Jump to content

Brygga okkuperes. Hva tenker man ?


avmønstret5

Recommended Posts

Titreder Pinkvin sitt kloke innlegg

 

Quntumduck er jeg også enig i prinsippet om at fellesområder skal brukes. Og som han skriver skal det skje på en hensynsfull måte der andre ikke fortrenges. På 2 meter brede flyrebrygger er jeg av klar oppfatning at møbler på brygga redusere fremkomligheten vesentlig, og det håper jeg brukerne tenker på :smiley:

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Qantumduck: Se i politivedtektene for kommunen din. I Fredrikstad er feks "kai" nevnt spesielt (sammen med mange andre plasser) og der skal man hverken drikke eller pisse eller på noen som helst måte være til sjenanse for noen. Man skal ikke samles på en måte som forstyrrer ro og orden på noen som helst måte. Det gjelder også strand, anlegg og områder ellers som er almindelig beferdet eller bestemt for almindelig ferdsel.

 

Vis meg gjerne hvor og hvordan offentlig kai og bryggeanlegg i uthavner er unntatt lovene/forskriftene/vedtektene.

 

Jeg er i grunnen forundret over at du faktisk tror at du kan sette deg ned og skjenke deg på offentlig sted uten videre. Og at hele flokker med folk tror det samme... vel jeg tror ikke de tror det, jeg er temmelig sikker på at de bevisst bryter reglene og forstyrrer ro og orden, men driter i det.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er i grunnen forundret over at du faktisk tror at du kan sette deg ned og skjenke deg på offentlig sted

Hvor har jeg gitt uttrykk for noe slikt? Det jeg har påpekt er at uthavn - slik begrepet vanligvis benyttes - ikke er offentlig sted, og følgelig kan man nyte alkohol i uthavn, ikke fordi sjansen for å oppdages er lav, men fordi det ikke er ulovlig.

Link to post
Share on other sites

For å si det litt enkelt.

 

Om folk ønsker fred og fordragelighet og legger seg i en uthavn, eller gjestehavn der det er mange båter gjør en noe dumt. Det blir omtrent som å legge seg på Tønsberg Brygge. En må da forvente at det blir litt støy.

 

Klarer en ikke denne støyen er det bare å finne seg en egnet holme alene for seg selv, verre er det ikke. :yesnod:

 

Dessuten er det forskjell å pisse på Karl Johan fremfor i busken i en uthavn eller på en brygge. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Fra Lovdata:

Forskrift om politivedtekt, Birkenes kommune, Aust-Agder.

 

§ 1-1. Med offentlig sted forstås i denne vedtekt gate, vei, fortau, sti, plass, bro, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.

 

Fra Regeringen.no

Et offentlig sted er definert som et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted. At området er privat eid, og eieren kanskje heller ikke ønsker ferdsel, er ikke avgjørende hvis slik ferdsel rent faktisk finner sted. Om området anses for alminnelig beferdet avgjøres særlig på bakgrunn av omfanget av ferdselen og eventuell avsperring og kontroll.

 

Se også http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/2004-2005/inno-200405-072/11/#a1.2.2

 

Ut i fra detet tror jeg du definerer dette feil quantumduck

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men høylydt fyllerør, er det greit uansett hvor en ligger?

 

En viss begrensning bør folk ha dersom de forventes å komme fra møbelerte hjem og der syndes det nok ofte i uthavn og gjestehavner i for stor grad. Dog, legger en seg på tettbefolkede plasser bør en etter mitt syn akseptere noe støy og spesielt på gjestehavner.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Fra Lovdata:

Forskrift om politivedtekt, Birkenes kommune, Aust-Agder.

 

§ 1-1. Med offentlig sted forstås i denne vedtekt gate, vei, fortau, sti, plass, bro, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.

