Jump to content

Brygga okkuperes. Hva tenker man ?


avmønstret5

Recommended Posts

Tja, hvorfor drar folk i båten n

Tenk, det er til og med folk som bygger gapahuk, tenner et bål og ligger der om natten. De må jo være gale.... :lol:

Men ikke midt på gangveien i parken der masse andre folk ferdes...

 

Behovet for hygge ser ut til å være en gjenganger. Hygge virker for noen har sterk tilknytting til å dra opp masse assortert campingutstyr å spre utover en offentlig brygge , for da blir det en ordentlig hyggebrygge.

Jeg tror denne adferden skyldes enten at folk ikke bryr seg om at de er til bry for andre på brygga, eller så forstår de det ikke. Jeg tror det siste. Men sirkus blir det, og det morer og undrer vi oss over.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det dere egentlig ikke liker pettersand/Bitteliten. Er det at folk tar med seg campingstoler/bord/grill på brygga eller er det hvis det hvis det utarter seg til flat-fyll og utrivelige kommentarer ?

I de siste innleggene ser det ut som dere ikke liker at folk tar med bord/stoler på brygga. Hvis det er tilfellet så anbefaler jeg konvertering til hytte langt unna folk.

 

Jeg kan nevne Citadeløya som eksempel. Her er det bygget til dels stor brygge. Det er lagt til rette med et brannfast underlag slik som folk kan sette engangsgrillen på.

Det som gjelder er "førstemann-til-mølla" for de beste plassene, resten fyller på der det er plass. Et annet eksempel er Østre Bolæren hvor det i tillegg er satt opp border/benker og betongrør med rister som kan benyttes som grill. Her tusser det med folk på brygga/land som hygger seg i lag. Når alt er opptatt tar folk med eget utstyr og finner seg en plass. Er dette et problem ???

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro, hytte langt fra folk har vi allerede :lol:

 

At folk koser seg på en bred brygge der de ikke er til hinder for andres ferdsel på brygga eller det er lagt til rette for dette er helt ok. Det synes jeg er hyggelig og flott. Men hva synes du om eksemplet mitt fra Hunnebostrand i noen innlegg over?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det havner vel inn i kategorien "andre må gå spissrotgang" som jeg skrev tidligere i dag.

Jeg er helt ærlig ikke verre enn at jeg tåler det, men kan forstå om andre ikke liker det. Plasserer meg ikke slik selv.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hunnebostrandeksempelet støtter jeg deg fullt ut på Bitteliten, men jeg synes det er på sin plass å skille mellom tung fyll og respektløs adferd, kontra det å bare ha det hyggelig og være sosial med båtvenner. For vårt vedkommende, så har vi ikke kjent noen folk med båt før, og synes det derfor er kjempehyggelig at vi har blitt kjent med flotte mennesker som vi kan dyrke felles interresse for båthygge med.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott, da er vi helt enige :thumbsup: Hunnebostrand historien er opplevd i sommer med to norske familiebåter.

 

Og opplevelsene ble krydret med barbering av damelegger, grilling av pølser på brygga, iblandet røyking, øl/vindrikking og krabbefiske av voksne med rumpa i været i kort skjørt... :lol: eller :eek: eller :rolleyes:

 

Og når jeg må si unnskyld kan dere være så snill å passe stolene/bordene litt så jeg kan komme forbi på brygga er grensen for meg på det ta seg til rette på bekostning av andre :smiley: Og jeg velger å tro at de som gjør dette ikke forstår at andre ikke liker dette. For de har det jo så veldig hyggelig! Og det er flott å ha det hyggelig, bare tenk litt på alle de andre på brygga også. Er det for mye å forvente?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo alltid noen som skal parkere rett foran døra til Statoiltasjonen på vei til båten, ligge leeeenge med båten på dieselpumpa for å spise opp isen++ mens folk ligger i kø (eksempel Herføl), lager alfor store hekkbølger, legger seg logside der det er fortøyning i bøyer, legger jolla så ingen kan legge til utenpå, spiller P3 for høyt når Reiseradioen er på, har tau i masta som slår, bruker baugpropell for å fortelle at de kommer... mange spesielle mennesker. Det er i grunnen oss.. Dustete båtfolk !

 

(men jeg gjør jo ikke dette da.. har ikke baugpropell, jeg) :giggle:

Link to post
Share on other sites

Om folk innretter seg slik som du opplevde i Hunnebostrand så går det an å si fra. Det går an å starte litt forsiktig som f. eks. å stoppe opp og spørre hvor man betaler bompenger.

Om de ikke tar hintet går det an å si fra med en litt mer alvorlig tone og gi beskjed om at de fungerer som en "propp" i trafikken langs brygga. Hjelper ikke det så får man alliere seg med flere som kan si fra. Til slutt tar de forhåpentligvis poenget......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...