Jump to content

5,9 Cummins 6 bta M3 vedlikehold, feilsøking og reparasjon


Trophy

Recommended Posts

Hei,

 

Mest sannsynlig er det magnetisk pick-up sensor montert på svinghjulskåpen. Den skal justeres i forhold til avstand til svinghjulets tenner. 1/2 turn tilbake etter kontakt. Fra pick-up kommer det fire ledinger med to kontakter. En til air heater og en til motorens ledningsnett og videre til instrument.

Rød og blå leder til air-heater kontrollboks. Hvit og grønn til motorkabling.

I Vhboka står måleprosedyrer for kontroll av kretsene med verdier.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har vært i båten og skrudd ut speed sensor og målt litt ohm...målt ohm mellom pin og jord på speed sensor. ingen utslag. Må være 100k ohm eller mer. Så målte eg pin A til pin A. Ingen ohm. Så målte eg mellom pin A og pin B på begge kontaktene og der var det 816 ohm på første og 1239 ohm på andre. Det er innenfor spesifikasjonene som er "first coil" 750 til 1100 ohm og "second coil" 1100 til 1500 ohms.

Resultatet er da på de 2 første målingene at hvis målingene er under 100 ohms så er der "a short circuit to the sensor". Skift sensor.... Noen kommentarer til dette ?

Noen bilder:

bilde

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tja, jeg ville vel prøvd å montere en ny giver, i og med at du har målinger utenfor grenseverdier. Det kan jo også vise seg å få innvirking på air-heater systemet ditt også .

Det var det eg tenkte også. Er ganske lei nå, så det hadde vært fint om det var løsningen.

Noen som kan gi en oversettelse av "short circuit" ?

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Etter å vært på tur med båten synes jeg driftstemperatur under gang ser ut til å være noe høy. Den ligger på døye 95 grader om jeg marsjer med 3300 o/min. Kjørte noen timer rundt drøye 3000 omd uten at temp steg til videre opp til 100 grader. Ramler raskt ned til under nitti ved stans.

Er dette normalt ? Motorern er Bta 5,9 370 hk.

Hva bør normal arbeidstemp være på lett ferielastet båt.

Dsm

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Så ikke denne før nå.... synes 95 grader var høyt, men ser på linken her at max rpm er 3000.

http://cumminsengines.com/showcase-item.aspx?id=68&title=QSB5.9+for+Recreational+Marine&Filters=0&Categories=47#ratings

 

kanskje på tide å rense kjølere ?


Eg lurer på om eg kan bruke Biltemas longlife frostvæske på min 5,9 liter 330 hp motor? Skal skifte ut på barbord motor...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ja det var en skikkelig tastefeil det med turtallet. Det skulle selvsagt være et 2 tall der. Kjører rundt 2200 - 2400 når jeg skal forflytte meg.

Jeg har ikke gjort noe mere med kjølingen min, men regner med jeg demonterer og gjør ren varmeveksleren til våren. Dessuten er det tid for impellerbytte også. Temperaturen er helt stabil selv over mange timers kjøring i sommervarme. Jeg vet jo heller ikke hvor nøyaktig temperaturmåleren/giver er. Har den 5% avvik så er jo alt helt normalt. Såvidt jeg husker er kokepunktet opp mot 120 grader så det er et stykke igjen til det.

 

Jeg har skiftet til longlife kjøleveske, flushet gjennom for å få ut alt av den gamle. Kjørte en stund og byttet alt på nytt for å være sikker på at det ikke skulle bli problemer med rester av den gamle kjølevesken.

Jeg husker ikke hvilket fabrikat kjøleveske jeg har. Det viktigste er vel å passe på at man ikke blander forstvesker som ikke skal blandes.

 

 

Hvordan gikk det med skifte av pick up for turtall ?

dsm

Link to post
Share on other sites

Ja det var en skikkelig tastefeil det med turtallet. Det skulle selvsagt være et 2 tall der. Kjører rundt 2200 - 2400 når jeg skal forflytte meg.

Jeg har ikke gjort noe mere med kjølingen min, men regner med jeg demonterer og gjør ren varmeveksleren til våren. Dessuten er det tid for impellerbytte også. Temperaturen er helt stabil selv over mange timers kjøring i sommervarme. Jeg vet jo heller ikke hvor nøyaktig temperaturmåleren/giver er. Har den 5% avvik så er jo alt helt normalt. Såvidt jeg husker er kokepunktet opp mot 120 grader så det er et stykke igjen til det.

 

Jeg har skiftet til longlife kjøleveske, flushet gjennom for å få ut alt av den gamle. Kjørte en stund og byttet alt på nytt for å være sikker på at det ikke skulle bli problemer med rester av den gamle kjølevesken.

Jeg husker ikke hvilket fabrikat kjøleveske jeg har. Det viktigste er vel å passe på at man ikke blander forstvesker som ikke skal blandes.

 

 

Hvordan gikk det med skifte av pick up for turtall ?

dsm

Var litt usikker på det turtallet, men eg klarer fint 3000 rpm som er oppgitt til 2800 max (med lett last...) Rengjøring og ny impeller gjør nok susen :thumbsup: .

Har kjøpt longlife frostvæske idag og skifter imorgen pga at den som er på barbord motor "har mistet fargen" og tåler minus 17 grader. Ser ut som eg har kjøpt frostvæske som var utblandet og blandet det ut ca 50%. :cryin: Styrbord motor har akkurat samme måling, men holder fargen. Skal ta den også.

