Jump to content

Brygga okkuperes. Hva tenker man ?


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg undres over behovet for å forsvare egen uoppdragenhet ved å si at alle ander er grinebittere. Ha det gjerne koselig - men når man okkuperer ei flytebrygge der andre må spørre om å få passere hver gang man skal forbi synes jeg det er over grensen for normalt god oppførsel. Jeg skjønner igjen at det er for mye forlangt, og det forundrer meg mest.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri tenkt tanken at det er sammenheng mellom dårlig folkeskikk og musikksmak

 

Kanon hypotese: Dårlig musikksmak = dårlig folkeskikk. Da holder det å lytte når man kommer inn i havnen og dermed vite hvor man IKKE bør ligge. Spørsmålet er hva slags musikk man skal lytte etter.

 

Link to post
Share on other sites

En del av disse hadde nok passet bedre i operaen, eller lignende finkulturell setting, enn på en brygge sammen med "almuen".

Sjøl satt vi sammen med et vennepar på operaen (Oscarsborg) for et par år siden og spikket spekeskinke og drakk øl midt blandt "finfiffen" mens vi så hørte Tårnarien, og deretter så Tosca kastet seg i døden over savnet av sin elskede. (Snufs)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er hva slags musikk man skal lytte etter.

 

Alle vet vel det. Musikk skrevet før 28. juli 1750 :smiley:

Da vet man hvor man skal legge til.

 

Tror fenomenet bryggecamping,bråk og flatfyll i gjestehavnene må være mere utbredt på østsiden av Lindesnes.

Opplever ikke det slik her på Vestlandet.

Noen bord og stoler har man jo sett, vinglass og pilsbokser også.

Men vanlig folkeskikk er ikke gått i glemmeboka, det er nå min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Jeg undres over behovet for å forsvare egen uoppdragenhet ved å si at alle ander er grinebittere. Ha Jeg skjønner igjen at det er for mye forlangt, og det forundrer meg mest.

Nå har det seg slik Bitteliten, at Du ikke har noe som helst greie på hvordan min oppdragelse har vært, så den konklusjonen er dødfødt.

Link to post
Share on other sites

..........

Det pussige er at disse grinebiterne uten unntak har pinnebåter. :giggle:

 

IKKJE F:::!! Heilt feil! Nesten uten unntak har jeg opplevd disse "Narvesen-typene" som å være fra MOTORBÅTER, Unntaket er de som har kjøpt feit "Tupperware" (feks. Bavaria) med pinne på taket, men aldri bruker dem...

En annen ting jeg har opplevd er at disse som "okkuperer brygga" ikke har noe imot en hyggelig prat med mer.

 

De som aktivt bruker seilene, har en mer avslappa holdning til slikt etter en kanskje hard dag , ute i det motorfolket kaller "dålig vær".

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg skuffet, ca. 200 innlegg før en fikk det til å bli en diskusjon rundt seil/motorbåt og da helst en Bavaria tråd.

 

Her er min aftenbønn.

 

Kjære gud

Store farer truer Gud

Båtene i Oslofjorden er i ferd med å bli større og noen av dem vil muligens våge seg ut av Oslofjorden!

Kjære gud la dem bli i Oslofjorden, la dem tro at Sandspollen er verdens vakreste sted.

La dem tro at Færder er verdens ende, la dem være fornøyd med at de har krysset Færder havet , har trosset storm og ville hav når dem har deltatt i Færderen, å drive rundt i tre sekundmeter er det maksimale en kan oppleve.

 

Ikke fortell dem om Vestlandet Gud, ikke fortell dem at her båtlivet året rundt, ikke fortell dem at her hjelper man hverandre! Ikke la dem komme og skule på oss, ikke lære oss å holde av plasser til venner som ikke finnes.

Ikke fortell dem om Nord Norge gud, der man kan sitte på kaien og snakke sammen, ikke la dem lære oss å være mer opptatt av merket på båten enn personene i båten, ikke la dem få vite at her kan en få en plass for deg selv eller sammen med andre.

 

Kjære gud, takk for at de tror at her er dårligt vær, at her slutter båtlivet 1 september.

Ikke opplys dem la dem vandre i sine sure oppstøt og ikke besudle oss med deres tro.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik Bitteliten, at Du ikke har noe som helst greie på hvordan min oppdragelse har vært, så den konklusjonen er dødfødt.

