Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Ta en kikk over skulderen innimellom og ser dere en båt der så HOLD KURS OG FART! Vi har sett/plottet dere for lenge siden og lagt kursen deretter. Og må dere absolutt endre kurs så følg gjerne "Astor-regelen" med de tre T'er. Tidlig, tilstrekkelig og tydelig. Ha en fin høstdag på fjorden :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Så du passerte Borgen for en times tid siden Frue. (Regner ihvertfall med at det var deg) Ha en fin tur sørover. :sailing:

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Neida skjønner jo det, og sjøen er for alle. Men det er viktig både for fritidsbåter og yrkesbåter og ta en titt bak seg innimellom samt som sagt og holde kurs og fart :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Vel og bra det.

Det er bare det at jeg kan ikke være sikker på at det alltid er deg som står på brua.

Andre har helt andre oppfatninger.

Det er ikke så lenge siden en fra Bastøferja igjen var i avisa og opplyste om at fritidsbåter alltid hadde vikeplikt for "nyttetrafikken".

Derfor er mitt råd, vær forsiktig i småbåt. Snik deg sakte og forsiktig ut av syne.

Link to post
Share on other sites

En betimelig påminnelse Fru Jacobsen, men i tillegg til det du kaller "Astorregelen" med TTT som han fikk brent inn i skallen på D5L-kurset, så må jeg også minne om en annen regel som må terpes og terpes: "Hold styrbord, hold styrbord, hold styrbord!"

:thumbsup:

 

Jeg praktiserer og lærer bort de reglene.

 

I den delen av Oslofjorden Bastøfergene operererer jeg helt enig i at lystbåter skal holde unna for nyttetrafikk. Regel 44 er vel den de tenker på. Dog sier den at man skal holde avveien, og det vil si ikke engang være sånære at du kan komme i evikepliktssituasjon.

 

Jeg trafikkerer farvannet ganske mye og må si jeg synes Bastøfergene tar mye hensyn til lystbåtene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

I den delen av Oslofjorden Bastøfergene operererer jeg helt enig i at lystbåter skal holde unna for nyttetrafikk. Regel 44 er vel den de tenker på. Dog sier den at man skal holde avveien, og det vil si ikke engang være sånære at du kan komme i evikepliktssituasjon.

 

Jeg trafikkerer farvannet ganske mye og må si jeg synes Bastøfergene tar mye hensyn til lystbåtene.

 

Støttes - Bastøfergene gjør en god jobb i ett tett trafikert område.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

Jeg praktiserer og lærer bort de reglene.

 

I den delen av Oslofjorden Bastøfergene operererer jeg helt enig i at lystbåter skal holde unna for nyttetrafikk. Regel 44 er vel den de tenker på. Dog sier den at man skal holde avveien, og det vil si ikke engang være sånære at du kan komme i evikepliktssituasjon.

 

Jeg trafikkerer farvannet ganske mye og må si jeg synes Bastøfergene tar mye hensyn til lystbåtene.

 

Tjææ - hadde en episode ifb med Basøferga for ei tid tilbake - vi var på vei nordover mot Gullholmen på slør -og ferga kom fra Moss - det så ut til at vi gikk bra foran -

men så svingte den så nordlig som mulig langs Jeløya - barberte merket og da ble det kollisjonskurs - de blåste i føyta og vi måtte jibbe og gå bak dem - så gikk de tilbake igjen mot Horten - for oss så det ut som unødvendig kursvalg. Vi kom jo uansett svært nær ferga selv om vi hadde kontroll - seilte med stor code 0 så kunne ikke bare gå på kryss uten videre - og jeg mener det tryggeste for begge hadde vært om han la kursen bak oss i god tid.

Link to post
Share on other sites

Tjææ - hadde en episode ifb med Basøferga for ei tid tilbake - vi var på vei nordover mot Gullholmen på slør -og ferga kom fra Moss - det så ut til at vi gikk bra foran -

men så svingte den så nordlig som mulig langs Jeløya - barberte merket og da ble det kollisjonskurs - de blåste i føyta og vi måtte jibbe og gå bak dem - så gikk de tilbake igjen mot Horten - for oss så det ut som unødvendig kursvalg. Vi kom jo uansett svært nær ferga selv om vi hadde kontroll - seilte med stor code 0 så kunne ikke bare gå på kryss uten videre - og jeg mener det tryggeste for begge hadde vært om han la kursen bak oss i god tid.

