Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

For mer er det enkelt. når jeg legger er på skøen så legger jeg ikke ut på måfå. hver gang jeg legger om en kurs så forsikrer jeg meg at jeg ikke kommer i konflikt med andre. Vurdere farten til båter bak om de vil nå meg igjen eller ikke. Dersom de gjør så legger jeg kursen slik at de tydelig ser at jeg holder unna og at det ikke skal oppså noe problemer. Det er så enkelt dersom en vil. I ei trang og uoversiktlig lei så må en jo tilpasse farten silk at en kan reagere i tide og gi plass til de i næring. Det er så enkelt, og trykt.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Nå har nyttetrafikken større problemer med å gå klar av skjær og av andre fartøy enn småbåter. At de kjører på skjær og kolliderer med andre skip er ikke uvanlig

 

Kollisjoner med småbåter er derimot meeeeeeget sjelden og forekommer nesten ikke. Derfor er problemet oppblåst

http://www.moss-avis.no/nyheter/foreren-ble-kastet-i-vannet-og-baten-forsvant-1.7880409

Link to post
Share on other sites

 

Dit resonnerte jeg meg utifra regelteksten som sier hvor regel 44 kommer til anvendelse og knbo's antydning om at ikke alle farvann er sterkt beferdet lei.

Ok, så litt feil. Ja den skal vel ikke benyttes i ALLE Norske farvann..


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

 

Herlig, da er vi igang igjen. Betyr dette at regel 44 ikke skal anvendes i alle norske farvann likevel?

 

jeg sa at dette ikke var hele blildet. Se på inder Oslofjorden, hvor stor er trafikken der. Eller i Bamle osv. vi snakker der om VTS områder. Hvor trafikken styres av en sentral, forde den ansees så stor at det er nødvendig med spesiell overvåking. Så kan du sammeligne med andre steder. Da blir vell svaret noe annet.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...