Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Folk som dette søker ikke kos, men spenning.

 

Hva i himmelens navn skulle problemet med det være? Og hva i all verden har det med vikeplikt å gjøre? Nei, vi får si som salige Fredrik Stabell, mann og kvinne har kun en ting felles; motsatt kjønn. Vi er ihvertfall enige i at det er mye pinlig å lese i denne tråden og får slå oss til ro med det...

Link to post
Share on other sites

Hva i himmelens navn skulle problemet med det være? Og hva i all verden har det med vikeplikt å gjøre? Nei, vi får si som salige Fredrik Stabell, mann og kvinne har kun en ting felles; motsatt kjønn. Vi er ihvertfall enige i at det er mye pinlig å lese i denne tråden og får slå oss til ro med det...

 

 

Det har vel med tittelen her å gjera. "En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter"

Ta en kikk over skulderen innimellom og ser dere en båt der så HOLD KURS OG FART! Vi har sett/plottet dere for lenge siden og lagt kursen deretter. Og må dere absolutt endre kurs så følg gjerne "Astor-regelen" med de tre T'er. Tidlig, tilstrekkelig og tydelig. Ha en fin høstdag på fjorden :-)

 

Skulle vel ikkje vera så vanskeleg å etterkoma dette ynskje frå ein skipper på ei større skute.

 

Jeg har sett båter på en 16 - 18 fot komme kjørende i ca. 35 knop med småbarn sittende fremst på dekket med beia dinglene utefor. Folk som dette søker ikke kos, men spenning. Og jo fraligere de kjøre jo mer spennende er det jo. Slik som en som skulle vise seg kjøret mellom kai og hurtigruta, med full fart, når den skulle legge til. Jeg kan neven mage andre eksempel også.

 

Synest absolutt desse eksempla passar inn i diskusjonen her, det handlar om å bruke "hovudet".

 

 

Slik som en som skulle vise seg kjøret mellom kai og hurtigruta, med full fart, når den skulle legge til. Jeg kan neven mage andre eksempel også.

 

Dette er vel og eit eksempel på ein ulideleg trong til å vise seg, at han greidde å utføre stuntet. Kva om han fekk tau i propellen, motorstopp??. Får håpe brygga sto på stolpar då iallefall. Så han kunne smette imellom.

 

Absolutt relevant dette og i denne tråden.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Hva i himmelens navn skulle problemet med det være? Og hva i all verden har det med vikeplikt å gjøre? Nei, vi får si som salige Fredrik Stabell, mann og kvinne har kun en ting felles; motsatt kjønn. Vi er ihvertfall enige i at det er mye pinlig å lese i denne tråden og får slå oss til ro med det...

 

Holdninger har med alt å gjøre. Dersom en ute etter spenning så gjør det på plasser som det kan gjøres trykt og under trygge forhold. Men det å søke spenning ved å kjøre rett forann bauen på en større båt eller mellom kaia og skutesia til en båt som skal legge til. er brydd på en vær ønskelig handlig.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Det har vel med tittelen her å gjera. "En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter"

 

Skulle vel ikkje vera så vanskeleg å etterkoma dette ynskje frå ein skipper på ei større skute.

 

 

Synest absolutt desse eksempla passar inn i diskusjonen her, det handlar om å bruke "hovudet".

 

 

 

Dette er vel og eit eksempel på ein ulideleg trong til å vise seg, at han greidde å utføre stuntet. Kva om han fekk tau i propellen, motorstopp??. Får håpe brygga sto på stolpar då iallefall. Så han kunne smette imellom.

 

Absolutt relevant dette og i denne tråden.

 

Ønsker en spenninge så må dette skje på trykt sted og under trygge forhold. og ikke rett foran bauen på en anne eller større farkot.

 

Gode og trygge holdninger har med alt å gjøer. For har en en uansvalig og dårlige holdninger når en er på sjøen så innvirker det på alt, også når det gjelder vikeplikten over for andre og større fartøy. For den som viser dårlige holdninger på en plass gjør det også somregel i andre sammenhenger. Og ikke bare det. Man lærer opp sine egne barn til å ha de samme dålige holdninger som seg selv. For sier en, som mange gjør: Loven er til for å brytes. Så lærer en opp andre til å gjøre det.

