hele vinter og synes puter kjennes greit tørre ut, men noe fuktighet må det jo være der inne.

Ned til Wærner´s Båtbu (hyggelig å komme inn der igjen :-)) og nå er den pakket ut og startet opp. Det blir spennende å se hvor mye vann det blir i bollen!

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Denne kunne ikke jeg vært foruten i båten denne vinteren. Har brukt den 3 vintere. Koblet opp mot ring hytta varm for og styre avfuktern når det har vært mest brukt for den. Båten er helt knusktørr innvendig. Løftet på dyner og klær i skapene i dag. Alt helt tørt og ikke tegn til fukt eller lukt. Når det har vært kalt er det bare et hylite varmerør på . Ved regn slaps og litt for fuktig vær er det bare og sende en sms og avfukter starter.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Nå har det jo i utgangspunktet vært en veldig tørr vinter her i vest, men DD8L'n har gjort jobben i vinter også. Satt den på tommelsymbolet, 50% RF, og alt er velstand. Veldig kjekt å bare lempe alle seil i salongen, løst pakket, og gitt dem en fin tørk der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...