Jump to content

Brygga okkuperes. Hva tenker man ?


avmønstret5

Recommended Posts

Dersom du Quantumduck holder deg til det som var utgangspunktet for tråden, nemlig brygger i kommunale friområder, som mange kommuner i Østlandsområdet har vært så hyggelig å sette opp, vil grunnlaget for dine innsigelser ikke være til stede, tror jeg.

Ja, det fremgår jo av det jeg skriver rett over her. Påstanden, som ikke er fremsatt av meg, og som jo også er litt utenfor tema, er at man ikke lovlig kan nyte alkohol i uthavn eller - som det ble tillagt etterhvert «Så det er i grunnen bare å ta for gitt at de plassene du er med båten din som ikke åpenbart er private er offentlige steder».

 

Dette er meget enkelt - straffeloven definerer offentlig sted slik:

 

§ 7. 1. Ved offentligt Sted forstaaes i denne Lov ethvert for almindelig Færdsel bestemt eller almindelig befærdet Sted.

 

Justisdept. presiserer: Om området anses for alminnelig beferdet avgjøres særlig på bakgrunn av omfanget av ferdselen og eventuell avsperring og kontroll.

 

Omfanget når det gjelder ferdsel sies det ikke noe mer om, men når det gjelder definisjonen av offentlig handling så har man presisert at handlingen må skje på offentlig sted og kan iakttas av 30 personer eller mer. (http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20032004/otprp-nr-90-2003-2004-/12/2.html?id=179538)

 

Hevet over enhver tvil er det ihvertfall at det fins veldig mange arealer i den norske skjærgården som ikke kan sies å være alminnelig beferdet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke flatfyll på bryggene er noe utbredt problem her på østlandet heller, men at terskelen for å ikke like at andre koser seg i godt selskap er lavere for flere folk her nede. For en del folk, er det å ta seg et par pils på brygga med gode venner helt lavmål, og det blir sett på som rølpete. En del av disse hadde nok passet bedre i operaen, eller lignende finkulturell setting, enn på en brygge sammen med "almuen".

Link to post
Share on other sites

Tom Rør, det handler om at noen breier på et begrenset areal som i utgangspunkt er et fellesgode. Å snakke om finkultur og opera for de som ikke begeistres for dette, blir direkte usaklig. Jeg har ikke noe imot campingbåter, men at de må campe på brygga er uforståelig for meg dersom de ikke er alvorlig bevegelseshemmet. Men din vinkling på dette forteller selvfølgelig også noe.

Link to post
Share on other sites

men at de må campe på brygga er uforståelig for meg dersom de ikke er alvorlig bevegelseshemmet.

Når det gjelder støy og andre former for forstyrrelser syns jeg det blir ett fett om de sitter i båt eller på brygga, så det aspektet kan vi egentlig legge bort for min del. Dermed står vi igjen med fremkommelighetsproblemer, sånn jeg ser det. Og da slår det meg at dersom man må tråkke over disse folka for å komme fram, så må det vel først og fremst bli et problem for okkupantene som blir kontinuerlig overkravlet? Litt stusselig må det også være, med dårlig utsikt og greier. Tror det største problemet her er at disse folka så åpenbart driter i, eller ikke evner å forstå, at de er iveien, og ikke egentlig den fysiske hindringen de representerer.

 

Syns det er mye mer irriterende med folk som holder av plass til Skybert-kompisen sin fordi de ikke vil ha noen liggende ved siden av seg eller utapå, eller hevder at havnevakten angivelig har satt en grense som du vet ikke stemmer fordi det alltid pleier å ligge 3-4 båter til utapå. Forsåvidt greit at de flagger dette tydelig, for jeg orker på min side ikke slike nei-folk og foretrekker da å ligge annet steds. Men dette er også et marginalt problem synes jeg, har mer erfaring med det motsatte, jeg ankommer seint, f.eks. som sist på Oscarsborg, eller i Horten, og fortøyer uten å se at plassen er reservert. Jeg tilbyr meg sef. da å flytte, men det skal man ha seg frabedt, for det går alltids ann å skvise inn sistemann som ikke har ankommet likevel. Da vet jeg at jeg ligger blant ja-mennesker og da trives jeg mye bedre :-)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dermed står vi igjen med fremkommelighetsproblemer, sånn jeg ser det. Og da slår det meg at dersom man må tråkke over disse folka for å komme fram, så må det vel først og fremst bli et problem for okkupantene som blir kontinuerlig overkravlet? Litt stusselig må det også være, med dårlig utsikt og greier. Tror det største problemet her er at disse folka så åpenbart driter i, eller ikke evner å forstå, at de er iveien, og ikke egentlig den fysiske hindringen de representerer.