 

Du seilte nordover, ferja kom fra Moss - altså din styrbord side - du har selv som seilbåt vikeplikt for nyttetrafikk. Stoppes aldrig av å undres hvorfor vi med fritidsbåt skal tro og mene at vi har "retten" på vår side mot nyttetrafikken, spess i trange farvann - Det må da være bedre å ta seg forholdregel i god tid - TTT - det er ikke tøfft å bryne seg på ett nyttefartøy, så travelt har jeg det ikke på vannet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Du seilte nordover, ferja kom fra Moss - altså din styrbord side - du har selv som seilbåt vikeplikt for nyttetrafikk. Stoppes aldrig av å undres hvorfor vi med fritidsbåt skal tro og mene at vi har "retten" på vår side mot nyttetrafikken, spess i trange farvann - Det må da være bedre å ta seg forholdregel i god tid - TTT - det er ikke tøfft å bryne seg på ett nyttefartøy, så travelt har jeg det ikke på vannet.

 

Fullt klar over regelverket - men jeg snakker om godt sjømannskap - vi lå slik at ferga kom nær oss og foran oss uansett hva vi gjorde - mens han kunne unngått dette

ved å gå bak - da hadde han kommer ut i åpnere farvann og vi ungått manøvre nær han. Mye tryggere for begge.

 

Hvis vi hadde gjort noe uforutsett ei tabbe eller noe så kunne vi havnet veldig nær ferga og da måtte han kjørt på oss eller svingt nærmere land med fare for grunnstøting.

Link to post
Share on other sites

Regel 44 sier holde av veien for. Det er uansett hvor nyttetrafikken kommer fra. Men jeg lurer litt på hvor Fru Jacobsen opplevde dette. Om det er i separasjonssone i Oslofjorden så skjønner jeg i utgangspunktet ikke hva lystbåten gjør der, med mindre begge fartøy krysset mest mulig 90 grader :wink:

 

En annen regel som ikke er lært av Poseidon, men her på Baatplassen er "Mi får bruga vettet mi som har det". Det er den folkelige tolkningen av generalregelen i regel 2

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vi helt enige i, og jeg har hele tiden vist til regel 44, ikke en internasjonal regel. Jeg vil forøvrig anbefale seilere å lese regel 9b.

 

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

 

Så er spørsmålet hva trangt farvann/ havneområde/ sterkt beferdet lei er. Utenfor definisjonen gjelder naturligvis ikke denne regel. Feks på åpent hav.

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet hva trangt farvann/ ......er......

Det spørsmålet kommer opp i enkelte sammenhenger.

Jeg pleier å formulere meg slik: "Det må bedømmes ut ifra det største skip som kan tenkes å beferde farvannet....".

Rent praktisk har det vist seg at størstedelen av norskekysten, også brede fjorder med 2-3 nm åpent farvann i alle retninger bedømmes som trangt farvann når det gjelder Regel 44.

"Kannelønningdommen" skulle være tydelig nok når det gjelder å vise hvor sterkt Regel 44 står i norsk rett - og jeg ser ingen grunn til å anbefale noen å friste skjebnen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

 

Tjææ - hadde en episode ifb med Basøferga for ei tid tilbake - vi var på vei nordover mot Gullholmen på slør -og ferga kom fra Moss - det så ut til at vi gikk bra foran -

men så svingte den så nordlig som mulig langs Jeløya - barberte merket og da ble det kollisjonskurs - de blåste i føyta og vi måtte jibbe og gå bak dem - så gikk de tilbake igjen mot Horten - for oss så det ut som unødvendig kursvalg. Vi kom jo uansett svært nær ferga selv om vi hadde kontroll - seilte med stor code 0 så kunne ikke bare gå på kryss uten videre - og jeg mener det tryggeste for begge hadde vært om han la kursen bak oss i god tid.

Jeg hadde samme opplevelse sist jeg kom nordover og skulle passere sydenden av Jeløya. Vi kom oppover i 5 kn. og vi hadde god til til å observere fergenes rute. Da det vi anså som en glippe i fergestimen, forsøkte vi å krysse med det vi anså som maksimalt god margin. Det som da skjedde var at ferga la seg på en max nordlig kurs og la seg på " hornet" vi tolket dette som et signal på at " jeg svinger til styrbord" vi snudde og ventet til den passerte. Når fergetrafilken er så tett som her er det ikke lett for oss med saktegående båter å krysse når fergene har en så uforutsigbar kurs. Hvilken regel som gjelder bryr jeg meg ikke noe om, jeg taper! Det eneste jeg er opptatt av er å ikke komme i konflikt med de fergene, uasett hvor lang tid det måtte ta, og enda greier jeg det! Frustrerende!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...