Jump to content

Brygga okkuperes. Hva tenker man ?


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg undres over behovet for å forsvare egen uoppdragenhet ved å si at alle ander er grinebittere. Ha det gjerne koselig - men når man okkuperer ei flytebrygge der andre må spørre om å få passere hver gang man skal forbi synes jeg det er over grensen for normalt god oppførsel. Jeg skjønner igjen at det er for mye forlangt, og det forundrer meg mest.

 

.. men jeg tror terskelen for å tåle andre folk i enkelte settinger, er lavere hos folk som ikke ser lenger enn sin egen skyggelue, og at nesen til tider er så høyt i sky, at de ikke evner å se at folk som sitter på en brygge og koser seg ikke egentlig er i veien.

enten er det grinebittere eller så ser de kort.

Vi blir nok ikke enige her Tom :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg skuffet, ca. 200 innlegg før en fikk det til å bli en diskusjon rundt seil/motorbåt og da helst en Bavaria tråd.

 

 

Herlig aftenbønn! Og jepp: Seil/motor og Bavaria bør alltid trekkes frem! Som man ser i verden er jo religion svært viktig og holder liv i både krigsindustri og media.

 

Jeg er nå inne i uke 14 av min "hentetur" fra Karlstad, og har fartet på kryss og tvers oppover svenskekysten og frem og tilbake over Oslofjorden. I fellesferien opplevde jeg gjestehavnene mer som flytende campingplasser. Var innom noen slike for å handle/lade batterier, og det var ofte skremmende.... :sad:

 

I noen populære utehavner likeså.. Det gikk sport i det for meg og finne slike utehavner "Tupperwares" ikke tar sjansen på å gå inn i. Jeg har en langkjøla seilbåt med en "steinslegge" på halvannet tonn i bunnen, stikker 1,30, - så selv om sjøkartet viste 1 meter klarte jeg å bane meg vei inn og fant fantastiske fine utehavner uten andre i. Der var det ingen som brydde seg om at jeg spilte Ramstein etter midnatt. :cool:

 

Heldigvis var fellesferien over når jeg kom 2.gang til Stavern og Citadell-øya. Der møtte jeg mange "A-typiske" motorbåtfolk; disse var veldig hyggelige! :clap:

(Heia til alle dere fra Larvik jeg møtte sist der, det rocka skikkelig da!!! :thumbsup: )

 

Og noen breia seg frøktelig over brygga, det var umulig å komme forbi, - uten å oppleve drikkepresset ved å plutselig få ett glass i handa og bli tvunget inn i ett hyggelig selskap :giggle:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Nå, Petter Sand, har du fått tilbakemeldinger som forventet da du startet tråden?

Hehe..hva Petter Sand mener vet jeg ikke mye om, men egentlig er det litt oppmuntrende at så mange også har motforestillinger for "bryggeokkupering". Må bare understrek for ørtende gang at utgangspunktet for tråden var offentlige brygger i friområder, ikke private brygger eller brygger i betalte marinaer. Her kan en selvfølgelig ta opp ulike forhold med brygge-eier.

Link to post
Share on other sites

Etter mye latter etter lesning av denne tråden, tiltreder jeg Astor. Man er jo mobil i båt, og liker en ikke omgivelsene så er det bare å legge ut på et nytt eventyr til et annet sted.

Den helt store appellen for meg ihvertfall å vite at jeg når som helst kan legge av sted igjen.

 

Gleder meg til høstferie nå, så skal jeg praktiserer ovenstående en uke igjen!

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hvor lav terskel folk har for å bli plaget. Jeg tør påstå at noen er i overkant følsomme i forhold til å ikke akseptere et par campingstoler på brygga, og de som har så lav terskel bør nok finne en uthavn helt alene for å slippe irritasjonen som følger det å ha folk rundt seg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det kommer an på hvor lav terskel folk har for å bli plaget. Jeg tør påstå at noen er i overkant følsomme i forhold til å ikke akseptere et par campingstoler på brygga, og de som har så lav terskel bør nok finne en uthavn helt alene for å slippe irritasjonen som følger det å ha folk rundt seg.

 

Er konklusjonen at bærmen har boltet sine stoler fast og krever sin rettmessige andel av brygga i kommunale uthavner og de som plages av det bare har å stikke?

 

Det er temmelig åpenbart at bærmen på brygga har en stor fordel, de er en gjeng og vil alltid utgjøre et flertall ovenfor den ene, eller 2, 3, 4, 5 osv stykker som syns det er kjipt at de blokkerer brygger, skjenker seg i alle påsyn og ellers breier seg utover med sitt utrolig gode humør.