 

Angående han som kjørte mellom hutiruta og kaia fikk eterspill. Eier til båten fikk besøk av politiet. Sønne hans , som føret båten, fikk ikke bruke den, uten at faren var med, mer det året. Til din orientereing så var der ikke mulighet til å komme svinge under kaia. Spesielt når en kjører i 20 knops fart som var tilfellet i dette tilfellet.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Holdninger har med alt å gjøre. Dersom en ute etter spenning så gjør det på plasser som det kan gjøres trykt og under trygge forhold.

 

Holdninger er viktig. Sjøen er et utmerket sted å oppsøke spenning. Kos med alkohol not so much. Å legge seg mellom kaia og skutesiden for å se om man blir knust er hverken spennende, koselig eller har noe med sjøveisreglene å gjøre, kun idiotisk. Hva vil du egentlig med å trekke fram eksempler på slik ekstrematferd? Ingen er uenig med deg i at det ikke hører hjemme noe sted.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holdninger er viktig. Sjøen er et utmerket sted å oppsøke spenning. Kos med alkohol not so much. Å legge seg mellom kaia og skutesiden for å se om man blir knust er hverken spennende, koselig eller har noe med sjøveisreglene å gjøre, kun idiotisk. Hva vil du egentlig med å trekke fram eksempler på slik ekstrematferd? Ingen er uenig med deg i at det ikke hører hjemme noe sted.

 

Fordi der er for mange som ikke har respekt for sjøen og viser dorlige holdninger. Her ble det tatt opp en sak hvor en med promile prøver å krysse rett forann en stor ferigen, og så anklager en feriga fordi den ikke klare å styre unna. Det er en siturajon som er lik den som han som kjøret mellom kaia og hurtigruta. Jeg kan bla opp den ene med den andre saken av tullkjøring som er kommet opp. Saker som båtfolket skulle ha ristet på hodet av og tatt klar avstand. Derfor er det viktig med holdninger. For mange snakker om at en ikke skal drive med moralpreken. Med det å ikke snakke om moral og holdninger og å fromindle det holdninger og mora som vi ikke ønsker. Mine forelder har alltid lang vekt på at lover og regler skal en følge. Men fra naboene og de fleste har jeg hør det motsatte. Det er så farlig å bryte den ene regelen etter den andre. Samme hva det skal være. Dette ser vi også på sjøen med lite respekt for sjøveisreglene her i blant vikeplikten. En unge sa en gang da han ble spurt om hvorfor han ikke takket for gaven: "Hun sier jo alltid at det ikke er noe å takke for." Ønkser vi at det skal være tryggere på sjøen må en begynne med holdninger og hvordan en formidler dem til våre barn og barnebarn.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Nei det er for at du er tom for fornuftige argumenter, og aldri greier å svare på det folk spør deg om her...

 

Det er vell heller at det er for mange som ikke liker å høre sanhente. Gjør du?

 

Jeg kan fortelle deg at leia inn Skudenesfjorden og Boknafjorden til Korstø er regnet for så stert trafikert område at der er satt opp en trafikksentral hvor alle fartøy større fartøy har meldeplikt. Så kommer du med din lystbåt kjørende. Du ser at dette er åpent område og at at der kommer et fratøy inn mot Kårstø. der er ikka andre båter å se. foruten fergene som går over fjorden der. Men dem er langt unna, og går paralelt med deg. Du og innkommende fratøy er på kolisjonskurs. Etter vanlige vikepliktsregler , som dere har vært så flike til å referer til, tilsier at han skal vike for deg. Så er spørsmålet hvem skal vike? Du eller han? Og til slutt hvem som bestemmer om det er stert trafikert område, når du kommer?

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Det er vell heller at det er for mange som ikke liker å høre sanhente.

 

Om jeg, som en passiv tilskuer til denne "diskusjonen", skulle si noe, måtte det være at det må være vanskelig for de aller fleste å forholde seg til en "sanhente" som ikke eksisterer andre steder enn inne i ditt hode. Om du gadd å forholde deg til det som faktisk står å lese i Sjøfartsreglene, så kanskje ... muligens ... det kunne kommet et slags spor av fornuft ut av disse skribleriene...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Fordi der er for mange som ikke har respekt for sjøen og viser dorlige holdninger.

