Jump to content

5,9 Cummins 6 bta M3 vedlikehold, feilsøking og reparasjon


Trophy

Recommended Posts

Jeg vil tro leverandører som Seatronic eller Maritim vil kunne gi greit svar på det, og evt skaffe riktig giver.

Jeg satte forresten inn Faria turteller på fly og har en VDO nede. Det fungerer utmerket mot den induktive giveren.

 

For temp og oljegivere blir det jo avgjørende at de jobber innenfor riktig ohm område. Mener å huske at det sto noe i cumminshandboka om verdier.

Link to post
Share on other sites

I går var jeg å så på en båt jeg var rimelig klar for å kjøpe. Den har en 5.9 l Cummins på 220 hk og er en 2005 mod. Som har tt 900 t. Ved oppstart var det litt svart røyk fra den og det la seg litt oljefilm på vannet. Dette er jeg vant til fra den gammle Forden men her var røyken mye mørkere. Etter en halvtimes prøvekjøring stoppet vi og røyk og oljefilm var akkurat det samme selv om motoren var gjennomvarm. Er dette normalt?

Link to post
Share on other sites

Eg har litt oljefilm ved start og stopp. Det regnes som normalt. Svart røyk på tomgang er eg usikker på, men med litt meir fart kan det være tett luftfilter. Har motoren intercooler/afterecooler og turbo kan det bli svart røyk ved dårlig turbotrykk og kaputt turbo, men bare hvis du gasser på for å få båten i plan...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Dette er en trawler så den planer dårlig:) hvor mye det ryker under kjøring la jeg ikke merke til oppe på fly, jeg reagerte når vi kom til land og det røyk like mye som ved kald motor. Tubo kan nok utelukkes. Det enkleste hadde vært dyser, men det er jo litt skummelt å gamble på det og. Kan bli dyrt hvis det er noe mer alvorlig.

Link to post
Share on other sites

Tatt en titt i cummins boka og det kan være mange ting bl. annet tett luftfilter, feil tenning, dyser og pakning (washer) til dyser, tett veivhusventilasjon eller lekkasje og eksoslekkasje på manifold. Tipper på luftfilter siden den har gått bare 900 timer :worry: hva sier eier om vedlikeholdet ? Ingen problem med turtallet ?

Kanskje noen her på båtplassen som kan mer om dette ? :flag_bp:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Vedlikehold er utført av mekkekyndig kompis. Men nåværende eier har bare hatt den i to år, hva som er gjort før det vet jeg ikke. Eier har litt problemer med å se/ forstå feil jeg påpeker med båten som er helt åpenbare, så det er ikke noe hjelp å hente der. Magefølsen sier at det bare er å droppe hele båten, men så har jeg litt lyst på den og:)

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei,

 

Etter å vært på tur med båten synes jeg driftstemperatur under gang ser ut til å være noe høy. Den ligger på døye 95 grader om jeg marsjer med 3300 o/min. Kjørte noen timer rundt drøye 3000 omd uten at temp steg til videre opp til 100 grader. Ramler raskt ned til under nitti ved stans.

Er dette normalt ? Motorern er Bta 5,9 370 hk.

Hva bør normal arbeidstemp være på lett ferielastet båt.

Dsm

 

Tempen på mine motorer har også vært litt høy helt siden eg kjøpte båten og det fortalte selger at de hadde vært hele tiden med han også.... ligger på ca 93 grader (200 farenheit). Har et par ting eg lurer på å endre på for å få tempen ned på 87 grader eller et par til. Kan det hjelpe å skifte til termostat med lavere åpningstemperatur? De som sitter der nå åpner på 82 grader. Vurderer å skifte til en som åpner på 71 grader. se link

 

http://www.sbmar.com/maintenance-zincs-thermostats.php

 

beskrivelse: TS-B160KIT

This thermostat is exclusive to Seaboard and was specifically designed with high-flow characteristics. The 160F degree temp will give you that extra margin of time when something goes wrong to better protect your engines coolant side components (i.e. Turbo, Exhaust Manifold, etc.).

 

Eksosbendet der sjøvann og eksos blandes har eg forstått ut fra et innlegg på maxumklubben at der kanskje er motstand i vannsirkulasjonen (for få hull).

Det eksosbendet fikk varmgang og gikk i stykker. Når han fikk nytt eksosbend så var der mange flere hull til vanngjennomstrømningen og tempen falt til 87/85 grader. Hadde samme temp som meg før eksosbend problemene...

