Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Samme diskusjonene denne vinteren altså....

 

Sjøveisregel 2 er den som overordnet regulerer forholdet mellom to båter.

Når vi da snakker om mellom to med såpass forskjellige sving og stoppegenskaper som en lystbåt og et større nyttefartøy kommer denne fort til å bli tellende.

 

Tanke eksperiment: Nyttefartøyet HAR vikeplikt, men har av en eller annen grunn ikke klart å vike i tide. Kollisjon er uunngåelig dersom situasjonen kun skal håndteres av den ene parten.

 

Lystfartøyet vil ha alle muligheter til å vike lenge etter det ble for sent for nyttefartøyet.

 

Hvem har da mest skyld? Han som ikke oppdaget faren i tide eller han som sto på sin rett?

 

Gjør som andre har sagt tidligere i tråden; hold god avstand til de store, du har ingenting å tjene på å sette livet til for å bevise at du hadde rett....

 

 

Sjøveisregel 1 - Anvendelse
(a) Disse reglene skal gjelde for alle fartøy i rom sjø og i alle tilstøtende farvann som kan befares av sjøgående fartøy.

Sjøveisregel 2 - Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Gjør som andre har sagt tidligere i tråden; hold god avstand til de store, du har ingenting å tjene på å sette livet til for å bevise at du hadde rett....

 

Helt enig. Ikke er det bare sikkerere, men en slipper det kan også være mer behagelig. Vis gjerne i god tid at du viker unna slik at de forstår der ikke er noen tvil.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Quantumduck

Du burde svare på disse spørsmålene selv og tenke igjennom dem.

 

Det er gjort for mange, mange år siden. Denne gangen var spørsmålene til deg, men du kan visst ikke svare. Hvilke regler gjelder når Oluf kommer med sjarken sin og får Emma Mærsk inn fra babord, midt i Skagerrak? Ingen av dem lystfartøy eller åpne båter. Poenget her, som du behendig unngår å se, er at problemstillingen liten båt vs. stor båt også gjelder yrkesfartøy, og da er det ingen regel 44 å støtte seg til. Regel 44 regulerer spesialtilfellene når den lille båten er et lystfartøy, og farvannet er spesielt krevende, og norsk.

 

Du gjør deg mange rare antagelser, både om meg og sjøveisreglene. Du "antar" at både indre og ytre led er å regne som sterkt trafikert i Norge. IGJEN og IGJEN spør jeg deg, hvorfor er det nødvendig å presisere i Regel 44 hvilket farvann den gjelder i, hvis den er ment å gjelde i alt norsk farvann?

 

Hvis mannskap på yrkesfartøy får psykiske problemer av å forholde seg til annen trafikk som seiler etter sjøveisreglene bør de etter min mening søke behandling.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vi da snakker om mellom to med såpass forskjellige sving og stoppegenskaper som en lystbåt og et større nyttefartøy kommer denne fort til å bli tellende.

 

Fantastisk!!! Endelig!!! How hard can it be ...

 

For det er jo slik at det (blant annet) er størrelsen på fartøyet, og ikke om det inngår i nyttetrafikk, som avgjør manøvreringsevnen. Dermed kan en ikke lene seg på Regel 44 alene, denne gjelder kun nyttetrafikk vs. lystbåter, og kun i spesielt definerte farvann, ikke over alt. Problemer oppstår når noen begynner å "tolke" denne regelen etter egen fantasi til å gjelde over alt, mens andre velger å tolke den etter teksten. Da seiler plutselig to fartøy på kollisjonskurs etter ulike regler, og følgelig blir også utfallet "uforutsigbart". Ikke bra.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk!!! Endelig!!! How hard can it be ...

 

For det er jo slik at det (blant annet) er størrelsen på fartøyet, og ikke om det inngår i nyttetrafikk, som avgjør manøvreringsevnen. Dermed kan en ikke lene seg på Regel 44 alene, denne gjelder kun nyttetrafikk vs. lystbåter, og kun i spesielt definerte farvann, ikke over alt. Problemer oppstår når noen begynner å "tolke" denne regelen etter egen fantasi til å gjelde over alt, mens andre velger å tolke den etter teksten. Da seiler plutselig to fartøy på kollisjonskurs etter ulike regler, og følgelig blir også utfallet "uforutsigbart". Ikke bra.