 

Det er da ingen som applauderer den ekstrematferden du refererer til her? Ingen her som syns det er greit å kjøre i fylla og foreta diverse livsfarlige stunts. Du sparker inn åpne dører.

 

Jeg synes oppførselen din er ganske provoserende, du generaliserer og langer ut i hytt og pine, men når noen stiller deg noen enkle spørsmål gidder du ikke engang svare. Da er det ikke godt å skjønne hva du egentlig mener, og du reduserer seg selv til en støykilde. Når du flagger dine konservative holdninger såpass høyt som du gjør bør du ihvertfall prøve å etterleve alminnelig høflighet selv; høre etter hva andre sier og svare på det folk lurer på.

Link to post
Share on other sites

Det har vel med tittelen her å gjera. "En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter"

 

Vi har nok lest dette innlegget med ulike briller, jeg oppfattet det slik at TS ønsker at fritidsbåter holder stø kurs slik at navigasjonssituasjonen blir litt mer forutsigbar. Det var nok en bønn rettet i like stor grad mot kosefolket som spenningsfolket.

 

Jeg tror de fleste klarer å oppleve spenning på sjøen uten at det utarter til ekstrematferd, Det er ikke noe likhetstegn mellom spenning og uforsvarlig atferd. Du kan like gjerne snu den løse kanonen rundt og si at kosefolket ikke har noe bevisst forhold til risiko, en meningsløs påstand det også.

Link to post
Share on other sites

Det er ialefall viktig med dei rette brillene til dei rette oppgåvene, ja det er eindel lause kanonar som skyt i hytt og pine antagelegvis fordi dei føler at dei er i siktelina og dreg av for sikkerhets skyld.

 

Det som er litt ok er no at ein snappar opp eit og anna lurige læresetningar og får repetert nokon reglar det er bra.

 

Eg har ei greie frå min onkel vaksen opp der ute i vest og det er "er du i tvil, ja då er du iallefall ikkje i tvil"

 

Og så har vi dei tre H`ar og dei tre T`ar. Nokon fleire?

:seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

tror det snart er på tide med en klargjøring om hva hver enkelt diskuterer...

 

Et hovedtema ser dog ut til å være om man skal følge sjøveisreglene, eller om man gjør nyttetrafikken en tjeneste ved å avvike fra disse.

 

Selv er jeg ikke i tvil, man skal så langt mulig følge sjøveisreglene, dvs respektere de særnorske i trange farvann, og ellers unngå uforutsigbar navigering i åpent farvann. Med litt skjønn pleier dette å gå veldig fint, det er i hvertfall min erfaring.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg kan fortelle deg at leia inn Skudenesfjorden og Boknafjorden til Korstø er regnet for så stert trafikert område at der er satt opp en trafikksentral hvor alle fartøy større fartøy har meldeplikt.

 

Ja, og så?

Det er fem slike VTS områder i Norge. Henholdsvis Horten, Brevik, Kvitsøy, Fedje og Vardø.

Også der er reglene klinkende klare for hvordan man skal oppføre seg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått det som hu derre trådstarter Jakobsen kjøre hurtigbåt eller annet fartøy som ofte tar igjen andre båter og ikke ønsker at de skall bruke regel 44 som sier at de skal komme seg unna så fort som f.

Det som skjer om en hurtigbåt tar igjen en klynge småbåter på samme kurs og de tror de har vikeplikt etter regel 44 så fyker de ut i alle uforutsigbare kurser slik som måsene oppfører seg når de prøver å komme seg ut av leia. Har skrapa mange døde måser fra ruta.

For all annen trafikk der den hurtig gående båten tar igjen klyngen av lystbåter så lager dette også kaos i deres trafikk bilde og oppkonstruerer en stresset sittvasjon der alles kursendringer nå etterpå blir mere uforutsigbare da det nå er blitt mere vanskelig å se hvor de skal hen.