 

Det virker som bærmen på brygga uten tvil mener de har rett til å drive på med blokkering og skjenking og at andre gjester i havna enten skal innrette seg eller stikke av.

 

Mao skal mobben styre. Selv syns jeg vel det minner en del om dårlig innsikt i egen aktivitet..men man mener tydelig at ens utrolig gode humør bør aksepteres av alle, også når man skjenker seg i påsyn av alle, setter grillen på brygga og fyrer opp, pisser litt her og der og lar latterbrølene vekke småunger og andre i båter hvor folk har lagt seg.

 

Og med utrolig godt humør så går det jo greit med noen spyruker på brygga dagen etter også, for det er jo bare godt ment. Surpumpene som skal tråkke seg en tur på morgenkvisten må jo ta det med godt humør når de må gå slalom mellom tommflasker, griller, stoler, bord og spyruker fra de som har smilt dette utover brygga.

 

Det er vel bare å glise som en fårete idiot så må de rundt akseptere det som skjer, for det er jo bare utrolig godt humør som bobler over. Og er det en hel gjeng med folk som gliser som fårete idioter og skjenker seg opp så må man akseptere enda mer. Og de er i ett så utrolig godt humør at de vil dele det med alle andre og derfor kliner de seg så nærme som de bare kan.

 

Og skulle det være noen som tar annstøt så må den ene utvalgte væærshhagodd gå i spissgang, stille seg opp og ytre sin misnøye i klartekst ovenfor bærmen, for er man ikke mann nok til å gi klar beskjed til en hel gjeng/bærm med skjenkte mannfolk så skal man bare holde kjeft.

-----------------------------------------

 

Jezzzess... tenk om en bare hadde forstand til å trekke seg godt unna om en gjeng absolutt skal skjenke seg i en havn med mange båter og folk som ikke skal det samme. Men neida, man kliner seg innpå som oppmerksomhetsøkende unger. Om en bare kunne akseptere at det ikke er lov å drikke på offentlig sted i kommunale uthavner.

 

Tro om man prøver å normalisere sitt eget behov for skjenking ved å prøve å blande seg med andre som ikke gjør det? Det blir kanskje litt pinlig å bli en gjeng som må stikke seg unna for å skjenke seg, kveld etter kveld, litt sånn alkisaktig...?

Link to post
Share on other sites

Du overdriver Pinkvin, da det er opplest og vedtatt i denne tråden at skråling/tung fyll/oppkast ikke er noe som aksepteres eller forsvares. Det er plassering av noen campingstoler som i følge enkelte er helt uhørt, og det mener jeg er feil. Din hobbypsykologteori, om at noen gjemmer seg blant andre for å kunne få drikke alkohol blir ikke bare feil, men helt latterlig. Du mener altså at folk som koser seg på brygga med en pils eller to er alkoholikere? Da skjønner jeg hvorfor terskelen din er såpass lav :nonod:

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg mange ikke ser andre debattanters forutsetninger for å skrive hva man skriver(inkludert meg selv).

 

Tror jeg vil slå fast følgende:

  • Ingen synes det er spesielt sjarmerende med flatfyll på brygga.
  • Ingen liker å få "festen" rett foran egen fortøyning.
  • Ingen liker "spissrotgang" når man skal inn og ut av båten.
  • Alle aksepterer at brygga benyttes når det ikke er til sjenanse for hverandre.
  • Alle synes det kan være hyggelig å slå av en prat om vedkommende er imøtekommende og hyggelig.
  • De aller fleste kan akseptere at andre har kommet i "godt humør" og hygger seg om det ikke går utover andre
  • De aller fleste kan akseptere en kommentar om det ene og det andre så lenge det ikke er på en "slibrig måte".
  • Alle setter pris på god nattesøvn og at det blir respektert av "brygge-sitterne".

Tillater meg å sitere et innlegg fra tidligere i tråden.

Link to post
Share on other sites

Mon tro om man ikke burde innføre ett fargeflaggsystem så man vet hva man møter når man kommer til ei brygge og vil nyte havnetiden? Feks:

 

HVITT FLAGG: Vil ha mest mulig ro

GRØNT: Vis hensyn, vi har barn ombord

GULT: Åpent for moderat moro

RØDT: Partytime anyone?

 

På denne måten kan man finne ut om det er noe hyggelig å legge til i denne havnen. Det blir jo like feil uansett om man kommer til en gjeng som er i ett annet modus enn en selv. Flagget kan heises i babord flaggline, så de ikke kommer i konflikt med flaggregler, feks. karanteneflagging.

 

Noen som følger meg på denne? :thumbsup:

 

||||||

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...