Den uforutsigbarheten er nok noe du må leve med! Bare glem det der med hvem som tolker hvilke regler, og heller konsentrer deg om hva du må gjøre uansett hvilken grunn nyttefartøyet har for ikke å vike.

 

Og da handler det litt mer om sjømannskap enn paragrafrytteri, ikke sant?

Så når du krever din rett i jolla di bør du fundere litt på konsekvensene av å stå på din rett - uansett farvann!! Dersom det store stygge nyttefartøyet IKKE har sett deg gjør han ikke noe med det heller, og som sagt når han "point of no return" på et mye tidligere stadium enn deg - du kan fremdeles unngå situasjonen. "eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi."

Det er alldeles utrolig at disse diskusjonene kommer hver vinter når det er så åpenbart hvem som har både størst nytte av og størst mulighet til å unngå sammenstøt - det tyder vel på at vi har for lite å gjøre mens vi venter på båtpussen...

Hvem har f.eks størst mulighet til å se den andre? Du ser et "fjell" og han ser din lille stein midt blant alle de andre små steinene? Det må du være forholdsvis sikker på før du setter både båt og livet ditt som innsats.

 

Samme vaset hører du fra seilerne, som kategorisk står på krava fra et regelverk som ble utformet til å hjelpe fullriggere og andre fartøy som i forhold til annen trafikk må regnes å være "Not Under Command".

Moderne seilbåters manøvreringsdyktighet har lite behov den ekstra beskyttelsen i lovverket, ihvertfall i forhold til store nyttefartøy!

Og situasjonen avgjør hvem som KAN, og MÅ gjøre noe for å unngå katastrofe...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Duverden for en meningsløs utblåsning. Men diskusjonen her dreier seg altså om Regel 44 og hvor den gjelder. Ikke så mye hva som er riktig å gjøre utfra sunn fornuft og relevante sjøveisregler, selv om jeg mener det blir litt "snevert" om man ikke også tar andre ting enn regel 44 i betraktning.

 

Jeg vet lite om psykisk helse i handelsflåten, men eventuelle problemer knyttet til uforutsigbarhet sitter angivelig der, mitt fartøy er vanligvis fullt manøvrerbart, så hvis jeg bare er litt forutseende og årvåken i tillegg behøver jeg meget sjelden å bekymre meg for om jeg klarer å vike.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha igjennom referatet fra retten finner jeg det ikke underlig at påtalemundighetene ikke resiet tiltale mot ferigemannskapet. Dette fordi her den som førte fritidbåten braut hele 3 ting.

1. Han kjørte i påvirket tilstand

2. Han overholdt vikeplikten han hadde for en langt større fartøy

3. Han brøt også med regen 44 som vi diskuterer her.

Det er ingen tvil om at han som ble rent i senk var påvirket av alkohol.

At han skulle holde av veien for fergen er vel heller ikke omtvistet.

Om regel 44 skulle komme til anvendelse er vel ikke så sikkert?

Uansett, føreren av snekken er å klandre. Ingen tvil om det.

 

Men er det noe her som skulle tilsi at ansvarshavende ombord i fergen ikke sørget for utkikk?

Det kunne like gjerne vert en gummibåt med barn ombord som lå der og duppet.

Eller en kajakkpadler som hadde mistet åren, eller eller...

 

Synes det er pussig at verken påtalemyndighet, kystverket eller retten finner det kritikkverdig at ansvarhavende ombord på fergen har manglende utkikk.

Utkikk er man pålagt i henhold til sjøveisreglene, men hva sier denne saken om det??

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dermed kan en ikke lene seg på Regel 44 alene, denne gjelder kun nyttetrafikk vs. lystbåter, og kun i spesielt definerte farvann, ikke over alt.

 

Mener du her at "trangt farvann" kun defineres av geografi?

Eller kan det også være slik at farvannet kan være trangt pga tettheten av båter?

 

Skagerrak på en fin sommerdag oppleves definitivt som trangt farvann for de største som kan trenge flere mil på både å stoppe og å svinge. Og dersom en sving påbegynnes kommer han fort opp i en ny kollisjonskurs, og en ny osv

 

Og hva da med i ruskevær? Da må vel reglene være absolutt? Ja, trangt farvann er det vel neppe da det ganske sikkert er begrenset hvor mange mindre båter som har dristet seg utpå... Men, du er ikke lett å se når havet går hvitt heller.

