Jump to content

Noen som har Meaco DD8L tørkerotorbasert avfukter

Targa 23.1

Recommended Posts

Nå har jeg hele 2 døgns erfaring og beholderen er full og maskinen stoppet når jeg inspiserer om morgenen.

Maskinen fungerer og jeg må vurdere å benytte slange istedet.

Så kommer spørsmålet; dørene ned i kabinen på Baltic er jo ikke akkurat tette (langt der i fra!). Har det noen reell effekt (håper det uansett) og vil i teorien maskinen stoppe noen gang (før juli) så lenge ny fuktig luft kan strømme til kabinen?

Hva gjør dere for å forhindre dette. Har tenkt på å putte håndkle, skumgummi o.l. i sprekkene på skyvedørene, men blir litt drastisk.

Min gikk mye i begynnelsen, men jeg har slange så jeg slipper å forholde meg til om beholderen er tom eller ikke. Jeg har seilbåt og dørene opp er ikke tette der heller, men opplever at båten er svært tør. Nå kjenner jeg ikke din båt, men prøv å la den gå en ukes tid med slange -for du får sikkert 3-4 fulle beholdere i begynnelsen ellers. Evt tett litt med noe i sprekkene.

Bruk vest!

I begynnelsen, første dagene etter at den er satt på, vil nok avfukteren trekke ut mye vann og om du har noen gliper og åpninger som du tetter, så gir det resultat. Lukk ventiler og tett sprekker. Finn enkle løsninger som lett kan tas bort eller monteres.

I seilbåten, som ligger på sjøen, er det helt tett utenom en solcelleventilator, som jeg tetter med en pose og strammer en strikk rundt. En liten glipe i cockpitdøren er det vel også.

Du kan sette avfukteren på byssebenken så dreneringsslangen renner ned i en vasken, om ikke den er stengt av ved skrogventilen. Ellers kan du vel sette inn en større, løs, vanntank, 20 liter, og det bør holde for noen dager :) Den tar vel ut max8 liter om dagen. Jeg har tenkt på, men ikke prøvd ut, at man kan la dreneringen gå i kjølsvinet dersom man har automatisk lensepumpe.

Hva sier hygrometeret? Et eksternt hygrometer er kjekt å ha for å se hvordan det ligger ann. Kommer du til båten, avfukteren har stoppet pga full tank, og hygromenteret viser 50%RF, så er det ingen bekymring og du vet at det tar tid før det er fult igjen. Tøm tanken og sett den på "tommelsymbolet" igjen. Derimot, har den stoppet pga full tank, hygrometeret viser 60-70% RF, ja da vet du at den kommer til å fylles opp igjen i løpet av neste døgn.

Her i vest har det vært en veldig tørr vinter så avfukteren har kun tatt ut fuktighet første dagen etter at jeg har vært på tur. Ellers en skvett nå og da. Når jeg er på dagstur, så står jo cockpitdøren åpen, jeg koker mat etc, så da tilføres det mye fuktig "uteluft". Men etter en dag er denne luften tørr igjen.

Dersom jeg er innom båten for tilsyn, så er jeg rask med å lukke cockpitluken når jeg går inn og ut.

Husk å støvsuge filteret hver 14 dag. ....

Har selv avfukteren stående i oppvaskkummen med en kort slange til sluken på vår Baltic. Det har fungert godt. Den går ikke kontinuerlig hele vinteren. Min erfaring er vel at den gikk mye før jul, men har ikke gått så mye i det siste. Nå er mine besøk i båten gjerne ikke ofte nok til at det er nok som dokumentasjon, men det er min erfaring. Merket godt at luften var tørrere under kalesja også, så selv om den står nede, så har den effekt også her. I praksis betyr nok det at den også jobber en del mot utelufta også og tilfører litt mer varme enn ellers.

Brukte denne i fjor vinter. Fungerer flott, men erfarte fort at det lønte seg å ha slange som rant ned i bunn. Tanken ble for liten til flere døgn uten tilsyn. I vinter har jeg vært uten båt, har da brukt denne i vaskekjelleren. Kona påstår at klærne tørker på halve tiden. (når den står på :smiley: )

Slutter meg til jubilantene. I høstferien i fjor presset vår lille skipshund på 50kg min sønn uti med det resultat at alt ble vått. Satte tørkeren på toalettet, hang de våte klærne til tørk og satte tørkeren på maks effekt. Morgenen etter var alt igjen helt knusktørt.

