Jump to content

Brygga okkuperes. Hva tenker man ?


avmønstret5

Recommended Posts

det er i liten grad ikke et personlig problem, men jeg har snakket med andre som opplever det som et problem,.

 

Da kunne jeg faktisk tenke meg å sparke selskapet på sjøen, inklusivt stoler, bord , flaskeposter og gnålkjeft.

 

Å tråkke dem på fingrene når de prøvde å komme opp..

 

Du verden ja, eller du slette tid, du store min, håper ikke du irriterer på deg et hjerteinfarkt på vegne av andre her...

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ganske så vanlig - starter allerede der jeg (inntil nylig) har hatt båtplass før man har forlatt havna. Mange fuktige bryggefester der. Men det er også en del miljøer som føler et sterkt eierskap til bryggene som er satt opp i havnene i indre oslofjord, og som med stor selvfølgelighet inntar disse, og sogar lager egne ordensregler over hvordan alt fra førtøyning, ilandstiging og oppførsel på brygga skal foregå. Også når det gjelder egne lyder som da presenteres brygga i løpet av natten.

 

Men det er slik det har blitt, og jeg ønsker ikke bruke energien på å irritere meg så mye over det. Jeg kan finne andre havner eller ligge på svai. Eller joine dem. Jeg gjørt litt av alle alternativer i løpet av sesongen, og det er stort sett (men ikke alltid) hyggelige folk uansett hvor sterk eierskap de føler for brygga de gjester.

 

Ugreit hvis det er for å privatisere offenlig friområde. På Håøyas vestside opplvde jeg at en fremmed båteier uoppfordret opplyste meg om at det var greit at jeg hadde satt meg på en tilsynelatnde permanent trebenk med bord.

Link to post
Share on other sites

Det har ihvertfall vært dødsulykker i ferskvannsmarinaer som skyldes kombinasjon av badende og strøm på avveie. Men jeg tror dette er et langt mindre problem i saltvann.................

Javel, aldri hørt om slike ulykker......noen henvisninger/hard facts ?? Langt mindre problem i bedre ledende saltvann ??? Undrende! Jeg tror hele problemet er en stor myte.

Link to post
Share on other sites

Det har ihvertfall vært dødsulykker i ferskvannsmarinaer som skyldes kombinasjon av badende og strøm på avveie. Men jeg tror dette er et langt mindre problem i saltvann.

 

Hvis man har strøm på avveie er ikke anlegget i forskriftsmessig stand og bør da stenge anlegget og kontakte en autorisert elektrikker for å få det kontrollert og fikset.

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Sigurd:

Du kan skrive inn "electrocution marina" (uten anførselstegnene) i Google, og du vil få opp noen linker. Det er et høyst reellt problem i ferskvannsmarinaer, ikke bare en myte. Her er en link til en marina der problemet er forklart. Årsaken til at ferskvann er farligere enn saltvann, er at ferskvann er en dårlig leder, så en større andel av strømmen vil gå gjennom kroppen til svømmeren istedet for gjennom vannet. Saltvann er en god leder, og siden strømmen velger minste motstands vei, vil strømmen gå gjennom vannet istedet for kroppen til svømmeren.

 

Omegaen:

Jeg vet ikke om en marina kan sikre seg 100% mot feil på anlegget i båtene som plugger seg innn. Og jeg er selvfølgelig enig om at anlegg som ikke er i forskriftsmessig stand bør stenges inntil problemet er fikset. Men kan man være garantert at dette skjer i praksis ved alle marinaer ? Jeg ville ihvertfall ikke lagt på svøm mellom båtene i en ferskvannsmarina med landstrøm, og satset på at både marinaen og alle båteierne hadde alt i forskriftsmessig stand.

Link to post
Share on other sites

Omegaen:

Jeg vet ikke om en marina kan sikre seg 100% mot feil på anlegget i båtene som plugger seg innn. Og jeg er selvfølgelig enig om at anlegg som ikke er i forskriftsmessig stand bør stenges inntil problemet er fikset. Men kan man være garantert at dette skjer i praksis ved alle marinaer ? Jeg ville ihvertfall ikke lagt på svøm mellom båtene i en ferskvannsmarina med landstrøm, og satset på at både marinaen og alle båteierne hadde alt i forskriftsmessig stand.

 

Man kan aldri være garantert for noe. Og man kan ikke sikre seg helt heller hvis ikke man fysisk går rundt å sjekker hver enkelt båt før de får plugge seg til, men det blir nok for mye arbeid for mesteparten av marinaene, om ikke alle. Det samme gjelder jo for båteiere som for marinaer. Har man feil på anlegget må man få det fikset. Og vet man at man har feil på anlegget i båten, er det rett og slett uansvarlig å plugge seg i landstrøm uansett om det er ferskvann eller saltvann.

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Du verden ja, eller du slette tid, du store min, håper ikke du irriterer på deg et hjerteinfarkt på vegne av andre her...

ja, den muligheten er sikkert til stede :yesnod: ...for meg gjelder det to selvopplevde episoder. Sett i et større sammenheng betyr det egentlig lite, men der og da kunne jeg nok. tenke meg å gjøre som jeg nevnt tidligere.

1. episode; brygga i kommunalt friområde ble sperret med joller fra et par båter som lå og ventet på sine "kose-kompiser". Det var ikke mulig å legge til for andre.