 

Min konklusjon er at når jeg ferdes blant de store så holder jeg meg langt unna - jeg har nemlig tenkt å ha ankerdram i mange år fremover....

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Duverden for en meningsløs utblåsning. Men diskusjonen her dreier seg altså om Regel 44 og hvor den gjelder. Ikke så mye hva som er riktig å gjøre utfra sunn fornuft og relevante sjøveisregler, selv om jeg mener det blir litt "snevert" om man ikke også tar andre ting enn regel 44 i betraktning.

 

Jeg vet lite om psykisk helse i handelsflåten, men eventuelle problemer knyttet til uforutsigbarhet sitter angivelig der, mitt fartøy er vanligvis fullt manøvrerbart, så hvis jeg bare er litt forutseende og årvåken i tillegg behøver jeg meget sjelden å bekymre meg for om jeg klarer å vike.

 

Definisjonen av "Meningsløs utblåsning" har du nok råket borti selv i denne debatten :yesnod:

 

Diskusjonen dreier seg om hvordan en yrkesbåtfører opplever oss, ikke nødvendigvis bare i forhold til regel 44, se trådstarters innlegg om du lurer på det.

 

Og til slutt, når du definerer psykisk helse i handelsflåten som opphav til uforutsigbarheten har du iallefall en meget god grunn til å holde deg langt unna :clap:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Et lite sukk først: slike diskusjoner som dette synes jeg er veldig viktige og lærerike, så det er jo ingen grunn til å klage over de som mener noe annet enn det en selv mener er riktig. Selv har jeg endret mening om viktige forhold rundt navigasjon etter å ha tenkte meg om et par ganger (kanskje bør jeg tenke enda mer :-)

 

Men Golden Gate 37, om man skal seile f.eks fra Grimstad til Skagen, båtfart er la oss si i snitt 6 knop, og man må da passere et område med mange store båter. Jeg opplever i slike situasjoner at det er litt vanskelig for meg å vite hvor jeg skal plassere min båt for å ikke være til hinder. Mange av de store endrer kurs på en måte som er uforutsigbar for meg, og enkelte ganger synes jeg det er komplett umulig å kunne holde av veien selv om jeg prøver aldri så mye. Da tenker jeg at det aller beste er om begge båter forholder seg til det samme sett regler, og at man ikke tenker at den som er mindre automatisk har vikplikt. Som flere her peker på er jo at en uklar grense mhp båtstørrelse også blir uhåndterlig. burde f.eks en båt på 1000 tonn holde unna for en på 10000 tonn?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Et lite sukk først: slike diskusjoner som dette synes jeg er veldig viktige og lærerike, så det er jo ingen grunn til å klage over de som mener noe annet enn det en selv mener er riktig. Selv har jeg endret mening om viktige forhold rundt navigasjon etter å ha tenkte meg om et par ganger (kanskje bør jeg tenke enda mer :-)

 

Men Golden Gate 37, om man skal seile f.eks fra Grimstad til Skagen, båtfart er la oss si i snitt 6 knop, og man må da passere et område med mange store båter. Jeg opplever i slike situasjoner at det er litt vanskelig for meg å vite hvor jeg skal plassere min båt for å ikke være til hinder. Mange av de store endrer kurs på en måte som er uforutsigbar for meg, og enkelte ganger synes jeg det er komplett umulig å kunne holde av veien selv om jeg prøver aldri så mye. Da tenker jeg at det aller beste er om begge båter forholder seg til det samme sett regler, og at man ikke tenker at den som er mindre automatisk har vikplikt. Som flere her peker på er jo at en uklar grense mhp båtstørrelse også blir uhåndterlig. burde f.eks en båt på 1000 tonn holde unna for en på 10000 tonn?

 

 

Vi kommer ikke til å få tilpasset regelverket mer i forhold til tonnasje eller manøvreringsdyktighet enn det er i dag.

Utøvelsen av rettspraksis har derimot alltid tatt hensyn dette under henvisning til "godt sjømannskap" og andre uttrykk...