Jeg ser at noen av innleggene her starter med : Ligger på kolisjonskurs , det blir for dumt for da er sjøveisreglene allerede brutt om det ikke er omstendigheter som tilsier at det er rett å ligge på kolisjonskurs , Omstendigheter kan være størrelse , trafikkbilde etc

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hva stuntkjøringen mellom kaia og hurtigruta har i denne tråden å gjøre. Jeg trodde dette var den årvisse regel 44 diskusjonen, fyll og annen idiotisk oppførsel på sjøen er det vel nok av andre tråder som omhandler.

 

Og når det gjelder ferga som kolliderte med snekka med beruset fører:

Det er vel ingen her som har forsvart snekkeføreren, og det er ingen som har ment annet enn at han hadde hovedskylden for kollisjonen. Men jeg har et enkelt spørsmål til knbo: Mener du at fergemannskapet utviste godt sjømannskap i denne situasjonen ?

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når de med litt større båter og styrmanns sertifikater har fått seg en egen sjøveisregel laget av de selv så er det forståelig at selv om den koster noen liv her og der så ønsker de ikke noen diskusjoner her om den.

Tror det blir vanskelig da det nok er en del mindre båter her som blir usikker på reglene da de tolkes så forskjellig mellom de som regel 44 er ment på og de som tror de har fått seg en regel som opphever vikeplikten deres.

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk over skulderen innimellom og ser dere en båt der så HOLD KURS OG FART! Vi har sett/plottet dere for lenge siden og lagt kursen deretter. Og må dere absolutt endre kurs så følg gjerne "Astor-regelen" med de tre T'er. Tidlig, tilstrekkelig og tydelig. Ha en fin høstdag på fjorden :-)

 

 

Regel 44 sier holde av veien for. Det er uansett hvor nyttetrafikken kommer fra. Men jeg lurer litt på hvor Fru Jacobsen opplevde dette. Om det er i separasjonssone i Oslofjorden så skjønner jeg i utgangspunktet ikke hva lystbåten gjør der, med mindre begge fartøy krysset mest mulig 90 grader :wink:

 

En annen regel som ikke er lært av Poseidon, men her på Baatplassen er "Mi får bruga vettet mi som har det". Det er den folkelige tolkningen av generalregelen i regel 2

Her er et godt eksempel på hvorfor regel 44 må fjernes, Trådstarter starter med å oppfordre til regelbrudd etter regel 44 hold kursen , mens Bitteliten påpeker at en skall vike for nyttetrafikk uansett hvor den kommer fra.

 

Kanskje var dette ei felle for å se hvor mange som dummet seg ut her ?

 

 

Jeg tror begge disse har litt mere utdannelse på sjøen en båtførerprøven og det sjokkerer meg over hvor mange flere her i diskusjonen med tydeligvis maritim utdannelse ikke påpeker at fru Jakobsen oppfordrer lystbåtflåten til regelbrudd , å ikke følge regel 44 når de blir innhentet av yrkessfartøy.

 

Jeg mener Fru Jakobsen sin bønn er bra og Bitteliten sine krav blir feil og regel 44 bør slettes eller endres og de som synes denne diskusjonen er dum har ikke forstått noen ting.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hvordan kan du som småbåtskipper vite hvordan de fleste forholder seg til yrkesbåter Uglesett?

Og vi er ikke oppblåste og synes heller ikke det er vanskelig å føre en båt. Men som sagt hender det altså at enkelte fritidsbåter gjør det vanskeligere for oss enn nødvendig. De aller fleste som kommer i mot viker, rett og slett fordi da ser de oss. Men... Like mange snur seg ALDRI for å se hva som skjer bak seg. Når det innimellom hender at de så gjør, og de da ser et innhentende fartøy fossende mot seg kan de finne på mye merkelige manøvre. Og det var i de tilfellende jeg oppfordrer til å holde kurs og fart. Var dette lettere å forstå?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ups.. Ser nå at uglesett mener at både yrkesskippere OG politiet blåser opp problemer overfor fritidsbåtskipperne. Kan det være flere yrkesgrupper som skaper problemer for båtlivet dit Uglesett?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...