Jump to content

Brygga okkuperes. Hva tenker man ?


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg har konstatert at noen båtfolk med største selvfølgelighet rigger seg til med stoler, bord, grill m.m. midt på en offentlig brygge selv om der ligger andre båter. Det er ikke det at jeg blir så forarget, heller forundret, for dette som vel er et nokså norsk fenomen. Jada, jeg har da også gjort det selv (uten bord og stoler), men da var det ingen andre båter der. Hva mener en om dette, er det ok eller?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lå i en bukt med smal brygge langs fjellet. Ikke noe særlig å måtte skræve over griller og balansere over fanget til folk som breia seg med stoler og tok hele brygga.

 

Og dagen etter måtte vi skræve over griller, tomflasker og ei diger spyruke, delikate greier og ungene lurte selvsagt på hva det var for noe.

 

Det var ikke ungdommer....

--------------------

 

Og hva skal man syns om det? Vet ikke helt men der vi lå kunne de bevegd seg 20 meter og sittet fint på land uten å okkupere hele brygga som folk faktisk måtte bruke for å gå til/fra land. At folk må sitte 1,5 meter fra båten når de drikker (griller og spyr) skjønner jeg ikke helt. Skjønner at folk som kjenner hverandre vil sitte i sammen men da må det jo vel være enklere å komme seg på land og sitte der når det er muligheter for det?

 

Dessuten burde vel folk som griller og blir stadig mer fulle kanskje være en annen plass enn på en brygge sånn rent sikkerhetsmessig?

Link to post
Share on other sites

Hvis man sitter foran sin egen båt og det er passasje på brygga må dette være helt greit.

 

Har dog vært ute for ei halvfeit matrone som skulle ligge og sole seg rett foran baugen på vår båt ( i stedet for andre enden av brygga der de selv hadde båten) Fant det noget ubehagelig og nærmest måtte stege over kvinnen for å komme ombord i egen båt.

Mulig det var en demostrativ handling siden vår gjeng hadde "okkupert" den faste sittebenken på land, men vi var der først og hadde allerede flere bakender enn sitteplasser.

Link to post
Share on other sites

Jeg har konstatert at noen båtfolk med største selvfølgelighet rigger seg til med stoler, bord, grill m.m. midt på en offentlig brygge selv om der ligger andre båter.

 

Helt ok for meg!

 

Lå i en bukt med smal brygge langs fjellet. (...) Og dagen etter måtte vi skræve over griller, tomflasker og ei diger spyruke, delikate greier og ungene lurte selvsagt på hva det var for noe.

 

Ikke i nærheten av ok for meg! Selv har jeg barn med, og så lenge man ferdes i allment farvann må man ta hensyn!

Link to post
Share on other sites

Noen ganger er oppleves det som litt vanskelig når brygga er sperra av bord og stoler og feststemte deltagere. Å måtte pløye seg veg igjennom, uten å bli involvert i festen og morsomme kommentarer. Synes det er mer slitsomt når ungene til de på bryggefesten ligger ute med planende gummibåter og kjører frem og tilbake med litt for store hekkbølger og motorleven som øker i takt med festen.

 

Men egentlig lite å klage over. Det er jo sånn det er. Uthavn, eller ligge på svai er jo en mulighet hvis man skal unngå en del av dette.

Link to post
Share on other sites

Har dog vært ute for ei halvfeit matrone som skulle ligge og sole seg rett foran baugen på vår båt ( i stedet for andre enden av brygga der de selv hadde båten) Fant det noget ubehagelig og nærmest måtte stege over kvinnen for å komme ombord i egen båt.

 

Men hvis denne feite matronen ble byttet ut med en pinup-modell så hadde det stilt seg annerledes?

 

Et ærlig svar takk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det en offentlig brygge må man forvente at det er flere mennesker der! Det har dem vel rett til også! så lenge det er pasasje forbi og folk oppfører seg så må jo det være greit! Her i Trøndelag og møre har vi lite problemer med sånt, og min erfaring er at båtfolk stort sett er hyggelige og hjelpsomme. Man hjelper hverandre med fortøyning i uthavner og ved brygger. Det er stort sett plass nok til alle.. Vil man være alene er det bare å dra en annen plass

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Setter pris på at andre er rause med oss på båttur, så vi er rause tilbake. Forutsetter at det er mulig å komme forbi uten å måtte stege eller gå fotlisten på bryggekanten. Slapp bikja i vannet en gang og lot den riste seg ved sperregjengen. Sure kommentarer, men det ble vei...

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er helt vanlig på Østlandet i hvert fall. Det er vel mest utbredt der kommunen har satt opp brygger i uthavn. I gjestehavner er dette noe mindre utbredt. Slik er min oppfatting.

Har ikke noe problem, men det er vanlig kutyme at man sitter ut for sin egen båt og holder et akseptabelt støynivå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ganske så vanlig - starter allerede der jeg (inntil nylig) har hatt båtplass før man har forlatt havna. Mange fuktige bryggefester der. Men det er også en del miljøer som føler et sterkt eierskap til bryggene som er satt opp i havnene i indre oslofjord, og som med stor selvfølgelighet inntar disse, og sogar lager egne ordensregler over hvordan alt fra førtøyning, ilandstiging og oppførsel på brygga skal foregå. Også når det gjelder egne lyder som da presenteres brygga i løpet av natten.

 

Men det er slik det har blitt, og jeg ønsker ikke bruke energien på å irritere meg så mye over det. Jeg kan finne andre havner eller ligge på svai. Eller joine dem. Jeg gjørt litt av alle alternativer i løpet av sesongen, og det er stort sett (men ikke alltid) hyggelige folk uansett hvor sterk eierskap de føler for brygga de gjester.

Link to post
Share on other sites

AOL??

Unnskyld, Nerden som slo til.

Da AOL (AmericanOnLine) koblet seg til internet med ørten millioner amerikanske brukere, oversvømmtes mange forum med "Me too" fra alle disse som ønsket å gi seg til kjenne.. Derav avledet AOL = Jeg og :-)

http://what-is-the-meaning-of.blogspot.no/2009/02/aol.html#!/2009/02/aol.html

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Lå med baugen mot flytebrygge i en gjestehavn i Oslofjorden i helgen. Og rett mot oss lå det tre "kompisbåter" fra en havn ikke langt unna. De rigget seg til med stoler og bord fremfor oss, og greit nok det. Men etter som flaskene ble tømt, ble de utrivelig høyrøstet. Detter er visstnok noe de gjør helg etter helg utover høsten. Heldigvis sover vi i akterkabinen, så vi sovnet da etter hvert etter at vi la oss.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På en populær øy midt i Sandefjordsfjorden opplevde vi at den faste gjengen

hadde benket seg ned, midt i passasjen opp fra flytebrygga med partytelt og greier. :nonod:

 

Lite greit at fulle mennesker spør plutselig om å få en kos av en av

døttrene mine da de gikk forbi. Heldigvis var kona med og sa nei...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...