Jump to content

5,9 Cummins 6 bta M3 vedlikehold, feilsøking og reparasjon


Trophy

Recommended Posts

Tenkte vi kunne lage en tråd om Cummins motor, som sikkert mange her på forumet har og som er en meget god og anerkjent maskin...

Eg vil begynne med et forvarmings problem på min styrbord maskin som er en 330 hk. Har problemer med at den ikke vil forvarme når den er kald. Det hender den kobler inn hvis lader står på "full guffe". Når den starter så ser det ut som forvarmingen virker som normalt bortsett fra at den fortsetter med forvarmingen når motor er varm. Noen som har vært borti dette problemet ? Takknemlig for tips.

Har hørt fra en bekjent som ikke fikk forvarming på sin Cummins at han hadde skiftet de 2 releene som står litt foran og under startmotor. Har tenkt å prøve dette hvis noen av dere ikke har noen bedre tips på hva som er galt

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

I styringsenheten til forvarmingen er det en funskjon som kutter om spenningen blir for lav. Det kan være lurt å måle om du har spenningsfall frem til styringen eller om batteriene er ok.

 

Jeg diskuterte litt med cummins Norge for en tid siden vedrørende forvarmingsfunkjsonen og feilkilder. Det har skjedd at styringsenheten har feilet og ikke kuttet ut etter endt oppvarmingsperiode.

 

Ved normal funksjon skal oppvarming stoppe etter 20 min. Den stanser og når temp i innsug er over 70 grader.

På min motor alternerer to varmeelement med 5 sek intervaller. Mønster på intervallene kan avhenge av hvor langt ut i oppvarmingen man er. Ellers skal systemet kutte ved 1200 o/min og over.

 

Jeg vurderer å legge inn et kontrollys på hver av varmerene for å ha kontroll og muligens en av/på funksjon på styringsenheten. De trekker så mye strøm at dersom en kjører med disse på vil batteriene tømmes og motoren vil stanse fordi solenoiden på dieselpumpa vil bryte drivstofftilførsel.

 

Et annet alternativ er å bare koble ut elementene, men det blir mye røyk under oppstart.

 

dsm

Link to post
Share on other sites

Hei

Veldig bra at det starter en Cumminstråd

Jeg har en 8,3CTA450

Jeg skulle gjerne fått tak i en reparasjons \service manual eller en adresse på nettet

Og kan noen fortelle meg hvor jeg kan få kjøpt rimelige servicedeler til Cummins( impeller remmer osv)

Håper tråden fortsetter

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

I styringsenheten til forvarmingen er det en funskjon som kutter om spenningen blir for lav. Det kan være lurt å måle om du har spenningsfall frem til styringen eller om batteriene er ok.

 

Jeg diskuterte litt med cummins Norge for en tid siden vedrørende forvarmingsfunkjsonen og feilkilder. Det har skjedd at styringsenheten har feilet og ikke kuttet ut etter endt oppvarmingsperiode.

 

Ved normal funksjon skal oppvarming stoppe etter 20 min.

 

Takker for tips. Styringsenheten er det den som ligger rett foran starteren ? Hvordan måler eg spenningsfall der ? Med tenningen av eller på ? :blush:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne fått tak i en reparasjons \service manual eller en adresse på nettet

 

Google litt eller prøve Ebay. Eg har handlet litt med Cummins dealer på Eggesbønes. De leverer ganske kjapt. De kan sikker skaffe verkstedhåndbok. Sevi Cummins tlf 99337753

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Du kan jo finne inngående strøm til kontrollboksen og så måle spenningen der med tenningen på.

Jeg husker ikke hva som var grensen for at den ikke skulle slå inn. Det skal jeg sjekke så får du svar på det.

 

Bestillte meg nye zincplugger til ladeluftkjøler og varmeveksler, 3 stk totalt. Regningen kom på utrolige 1706,- kr fra Bergen Dieselcontact. Det virker urimelig dyrt. Er det noen av dere som har kjøpt zincer andre steder til en hyggeligere pris ?

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene på deler fra USA, det skal sjekkes ut ?

 

Varmeelementene kobles inn dersom batterispenning er mellom 10,5 og 17 volt.

Styreenheten sjekker dette via strømkretsen for solenoiden på drivstoffpumpa. Sjekken bli gjort mens elementene er av. Styringen måler og turtall og vil starte elementene når turtallet er 600-1200 for B serie og 350-1200 på C serie. I verkstedhandboka står det en god oppskrift på feilsøking av systemet.

Link to post
Share on other sites

Flott om det er mulig å bestille deler direkte fra Kina. Har du tips til noen kjente leverandører. USA produksjon av disse motorene stanset jo i 2002 (deretter kom common rail motor). Jeg regner med at kineserene produserer helt på egen hand og ikke på lisens fra USA. På kritiske komponenter kan det da være et spørsmål om materialvalg og toleranser.

I tillegg til generelle kvalitetsspørsmål blir det da et spørsmål om man helt enkelt kan kombinere Kinesisk produserte deler med en USA produsert motor.

