Targa 23.1 Startet 9.September.2012 Del på Facebook Startet 9.September.2012 Vurderer å kjøpe ny avfukter i båten min, den fra Clas Ohlson samler ikke vann lenger. Er det noen som vil dele erfaringer med Meaco DD8L tørkerotorbasert avfukter http://meaco.no/butikk/ Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Jeg kjøpte en slik i fjor høst, og kjørte den en del i båten i forbindelse med at båten gikk i opplag. Veldig effektiv maskin, og jeg synes at lufta i båten ble veldig mye bedre. I vinter har den vært veldig god å ha i vaskekjelleren for klestørking. Anbefales! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
mormalv Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Har den DD8L Junior utgaven. Funker supert! Fordelen med disse er jo at de funker selv om temperaturen daler ned mot 0 også. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Kjøpte også en slik i høst som var. Den stod i båten gjennom høsten og vinteren, satte den på økonomifart og da var luftfuktigheten ca 55%. Kjempefornøyd med den. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Takk Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Kjøpte denne på forsommeren, og er strålende fornøyd så langt. Sengetøyet var knusktørt gjennom hele sommeren, selv da vi tørket regntøy inne i lugaren. http://www.jula.no/luftavfukting-20-l-dogn-d-520-400-w-417035 Sjekket litt rundt på en del forum for proffe VVS folk, og denne fikk gode skussmål. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
REM Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Den fra Jula ligner da mistenkelig på den jeg kjøpte på Maxbo for 1400,- for et par-tre år siden. Funker ikke da tempen nærmer seg 0 grader. Ellers OK, men ingen "Munter" Munter solgte de forøvrig på "Båter i Sjøen" i forrige uke til 16000,- Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tore B Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Jeg har DD8L den har nå fungert problemfritt i ett år. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Henger med på , har denne og den fungerer helt som den skal. Kan brukes i båt, bil, kjeller osv. En spesiellt hyggelig funksjon er at den kan drenere vannet rett i sluken, jeg satte min litt høyt oppe og drenerte ned i vasken på badet. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Jeg Kjøpte ogsåen Maeco DD8L for et års tid siden. Har stått ombord i båten høsten og vinteren igjennom og holdt det tørt ombord. Brukte den også flittig i sommer når vi hadde lanstrøm i gjestehavner. Tørker håndlkær og vått tøy på et blunk om bord og drenerer rett i kjøsvinet. Kjempefornøyd.. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 Hva gjør ioniseringsfunksjonen på meacoen ?? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 Jeg har kjøpt DD8L junior,og er nettop begynt å bruke den.30 fots lukket båt.Skuffen er full fra en dag til neste,to dager på rad.Har stengt de luker og ventiler som kan stenges,men er usikker på om det er godt nok.Vil jeg bare fortsette å avfukte hele vestlandet om jeg ikke gjør noe med f.eks dørksluker og noen andre skroggjennomføringer som kan slippe inn frisk fuktig luft? Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 Har du den på full guffe eller cosmic ? Med eller uten ionisering ? Vet du hva ionisering funksjonen er ? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 Vet ikke hva ioniseringsfunksjonen går ut på,og har den heller ikke.Har stilt min på sånn anbefalt idealstilling. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 ...Vil jeg bare fortsette å avfukte hele vestlandet om jeg ikke gjør noe med f.eks dørksluker og noen andre skroggjennomføringer som kan slippe inn frisk fuktig luft? Ja! Fuktig luft kan trenge inn selv den minste sprekk og ventil, men klart, det hjelper godt på at du har lukene igjen. Etter hvert som interiør, kjølrenne og skrogtrekk blir tørrere og tørrere vil vannmengden du klarer ta ut av lufta minke, men så lenge båten ikke er absolutt hermetisk tett vil det alltid sive inn litt fuktig luft. De nye Meacoene skal ha en økonomifunksjon som gjør at vifta ikke sviver hele tiden. Har du en slik avfukter trenger du i alle fall ikke være så redd for strømforbruket når båten har blitt skikkelig tørr Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 OK.Takk for svar,Hakkanen.Da lar jeg den bare stå på øko. inntil videre.Om ikke vannmengden avtar,får jeg tette mer igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 Hvordan er støynivået fra denne avfukteren? Særlig opplevd støynivå... Sammenlign gjerne med elektriske vifteovner mtp støy. Vurderer å sette inn avfukter i høst/ vinter. Har bodd i båten siden medio mai, men kommer sannsynligvis til å trekke med meg dyna ut i leiligheten etterhvert. Dog kommer jeg til å bo i båten en del i høst/vinter uansett for å teste ut hvordan det går. Tørr båt er alfa omega. For oss som har gamle båter er det et must å sørke for at alle dekksgjennomføringer er tette så det ikke kommer inn vann. