Jump to content

Sjøegenskaper, legges det ikke vekt på det lengre?


Marwin

Recommended Posts

Det er klar at nesten en hvilken som helst seilbåt er mer sjødyktig enn de fleste motorbåter.....

 

Er det verden så enkel ?

 

Enkelte motorbåter med høyt overbygg og høyt tyngdepunkt slingrere mye grov sjø men det finnes da mange motorbåter som tåler mye juling på havet.

 

Hvorfor bruker ikke Redningsselskapet seilskuter lenger hvis srilskuter er så suverene i storm ?

 

Seilbåtenes akilleshel er vel seil og rygg for det er da ganske ofte en hører om seilbåter i trøbbel...men da er det vel kanskje master som har brukket eller annen trøbbel med riggen ??

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det fleste skjønner forhåpentligvis det. Men generelt har jo ulike båttyper bygget for å ha ulike egenskaper, og man får aldri toppet opp til de beste sjøegenskaper også når andre hensyn veier mer, det vil jo være fysisk umulig. Men som den kystnasjonen vi er mener også jeg at en godt kunne vektlegge trygge og behagelig sjøegenskaper noe mer. Se på engelske fritidsbåter, ofte mere "sjøbåter" enn det vi er vant til her på¨berget. Naturlig nok, de går ut i åpent hav, her går en til nærmeste holme og tjorer seg i land. (Nei,nei, jeg skrev ikke noe om campingbord og stoler :wink: )

Link to post
Share on other sites

Hva er gode sjøegenskaper? For meg som liker å drive med vannsport og ligge i sola på varme sommerdager har en seilbåt dårlige sjøegenskaper. Eller er gode sjøegenskaper kun en betegnelse for stødighet langt til havs i storm?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt begge, og det er forskjellig opplevelse. Sundt er bedre lydisolert og har Recaro seter med demping. Tyngdepunkt lenger frem ved at hytta står langt fremme, samme med motorene.

 

Desverre løya det fra storm da vi skulle ut og teste i fjor. Men 16-20 m/s og 4-5 m bølger er helt ok i plan. Viktig å bruke gassen aktivt. Tror ikke Windy GM er tilsvarende komfortabel pga dårligere vridningsstivhet i skroget (alu mot glassfiber). Tyngde lenger bak og dårligere seter.

 

Sundt har ikke trimflaps så vi kan ikke løfte baugen opp ved medsjø

 

Sundt mister fort fart i mye sjø. Vannjetene krever mye krefter og bølger og vind gir mye motstand. I medsjø i kulingen klarte vi maks 25 knop pga vannmotstand i bølgene.

 

Største utfordringen på Sundt er når vi må kjøre fort i mørket og ikke ser hver sjø. Ikke sjelden vi har ømme rygger da

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser man på skroget til en GB så ser man at hodene har tenkt vel og lenge og sett på fiskebåtene hvordan det skal være mest mulig komfortabelt ombord i sjø. I motsetning til endel andre trawlere så liker GBen mer motor i solid motsjø. Men til gjengjeld er den våt som fy hvis man ikke sitter på soldekket og styrer. Båten setter seg godt i sjøen og virker trygg og god.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er en seilbåt mer sjøsikker enn feks en Nordhavn?

Nå er vi vel kommet litt ut av kurs vel? Ikke sammenlign epler og bananer da.

Nordhavn er i en kategori for seg sjøl. Å sammenligne med hurtiggående redningsskøyte, eller atpåtil å dra pinnebåter inn i strengen i stor stil, synes jeg blir litt på siden. :-). :-)

For å konkretisere: HVIS du er ute etter en båt som favoriserer helgeovernatting ++ for et par personer, OG som skal ha hardtopp og fiskemuligheter OG skal kunne gå rimelig raskt i litt krapp sjø OG ikke sprenge budsjettet, HVILKEN er best da? (Under 24 fot og 20 knop +)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan hjelpe en ukyndig her? Korleis kan ein sjå om det er bra i sjøen eller ikkje ? Vi har hatt tre år i Summer Family, som er slaktet av mange, men som tålte mye sjø, og var en drøm å kjøre rett i mot stiv kuling.

 

Kanskje bilder som kan kommenteres, kvar som er rett og galt. Kva funksjon har designulikheter under båten?

 

undervannsbilde_av_modell.jpg

 

imagescapa71lj.jpg

 

imagesca3hvgpk.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For å konkretisere: HVIS du er ute etter en båt som favoriserer helgeovernatting ++ for et par personer, OG som skal ha hardtopp og fiskemuligheter OG skal kunne gå rimelig raskt i litt krapp sjø OG ikke sprenge budsjettet, HVILKEN er best da? (Under 24 fot og 20 knop +)

Halvplaner. Eneste jeg vet om er denne

http://www.batmagasinet.no/artikkel/fornyelse-fra-grimstad

 

Ellers detter jeg stadig ned på Targa, Minor el

Link to post
Share on other sites

Noen som kan hjelpe en ukyndig her? Korleis kan ein sjå om det er bra i sjøen eller ikkje ? Vi har hatt tre år i Summer Family, som er slaktet av mange, men som tålte mye sjø, og var en drøm å kjøre rett i mot stiv kuling.

 

Kanskje bilder som kan kommenteres, kvar som er rett og galt. Kva funksjon har designulikheter under båten?

 

undervannsbilde_av_modell.jpg

 

imagescapa71lj.jpg

 

imagesca3hvgpk.jpg

 

 

Det er vanskelig å bare se på et skrog om dette er en båt med gode sjøeegenskaper eller ikke. Det er utrolig mange parametre som er med på å bestemme en båts egenskaper. f.eks lengde breddeforhold vannlinjeareal, vekt, tyngdepungt, metasenter, deplasement skrogvinkel forskipets utforming step, steglister, chines, motorisering og fremdriftsmetode. osv. osv..

 

Når man konstruerer et skrog så lager man skroget ut i fra bruksområde og hva man ønsker å oppnå. Når det er sakt er det mange lystbåter som er konstruert på en lit enklere måte og man designer lit på erfaring uten veldig tunge beregninger skalatester osv osv..Det er jo vanlig å bygge en plugg der man sjekker og tester, samt modifiserer deretter slik at man får ønsket eller endret oppførsel. Profesjonell konstruksjon er jo også et prisspørsmål.. f.eks kan det bli veldig høye kostnader med. feks tankmodel testing osv osv..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

...Profesjonell konstruksjon er jo også et prisspørsmål.. f.eks kan det bli veldig høye kostnader med. feks tankmodel testing osv osv..

Test i tank koster!! Ved Marintek i Trondheim kan de også teste oppførsel i bølger. Vannmønstret som vises på bildene fra Sæbø kan gi en pekepinn om oppførsel på flatt vann; Og motorbehov ved forskjellige hastigheter trenges det måling i tank for å fastslå. (Bollard-Pull / slepemotstand bl.a.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

..

 

Ellers ser det ut som et bra skrog! Lite omtalt enda.

Denne båten er en litt halvhemmelig perle.Har vært i produksjon i mange år. Interessant i og med at den halvplaner og har rett aksel. Mange av kjøperne er erfarne båtfolk/sjømenn

 

Er usikker på om du ikke nærmer deg et selvbyggerprosjekt med de kravene du har :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...