:yesnod: veldig enig med deg

Link to post
Share on other sites

Men din vinkling på dette forteller selvfølgelig også noe.

Jeg klarer ikke å vente med å høre hva det forteller :wink:

Jeg er også rimelig sikker på at dette til syvende og sist ikke nødvendigvis dreier seg om fremkommelighet, men at det sitter en haug med grinebitere ombord i båtene sine og irriterer seg over disse folka som skal ha det så inn i hel... koselig hele tiden. Tror neppe det blir noe enighet i denne tråden, da det er så stort gap mellom de som liker å sitte på brygga og være sosiale, og de som synes de som gjør det er noe ubehøvla og usiviliserte drukkenbolter.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har egentlig aldri sett noen som rigger seg til på denne måten. Noen ser jeg sitter på molo eller på land inne i havna, hvor det ofte er satt opp benker og bord, og evt. grillplass og grill. Det er jo da snakk om steder det er meningen man skal sitte. Syns trådens problemstilling er ganske fjern jeg også. Litt merkelig utgangspunkt for å starte en slik tråd, men den er ihvertfall underholdende :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har egentlig aldri sett noen som rigger seg til på denne måten. Noen ser jeg sitter på molo eller på land inne i havna, hvor det ofte er satt opp benker og bord, og evt. grillplass og grill. Det er jo da snakk om steder det er meningen man skal sitte. .............................

 

Vet ikke hvordan forholdene er ellers i landet, men her i midt-Norge er min erfaring at det er helt vanlig med sittebenker/bord på gjestebryggene. Også griller er faste innslag på betong-flytebrygger, men da er de helst plassert helt ytterst på brygga.

 

Har opplevet at enkelte har "tatt seg til rette" og flytta grillen inne mellom båtene slik at folka nesten kan sitte i egen båt med pølsestanga på grillen.

 

Ikke bra mhp brannfare og forbipasserende !!!

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

I Danmark er de ofte grillplass i forbindelse med båthavner. Med de er da alltid på land og ikke på brygga. Jeg skjønner bare ikke at en må grille på brygga???

 

Hvis du hadde gjort deg bryet med å lese innleggene Pettersand, så har det kommet ganske klart fram at flatfyll o.l ikke har blitt forsvart på noen måte.

Det handler selvfølgelig ikke bare om drikking og fyll, men også om å ta seg til rette på en brygge dvs. et fellesareal, noe som er påpekt ørten ganger i tråden

Link to post
Share on other sites

http://www.klikk.no/multimedia/archive/00413/Uthavner_5_jpg_413611b.jpg


Her ser det ut som det er satt opp grill på brygga. Der hvor jeg har båten er det anlagt grillpass og benker på/ved brygga (men ikke grill, det må man stille med selv). Kan ikke se det er så utrolig brannfarlig når det ikke er klint på plass midt mellom båtene.
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner bare ikke at en må grille på brygga???

 

Jeg har en rund Magma gassgrill med rekkefeste, da slipper jeg å okkupere brygga og dra alt mulig ut av båten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er Sutnøy.

Du kan lese artikkelen bildet er hentet fra her: http://www.klikk.no/motor/baat/havner/article687690.ece

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ildverket.jpg

På brygga vest på Ildverket er grillene boltet fast i fjellet langs brygga, det sitter alltid masse folk på brygga å du må gå spissrotgang mellom alle folka, koselig plass hvis det ikke er for mye sønnavind. Aldri hørt om noe brannproblemer på den brygga, Har ikke hørt om problemer med folk som sitter i veien på tross av at alle gjør nettopp det...

 

Hvis ikke du liker folk som sitter midt på brygga så er nok neppe det stedet for deg, vi andre har det så trivelig der atte.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...