Min plan er da å borre opp flere hull i eksosbendet hvis det er mulig :confused::confused: og skifte av termostat ikkje hjelper

Tips og erfaringer ønskes fra båtplassens kompetanse :thumbsup::thumbsup:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Ser av mitt gamle innlegg som du har sakset at jeg har skrevet feil på turtall, det skal selvsagt være 2000 o/min og 2300 o/min :-)

Jeg kjørte ca 4 timer på rundt 2400 o/min på en av sommerens varmeste dager uten at jeg fikk noen økning utover de 95 grader nevnt over. Det var allikevel temmelig varmt i motorrom etter endt tur.

 

Jeg sjekket derfor litt rundt nødvendig ventilareal for lufttilførsel til motor og for kjøling. Mine ventil åpninger er under 50% av nødvendig areal. Motoren suger selvsagt det den trenger via andre åpninger, men det kan nok ha god effekt å øke ventilåpninger.

 

Jeg har derfor nye ventilrister på hylla for installering til våren. Mulig jeg vurderer montering av vifte for ventilasjon også. Da helst som utsug av motorrom for å skape god luftstrømming rund motoren.

 

Angående termostat så tenker jeg at dersom den virker slik den skal så har den full åpning etter passert åpningstemperatur. Kjølesystemet gir da den kapasiteten det kan gi uansett på hvilket tidspunkt åpning intraff. Driftstemperaturen på motoren vil da balansere seg mot kjølekapasitet.

 

Dersom Sbmar sitt termostatkit gir bedre flow på kjølevannet vil det kunne senke arbeidstemperaturen.

 

Tanken om strømingshindring i bend er interessant. Jeg vet ikke hvordan dette er konstruert, men dersom det består av flere små hull så bør samlet areal av disse være vesentlig større enn arealet av utløp av varmeveksler. Dette fordi det er større strømningsmotstand i flere små rør enn ett stort. Har du tegning/foto av bend som viser dette ?

 

Dsm

Link to post
Share on other sites

Her er et par bilder av riser som er ødlagt og det ene viser eksosåpningen med hullene til sjøvann rundt :

 

bilde

 

bilde

Den nye riseren hadde dobbelt så mange hull.....bildene lånt fra www.maxumowners.org

 

Hva er tempen på din motor ved marsjfart ?

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe nøyaktig måling av temp på marsj i og med at instrumentet ikke er så fininndelt. Men jeg har ny giver og nytt instrument på fly og jeg vil anslå en plass mellom 92 og 95 grader med 2400 o/min. Jeg har rengjort varmevekslere og skiftet impeller. Det er doble sjøvannsinntak, så sjøvannsiden av kjølingen er ok. Som sagt så ligger den stabilt i temperatur, men jeg kunne tenkt den noe lavere for å ha større margin om jeg skulle belaste motoren mere.

 

Bilde av bendet

Jeg synes arealet på de hullene ser pinglete ut i forhold til innløpsdimensjon. Vil tro flowen reduseres betydelig og er ikke overrasket over at antall hull er øket i senere versjoner. Det blir nok til at jeg tar en sjekk på mitt bend også utpå våren en gang.

 

Det blir interessant å høre hva som skjer når det nye bendet er montert.

 

dsm

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tok av eksosslangene på begge motorer idag for sjekk og litt måling av størrelse på hullene for vann på eksosbendet. Kanskje noken kan regne ut kvadraten på hullene og røret inn til eksosbendet ( husker ikkje utregning av kvadrat i en sirkel ). Diameter på rør utvendig 4,3 cm. Størrelse på hull som viste seg å ikkje være heilt rund.....ytterst mot kanten av røret 1,4 cm og høyden på sirkel 1 cm. Tykkelsen på eksosbendet var 2mm, så røret inn kanskje det samme. Dette blir sikkert ikkje heilt nøyaktig, men kan vel gi en peikepinn på om hullene i eksosbendet slipper igjennom like mye vann som vannrøret inn på eksosbendet :confused:

Bilder

bilde

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Om du sier du har innvendig mål på Ø39 mm inn, så utgjør det ca 12 cm2. Hvert av hullene i riser er anslagsvis Ø14 mm med 60% av arealet i og med at sirkelen ikke er fullstendig. Det blir 0,9 cm2 pr hull. Det trengs da 13 hull for å ha likt areal ut som inn. I tillegg blir det dårlige kapasitet med mange små hull kontra ett stort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...