Jump to content

Sjøegenskaper, legges det ikke vekt på det lengre?


Marwin

Recommended Posts

For den som er ute etter båt for litt rufsete vann / grovere sjø, kan det være vanskelig å velge fabrikat / modell.

Man kan av og til få inntrykk av at båttester / presentasjoner i BM o.l. fora, prioriterer ståhøyde på dass forran hvordan båten oppfører seg når bølgehøyden overstiger halvmeteren, for å sette det på spissen. Om dette skyldes manglende kunnskap / interesse hos vedkommende "journalist" eller mangel på bølger i nærheten, skal være usagt.

Skrogform og tyngdepunkt er to viktige faktorer for sjøegenskapene, spes. i dårlig vær. Et smalt forskip og skarp skrogvinkel gjør at båten skjærer sjøen bedre, men gir litt dårligere rom innabords.

Et utall av "Polsk-Franske pølsebu-båter" er blitt populære de siste årene; Romslige innvendig, men med brede forskip og uheldig utforming av skroget forrut, gjør at det er nesten umulig å oppretteholde nogenlunde fart fremover i dårlig vær, uten å slå seg halvt ihjel. Man må ned på deplasementsfart (6-8 knop), og hadde hatt det vel så bra ombord i ei tradisjonell snekke , under slike forhold.

Spør man båtforhandlere til råds, kan man risikere å få svar som: "Det er dette som er det beste i dag", " Det er denne båten som passer for deg", "Det er slike båter som er populære i dag", eller lignende svada.

Eiere av båter med "litt" dårlige sjøegenskaper, er lite villige til å innrømme dette, for at den ikke skal falle i verdi ved neste salg, eller kanskje ikke vil vedkjenne seg forholdet av andre grunner.

 

Såhh, hvilken båt skal man kjøpe rundt 20 - 23 fot (gammel eller ny) for å få de beste sjøegenskapene?

Med det mener jeg at man ikke skal ha det altfor ubehagelig ombord i rundt 20 knop og 1 - 2 meters bølger, en båt med muligheter for overnattig av 2-3 persjoner og selvdrenerende akterdekk...

(Gjerne med outboard motor og trailbar)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Karnic er min favoritt i den størrelsen. Skulle gjerne hatt en selv, men det blir alu som tåler å bli dratt opp på strender uten å bruke vintern på reperasjoner. :)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

I litt sjø kan man selvfølgelig sette pris på at båten skjærer mykt gjennom bølgene. Ved veldig stor bølgehøyde så er det viktig med stor oppdrift på baugen så man slipper å dykke under med baugen.. De båtene som skjærer sjøen best er ofte veldig ustødige i 20knop. Slitsom å kjøre trimplan hele tia. Så hva man vil ha selv avhenger av så mye. Mitt valg ble en bred 22foter litt butt foran men ekstremt stabil og lite krenging i alle bølgehøyder og fartsområder. Er ikke noen vits for meg å ha en båt som fruen ikke trives i. Damer liker som kjent skjelden at båten krenger eller tupper baugen under. Så når vi går i krapp motsjø har jeg jo et valg for å opprettholde komforen, nenmlig å senke farten ned mot 15 knop. Vi kommer da frem i den farten å. Før var ruen litt redd på sjøen, nå trives hun.

Så får hvermansen vurdere hva som er gode sjøegenskaper selv ut fra eget

behov og bruksmønster.

Link to post
Share on other sites

Motor: Hvilken båt har du?

 

Det er ikke slik at produsentene har begynt å drite i sjøegenskapene. Derimot har KJØPERNE begynt å legge mer vekt på volum. For å henge med har produsentene fulgt på. Resultatet er bedre bolig og dårligere sjøegenskaper.

Hva som kom først, høna eller egget skal jeg ikke tippe på. Bobarhet og "fancyness" mistenker jeg produsentene for å stå i spissen for.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke slik at produsentene har begynt å drite i sjøegenskapene. Derimot har KJØPERNE begynt å legge mer vekt på volum. For å henge med har produsentene fulgt på. Resultatet er bedre bolig og dårligere sjøegenskaper.

Apropos båtfolk/folk i båt.... I dag drar jo folk til og med jorda rundt i en Bavaria :wink:

 

Hvor mange produsenter legger til rette for prøvekjøring før båtkjøp? Jeg vet bare om en

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er at man må definere hvilke egenskaper man legger mest ekt på. For meg er stabilitet og det å ha en båt som takler stiv kuling vel så viktig som å en båt som skjærer silkemykt gjennom krappe bølge rett i mot. Men jeg er veldig enig med marwin i at tester av båter i større grad burde beskrive båtens egenskaper. Da kan kundene enkelt ut fa egne vurderinger av behov velge den båt med de egenskaper han ønsker. Jeg har hatt flere båter i denne størrelsen som går silemykt gjennom 1meters bølger men som har vært ekstremt urolig stabilitetsmessig.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motor: Hvilken båt har du?

 

 

Hva som kom først, høna eller egget skal jeg ikke tippe på. Bobarhet og "fancyness" mistenker jeg produsentene for å stå i spissen for.

 

Har ikke fulgt utviklingen tett på motorbåtskrog de siste årene, men observerer at i seilbåtverden har vi nå fått båter som er imponernde voliumiøse å bo i og som koster av sted unnavind. Motsjø derimot kan vær et helvete med mye banking.

 

Link to post
Share on other sites

Marwin. Jeg har en Mv-marin 6600 FC. Bella boats som eier fabrikken nå.

 

Hvorfor sier noen at det kundene vil ha går på bekostning av sjøegenskaper uten å definere hva man legger i at en båt har gode sjøegenskaper? Tipper at det er svært viktig for ée som kjøper moderne styrhusbåter at de er egnet for det bruk de er tiltenkt. Min båt er tiltenkt de som ønsker å kunne feriere litt i båten og jeg har tilbakelagt 1400nm med den på 3 sesonger. Om man da er folk i båt eller båtfolk har jeg liten formening om.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilbåt er seilbåt, ikke mitt fag, sjøegesnskeper er u-diskutable ( colin a. osv.)

Men all den dritten som er mer campingvogn eller en båt. Det er det som selger ...........

Hva med snekka, skøyta/sjarken, og sjø-egenakaper i forhold til disse.

Det hele dreier seg om folk i båt, kontra båtfolk.

Link to post
Share on other sites

Seilbåt er seilbåt, ikke mitt fag, sjøegesnskeper er u-diskutable ( colin a. osv.)

Men all den dritten som er mer campingvogn eller en båt. Det er det som selger ...........

Hva med snekka, skøyta/sjarken, og sjø-egenakaper i forhold til disse.

Det hele dreier seg om folk i båt, kontra båtfolk.

Svært så bastant da! Det er forskjellige bruksmønstre hos folk, og hvis man ikke skal på ekspedisjon, men kun bruker båten i fellesferien/godvær, så er det kanskje ikke så viktig at båten er laget for storm, men at det faktisk blir prioritert plass /funksjonalitet.

Link to post
Share on other sites

Saga båter ........ Saga 25 LS. Båten/ Sagabåtene er også tegnet/konstruert av den kjente båtbyggerern Eivind Amble, som har tegnet/konstruert mange av Redninsselskapet båter.

Det sies om Saga 25 LS at postbudet fra Florø ( nær værharde Stadt) og uti øyene i Florø har klart å slite ut 3 stykker Saga 25 LS gjennom sin tid som postbud. Ikke at båten er dårlig - snarere tvert om. Dett er en riktig herlig " Elias" med ypperlige sjøegeskaper, og prikken over i'en er dens evne til og håndtere akter sjø m.m

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...