Jump to content

Brygga okkuperes. Hva tenker man ?


avmønstret5

Recommended Posts

Godt og vite hva du tenker Bitteliten, kan ikke si jeg liker holdningen din og din måte og kritisere mine venner på.

Men da vet vi hvor landet ligger, vi har det hyggelig på brygga hver helg, da vet du det så da kan du legge deg på en av de 5 andre bryggene på borgen.

Og lars hvis det gikk greit og ligge i akterkabin er det vel ikke noe og klage på, det er jo tross allt ikke mer en 5m forskjell ikke rare lydforskjelden der tipper jeg.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Nå lå vel ikke du der forrige helg da gjengen fra en havn lenger inne i fjorden var så høylydte med stort inntak av fluidum? Den samlingen som var på bryggen sist helg, var det så absolutt ikke noe å klage på. Dere var svært så stille og rolige og uten problemer med å komme forbi. Men at dere orket å være der ute på bryggen lenge etter at det var blitt mørkt og kalt, forsto jeg ikke. Vi satser på å komme tilbake til helgen. Alltid trivelig med kjentfolk. Vi regner med å ankomme allerede onsdag så slipper vi mas med å stelle til selskap hjemme iom. at Trude fyller 60 år på torsdag. Vi sees!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt og vite hva du tenker Bitteliten, kan ikke si jeg liker holdningen din og din måte og kritisere mine venner på.

Men da vet vi hvor landet ligger, vi har det hyggelig på brygga hver helg, da vet du det så da kan du legge deg på en av de 5 andre bryggene på borgen..

Var det dine venner som var i Hunnebostrand? Utover det har jeg ikke kommentert et eneste konkret eksempel her på forumet.

 

Og den holdningen du uttrykker er faktisk problemet. Det er ikke slik at alle andre skal flytte seg fordi noen finner det passende å okkuperer ei brygge. Det er faktisk andre veien. De som okkuperer ei brygge skal ta hensyn til de andre på brygga. Vi er på et sted som er tilgjengelig for alle, og da mener jeg det er dårlig folkeskikk å hindre normal ferdsel. Uansett hvor dette er. Er det for mye forlangt?

 

 

Min beskrivelse var en karikatur og sarkastisk basert på en rekke observasjoner gjennom mange år. Godt over streken med vilje for å vekke opp debatten, og for å forsøke å få bryggeokkupanter til å se hvordan andre kan oppleve dette når noen koser seg på andres bekostning.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Hunnebostrand må være en liberal havn, da det stort sett er totalforbudt å grille på de fleste av gjestebryggene nedover väskusten. Merkelig at ikke havnevakten satt ned foten?

 

Tror nok Bitteliten smører på litt her :lol: - Det var hverken grill, stereo eller bord på brygga, ei heller flatfyll. Det var et par stoler til tider - disse ble flyttet når trafikken ble stor. Det var ikke noen høylytt klaging fra den ensomme herren i rottefella grilldress med hund heller. Det var ikke kona mi som fisket krabber med barna, ei heller min kone som barberte leggene inne i båten (det er vel lov?). Vi fikk heldigvis ikke klager på kajakkpadling med barna 50 meter bak båten til Bitteliten (men det kan jo hende det murrer litt uten at jeg vet det).

 

Ja det var klønete av oss å legge oss innerst på en flytebrygge når vi har med "problemer" (les barn) - men havna var stappfull når vi kom og de var de eneste plassene som var ledige.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Rent sikkerhetsmessig så er det jo merkelig at det er lov å grille på brygger. Tenker på glør som kan komme på båter og folk, for å ikke snakke om at folk går forbi hele tiden osv. Grilling burde vel foregå på land, ett stykke vekk fra den verste trafikken av folk og båter?

 

Ang. festing og turing på brygger så har vel "alle" hørt om båter som har blitt pissa på og seil og kalesjer som har blitt svidd hull på av sigarettglør osv. Jeg kan godt skjønne at noen ikke ser at det ligger en båt nedenfor brygga om det er mørkt og man har god promille, at man kaster sneipen på sjøen når man først skal slå lens skjønner jeg også godt. Men om man satt inne på land i utgangspunktet så pissa man kanskje bak en busk i stedet?

 

Så rent praktisk, utover "dårlig oppførsel" er det jo gode grunner til å legge festinga andre steder?

Link to post
Share on other sites

Men da vet vi hvor landet ligger, vi har det hyggelig på brygga hver helg, da vet du det så da kan du legge deg på en av de 5 andre bryggene på borgen.

 

Er det blitt slik at det er noen som føler seg litt for hjemme på oscarsborg og har blitt litt vel varme i trøya?

Kan hvertfall virke slik på endel av innleggene fra de som virker å være der hver bidige helg.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser slike tråder som denne er jeg overlykkelig for at jeg aldri skal på båttur i Oslofjorden, annet enn kanskje med danskeferja...

Tok et par pils på marinaen i Flåm for et partre uker siden, jaggu var det ikke liv der også. Dog lite fyllegrilling på bryggene, vestlandsværet innbyr ikke akkurat til slikt ... og selv om slike vestlandsfjorder er fryktelig fine å se på så må det vel regnes som dyreplageri å holde båter innesperret i slike farvann?

 

Anyway, Indre Oslofjord er ikke akkurat verdens mest spennende farvann så du trenger egentlig ikke bekymre deg for at du går glipp av så mye om disse grillbataljene skremmer deg bort.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må jo forbi Oscarsborg da Lady B men sikkert en forlystelse å se nakne rumper som griller fulle som egg nede på brygga. :lol:

Vil jo tro - som noen andre har påpekt - at det er ulovlig å grille på selve bryggene de fleste steder. Noen steder er det riktig nok satt opp grill eller arrangert grillplass på land/stenmolo i umiddelbar nærhet, men på Oscarsborg er det nok ikke lov å grille noe sted i det heletatt.

