Jump to content

Sjøegenskaper, legges det ikke vekt på det lengre?


Marwin

Recommended Posts

Svar på trådenstarter sitt spørsmål: Jo, det legges fremdeles vekt på sjøegenskaper. Hvilke Norske bestselgere har dårlige sjøegenskaper? Det er ikke lenger noe problem å lage fantastiske skrog. Lommeboken avgjør. Vil du ha en hurtiggående båt som tåler mye sjø, kjøp en Sundt klasse redningsskøyte. Vil du ha en ubrukelig overpriset jålebåt som funker fint inn og ut til Lillesand i 80 knop. Kjøp en Goldfish med steppeskrog. Vil du ha en mektig båt som tåler mye sjø og gir kred i de riktige miljøene så kjøp en Nordhavn. Vil du ha en båt som gjør at du blir kliss bløt selv om det er finvær, så kjøp en GH14.Vil du ha en ok allround båt med mye resonansstøy og billige løsninger, så kjøp en polskbygd Uttern. Vil du ha en halvplaner som alle andre tror er en fantastisk sjøbåt, men som egentlig er en middels båt som planer på kjølen og brått og uventet legger seg over på siden så kjøp en 90 talls Viknes. Mulighetene er nærmest uendelige. Det hadde vært morsomt om folk kom med eksempler på båter som er får i ulveklær. Skikkelige dårlige båter som ikke holder kursen og som føles ut som om de er livsfarlige å kjøre.i hastigheter under 20 knop.

Godt oppsummert :-)

Har sett på endel av Ambles kommentarer i BM i de siste nr. Han påpeker endel baksider med "pølsebu-båtene". Bl.a. Stort vindfang langt fremme og ikke minst hvor førerposisjonen er plassert i lengderetningen.

Med førerplass langt fremme, blir det betydelig mere ubehagelig i ruskevær og høy fart, enn om denne hadde vært plassert lengre bak...

Samt, som før nevnt, et bredt forskip, som gir ganske harde smeller i motsjø spesiellt.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nei, men måtta ha farten for å "hoppe" til neste bølge, prøvte å dempe ned, da slo bølgene inn over dekk og til midten av ruta. Så det gikk ikke, så da var det bare å gi gass. Jeg var utslitt og svett etter den turen :) Throttla som røkke gjeldsten og i :p

 

Satt og kikka på når båtene i OffshoreVM 91 kjørte inn mot Langesund i en helsikes sjø utenfor Fugløya. Mener det var en som fikk brist i ryggen da. syns det gikk overraskende sakte egentlig, men jeg kan ingenting om speedbåter, men antar at ting og folk ville gått i fillebiter om de kjørte på noe hardere.

 

Om jeg ikke husker feil så blåste det innover, og det er mye strøm i området så sjøen blir ganske krapp og fæl. Det var sol/vind/varmt og helikoptere som fulgte båtene innover. Litt av et syn, men litt kjedelig å se på, de kjører jo rett frem....

-------------

 

En tanke som slo meg. Vi var tre stykker som tok båt ut og la oss til på baksiden av Fugløya, gikk over og fikk en fantastisk utsikt ned på båtene som passerte ganske så nært, men vi var bare tre mennesker på øya som så på, og eneste grunnen er at han ene er speedbåtfreak og en trivelig kar så vi slo følge. Ikke den store interessen for dette i Norge, i hvertfall ikke den gangen. Men jaggu gikk det hardt for seg.

 

Link to post
Share on other sites

Fint jeg har Amble- produkt da.... Ikke mye smell i motsjøer nei :-)

 

hvis det er båten i signatuen din - Scand 360 - så mener jeg det er en Alf Jensen konstruksjon...?

(og han lagde etter min mening hvassere planende skrog enn Amble...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hvis det er båten i signatuen din - Scand 360 - så mener jeg det er en Alf Jensen konstruksjon...?

(og han lagde etter min mening hvassere planende skrog enn Amble...)

 

Opplysninger jeg har, og Båtmagasinet bruker i test av Scand 360, er Eivind Amble som konstruktør av Scand Dynamic 11000 som senere ble Scand 360.

Alf Jensen har konstruert en rekke andre Scand-modeller, bl.a Baltic.

 

Red: Amble har modell av båten på kontoret sitt, se side 76: http://www.redningsselskapet.no/Medlemskap/Medlemsblad/_attachment/17916?_ts=10c1a049800

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

googla litt og det stemmer som du sier. Jensen konstruerte de 2 mindre Dynamic skrogene, men døde før 11000 kom til.

 

Snur du et kjøkkenbord opp-ned og henger på en påhengsmotor, skal det ikke mange Hk til for å få det til å plane. Hvordan sjøegenskapene da blir, skal være usagt!

 

Ser ut til at det går kjempefint! :lol:

bilde

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...