 

Til ditt konkrete eksempel: Når du legger ut fra Grimstad mot Skagen er det ikke vanskelig å forestille seg at været er såpass at en god del fler enn deg også legger utpå. Nyttetrafikk som da følger leia sydover møter da en "endeløs" rekke av båter han har vikeplikt for, og han har store problemer med å gå styrbord flere ganger. Det er da jeg hevder at skipet definerer dette som trangt farvann!

 

Dersom du opplever at du entrer et område med mange store båter, hvordan tror du det oppleves for ham?? Bare se på AIS oversikten, det er virkelig ikke så mange skip du må ta hensyn til at du ikke finner en åpning så din båt trygt kan passere i 6 knop.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Mener du her at "trangt farvann" kun defineres av geografi?

 

Jeg mener at definisjonen av lystfartøy eller åpen båt som drives fram med seil, motor eller årer ikke er relativ. Problemet er generelt knyttet til fartøy med varierende grad av manøvrerbarhet, f.eks. på grunn av stor ulikhet i størrelse, som f.eks. en liten fiskebåt vs. et stort tankskip, uavhengig om det ene og ikke det andre fartøyet er nyttetrafikk.

 

Jeg forholder meg - som jeg har sagt mange ganger - til sjøveisreglene, som jeg mener er rimelig klare når det gjelder å holde seg unna fartøy med begrenset manøvrerbarhet. I *tillegg* viker jeg for nyttetrafikk i trange farvann, trafikkerte leder og havner, selv om disse ikke har nedsatt manøvreringsevne i forhold til meg, jfr. Regel 44.

Link to post
Share on other sites

Hvis problemet for "nyttetrafikken" i åpent farvann er manglende manøvrerbarhet i forhold til lystbåter er vel løsningen for dem å føre egnede signaler som viser dette.

 

Nyttetrafikken kan sette opp disse signalene når de entrer norsk farvann og fjerne dem når det forlates.

Litt kjedelig at vi da i tilsvarende åpent dansk farvann må forholde oss til andre regler.

 

Jeg har ikke problemer med å holde av veien for båter med mindre evne enn meg til å manøvrere. Jeg holder også av veien for nyttetrafikk i åpent farvann som ikke viser tegn til å overholde sjøveisreglene da jeg vet hvem det går ut over.

 

Spørsmålet noen ganger er hvem som faktisk har lettest for å vike.

Nyttetrafikken har "profesjonelle" førere, som regel avansert navigasjonsustyr (arpa osv),

høyere fart og høyere utkikksposisjon med bedre oversikt, men dessverre ofte noe manglende vilje.

Ref uttrykket brukt tidligere "brøyte med fløyte"

Ser ikke at nyttetrafikken hadde fått sin evne til å navigere trygt i trangt/beferdet farvann

begrenset om hele begrepet nyttetrafikk var blitt fjernet.

Det går greit i andre land med høyere trafikktetthet.

Link to post
Share on other sites

Til ditt konkrete eksempel: Når du legger ut fra Grimstad mot Skagen er det ikke vanskelig å forestille seg at været er såpass at en god del fler enn deg også legger utpå. Nyttetrafikk som da følger leia sydover møter da en "endeløs" rekke av båter han har vikeplikt for, og han har store problemer med å gå styrbord flere ganger. Det er da jeg hevder at skipet definerer dette som trangt farvann!

 

Min erfaring er at de aller fleste "store" faktisk forholder seg til regelverket selv om min båt er liten. Det innebærer at de tydelig viser at de har til intensjon å vike når det er på sin plass. Så om jeg da samtidig senker hastighet for å ikke krysse foran dem, kan forvirringen være et faktum.

 

Forøvrig er jo dette en diskusjon med oppblåste dimensjoner. Jeg seiler aktivt regatta i Drøbaksundet, og her forholder vi oss til nyttetrafikk hele tiden i trangt farvann. Det fungerer relativt uproblematisk, og det er nok unntakene trådstarter hadde i tankene når tråden ble startet. Med så mange fritidsbåter og så mange som ikke har satt seg grundig inn i regelverket er det ikke annet å forvente. Båtførerprøven stiller i hvertfall ikke store krav til innsikt i sjøveisreglene den gangen jeg avla eksamen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvis problemet for "nyttetrafikken" i åpent farvann er manglende manøvrerbarhet i forhold til lystbåter er vel løsningen for dem å føre egnede signaler som viser dette.

 

Nyttetrafikken kan sette opp disse signalene når de entrer norsk farvann og fjerne dem når det forlates.