Link to post
Share on other sites

Kaiene skal være tomme for folk, hver og en skal sitte i sin egen båt og skule ut kalesjevindu/vinduet på naboen og gulpe opp hvor god en selv er og hvor tåpelig andre er i et fora.

Men skulle noen gjøre noe tåpelig (i egne øyne), da er det lov å gå ut og helst ta loven i egne hender, for politi, regjering, stat, importører av utstyr, fagfolk er totalt udugelige.

Link to post
Share on other sites

Var du ikke klar over, SRA, at debattantene på BP har særlig kompetanse til å vurdere hvor ukompetente lovgiver, ordensmyndighet og båt/utstyrsleverandører er? Det er også derfor vi ikke er bundet av lover og regler, men står fritt til løpende å vurdere hvilke vi vil følge og hvilke som ikke gjelder oss!

 

Link to post
Share on other sites

..det er slik det er her og en skal helst ikke pirke borti "tradisjoner" selv om de er fullstendig fjerne fra resten av menneskeheten. Atferd var knyttet opp til tradisjoner og i liten grad til tankevirksomhet er vel det vi hører og leser mye om i disse dager. Det som kan hjelpe noen er å komme seg litt ut av fjorden og se hvordan tinger er i verden utenfor. Jeg skjønner at noen for en betydelig hyggefølelse når man har som tradisjon å ta i bruk en offentlig brygge nærmest vær helg og "marinere" seg. Jeg vil herved unnskylde så mye at jeg med mine barnebarn kunne tenke tanken å bruke den samme offentlige brygga. Ikke for camping, men kun for å gå og fortøye til den.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er vel samme trenden man ser ellers, noen mener seg berettiget til å forsyne seg mer av fellesgoder enn andre.

 

Å forfølge tanken videre med feks "hva skjer hvis alle gjør det samme som meg" er ikke noe man gjør. Man tenker heller "så lenge ingen andre gjør det så har jeg fordelen og er så smart at jeg benytter meg av fordelen, de andre som ikke gjør det er dumme".

 

Ang dette med brygger så innser vel de fleste at det er farlig å grille på ei brygge, både med tanke på brann og mer direkte med tanke på at barn, voksne, bikkjer osv må gå klin inntill griller osv når de skal forbi.

 

Ang drikking så er det vel så enkelt at det ikke er lov å drikke på offentlig sted. Ingen ville jo rigge seg med grill og campingstoler på Torget i Kragerø, eller brygga, fordi de vet at de må ta konsekvensen av sitt lovbrudd om de gjør det. Men i en uthavn så bryr man seg ikke fordi man i praksis ikke blir tatt. Dog viser hele debatten at det er en grunn til at det eksisterer lover mot drikking på offentlig sted.

 

Offentlige sted er et fellesgode, offentlige uthavner er mange plasser også en begrenset ressurs. Som bruker av slike steder bør man forvente at andre brukere skjønner at en ikke bør oppføre seg på en slik måte at man reduserer gleden av bruken for andre.

 

På offentlig sted skal absolutt alle ha tilgang og andre brukere bør justere seg etter det. Så kan man jo heller ta utagerende festing på privat eiendom, eller på restaurant, eller på en holme der ingen andre er osv? Eller kanskje rett og slett i egen båt, på svai slik at man ikke forstyrrer alle de andre brukerne av området som har akkurat like rett til å bruke stedet, uten å bli forstyrret eller plaget.

 

Et enkelt utganspunkt for drikking av alkohol kan jo være at man skal følge loven, da vil veldig mye annet falle på plass av seg selv.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[blablabla fra Pinkvin]

Tiltredes!

 

Fratredes. Jeg er uenig i mye av det Pinkvin skriver.

 

For det første vil jeg - og sikkert de fleste andre - ha meg frabedt å bli tillagt den ufyselige egenskapen å tenke at alle andre som ikke gjør som jeg er idioter. Videre er det selvfølgelig bare pølsevev at man ikke skal benytte seg av begrensede fellesgoder når man har anledning til det. For de er selvfølgelig ment å brukes, ellers hadde de neppe vært der, ikkesant? Det er nemlig fullt mulig å gjøre på en helt ok og akseptabel måte, og det forutsetter ikke at man er en egoistisk drittsekk. (Dog kan det jo ikke utelukkes heller og det er eventuelt der skoen trykker).

 

Saken er jo at flertallet stort sett ikke ønsker å gjøre de samme tingene samtidig. Dermed blir det helt meningsløst å stille seg det idiotiske spørsmålet -Hvordan skulle det gått om alle gjorde som jeg? hele tiden. Dette har ingenting med å være hensynsfull å gjøre.

 

Påstanden om at absolutt alle skal ha tilgang til fellesgoder på offentlig sted faller på sin urimelighet, det er det jo ikke lagt opp til, av helt åpenbare årsaker.

 

Forestillingen om at det er ulovlig å drikke i uthavn, eller pisse i skauen for den saks skyld, vet ikke jeg hvor kommer fra, det er kanskje nødvendig for Pinkvin å sette seg inn i hva begrepet «offentlig sted» omfatter. Om man er til plage for andre om man har tatt en øl eller ti mer enn man tåler på eller ved vannet er en helt neglisjerbar problemstillng i forhold til de konsekvensene man risikerer om man detter uti. Og å foreslå at utagerende festing bør foregå på holme eller i båt? Totalt uansvarlig, jeg er målløs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...