Jump to content

5,9 Cummins 6 bta M3 vedlikehold, feilsøking og reparasjon


Trophy

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Har lurt litt på om det er mulig å oppgradere en cummins  5.9 bta M3 330 hk til 370hk uten at det koster skjorta?  Noen som har peiling på dette ? Ganske lik, men et par hundre omdreininger mer på 370'n (3000rpm) Samme gear og utveksling + samme aksling. Hadde vært ok å marsje på 20 kn :sailing:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Etter litt googling og prøving med forskjellige ord så fant eg litt positivt, men også noen propell calkulasjoner på rett båt som antyder at båten er levert med for lett propell pluss at eg kanskje har polert for hardt på propellene mine da de er så tynnslitte i kantene at eg skar meg til blods og måtte til legen og sy... :lipseal:

 

Junior Member
 
Join Date: Dec 2008
Location: Channel Islands, Calif.
Posts: 16
 
icon1.gif
Post your engine serial number and CPL--It's on the data tag....

But the short answer is yes, it can be done.. How?

New injectors and a re-calibration of the fuel pump..

May I ask what you expect to gain form the upgrade as to performance? Also, type of vessel and current MAX RPM you can obtain with your 330? The 370 is a tad more subject to over propping and you need to be able to reach 3100-3150 RPM loaded for bear if you want get all the performance it offers, yet not overload the engine..
How many hours do you have on the engine at this point?


Tony

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Så eg bør kanskje satse på å få fikset propellene mine først og få den oppgitte marsjfart som er oppgitt til rundt 20 kn.

Er dette noe som Winrace  kan reparere/ øke pitch ?

 

The Data Below is for a 4100 SCB 

4100SCB330maxumdata.jpg

4100SCB330propdata.jpg
The actual propeller supplied by Maxum was a 24x23 NIBRL Ultra Scew,
.75 BAR, made by CJR Propeller in England.

Convert from Knots to MPH (x1.15)
Convert from MPH to Knots (x.868)

The above data says, we are under pitched
remember that this is just a formula to get you into a ballpark. 
It gives you an estimation of results based on your inputed data, 
and it uses some general assumptions reguarding hull form etc.


 

 

 

 

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har 2 stk  5,9 bta m3 med gir og aksling og har fått et merkelig problem på slutten av sesongen. Det er blått vann i kjølen bak barbord motor.  Noen som har opplevd noe lignenede? Litt vann bak der er vanlig pga sjøvannssmurt aksling som drypper litt. Sjøvannet kommer fra oljekjøler til gir.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 3 måneder senere...

hei Cummins venner. 

 

nylig blitt eier av to stk 5,9 bta cummins.  Jeh har nok etterhbvert brehov for enkelte deler, som jeg veldig gjerne skulle hatt tips om hvor jeg får tak i . 

f.eks: impeller, zink anode, olje og temp følere/givere. 

 

Noen som har noen gode kontakter?

Link to post
Share on other sites

ilebrekke skrev for 17 timer siden:

hei Cummins venner. 

 

nylig blitt eier av to stk 5,9 bta cummins.  Jeh har nok etterhbvert brehov for enkelte deler, som jeg veldig gjerne skulle hatt tips om hvor jeg får tak i . 

f.eks: impeller, zink anode, olje og temp følere/givere. 

 

Noen som har noen gode kontakter?

Jeg har  kjøpt sink her: https://www.boatparts.no/bp-e2-sink-martyr-anodeplugg-til-mercruiser-yanmar-cummins-detroit-diesel-caterpillar.html

 

Deler får du hos Nogva motor. Er flere andre som har, har inntrykk av at prisene er ganske like rundt om.

Link to post
Share on other sites

Har fått en ulyd på babord motor, som er en cummins 5.9 bta m3 98mod. Lyden kommer når motor er i fri, forsvinner når eg setter den i gear. 

Lyden er en svak uling som høres ut som den kommer på fremsiden, men det skal sies at eg har hatt problem med babord gear akterover med lyd fra demperplate. Hva kan det komme av ???

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Begynner å få litt drypp fra sjøvannspumpa (Sherwood) på min QSB 5,9, og forstår at dette er et vanlig problem med årene. Ser at Seaboard Marine selger det de mener er en langt mer pålitelig pumpe som skal passe rett inn. Denne kan også bruke vanlig Sherwood impeller som er lett og få tak i.

 

Er det noen som har kjøpt disse SMX pumpene og kan fortelle om erfaringer?

 

https://www.sbmar.com/product/smx-qsb-seawater-pump/

Link to post
Share on other sites

cruiser skrev for 12 timer siden:

Begynner å få litt drypp fra sjøvannspumpa (Sherwood) på min QSB 5,9, og forstår at dette er et vanlig problem med årene. Ser at Seaboard Marine selger det de mener er en langt mer pålitelig pumpe som skal passe rett inn. Denne kan også bruke vanlig Sherwood impeller som er lett og få tak i.

 

Er det noen som har kjøpt disse SMX pumpene og kan fortelle om erfaringer?

 

https://www.sbmar.com/product/smx-qsb-seawater-pump/

Har ikke erfaring med smx pumpene, men har nettopp overhalt en sherwood pumpe. Hvis det kun er tetningene du skal skifte ville jeg vurdert overhaling. Forholdvis grei jobbHar du hatt lekkasje lenge er det stor fare for at iallefall lageret nærmest impeller dårlig.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Bestilte sink fra Telmo denne gangen.  Det var en en helt annen pis på disse. Står Martyr på disse også. (Og made in china på klustremerke😉)

Skal vel gjøre samme jobben disse også, kommer nok fra samme formen som de andre. Ble overrasket av prisen, bestilte inn for ett par ekstra skift.

https://www.telmo.no/motor-anode-u-hode-l-51-mm-d-16-mm-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...