Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Det ble en merkelig tråd. Det begynte med at en storbåtkusk anmodet småbåtførere til å holde kurs og fart for å gjøre det enklest mulig. Og så gikk tråden i mål med en annen storbåtkusk som påberoper seg absolutt påkjørsrett i alt norsk farvann.

Det blir mye å gruble på.

Det værste er ikke at en del " orakler " her inne på BP forsvarer denne påkjørsretten, men at det faktisk er en del slike " storbåtkusker " rundt om i landet som faktisk tror de har denne blanco fullmakten til " torpedering " med regel 44 i bakhånd...

Link to post
Share on other sites

Ingen har påkjørsrett, det forstår vel alle. Men skjønner det kan være vanskelig for enkelte å forstå at verden ser annerledes ut fra broen på et større skip enn fra styreposisjonen på en fritidsbåt.

Selvfølgelig viker en for et større skip i trange farvann, det forstår vel også alle... Diskusjonen her inne har gått på om en har generel vikeplikt for alle nyttefartøy uansett... og det har en selvfølgelig ikke ..

Link to post
Share on other sites

Det har man ikke, men hvem definerer hva som er trangt farvann? Derfor skal man i alle tilfeller tenke over en eller to ganger om man som fritidsbåt er til hinder for nyttefartøyet, selv om det umiddelbart ikke oppfattes slik fra fritidsbåtens ståsted. Men som sagt tror jeg dette må oppleves for at man skal forstå det helt.

Link to post
Share on other sites

Ingen har påkjørsrett, det forstår vel alle. Men skjønner det kan være vanskelig for enkelte å forstå at verden ser annerledes ut fra broen på et større skip enn fra styreposisjonen på en fritidsbåt.

 

Ja, for enkelte er det meste vanskelig, så det er ikke overraskende...

Link to post
Share on other sites

Det kan være av interesse å se på tilfeller der nyttefartøyet er veldig lite, politi RIB (uten blålys etc - ikke under uttrykning), fiskeoppsyn i RIB etc små offisielle båter) og stort lystfartøy som f.eks. seilskøyter (f.eks. 28 Sandefjord på 50'). Jeg har hørt at de også i disse tilfeller forlanger ubetinget vikeplikt fra de store tunge manøvrerbare båter. Ferjer og store fartøyer etc sier seg jo selv. Partybåtene påstår også at de er nyttefartøyer og kjefter på deg når du ligger i veien for dem selv i åpent vann ved Steilene. Skulle vært moro å chartra en slik partybåt og kjørt slalom under Færdern.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det kan være av interesse å se på tilfeller der nyttefartøyet er veldig lite, politi RIB (uten blålys etc - ikke under uttrykning), fiskeoppsyn i RIB etc små offisielle båter) og stort lystfartøy som f.eks. seilskøyter (f.eks. 28 Sandefjord på 50'). Jeg har hørt at de også i disse tilfeller forlanger ubetinget vikeplikt fra de store tunge manøvrerbare båter. Ferjer og store fartøyer etc sier seg jo selv. Partybåtene påstår også at de er nyttefartøyer og kjefter på deg når du ligger i veien for dem selv i åpent vann ved Steilene. Skulle vært moro å chartra en slik partybåt og kjørt slalom under Færdern.

 

Det sier seg vel selv at saken her gjelder plassen store skip trenger i leia. Å dra inn RIBer og partybåter blir litt på siden, og dersom disse gjemmer seg bak regel 44 sier det mere om hvor disse har kjøpt sertifikatet enn noe annet. Som regel har de da heller ikke mer enn D5 og svært begrenset erfaring fra større skip.

Link to post
Share on other sites

men hvem definerer hva som er trangt farvann? Derfor skal man i alle tilfeller tenke over en eller to ganger om man som fritidsbåt er til hinder for nyttefartøyet, selv om det umiddelbart ikke oppfattes slik fra fritidsbåtens ståsted. Men som sagt tror jeg dette må oppleves for at man skal forstå det helt.

Som f.eks Byfjorden utenfor Bergen, en av hurtigbåtene som renner inn og ut derfra ( er en drøss av de ) på kolisjonskurs med lystbåtfartøy, og hurtigbåt inn på lystbåts BB side, hva sier faciten din da Mr Mate ?

