Jump to content

5,9 Cummins 6 bta M3 vedlikehold, feilsøking og reparasjon


Trophy

Recommended Posts

Da har eg tatt av sjøvannspumpa. Blei litt jobb da eg måtte skru ut både motorlabb og motorfeste. Det drypper ut sladrehullet, så eg må inn og skifte et par simringer. Dette har eg ikkje gjort tidligere så tips fra dere hadde vært flott.

Det er en Sherwood 1730 F

Legger ved et par bilder

bilde

 

bilde

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da har eg tatt av sjøvannspumpa. Blei litt jobb da eg måtte skru ut både motorlabb og motorfeste. Det drypper ut sladrehullet, så eg må inn og skifte et par simringer. Dette har eg ikkje gjort tidligere så tips fra dere hadde vært flott.

Det er en Sherwood 1730 F

Legger ved et par bilderbilde

Av med motorfest?? Jeg hadde problemer med at pumpa tok borti motor labb skrue, måtte løsne motor labb og jekke opp motor for å få ut pumpa.. Er det likt hos deg er det to måter å forenkle jobben... Noen motor labber kan du skru skruen i labben nedover, pass på at den ikke bunner inne i labben. Eventuellt kutte den ned til rett over mutteren... Alternativ to er å ta av motorfeste og lage en avstands plate ca en cm tykk og sett den mellom motor og motorfeste. Flytt labb tilsvarendes ut..

Link to post
Share on other sites

Fant denne når eg googlet litt

http://www.sherwoodpumps.com/FileAttachments/Marine-Distribution/en-us//Literature/MPG_3045_17000_2011TECH.pdf

 

Er litt usikker på om eg kan ta denne jobben og hvis eg må leie hjelp til overhalingen tror eg kanskje det blir like billig å kjøpe en ny :confused: leste også at pumpene på slutten av 90tallet var mye dårligere...prøver å demontere den, så får vi sjå

http://www.ebay.com/itm/like/Sherwood-Pump-P1730C-CUMMINS-SEAWATER-PUMP/181695087589?hlpht=true&ops=true&viphx=1&_trksid=p2050601.c100125.m2672&_trkparms=ao%3D1%26asc%3D20140212104718%26meid%3De87c5d1eb3fc46a79a569a4a9fa3cf6c%26pid%3D100125%26clkid%3D4903682668700803179&_qi=RTM2003752

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er nok å skifte simmeringer. Overtalte en slik pumpe for noen år siden. Kjøpte komplett rep.sett med syrefaste lager. Det som er problemet med desse pumpene er at når den begynner å lekke er det stor sannsynlighet for at lagrene har begynt å bli dårlige. Du må ha tilgang til en hydraulisk presse for å skifte lagrene, og for å ta av tannhjulet, det skal monteres på igjen med moment og locktight. Fant informasjon om fremgangsmåte på nettet, husker ikke hvor.

Link to post
Share on other sites

Sherwood pumpene har et elendig rykte. Har visstnok vært 6-7 versjoner siden begynnelsen av 90-tallet. Har lest mye om de på boatdiesel og det virker ikke som de ikke kommer i mål. Selv på nyere QSB har det vært flere versjoner og er kjent som et svakt punkt.

Slo opp pumpa jeg hadde (2009 mod), og den hadde et delenummer som endte på -04. Erstatningspumpa som selges nå hadde -07. Altså syvende versjonen.

 

Min holder tett enn så lenge, men ved første tegn på drypp så går jeg for en SMX pumpe fra Seaboard marine http://www.sbmar.com/smx-seawater-pumps.php

 

Mer info om pumpa til 6bt her: http://www.sbmar.com/smx-seawater-pumps-cummins-1730.php

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da har naboen som er cummins /mercruiser mekaniker tatt en titt på pumpa og den er skrotet til fordel for ny. Slitasje på aksel osv.

Ba om tilbud på ny hos lokal forhandler, men det var dyrt ja.... veiledende litt over 15 tusen og minus 10 prosent kunne fått 2 for den prisen på nett

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har pusset litt på motorlabb og motorfeste idag. Lurer litt på hvor mye bevegelse det kan være i motorlabben ?