Har selv plassert den oppe ved byssa i båten hele året igjennom og det er nå en helt annen lukt :smiley: . Med noen tørkebokser i tillegg i skap forut på lugaren er det helt tørt og fint.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

• 9 måneder senere...

Har benyttet meg av B-vare tilbud fra Meaco.no på Meaco DD8L. Bestilte 22.12, ble sendt 23.12 og har nettopp hentet i butikk på vestlandet. Kr. 2000 + frakt, ser ubrukt ut og sendt i orginal embalasje. Embalasje blir nå brukt på av 6 år gammel maskin som skal i retur for service. Ringte opp Meaco for hjelp til feilsøking på den gamle avfukteren for en uke siden. De tror feilen skyldes defekt motor på rotor, svarte kjapt på telefon og lovet uproblematisk service. Skal rapportere tilbake her om resultat. Hadde ikke vært avfukteren foruten de 5 årene den har vært i KONSTANT bruk. Båten som nå er 7 år gammel lukter enda nybåt!

Redigert av aebi (see edit history)
  • 10 måneder senere...

Hadde lignde problem,kontakta Bedre Inneklima i Sandefjord.Fantastisk servise.Var bryteren til vannbeholder som var defekt.Fikk tørkeren tilbake,fortsatt med feil.tok kontakt med dei på nytt,med beskjed om å sende den inn igjen.Rask rep nå virker den.

Har ikkje kvittering på den,så jeg veit ikkje om den er innenfor garanti.Ingen faktura i posten.

Firma å annbefale

Hei Balcony

Dersom du har kjøpt denne i Norge så kan du levere den tilbake hos den forhandleren du kjøpte den hos, og de vil sende den inn til oss (Bedre Inneklima AS) for reparasjon. Du kan også sende den direkte til oss, men husk å legge ved kvittering for hvor og når du kjøpte den. Jeg har en ide om hva som kan være galt, og vi fikser dette uten problemer.

Send den til Bedre Inneklima AS, Bekkeveien 3, 3236 Sandefjord. Legg helst med det skjemaet du finner her: http://bedre-inneklima.no/images_hovedside/Manualer/Returskjema_Meaco.pdf

Forøvrig så ser jeg at du bor i Vennesla, og jeg skal til Vennesla onsdag eller torsdag denne uka, så om du vil så kan vi treffes og jeg kan ta den med meg for deg (Så sparer du frakten også). Ring meg på 95041135 så finner vi en løsning.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Så bra Balcony, da ordner det seg nok. Vi har et veldig godt forhold til Anstein hos Euronics og jeg vet du er i de beste hender hos ham. Jeg henter maskinen i butikken der, og så returnerer vi den så snart den er reparert. Du har den tilbake hos deg i løpet av neste uke.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

• 1 år senere...

Jeg har en Maeco DD8 L junior som har sluttet å virke. Når jeg slår den på så går den ca halvt minutt, alarmlampa tenner og den sviver videre ca 2 min på sakte fart og stopper deretter. Luftfilteret er støvsugd, selv om det ikke var noe støv i det. Er det noen som har ei forklaring/løsning på dette problemet?

Har mulig fått samme problem som deg Balcony. Fikk du en forklaring på hvorfor den stoppet og gikk i alarm modus.

Jeg har ikke kunne rose denne maskinen godt nok, men nå begynne min også å krangle. Tok den med hjem og testet ut på vaskerommet uten at det hjalp. 2 minutter så stopper Maecoen min. Non som har en ide hva det er.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Det var en liten motor inni som var kaputt. De fikset den raskt, men når jeg skulle bruke den nå i høst så fikk jeg nye problemer. Det virket slik at den virket fint i ca halvt minutt, så begynte alle lampene å blinke først kraftig, så svakere og svakere til den plutselig slo seg av. Leverte den til forretningen og de sendte den inn til rep. Etter ei uke fikk jeg beskjed om å hente en ny en uten kostnad. God service!

Redigert av Balcony (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...