 

I markedet er nok allikevel en stor del av reservedelene som tilbys produsert i Kina og det er nok ikke så lett å vite hva en får.

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje bare deler å få tak i på sbmar.com .

Gå inn på den siden å les under Technical Info og Tonys tips . Han har spesialisert seg på cummins og spesielt på 5,9 motoren . Her finner du utruleg mye god info og mulege feilkilder. Bruk litt tid å les igjennom det har lagt ut så kan det spare deg for mye penger.. Kan og anbefale boatdiesel.com forumet der har og mye bra info om cummins .

Link to post
Share on other sites

 

Varmeelementene kobles inn dersom batterispenning er mellom 10,5 og 17 volt.

Styreenheten sjekker dette via strømkretsen for solenoiden på drivstoffpumpa. Sjekken bli gjort mens elementene er av. Styringen måler og turtall og vil starte elementene når turtallet er 600-1200 for B serie og 350-1200 på C serie. I verkstedhandboka står det en god oppskrift på feilsøking av systemet.

 

Der fant eg det i verkstedhåndboka :sweat: Blir litt sjekking i morra...takker

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har 2 stk 5,9 BTA 250hk fra 1996/97.

Er det noen der ute med 300hk evt 325hk fra samme tid som kunne gitt meg serienr på en slik motor så jeg kan sammenligne.

Er litt interessert i forskjellen på disse og om det er trygt å gi mine litt mer power.

 

serienr; 45682135 på min 315/330hk

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da har eg vært i båten og sjekket litt med dette multimeteret :

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-15133/

 

Har eg rett når eg trur dette kan brukes på Ohm ? Målte på temp sensor som står inn i aftercooler uten utslag. Da skal den være defekt og kanskje derfor forvarmingen kobler seg inn selv om temp på motor er 80 grader ?

 

Målte også på releene under/foran startmotor og der var strøm inn 13,5v (lader på). Satte på tenning, men relene ga ikke strøm videre til varmeelementene. Da er disse kaputt ?

Fikk ikke målt på styrenheten pga for trangt da dette er på høyre side av styrbord motor :sweat:

Det var snakk om solenoiden på dieselpumpa, men er litt usikker på hva som menes...er det start/ stopp solenoiden ?

Hva synes dere ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Når jeg sjekket min tempsensor tok jeg den med hjem for at den skulle ha en temperatur som er innefor skalaen som er oppgitt i handboka, 0-100 grader C. I rom temp skal motstand være like under 9K ohm.

 

Dersom du ikke har forvarming i ditt opplegg så vil det ikke gis strøm til releene nåt tenning settes på. Så det må du nesten finne ut av først.

 

Det burde være mulig å koble opp testlys direkte på kontaktpunktene på heaterene så kan du jo se hva som skjer når motoren går, og f eks når turtallet blir så høyt at de skal kutte.

 

Solenoiden på diselpumpa tolker jeg til start stopp.

Link to post
Share on other sites

Når jeg sjekket min tempsensor tok jeg den med hjem for at den skulle ha en temperatur som er innefor skalaen som er oppgitt i handboka, 0-100 grader C. I rom temp skal motstand være like under 9K ohm.

 

Det var lavere enn 10 + grader når e sjekket. Skal prøve på nytt neste helg i varmere klima

Ps. har forvarming

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Når jeg sjekket min tempsensor tok jeg den med hjem for at den skulle ha en temperatur som er innefor skalaen som er oppgitt i handboka, 0-100 grader C. I rom temp skal motstand være like under 9K ohm.

 

Da er temp sensor testet hjemme idag ved 22.5 grader, resultat 11,54k. I verstedhåndboka står det at det skal være 9-11k ved 25 grader +. Da skulle det være i orden :smiley:

I verkstedhåndboka står det beskrevet en test til der temp sensor står montert på motor. Det skal måles med + på pin og - på blokka. Det skal da vise en åpen krets, over 100k på begge pins. Hvis ikke skal temp sensor skrotes.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

I verkstedhåndboka står det beskrevet en test til der temp sensor står montert på motor. Det skal måles med + på pin og - på blokka. Det skal da vise en åpen krets, over 100k på begge pins. Hvis ikke skal temp sensor skrotes.

 

Sjekket dette igår, ingen utslag på ohm....kan eg ha gjort noe feil ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå tatt inn mye deler til 6bta motorene både fra USA og Kina samt andre land som produserer deler til disse motorene .

 

Jeg har per dags dato levrandører på det meste til MEGET gunstige priser sammenlignet mad det jeg har funnet her .

 

Jeg driver fortiden å bygger opp 2 motorer som skal dyno testes samt måles opp i minste detalj dette for å kunne si noe om hva slags kvalitet som er på delene .

Disse motorene er importert fra Kina , jeg har også tatt inn et lite parti deler og har de fleste slite deler på hylla , hvis noen her har behov er det bare å ta kontakt .

 

Dette er ingen form for nett butikk eller lignende kun meg som privat mann som ønsker å finne rimelige alternativer til kostbare orginal deler.

Mer info om hvordan dette går kommer .

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...