Link to post
Share on other sites

 

Jeg forstår ikke folks manglede respekt for nyttetrafikken. En fraktebåt kan bare ikke være i aktivitet om vinteren. De har ting som skal fraktes hele året. Og dersom en ser på registreringsnummeret på en båt så er det lett å se om der er nyttefartøy eller ikke. Da for eksempel er sjark som driver med drivgarns fiske. Eller en reketråler, snurrevadbåt, osv. Båten er ikke så stor, og farvannet kan oppleves romslig. Men dersom en tar i betraktning av at har et langet slep så er det ikke så lett bare å endre kurs. Når jeg voks opp så hadde denne diskusjonen vært utenkelig. Det var da en selvfølge at en holdt seg unna nyttetrafikken. Enkelt og greit.

 

Når det gjelder de større fartøyene så kontieinerskip lastebåter, m.f., så er må du regne med at de ikke kan se deg slev om du er over 100 foran dem. Og dersom du krysser foran dem og skulle få motorproblemer så risikere du livet fordi at de:

1. Der er ikke sikkert at de oppdager deg.

2 Selv om de vet at du er der, ikke har mulighet til å manøvrere unna eller stoppe for å unngå å kjøre på deg.

 

Under programmet fra hurtigruta kom det stadig oppfordring fra dem om ikke å krysse foran dem. En av grunnene som ble oppgitt var at det gjorde dem nervøse, noe som ikke er bra for helsen til dem som står til rors. Det er så enkelt å holde unna så hvorfor ikke bare gjør det.

 

Dermed har jeg følgende oppfordring: Vik unna slik at de kan gjøre den jobben de holder på med, og ikke setter ditt og andre liv i fare.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Som f.eks Byfjorden utenfor Bergen, en av hurtigbåtene som renner inn og ut derfra ( er en drøss av de ) på kolisjonskurs med lystbåtfartøy, og hurtigbåt inn på lystbåts BB side, hva sier faciten din da Mr Mate ?

 

Ja, hva tror du? Problemet er vel som nevnt tidligere større skip vs fritidsbåter. Har ikke vært på hurtigbåt selv, men har ikke opplevd problemer med dem når jeg selv har vært i fritidsbåt. Når det er sagt har jeg ofte oppfattet Byfjorden som et sterkt trafikkert farvann. Dersom jeg hadde kommet der med min snekke hadde jeg ikke forventet at hverken hurtigbåter eller andre skulle vike for meg.

Link to post
Share on other sites

kan ikke dere lastebåtskippere frakte mesteparten av lasten på vinterstid?så blir det bedre plass til småbåtfolket om sommeren? :yesnod:

 

Jippi, då innfører vi kjøpestopp i sommarhalvåret for alle nødvendige og unødvendige varer og stengjer kjøpesentra, butikkar og all varebasert virksomhet o.l.

 

Då sparer vi alle vegane for all den unødvendige trafikken. Gevinsten må vera at vi kjem oss raskare til båthavna......... :crazy::crazy::headbang:

 

Eller alternativt :thumbsup: : Flytte all varetransport over på dei unødvendige breie :eek: vestlandsvegane og stengje dei for all unødvendig privattrafikk :yesnod: i sommarhalvåret.

 

Det var vel ganske lurt..... :crazy:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke folks manglede respekt for nyttetrafikken.

 

Dermed har jeg følgende oppfordring: Vik unna slik at de kan gjøre den jobben de holder på med, og ikke setter ditt og andre liv i fare.

 

Veldig bra innlegg "Knbo", det treng ikkje vera værre :thumbsup: . Problemet kan vel vera at det er nokon som bare må jekke ned egoet sitt, litt :giggle:. :seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

adde jeg ikke forventet at hverken hurtigbåter eller andre skulle vike for meg.

 

Nei, men ikke desto mindre er hurtigbåter spesialister på å vike for langsomtgående lystbåttrafikk. Hurtigbåten kan komme så fort på at mange rekker ikke å komme unna, selv om de gjerne vil.