Den tåler kanskje et visst antall timer før den må skiftes? Eller kan man skifte bare gummien?

Legger ved et bilde

bilde

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet 2 labber i fjor pga at motoren var rettet opp slik at 2 av de som stod diagonalt tok for mye vekt.

Når man ser de fra siden skal det være et par mm glippe over gummien. Er gummien nesten i bunn av festet skal de byttes.

 

Jeg søkte litt rundt. Cummins selger disse til blodpris, men fant de på eBay til en god pris.

Produsenten heter Barry Controls og kan finnes med eget delenummer. Selges som original Yanmar også.

 

Litt info og linker i denne tråden. Antagelig har du samme delenummer som meg.

Disse kjøpte jeg. Gammel eBay link. http://www.ebay.com/itm/Cummins-marine-engine-mount-/190810282956?ssPageName=VIP%3Awatchlink%3Atop%3Aen&fromMakeTrack=true&nma=true&si=5C%252BjhkOCAMtEIs05qQOxTd4hK%252Bc%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

 

Tråden med litt info og specs her https://baatplassen.no/i/topic/107613-montering-av-rd-fleksibel-kobling-må-propellaksel-kappes-ned/page-5

 

Søk også på Barry nummeret som matcher om du ikke får treff på Cumminsnummeret.

 

bilde

 

Fant posten da vi byttet disse labbene kvelden før sjøsettingen i fjor

https://baatplassen.no/i/topic/66371-hva-har-du-gjort-med-båten-i-dag/?p=1582862

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da har naboen som er cummins /mercruiser mekaniker tatt en titt på pumpa og den er skrotet til fordel for ny. Slitasje på aksel osv.

Ba om tilbud på ny hos lokal forhandler, men det var dyrt ja.... veiledende litt over 15 tusen og minus 10 prosent kunne fått 2 for den prisen på nett

 

Forstår jeg deg rett at du kjøpte en Sherwood pumpe til 13.500 når du kunne fått SMX til 6000,- + frakt ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hadde en liten tur for 2 uker siden og der var litt endring, men fikk problem med at styrbord økte temp...autopilot virket inn på noen instrumenter som "gikk bananas". Skal teste litt mer i Pinsen og håper på opphaldsvær :lipseal:  :lipseal:

Skjønner ikke hva som er problemet med autopiloten, så må  sjekke litt kontaktpunkter. Kanskje flytte jording. Det var et ekstra jordingspunkt på SPX'n som eg monterte for noen år siden. Det var det ikke på den gamle autopiloten...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Trophy,

 

Har du fått testkjørt båten etter at du tok opp flere hull for kjølevanneti eksosbendet ? Ga det noen effekt på driftstemperaturen ? Ser du har byttet sjøvannspumpe også. Det kan jo også hatt påvirkning på evt temperaturendring.

Ja , har testet og det er lavere temperatur....kanskje under 90 grader, men trur eg satser på å kjøpe termostater fra sbmar med lavere åpningstemp og bedre flow. En rens av systemet hadde sikkert hjulpet, men det ser bra ut... :confused:

Kan være noe galt på termostaten på styrbord motor for tempen går mye langsommere ned når eg slakker av på farten enn på barbord motor eller omvendt  :rolleyes:  hva tror dere ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Kan være noe galt på termostaten på styrbord motor for tempen går mye langsommere ned når eg slakker av på farten enn på barbord motor eller omvendt  :rolleyes:  hva tror dere ?

Noen som kan si noe om hvilken termostat som er feil på ? Den som raskt blir kaldere ved nedslakking til tomgang eller den som kanskje bruker 10 min på å falle fra 90 grader til 80 grader? Begge holder seg på ca 80 grader hvis eg går med 11-1200 omdreininger...

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja , har testet og det er lavere temperatur....kanskje under 90 grader, men trur eg satser på å kjøpe termostater fra sbmar med lavere åpningstemp og bedre flow. En rens av systemet hadde sikkert hjulpet

Da har eg gått en del på marsjfart I sommer og er ganske fornøyd med tempen som ligger på ca 86 grader...kanskje litt høyere på babord motor. Trur ikkje at eg trenger sbmar sin termostat ☺ men tar kanskje en rens av sjøvannskretsen i vinter

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...