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 Leste gjennom spesifikasjonene og fikk noen svar.. Ionisering av lufta betyr at den tar knekken på bakterier. Mugg f.eks. Og det er ikke å forakte. Men det står at w forbruk gir w i varme. Mao om den bruker 500w, gir den da like mye varme som en regulær varmeovn på 500w? Setter jeg en oppsamlerdunk nedi kjølen med lensepumpe og nivåvakt, så skal vel det hele gå av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 Jeg gikk en tur på vaskerommet for å sjekke litt. :-) Den lager såpass mye lyd at jeg ikke ville hatt den i et rom jeg skal sove i. Det gjelder enten den står på Minimum/Low eller Laundry (som er maks). Avfukter-delen lager like mye lyd uansett hastighet, høres det ut som. Det er vifta som blåser varmluft som øker i støynivå når effektiviteten økes. Om den gir 500 watt vet jeg ikke, men den gir en fin lunk i vaskekjelleren. Jeg skal bruke den i båten i helga, og regner med at den avgir tilstrekkelig med varme der foreløpig. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
8lv Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 Ja men det er det nok lurt å slå på denne ioniseringa da ! Tje stø er det jo av vifte og som key freak sier så virker det som støyen/ vifta bråker likemye på alle stiller ! Men min er satt på benken i byssa og slange ned i vasken og tror ikke støyen vil bli noe problem frem til bingen i forpiggen ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 (redigert) Sitter i skrivende stund i salongen i seilbåten. har en keramisk vifteovn, 1500 w, som går på laveste hastighet og et støynivå jeg ikke tenker over. Den støyer, det gjør den, men ikke plagsom, selv om den er 2 meter unna. Hvor mange w den forbruker nå, vet jeg ikke, men det er ikke mer enn 9 grader ute og jeg svetter her inne. Rigget opp termometer nå som viser 30 grader 30 cm fra taket og 23 grader på salongbordet. Dersom avfukteren gir 500 w varme ved 500w forbruk, er jo det topp. Dog stusser jeg over spesifikasjonene, som sier at den fungerer i alle temperaturer, men senere skriver at den fungerer mellom 0 og 35. Samtidig ser jeg at det finnes rotasjonsavfuktere som blåser fuktig luft via 60mm slange ut av båten via dekksgjennomføring. Tenker da på Acetec RD40. Da slipper men oppsamlertank. Redigert 20.September.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 (redigert) Den fungerer vel på lavere temperaturer enn de fleste andre avfuktere i tilsvarende prisklasse, har jeg forstått. Men neppe noe særlig under 0. I båten bruker jeg forøvrig gjerne min gamle Wilfa vifteovn. Den var kjempedyr, 14-1500 kroner på slutten av 80-tallet. Men den er helt suveren, for den er så og si helt lydløs. Redigert 20.September.2012 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Eureka Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 Presisjon, vifteovnen er en thermal 2000 ceramik. Satte den nå på eko, som skal være 400w. Så da får vi se da hvor mye 400w gir i varme i en foreløpig ikke vinterisolert 30foter. Blir litt avsporing, men oppvarming og avfuktig går jo litt ut på ett i en båt man bor i. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.September.2012 Del på Facebook Svart 22.September.2012 Da har jeg knust sparebøssa, som skulle gå til kjølekompressor til kjøleboksen, og handlet DD8L. Rakk å sette i støpselet og trykk "on" før jeg kjørte på jobb i dag. Det blir det spennende å se resultatet i kveld. I dag morges var det en del kondens på vindu og taket over køya og generelt tiltagende kondens i fotenden i køya, helt fremme i forpigen. Hvordan det blir i morgen tidlig etter en natts søvn får være det vitenskapelige forsøket. Gleder meg!! -elsker plug and play produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 22.September.2012 Del på Facebook Svart 22.September.2012 Har vert i båten i helgen. Jeg bruker avfukteren på laveste nivå om natten og hører da ikke noe særlig til vifta. Da jeg kom ombord på fredag hadde avfukteren som vanlig stått på med slangen lagt nedi avløp. Likevel hadde vannbeholdern fylt seg opp og avfukteren hadde da slått seg av slik den skal. Hva kan være grunnen til at vannet renner i beholdern i steden for gjennom slangen? Slangen har selvfølgelig fall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.