Litt kjedelig at vi da i tilsvarende åpent dansk farvann må forholde oss til andre regler.

 

Jeg har ikke problemer med å holde av veien for båter med mindre evne enn meg til å manøvrere. Jeg holder også av veien for nyttetrafikk i åpent farvann som ikke viser tegn til å overholde sjøveisreglene da jeg vet hvem det går ut over.

 

Spørsmålet noen ganger er hvem som faktisk har lettest for å vike.

Nyttetrafikken har "profesjonelle" førere, som regel avansert navigasjonsustyr (arpa osv),

høyere fart og høyere utkikksposisjon med bedre oversikt, men dessverre ofte noe manglende vilje.

Ref uttrykket brukt tidligere "brøyte med fløyte"

Ser ikke at nyttetrafikken hadde fått sin evne til å navigere trygt i trangt/beferdet farvann

begrenset om hele begrepet nyttetrafikk var blitt fjernet.

Det går greit i andre land med høyere trafikktetthet.

 

Selvfølgelig går det oftest greit! Ellers hadde vi hørt det i nyhetene hele tida!

Ref uttrykket "brøyte med fløyte"- de som tror at "nyttetrafikken" manøvrerer slik har et problem med oppfatningsevnen. Når de derimot havner i den situasjonen at de ikke lenger har noe valg så brukes fløyta for å gjøre den/de andre oppmerksom.

 

At det fantes manglende vilje blant de profesjonelle tror jeg i det minste burde dokumenteres bedre enn de ytterst få som omtales i media.

Dersom proffene la ut om sine nærsituasjoner med lysttrafikken ville du nok fort sett at det som mangler mest er kunnskap, evne og vilje fra lystbåtførere...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Dersom du opplever at du entrer et område med mange store båter, hvordan tror du det oppleves for ham?? Bare se på AIS oversikten, det er virkelig ikke så mange skip du må ta hensyn til at du ikke finner en åpning så din båt trygt kan passere i 6 knop.

 

Dette faller vel inn under trangt farvann eller sterkt beferdet lei, og regel 44 kommer til anvendelse når det gjelder lystfartøy. Men selv om det da er åpenbart at man skal holde unna så er det jo ikke nødvendigivs helt opplagt hvordan man gjør det på best mulig måte hvis ikke nyttetrafikken holder stø kurs og manøvrerer forutsigbart.

 

Samtidig, hvis det blir nødvendig å vike fordi et stort nyttefartøy ikke evner å stanse eller legge om kursen i tide for å overholde sin vikeplikt, så kan man spørre seg om regel 6 om sikker fart er blitt overholdt.

 

Og så er det viktig som du sier å kjenne til rettspraksis. Det skjer relativt sjelden at lovtekster endres, isteden endres og tilpasses rettspraksis over tid.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette faller vel inn under trangt farvann eller sterkt beferdet lei, og regel 44 kommer til anvendelse når det gjelder lystfartøy. Men selv om det da er åpenbart at man skal holde unna så er det jo ikke nødvendigivs helt opplagt hvordan man gjør det på best mulig måte hvis ikke nyttetrafikken holder stø kurs og manøvrerer forutsigbart.

 

Samtidig, hvis det blir nødvendig å vike fordi et stort nyttefartøy ikke evner å stanse eller legge om kursen i tide for å overholde sin vikeplikt, så kan man spørre seg om regel 6 om sikker fart er blitt overholdt.

 

Og så er det viktig som du sier å kjenne til rettspraksis. Det skjer relativt sjelden at lovtekster endres, isteden endres og tilpasses rettspraksis over tid.

Har du noen formening om hvorfor "nyttefartøyet" ikke skulle holde stø kurs og manøvrere forutsigbart?

I min verden er de veldig forutsigbare

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Har du noen formening om hvorfor "nyttefartøyet" ikke skulle holde stø kurs og manøvrere forutsigbart?

I min verden er de veldig forutsigbare

 

Det må være fordi mannskapet har hatt et nervøst sammenbrudd, det er visst ganske utbredt i tett trafikk. Evt. får du spørre Framtida.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke mye skrik for lite ull her?