 

Fra Regeringen.no

Et offentlig sted er definert som et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted. At området er privat eid, og eieren kanskje heller ikke ønsker ferdsel, er ikke avgjørende hvis slik ferdsel rent faktisk finner sted. Om området anses for alminnelig beferdet avgjøres særlig på bakgrunn av omfanget av ferdselen og eventuell avsperring og kontroll.

 

Se også http://www.stortinge...-072/11/#a1.2.2

 

Ut i fra detet tror jeg du definerer dette feil quantumduck

 

«Med offentlig sted forstås i denne vedtekt ... » betyr vel rett og slett at offentlig sted defineres ulikt i forskjellige sammenhenger. Men når vi vanligvis snakker om uthavn mener vi vel nettopp *ikke* områder av typen «gate, vei, fortau, sti, plass, bro, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel».

 

Alkoholloven sier noe om hvor det er ulovlig å drikke, se http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-012.html

 

At en uthavn faller inn under dette

 

1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet, 2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten, 3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler, 4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted, 5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass, 6.

på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.

 

... tviler jeg sterkt på. Det nærmeste vi kommer er vel park, som vel også sikkert dekker kommunalt friareal, hvor det eventuelt kan være anlagt brygge, men det faller vel neppe inn under det vi definerer som uthavn. Slik jeg forstår begrepet uthavn er det nærmest definisjonsmessig umulig at det samtidig kan være offentlig sted.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Selvfølgelig skal man opptre hensynsfullt, spørsmålet er hva man legger i å være hensynsfull.

 

Ang lyd, i en uthavn som normalt er ett stille sted vil jeg tro at man bør være stillere enn andre steder som feks i en by/tettsted hvor det er mye mer bakgrunnstøy.

 

Og samme ang generell hensynsfullhet så vil jeg hevde at "normalen" ifht feks sammenstimlinger av folk osv er lik ingenting i uthavner og at man må akseptere mer/mye i feks byer/tettsted.

 

Slik jeg forstår det er det ingenting i lovene som tilsier at man kan bråke mer, drikke eller pisse, grille og ta seg til rette mer i en uthavn enn andre offentlige plasser, heller motsatt fordi "normalen" er så rolig og stille som den er.

 

Ut fra mine vage begrep om hva "hensynsfull" bør bety i uthavn, et stille sted i naturen, så må det bety at man så langt som mulig anstrenger seg for å ikke bryte den roen og stillheten som folk drar dit for å oppsøke. Om man gjør det så er man hensynsfull.

 

Vil man samles til fest så bør man oppsøke plasser der hensyn ikke må tas, og ikke minst bør man jo uansett forholde seg til loven så da er vel en privat brygge, en restaurant osv en grei plass?

 

I ungdommen dro vi av og til en gjeng ut og festa i skjærgården, men selvsagt en plass for oss selv for å ikke plage andre. Hvorfor mener man plutselig når man er 40+ at man kan kline seg innpå folk i en uthavn og dra en fest?

 

Er det et forsøk på normaliseirng av drikking at man skal blande seg med "folk flest"? Ville det være en stempling som "tørst" om alle som drakk større mengder samlet seg på ett sted i stedet for å klenge seg innpå folk som ikke vil sitte på brygga og drikke sammen med andre?

 

Alltid gøy med en fest men det er jo mest gøy om man ikke plager andre med det...

 

 

Link to post
Share on other sites

...

 

Det eneste i nærheten av relevante i det du skriver her er at du gjentar påstanden din om at en uthavn er et offentlig sted. Du kan selvfølgelig definere uthavn akkurat som du vil, men utfra det jeg forstår som den vanlige betydningen av ordet er offentlig sted og uthavn nærmest gjensidig utelukkende. Derfor mener jeg fortsatt at man kan drikke alkohol i uthavn uten frykt for å bli «tatt» fordi det ikke er et offentlig sted, ikke fordi sannsynligheten for kontroll er forsvinnende liten.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det eneste i nærheten av relevante i det du skriver her er at du gjentar påstanden din om at en uthavn er et offentlig sted. Du kan selvfølgelig definere uthavn akkurat som du vil, men utfra det jeg forstår som den vanlige betydningen av ordet er offentlig sted og uthavn nærmest gjensidig utelukkende. Derfor mener jeg fortsatt at man kan drikke alkohol i uthavn uten frykt for å bli «tatt» fordi det ikke er et offentlig sted, ikke fordi sannsynligheten for kontroll er forsvinnende liten.

