Jump to content

Sjøegenskaper, legges det ikke vekt på det lengre?


Marwin

Recommended Posts

Da må P66 være en eksepsjonell båt! Jeg hadde ikke klart 25 i 3m bølger med min Askeladd i hvertfal! Den er jo lit lettere og en halv meter korttere, men dog. 3 m bølger er utrolig store!! 3m bølger er ganske store selv for større båter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

tja. godt mulig i gamle lange dønninger. I vind eller strømsjø vil dette være godt gjort. En bølge er ikke bare en bølge, det er stor forskjell om det er 10 eller 100 meter mellom bølgetoppene.

 

Klart det gammelsjø og dønninger er noe helt annet enn 3 metersbølger fororsaket av vind og strøm. Ute på havet kan du jo ha gammelsjø som har bølgelengde på 100-150 m om dem da er 3 m merker man det jo knapt. Men når noen sier 3m bølge så mener jeg det er bølger fororsaket av vind.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ragnar Thorset gikk Nordwest passagen med en Mørebas 7200 20 fot og påhenger! Jeg har kjørt samme båt med Volvo 31, men tror jeg hadde stått over den turen hehe. Gikk fint i sjøen, men umulig å holde stø i sakte fart

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Testet min. Askeladden P66 weekend i 2-3 meter bølger, hadde 20-25knop. Kan vel ikke si det var en behagelig tur, men du verden for en prøvelse for båt og motoren. Han jeg hadde meg meg turte ikke filme for han regnet med vi skulle synke når .....

Som andre her sier, hva var bølgeLENGDEN?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men hva forteller dette om en båts sjøegenskaper? En hvilken som helst 20ft "planende" båt som tynges ned til 2,5-3 tonn vil vel gå ganske rolig i sjøen. Ved nærmere tomme tanker er det nok mere spennende når storsjøen kommer. Draco 20ft var aldri konstruert for denne vekten så egenskapene for dette eksemplaret er ikke helt representativt. Båtskrog vil alltid være kompromiss men ift sin størrelse må det da være et pluss at man ikke blir utslitt av å stå til rors i grov sjø. Så vidt jeg forstår gikk mye av turen til den djerve danske i dorgefart, men å kunne holde halvplanerfart med et nogenlunde lavt forbruk er vel mere ønskelig?

Link to post
Share on other sites

Svar på trådenstarter sitt spørsmål: Jo, det legges fremdeles vekt på sjøegenskaper. Hvilke Norske bestselgere har dårlige sjøegenskaper? Det er ikke lenger noe problem å lage fantastiske skrog. Lommeboken avgjør. Vil du ha en hurtiggående båt som tåler mye sjø, kjøp en Sundt klasse redningsskøyte. Vil du ha en ubrukelig overpriset jålebåt som funker fint inn og ut til Lillesand i 80 knop. Kjøp en Goldfish med steppeskrog. Vil du ha en mektig båt som tåler mye sjø og gir kred i de riktige miljøene så kjøp en Nordhavn. Vil du ha en båt som gjør at du blir kliss bløt selv om det er finvær, så kjøp en GH14.Vil du ha en ok allround båt med mye resonansstøy og billige løsninger, så kjøp en polskbygd Uttern. Vil du ha en halvplaner som alle andre tror er en fantastisk sjøbåt, men som egentlig er en middels båt som planer på kjølen og brått og uventet legger seg over på siden så kjøp en 90 talls Viknes. Mulighetene er nærmest uendelige. Det hadde vært morsomt om folk kom med eksempler på båter som er får i ulveklær. Skikkelige dårlige båter som ikke holder kursen og som føles ut som om de er livsfarlige å kjøre.i hastigheter under 20 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg vedder på at Boati er en ungdommelig type som liker extreme-sport! Derfor at han turte å kjøre så hardt! Det var godt at redskapen holdt, da!

 

Nei, men måtta ha farten for å "hoppe" til neste bølge, prøvte å dempe ned, da slo bølgene inn over dekk og til midten av ruta. Så det gikk ikke, så da var det bare å gi gass. Jeg var utslitt og svett etter den turen :) Throttla som røkke gjeldsten og i :p

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...