Pick up for turtall ligger i skuffen :blush: blir skiftet iløpet av vinteren

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tja, jeg ville vel prøvd å montere en ny giver, i og med at du har målinger utenfor grenseverdier. Det kan jo også vise seg å få innvirking på air-heater systemet ditt også .

Da er speed sensor skiftet idag(omsider :rolleyes: ), men hadde glemt å sjekke verkstedhåndboka for avstand til svinghjulet...så tar justeringen imorgen. Den kan ha innvirkning på airheater systemet siden rød og svart ledning går til styreenheten

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei og Godt Nyttår !

 

Hvordan gikk det etter skifte av turtallssensor, har du testkjørt ?

 

dsm


Et spørsmål til, jeg regner med at du har turteller på flybridge også. Var det spesiell sensor for to instrument og har du delenummer til denne og hvor kjøpte du den -pris?

 

dsm

Link to post
Share on other sites

Turtallsensor er skiftet, men blir ikkje testkjøring før til våren....blir for mykje styr med pressenninger. En eller to turtellere har ingen betydning. Det har eg prøvd på en tidligere båt også. Turtallsensor er kjøpt på Cummins på Vegsund slip tlf 99627977 (Terje). Har ikkje delenummer for hånden, men kan skaffe det neste gang eg er innom båten og det blir nok ikkje før til helga igjen... kom nettopp derfra. Pris husker eg ikkje siden det er 8 mnd siden, men kan ikkje huske at det var dyrt :thumbsup:


Ja, det blir manuelt med bryter som må holdes under hele forvarming sekvensene. Er det kalt kan man kjøre en sekvens til ved å holde inne bryter litt til når motor har startet ...regner med at det skal fungere

Dette har fungert sånn noenlunde, men så sluttet det å virke. Fant en sikring (2A) i en av koblingene i ledningsnettet til forvarmingen og den var gåen. Skiftet sikringen og så koblet eg en kabel på + skinna i dashbordet og på glødelampa og den lyste...koblet så tilbake til orginalt og flyttet den ekstra + kabelen til en ledig + kontakt på tenningslåsen og vrei nøkkelen i glødeposisjon og det virka :blush: glødeskvensen varte ca 20 sek som er normalt :cheers_wine: da er eg et skritt videre...

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Turtallsensor er skiftet, men blir ikkje testkjøring før til våren....blir for mykje styr med pressenninger.

 

Da er årets første båttur over og eg kan fortelle at turteller virker fint opp til 2700 omdreininger uten antydning til fusking :thumbsup::thumbsup: klarte ikkje meir enn 2700 omdr. pga grodd og langhåret skrog....

Tidligere fusket den allerede ved 2200 omdr.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har i bestilling et Faria 0-3000 o/min instrument beregnet for magnetisk svinghjulsføler. Regner med det skal gå bra. Får ta en kjapp test i motorrommet før jeg gjør full installasjon.

Synes det var rimelig enkelt å skifte svinghjulsføler :thumbsup: Har du gjort jobben og testet ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Flott at du fikk alt til å fungere :smiley: Jeg har ikke koblet inn instrumentene på fly enda. Strekt kabler og gjort klart, men hittil har ikke været vært egnet for koblingsarbeid i friluft. Avventer til noen varme vårdager før jeg går i gang. Utover det så skal jeg bytte impeller og serve aftercooler samt varmeveksler. De skal få nye tetninger og sincer om nødvendig.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Uups mulig krise på gang. Har jobbet noen dager med diverse serviceting på motoren, impeller, zincer osv. Skulle i samme farten skifte oljetrykksgiver for å få dobbelt instrument oppkoblet. I det jeg startet motor fortsatte oljetrykkalarm å pipe. Jeg regnet med det var noe feilkobling eller lignende og før jeg rakk å stoppe motor poffet det og oljepinnen spratt litt ut og det kom olje ut av pumpa for oljeskift.

 

På en eller annen måte har det bygd seg opp trykk i motorens oljesystem. Det må ha vært ganske høyt siden oljen presset opp pinnnen og olje kom ut av pumpen for oljeskift. Etter skifte til gamle giver og tilbakekobling til et instrument tok jeg ny oppstart og oljetrykk vistes normalt. I underkant av 3 kg på tomgang og kjapp respons på når turtallet økes.

 

Sjekket motoren for lekkasjer rundt om og la merke til mye damp/røyk fra området bak diselpumpa. Vanskelig å se bak der, men som jeg vurderer det er det to muligheter.

 

- Toppakning blåst ved fremre oljekanal

 

- Pakning rundt deksel for dieselretur er gåent ( helt uavhengig av det som skjedde med oljetrykket)

 

Kan ikke se noen lekkasjer av olje. Kun damp/røyk som kommer ut der. Irriterende midt i sesongoppladingen.

 

Noen som har vært borti lignende tilfeller ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja det var fort gjort. Fikk fikset det neste dag. Veivhusventilasjon var kommet i klem slik at åpning ble strupet kraftig ned. Det førte til trykkøkning i motoren. Fikset det og alt fungerer som det skal.

 

Jeg har ikke funnet ut av hvorfor den nye oljetrykksgiveren for to instrument ikke virket. Monterte tilbake den gamle giveren. Jeg får forske litt mer på dette litt senere. Ellers er temp og turtall til fly ferdig koblet opp og fungerer som det skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...