 

En uthavn er (som regel) ett sted eid av "det offentlige", dvs stat eller kommune. Anlegg/brygger er satt opp av "det offentlige", alle har tilgang til stedet og det er åpent for almindelig ferdsel. Selv privat eiendom som er åpen for almindelig ferdsel kan etter loven være "et offentlig sted".

 

Hva er det som gjør at du mener en uthavn ikke er offentlig sted? Jeg skjønner overhodet ikke hva det skulle være?

Link to post
Share on other sites

En viss begrensning bør folk ha dersom de forventes å komme fra møbelerte hjem og der syndes det nok ofte i uthavn og gjestehavner i for stor grad. Dog, legger en seg på tettbefolkede plasser bør en etter mitt syn akseptere noe støy og spesielt på gjestehavner.

 

Er vel egentlig ikke stor uenighet om det i tråden. Vi vet det kan bli mye liv og røre når vi oppsøker felleshavner i seongen. Ønsker meg bare at de mest breiale skal akseptere at også mine barn på kvelden skal kunne ferdes på brygga til og fra båtn uten å føle seg utrygge på vel offensive voksne.

 

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør at du mener en uthavn ikke er offentlig sted? Jeg skjønner overhodet ikke hva det skulle være?

En offentlig uthavn, som f.eks. gjestehavna i Ula eller tilsvarende, er selvfølgelig et offentlig sted. Men den vanlige bruken av begrepet her på forumet omfatter også naturhavner som ikke er offentlig sted. Nå har du presisert at din bruk av begrepet kun omfatter havner som er offentlig sted, og da vet vi det.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er ikke loven, men loven sier at privat eiendom som er åpen for almindelig ferdsel er offentlig område. Så det er i grunnen bare å ta for gitt at de plassene du er med båten din som ikke åpenbart er private er offentlige steder.

 

De plassene vi har diskutert her i tråden er det i tillegg lagt til rette for almindelig ferdsel, da er det udiskutabelt et offentlig sted.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke loven, men loven sier at privat eiendom som er åpen for almindelig ferdsel er offentlig område. Så det er i grunnen bare å ta for gitt at de plassene du er med båten din som ikke åpenbart er private er offentlige steder.

 

De plassene vi har diskutert her i tråden er det i tillegg lagt til rette for almindelig ferdsel, da er det udiskutabelt et offentlig sted.

 

Nå handler jo tråden om å ta seg til rette på brygge, og da er det vel ytterst sjelden det ikke er snakk om offentlig sted, så der er vi helt enige.

 

Det du skriver i din 2. setning er en gedigen logisk feilslutning.

 

En naturhavn, som ofte inkluderes i den «folkelige» betydningen av uthavn, er ikke noe offentlig sted. Det er da ikke snakk om privat eiendom, og dermed er det også knekkende likegyldig om privat eiendom i noen tilfeller ansees som offentlig område.

 

Som du nå vet er «park» det minst «siviliserte» begrepet som alkoholloven beskjeftiger seg med, og du forstår forhåpentligvis at ikke enhver holme og vik i skjærgården kan ansees som en offentlig anlagt park? Relativt «nyanlagte» Koster og Hvaler naturpark er selvfølgelig en liten nøtt i så måte, og det vil nok ta byråkratiet mange år å bli enige med seg selv om det er tillatt å nyte alkohol eller ikke, i en naturhavn i dette området.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...