Jeg kan ikke si jeg kan huske noen gang å hatt problem hverken med mitt forhold til "skikkelig" nyttetrafikk eller deres oppførsel i forhold til meg. Jeg finner det ganske selvsagt at det uansett vikepliktsituasjon er mye enklere for meg å foreta en liten korreksjon enn det vil være for de som er mye større og tyngre enn meg.

 

Jeg har derimot mange ganger observert og også opplevd problemer med "uskikkelig" nyttetrafikk. Med det mener jeg småbåter som selv mener de er viktig nyttetrafikk som derfor skal ha rett foran en skarve lystbåt. Det kan være fiskere i små sjarker, men de er stort sett fornuftige. De verste er kanskje små taxibåter som farer fram og tilbake, og gjerne bølgeterroriserer lystbåter som ikke har vett på å holde seg unna!

Dette var noe spissformulert, men jeg tror ikke den er denne type nyttetrafikk man hadde i tankene da regel 44 ble laget.

Link to post
Share on other sites

De verste er kanskje små taxibåter som farer fram og tilbake, og gjerne bølgeterroriserer lystbåter som ikke har vett på å holde seg unna!

Dette var noe spissformulert, men jeg tror ikke den er denne type nyttetrafikk man hadde i tankene da regel 44 ble laget.

Ikkesant, og jeg vil vel nesten opphøye meg til å påstå at taxibåter som kan kjøre i høy hastighet på den måten ikke er i et farvann som omfattes av Regel 44, evt. bryter de regelen om sikker hastighet. Men nå må jeg vel snart gå planken for å ha påstått noe slikt, så takk og farvel.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke mye skrik for lite ull her? Jeg kan ikke si jeg kan huske noen gang å hatt problem hverken med mitt forhold til "skikkelig" nyttetrafikk eller deres oppførsel i forhold til meg. Jeg finner det ganske selvsagt at det uansett vikepliktsituasjon er mye enklere for meg å foreta en liten korreksjon enn det vil være for de som er mye større og tyngre enn meg.

 

Jeg har ingen problemer med nyttetrafikken, den holder jeg meg godt unna. Men jeg ble litt irritert da et tysk containerskip tok meg igjen ut fra Moss og tutet og forlangte at jeg skulle flytte meg. Han så meg (eller burde gjort det i det fine sommerværet) i god tid, og kunne uten problemer passert meg på den siden han hadde måtte ønske. Jeg svarte selvfølgelig med et "tut", og la meg godt ut til styrbord. Det kostet meg null tid og ergelse, men hvorfor kunne ikke tyskeren tatt hensyn til meg og dreiet hundre meter til siden?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er gjort for mange, mange år siden. Denne gangen var spørsmålene til deg, men du kan visst ikke svare. Hvilke regler gjelder når Oluf kommer med sjarken sin og får Emma Mærsk inn fra babord, midt i Skagerrak? Ingen av dem lystfartøy eller åpne båter. Poenget her, som du behendig unngår å se, er at problemstillingen liten båt vs. stor båt også gjelder yrkesfartøy, og da er det ingen regel 44 å støtte seg til. Regel 44 regulerer spesialtilfellene når den lille båten er et lystfartøy, og farvannet er spesielt krevende, og norsk.

 

Du gjør deg mange rare antagelser, både om meg og sjøveisreglene. Du "antar" at både indre og ytre led er å regne som sterkt trafikert i Norge. IGJEN og IGJEN spør jeg deg, hvorfor er det nødvendig å presisere i Regel 44 hvilket farvann den gjelder i, hvis den er ment å gjelde i alt norsk farvann?

 

Hvis mannskap på yrkesfartøy får psykiske problemer av å forholde seg til annen trafikk som seiler etter sjøveisreglene bør de etter min mening søke behandling.

 

 

Slik jeg ser oppfatter forsjellen mellom deg og meg. Jeg akseprere at jeg har vikeplikt over for nyttetraffikk og viker unna i god tid slik at de tydelig er at jeg ikke vil komme i veien for dem. Mens du ønsker å vurdere om 44 gjelder eller ikke før du eventuelt viker. Slik jeg tror så tar du minde hensyn til disse dette en det jeg gjør, Jeg har gitt svaret at jeg ikke under noen omstendigheter ønsker handle slik at de er i tvil om at de får fri vei. Du i derimot, slik jeg oppfatter det at de ikke vet hva du vil gjøre. Og på den måten øker deres stressfaktor.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...