Nei det er jeg helt enig i, og oppdragelsen din har jeg aldri kommentert. Jeg har heller aldri kommentert din adferd, men jeg forstår av ditt svar at du føler deg truffet av mine kommentarer

 

Det er faktisk en stor forskjell på oppdragelse og oppdragenhet. Det første er hva man blir utsatt for (eller forsøkt lært). Det andre er hva man praktiserer. For meg er resultatet mest interessant, dvs at noen ikke kan oppføre seg i tråd med normalt god folkeskikk - det kalles også uoppdragenhet.

Og sett fra den siden vil jeg hevde at påstanden har en gyldig konklusjon, og dødfødt er den nok ikke - det er bare å ta en kikk rundt på bryggeanlegg det så ser du hva jeg mener, enten det er Hankø, Mølen, Hunnebostrand eller Oscarsborg eller andre steder.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke møter jeg grinebitere, ikke sliter jeg med folk som opptar hele brygga slik at det er vanskelig å passere.

 

Kan vel sikkert skyldes at jeg er en hyggelig og smidig kar med Bavaria :saint: med pinne som tørklet heises etter akkurat når jeg har lyst til det :yesnod: . Forøvrig synes jeg det er hyggeliga at folk koser seg. Oscarsborg har jeg dessverre ikke vært mer enn 2-3 ganger de siste årene, men det er et hyggelig sted som jeg forstår godt at blir besøkt ofte.

 

Kos dere på sjøen, og til lands. Da blir en lettere til sinns. :thumbsup:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: Jeg føler meg slett ikke truffet, men jeg tror terskelen for å tåle andre folk i enkelte settinger, er lavere hos folk som ikke ser lenger enn sin egen skyggelue, og at nesen til tider er så høyt i sky, at de ikke evner å se at folk som sitter på en brygge og koser seg ikke egentlig er i veien. Jeg pleier ikke å være i veien for folk på bryggene bortover, men hvis jeg i så fall skulle være det, så hadde jeg satt pris på om vedkommende hadde hatt nøtter nok til å gjøre meg opmerksom på det.

Link to post
Share on other sites

så hadde jeg satt pris på om vedkommende hadde hatt nøtter nok til å gjøre meg opmerksom på det.

Prøver du å døpe om bitteliten til nøtteliten? :giggle:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

-Man har alltid to valg. det ene er å la seg irritere, og det andre er å ikke la seg irritere. Jeg har vanskelig for å la meg irritere over at folk hygger seg på flytebrygga. Skal man forbi er det gjerne bare å gå forbi, eller å ta del i laget. Det er nok av andre mere viktige ting å irritere seg over ute på vannet til å la hygge skape uhygge. Ikke syns jeg det har noe med evt mangelfull oppdragelse eller innehav av folkeskikk eller ei å gjøre heller. Og med henblikk på almen folkeskikk, så er de facto kyst og dermed bryggekultur en del av vår fantastiske kulturarv, som selvsagt skal og bør holdes i hevd og dermed er en del av norske skikker. :giggle:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Det er godt kjent at de som irriterer seg over noen eller noe, vel den eneste personen det går utover.

Dette er akkurat det samme som tilgivelse. Man får selv ikke fred før man har tilgitt !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden må vel være et resultat av hva enkelte kaller en dårlig sommer. Eller at man har pisset og ikke fått det til å skomme som min mor sa.

Selv har vi rekord i antall overnattingsdøgn og vi gir oss ikke før til nyttår. Har passert 100.

Det fine med båt kontra hytte er at båten lar seg flytte på. Da kan man velge sin nabo med omhu, om så ønskes.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Denne tråden må vel være et resultat av hva enkelte kaller en dårlig sommer. Eller at man har pisset og ikke fått det til å skomme som min mor sa.

Selv har vi rekord i antall overnattingsdøgn og vi gir oss ikke før til nyttår. Har passert 100.

Det fine med båt kontra hytte er at båten lar seg flytte på. Da kan man velge sin nabo med omhu, om så ønskes.

 

Enig Astor.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

-så er de facto kyst og dermed bryggekultur en del av vår fantastiske kulturarv, som selvsagt skal og bør holdes i hevd og dermed er en del av norske skikker. :giggle:

Ja, jeg registrerer at et fåtall av personer har tatt på seg den store ambisjonen om å forvalte denne kulturarven :wink: De gjør det med en slik iver og glede at man skal ha respekt for det. Det mangler i hvertfall ikke på viljen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...