Jump to content

Sjøegenskaper, legges det ikke vekt på det lengre?


Marwin

Recommended Posts

Den nye AMT 215 PH (Pilot House) er verdt å ta en kikk på for de er interessert i "pølsebodbåt" men med spissere skrogvinkel enn de franske, denne har 20 graders skrogvinkel , de franske ligger vel mer rundt 12 grader. Båten skulle egentlig hatt verdenspremiere på Sjøen for alle i vår men introduksjonen ble forsinket så jeg har ikke fått sett på den enda.

 

http://www.amt-venee....php?l=se&id=24

 

I trollingfiskemiljøet har svenske Beason nærmest legendestatus for å lage solide båter med utmerkede sjøegenskaper.

 

http://www.beason.se/

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å konkretisere: HVIS du er ute etter en båt som favoriserer helgeovernatting ++ for et par personer, OG som skal ha hardtopp og fiskemuligheter OG skal kunne gå rimelig raskt i litt krapp sjø OG ikke sprenge budsjettet, HVILKEN er best da? (Under 24 fot og 20 knop +)

 

95_387726191_xl.jpg

 

Wiking 25, tidligere Ibiza 25, konstruert av Helge Duus, det er mange gode Ibiza-skrog.

 

Fås med f.eks 120 hk Yanmar og aksling toppfart ca 22 knop (kan også leveres med hekkaggregat). 2 styreposisjonen, en inne og en på den store utedekket. Pent brukte båter ligger for salg til ca 450'.

I forrige båt hadde jeg samme motor. Ikke den mest stillegående, men lettstartet og driftsikker. Og lett å gjøre vinterkonservering mv selv.

 

 

Fant også en omtale av den med video.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skibsplast 675 passer også bra til beskrivelsen. Trailbar, rask, veldig komfortabel for to på tur (fungerer nok ok for 3-4 og), fint akterdekk med nedfellbare benker (tror de kunne leveres med faste benker og, men kan hende jeg husker feil), går godt i dårlig vær (for en hel-planer), enkelte er levert med utvendig styteposisjon (desverre ikke på min).

Jeg har hatt min i litt over ett år nå og er svært fornøyd med båten. Det eneste minuset jeg har funnet så langt er at bensintanken er litt liten for mitt bruk (145 liter), men jeg kjører mye lange turer.

 

 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Dette med skrog er og vil trolig alltid være et kompromiss. Jeg har en gammel båt med skarp V-bunn som jeg var veldig fornøyd med fordi jeg uten problem kan pløye inn i relativt grove bølger i over 30 knop. Jeg moret meg over å se langt dyrere båter slite,slå og dunke på vei ut til Koster. Mens jeg kunne fyre på i full fart utover uten at Kona satt igang med ville protester. I grov sjø og i møte med hekksjøgeneraler er båten min veldig bra. Men i området mellom 7 og 20 knop klarer jeg omtrent ikke å ligge, enten går båten ut av plan, eller så øker den farta opp til 20 knop. Det gikk jo da derfor opp et lys for meg at det var grunnen til at skrog utover 90 tallet igjen gikk over til å ha en "surfeplate" bak istedenfor en hel skarp V-bunn. Ulempen er at båtturen blir mindre behagelig i dårlig vær/ tar lengre tid. Men i godvær så har man langt flere valgmuligheter og kan velge den hastigheten man selv ønsker. Til mitt båt-bruk er jeg ikke i tvil. Min neste båt skal ha et mer moderne skrog hvor man har mer bæring bak som gjør at man kan ligge i plan i flere hastigheter. Riktignok på bekostning av noen sjø egenskaper. Til syvende og sist ender man opp med at man bør velge en båt som er bra til det man skal bruke den til. Skal du sole deg og kjøre vannski på Mjøsa trenger du en helt annen båt enn en hvis man skal dra teiner på vestlandet.

Link to post
Share on other sites

 

Veldig lav dørterskel til styrehus, ser ingen dreneringsåpninger på akterdekket.. de lukene som er montert på akter går helt ned til dekket og er neppe helt tette. Er denne båten CE godkjendt!? den så veldig drøy ut i baugfassongen. ser ut som den er utsatt for hard gange om bølgene kommer inn fra skrå forfra

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

den så veldig drøy ut i baugfassongen. ser ut som den er utsatt for hard gange om bølgene kommer inn fra skrå forfra

 

tenkte det samme , den så temmelig butt ut i baugen. Men ifølge selgeren i videoen så var alt helt unikt :giggle:

Kunne heller tenkt meg å sett en video hvor den gikk i litt rufsete sjø...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er dreneringsåpninger på akterdekket, du ser det på bildene i annonsen.

 

Vanskelig å se det synes jeg! på en båt med så stort dekksareal burde det vært sikkelig drenering. Noen som vet hvilken CE kategori den har! kikka på bildene til forhandler. det var ikke noe plass for innfeldt kartplotter. Aluminiumsarbeidet så ganske bra ut. Innredningen var kald og upersonlig. Til ren fiskebåt er det sikkert helt optimal

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Båtdesign er som all annen design, kompromisser. Trenden er at sjøegenskapene må vike for ståhøyde, bredde i salong og seng, plass til TV på kjøkkenet osv.

 

Om man skal ha en båt på 21 fot som er 100% innsiktet på optimale sjøegenskaper, må tyngdepunktet ned mest mulig ned i senter for å få en stødig båt. Da blir den lavtbygget, og kan ikke være selvlensende, og du mister kunder av det. Du kan ikke ha styrhus, så du mister kunder av dette også. Og 21 fot er ganske kort, så tyngda må samles mest mulig midt i båten, så det blir midtmontert innenbords diesel med strak aksel. Dette går utover fart og manøvrerbarhet, så du har til slutt støta fra deg alle kundene som skal ha båt på 21 fot.

 

Jeg trakk tidligere i tråden frem MacGregor 26. Dette er jo selve skoleeksemplet på kompromisser. Den er ikke best på noe som helst, bare dugandes til alt.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si et skrog er altid et kompromiss! selfølgelig kan man kompensere med størrelse og få plass til "alt" men på småbåter må man inngå kompromiss. Er man fisker har man sjark med stor langsgående kjøl. Det er klart at sjøegenskaper er i fokus, men praktiske løsninger utforming utseende teller veldig mye. motor/drivstofføkonomi er det mer og mer fokusert på. Det produseres stadig båter med lettdrevet skrog for motorer med mindre volum og høyt effektuttak..

 

Personlig kunne jeg tenkt meg en Dale Nelson 38, men tror neppe resten av familien liker utseendet på disse.. båten er dyre , dyre i drift tunge og solide. Derimot veldig gode og trygge sjøegenskaper og bygget for stor brukerbvennlighet og ikke minst i maritim stil

 

dale-nelson-38-at-speed.jpg

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

100% enig med ModeraTore her. Sett opp liste for krav til båten, innkludert bruksområde og hvor i landet. Så kan man se hva som passer til kriteriene

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Testet min. Askeladden P66 weekend i 2-3 meter bølger, hadde 20-25knop. Kan vel ikke si det var en behagelig tur, men du verden for en prøvelse for båt og motoren. Han jeg hadde meg meg turte ikke filme for han regnet med vi skulle synke når som helst.

 

Men bølgehøyde er en ting. Disse kom det ene sekundet ifra babord det neste forfra, en vill tur og nå vet jeg hva båten er god for.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...