Link to post
Share on other sites

Regina III

 

Det er vel heller slik at de kjøre med hjertet i halsen ut fra Bergen og gjør det de kan for å unngå å kjøre ned ander båter. Jeg har hvert ute på fjorden der hurtigbåtene suser frem og tilbake, men har aldri hatt problemer med holde meg unna. For den som følger med har aldri problemer med å overholde sin vikeplikt. Det er desverre alt for mange som tror at en er fri for alt som heter regler på sjøen og dermed ikke bryr seg om å følge med. Det er de som lager problemer for nyttetrafikken herunder hurtigbåtene.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Dermed har jeg følgende oppfordring: Vik unna slik at de kan gjøre den jobben de holder på med, og ikke setter ditt og andre liv i fare.

 

Den viktigste delen av "den jobben de holder på med" er vel nettopp å følge sjøveisreglene, herunder spesielt vikepliktsreglene? Alt annet er vel egentlig å "sette ditt og andres liv i fare"? Det spiller ingen rolle hvor viktig man "synser" at yrkestrafikken er i forhold til lystbåttrafikken, det som spiller en viktig rolle er at alle følger de samme reglene. Hvis ikke oppstår det farlige situasjoner.

Link to post
Share on other sites

 

Quantumduck

Hva vil du gjøre dersom etter din oppfatning er ute i rom sjø Så møter du et stort kontieinerskip utelukkende kan se fartøy som er nærmere en 1000 ved hjelp av radar. Det trenger ca 3 km for å endre fartsretning. Du kommer i en båt på, la oss si 20 fot. I tillegg må du regne med at du knapt vil vises på radaren til skipet. Den kommer med en fart av ca 15 knop. Hva vil du gjøre? Før du svare på spørsmålet må du være klar over, at på 1000 m, da han har mulig het til å se deg, vil du være en så liten prikk at du knapt synes. Personlig ville jeg styrt godt unna og holt god avstand dersom jeg skal krysse hans kurs ville jeg sørget for gjøre det bak skipet. Dette for å ikke risikere at en motorstopp midt foran skipet.

 

Eller mener du at en autoliner skal vike for deg når den drar linen og setter en den bak seg igjen, fordi du mener at du at den har vikeplikt for deg? Den må kytte lina for å gjøre det. Hvem tror du at du er som setter setter deg over regelen om at lystfartøy har vikeplikt overfor nyttefartøy?

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

 

 

Hvem tror du at du er som setter setter deg over regelen om at lystfartøy har vikeplikt overfor nyttefartøy?

 

 

Må bare kommentere litt i forhold til setningen ovenfor og eksemplene som er gitt der:

1 eksempel:

Særnorsk regel 44:

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Legg merke til: Mest mulig som ikke nødvendigvis betyr skal, samt trangt farvann, sterkt beferdet lei eller havneområde. Stemmer ikke helt med eksempelets "rom sjø".
Deretter over til eksempel 2:
Regel 18. Ansvar mellom fartøy (litt klipp og lim fra regelen her)

skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

 

et fartøy som holder på med å fiske,

Skal et seilfartøy underveis holde av veien for:

et fartøy som holder på med å fiske

 

Def på et fartøy som holder på med fiske: Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

Med andre ord: dersom fiskeren har begrenset evne til manøvrering har både seil og maskindrevne fartøy vikeplikt for denne.

 

I tillegg så kommer også regel 2 med ansvar som sier at dersom det er nødvendig å fravike disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare så skal det gjøres. Dermed så kan en heller ikke påberope seg retten på at "det var den andre som skulle vike, jeg gjorde rett". Dersom det fartøy som skal vike ikke viker, så skal det fartøy som i utgangspunktet ikke skulle vike, gjøre det som er nødvendig for å unngå sammenstøt.

 

Vil ellers tilføye at reglene er til for å følges og i tillegg bruker vi sunn fornuft slik som jeg tolker eksemplene over mener å vise til i forhold til type skip, manøvreringsevner og farvann :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene er vel til for å følges. I alle fall de sjøveisreglene som fortsatt må vurderes som gyldige.

 

Ellers er det vel med sjøveisreglene som med øvrige lover og forskrifter.

Det er rettspraksis som setter den egentlige standard.

 

Sånn sett er det god grunn til å holde, godt, av veien for nyttetrafikk.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi vert innom dette noen ganger før, men det er noen av reglene som er utdatert.

Det er ingen som aktivt benytter de lengre, følgelig er de ikke gyldige, egentlig :wink:

 

F.eks. Kravene til signalbruk før passering av trangt farvann.

Signalering når båten ligger til anker.

 

Forøvrig har du helt rett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...