2.episode; vi lå ved en brygge (kommunal på et friområde) med våre to barnebarn. Brygga ble raskt okkupert med bord, stoler, grill og flaskeposter fra noen båtkompiser. Vi trakk opp på land, grillet og hadde det koselig. Ut på kvelden gikk vi naturlig nok ombord for å sove. Men selskapet på brygga kom opp i nye høyder med skrål. En politibåt kom innom og det roet seg noe. En av fruene kjeftet opp den verste bråkmakeren. Han svar med å starte opp båten sin, kastet fortøyningene og forsvant ut i høstmørket, godt beruset uten lanterner.

I sommer opplevde sønn min også en lignende episode da han sammen med kone og barna var ute på en helgetur, søppel, gryling og oppkast. Dersom dette og lignende episoder kalles for kos og hygge, har begrepene fått en ny betydning blant noen båtfolk. Nå kan det være at her er et spesielt område i så måte, ikke vet jeg. Og selvfølgelig har vi også gjerne koselig selskap med andre båtfolk, men skal det være på bekostning med de som ikke deltar i "selskapet"?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer bare på hvorfor folk som ikke tåler andre folk - og spesifikt andre folks måte å kose seg på - absolutt må fortøye der det er sannsynlig at andre folk vil legge til....

 

Hørt om skjærgården vår? Mange plasser hvor man kan være helt alene der....

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Jeg konstaterer at det blir stadig vanligere for voksne å drite seg ut på brygger. For meg øker det sirkusverdien av å ligge i gjestehavn. Morsomt med underholdning. Skjønner ikke helt at det er bedre å sitte å fryse på brygga enn å kose seg i båten. Men folk er forskjellige. Noen har tydeligvis uendelig stort sosialt behov :smiley: noen skvetter når bikkja vår pisser på bordbeinet, men det spyles jo lett bort med de vin- og ølglassene som veltes når vi går forbi :wink: de rødvinsmarinerte damene synes bikkja er såååå nydelig, mens de øldruknende mennene uansett er langt inni en diskusjon om Biltemas gearolje på påhengeren at det hele er såååå koschelig.

 

Jeg synes vel mest synd på de ungene som stadig ser sine foreldre drita på brygga.

 

For bikkja er det et godt miljø for litt lydighetstrening og ikke minst ignorere overfall fra halvfulle schnupper på to bein

 

Den schnuppa som satte seg på bikkjas minne i helgen var ei nydelig samojed tispe med løpetid. Han var helt klar han. Akkurat som de tobeinte øldruknende kara i fluktsrol på brygga som sikler på nabobåtkona. Men fikk de no? Nope

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg konstaterer at det blir stadig vanligere for voksne å drite seg :wink: de rødvinsmarinerte damene synes bikkja er såååå nydelig, mens de øldruknende mennene uansett er langt inni en diskusjon om Biltemas gearolje på påhengeren at det hele er såååå koschelig.

 

Jeg synes vel mest synd på de ungene som stadig ser sine foreldre drita på brygga

Med all respekt Bitteliten!! Litt ovenfra og ned holdning i dag? Er enig med deg med tanke på ungene, men om damene marineres på en brygge, eller inne i en varm båt, er vel et fett? Det ser vel ut som om igjestehavn ikke er noe for deg og dine, da toleransen for hva andre velger å gjøre ikke er så høy? Å pisse på bordbeinet, er vel heller ikke helt ok?Det at folk er sosiale blir jo vanligvis ikke sett på som noe negativt, men det er jo forskjell på folk. :wink:

Mvh: Tom

Link to post
Share on other sites

 

Med all respekt Bitteliten!! Litt ovenfra og ned holdning i dag? Er enig med deg med tanke på ungene, men om damene marineres på en brygge, eller inne i en varm båt, er vel et fett? Det ser vel ut som om igjestehavn ikke er noe for deg og dine, da toleransen for hva andre velger å gjøre ikke er så høy? Å pisse på bordbeinet, er vel heller ikke helt ok?Det at folk er sosiale blir jo vanligvis ikke sett på som noe negativt, men det er jo forskjell på folk. :wink:

Mvh: Tom

 

 

Link to post
Share on other sites

Litt forskjellige fasiliteter diskuteres som gjestehavn, private brygge og offentlig brygge. I en gjestehavn betaler man for å ligge under regulerte forhold og kan klage (teoretisk) til havne-eier/ -driver dersom det bråkes. Ved en privat brygge kan gjøre nærmest hva en vil, men ved en offentlig brygge, enten den er i en by eller i et friområde, kommer det en kaller folkeskikk inn. Det kan etter mine begrep ikke være god folkeskikk å bruke brygga som et privat område f.eks, sperre brygga for andre, breie seg med stoler og bord, skåle og skråle, pisse og spy på brygga.

Link to post
Share on other sites

, kommer det en kaller folkeskikk inn. Det kan etter mine begrep ikke være god folkeskikk å bruke brygga som et privat område f.eks, sperre brygga for andre, breie seg med stoler og bord, skåle og skråle, pisse og spy på brygga.

Helt enig når det gjelder spying etc., men det kan da ikke være så ille å se at andre har det hyggelig med noen bord og stoler, så lenge det er farbart rundt. Hvis man ikke klarer å se at andre folk koser seg, burde vel ikke gjestehavnen blitt besøkt i utgangspunktet? Så lenge folk ikke holder de andre båteierne og deres hunder våkne, og går til seg selv etter kl. 23 , burde ikke dette vært et problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...