Jump to content

5,9 Cummins 6 bta M3 vedlikehold, feilsøking og reparasjon


Trophy

Recommended Posts

For øyeblikket ser det ut som eg trenger oljetrykk giver, temp giver til insug manifold, 2 rele` til forvarming og så har eg tenkt å skifte dyser før neste sesong. Ved handel på Ebay kan man skifte dyser 3-4 ganger for prisen av 1 gang her....så fikser du billigere er eg interessert :yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette med dyser til disse motorene er ikke bare bare , disse skiller fysisk på minst 3 forskjellige utseende samt også dimensjon på hull i topp. De er også forskjellige avhengig av hvilken type (HK) du har , her vil jeg apsolutt annbefale å kjøpe disse fra en annerkjennt levrandør IKKE Kina (det har jeg prøvd ) kvaliteten fra Kina på disse delene er ikke god så har må du vite hvor du skal kjøpe.

 

Jeg skal ha en sending med deler fra USA nå rett over på nyåret så hvis noen vil ha noe med på denne sendingen kan dere ta kontakt .

 

Regner med å bestille senest første uke på nyåret , er ikke så ofte inne på BP så ta kontakt på tlf

474 59 004

 

SES 71

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
For øyeblikket ser det ut som eg trenger oljetrykk giver, temp giver til insug manifold, 2 rele` til forvarming og så har eg tenkt å skifte dyser før neste sesong. Ved handel på Ebay kan man skifte dyser 3-4 ganger for prisen av 1 gang her....så fikser du billigere er eg interessert :yesnod:

 

 

Da har e skiftet de 2 rele'ene. Det ble vanskelig da rele'ene ikke var lik de gamle....inngående og utgående 12 volt var ved siden av hverandre og ingenting som viste hva som var inn eller ut:angry:

Det var forferdelig trangt, men etter 1,5 time var det gjort og slo på tenningen og "glødelampa" kom på med en gang:D men dengang ei...fikk startet etterhvert og "glødelampa" lyste fremdeles. Regner med at inn og utgående 12 volt må byttes til motsatt? Kan e ha ødelagt noe ved feilkobling ?

 

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

 

 

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da har e skiftet de 2 rele'ene. Det ble vanskelig da rele'ene ikke var lik de gamle....inngående og utgående 12 volt var ved siden av hverandre og ingenting som viste hva som var inn eller ut:angry: Det var forferdelig trangt, men etter 1,5 time var det gjort og slo på tenningen og "glødelampa" kom på med en gang:D men dengang ei...fikk startet etterhvert og "glødelampa" lyste fremdeles. Regner med at inn og utgående 12 volt må byttes til motsatt? Kan e ha ødelagt noe ved feilkobling ? Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

 

Ja, da byttet eg om på inn og utgående 12v og resultatet var det samme. Prøvde også med temp sensor tilkoblet og frakoblet med samme resultat :-(

Sjekket også automat sikring på forvarmingen og der var 13,1v både inn og ut. Venter på ny temp sensor og dyser kjøpt sammen med SES_71 fra US. Ankommet Oslo, så det blir mer testing senere...noen som har hatt liknenede problemer ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da har eg skiftet temp sensor. Forvarming starter fremdeles ikke :nonod: Bør være 2 personer for å feilsøke, så satser på å få med en mekaniker på neste forsøk.

Voltmeter dropper et par volt når forvarming slås på, men når eg måler med multimeter på "hovedstrømmen" til styreposisjonen så viser denne 13,10 volt og dropper ikke med et par volt som voltmeteret....noen som kan forklare hvorfor eller om dette er som det skal være ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei,

Når jeg testet mine varmeelement så brukte jeg en prøvelampe direkte på kontaktene på elementene. Dette mens motoren gikk på tomgang og like etter oppstart. Jeg kunne da følge at intervallene de var innkoblet i stemte overens med verkstedhandboka. I tillegg ser jeg tydelig på mitt voltmeter i dashen at det belastes, ramler ca 2,5 volt når de er innkoblet.

 

Har du ikke strøm frem til elementene vill jeg ha målt strøm ut av releene. Denne skal jo også være overens med VHboka. Får du heller ikke strøm der, så ville jag ha målt utgangen på styreenheten som skal gi strøm til releene.

Alt dette skal jo fungere i hht skjema i VHboka.

 

Om du systematisk måler deg fra varmeelementene og bakover i kjeden helt til styringsenhetens inngang så finner du jo hvor det er brudd, enten det er kabelbrudd eller en av komponenten som svikter.

 

All testing kan du gjøre selv mens motoren går på tomgang. Varmesekvensen varer i 20 min eller til det blir høy nok temp på innsugingsluften.

 

Såvidt jeg husker hadde du sjekket termostaten og at den var ok.

 

dsm

Link to post
Share on other sites

Har du ikke strøm frem til elementene vill jeg ha målt strøm ut av releene. Denne skal jo også være overens med VHboka. Får du heller ikke strøm der, så ville jag ha målt utgangen på styreenheten som skal gi strøm til releene.

Alt dette skal jo fungere i hht skjema i VHboka.

 

Om du systematisk måler deg fra varmeelementene og bakover i kjeden helt til styringsenhetens inngang så finner du jo hvor det er brudd, enten det er kabelbrudd eller en av komponenten som svikter.

 

All testing kan du gjøre selv mens motoren går på tomgang. Varmesekvensen varer i 20 min eller til det blir høy nok temp på innsugingsluften.

 

Såvidt jeg husker hadde du sjekket termostaten og at den var ok.

 

dsm

Får ikke strøm fram til elementene. Det er strøm inn til releene, men ikke videre til elementene. Releene og temp sensor er nye. Kan være styreenheten som er gåen, men trenger hjelp til å sjekke dette. Tør ikke teste når motor går pga veldig trangt...Skal sjekke alt på nytt sammen med mekaniker på lørdag.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da har vi vært i båten og testet. Det tok sin tid, men til slutt fant vi feilen :clap: Relene som eg skiftet var ok og det er de som stod der tidligere også :blush: Så skrudde vi av styreenheten på barbord motor og flyttet den over på styrbord motor, men fortsatt virket det ikke :nonod: Så sjekket vi kabel som gir strøm til styreenhet og den ga bare 4,51 volt :thumbsdown: Den skal ha minst 10.5v for at den skal aktivere releene....Ja da var det bare å sjekke på tenning, buzzer og glødelampe. Der var feilen, men er litt usikker på om det var glødelampa for den ble ødelagt i testprosessen. Uansett så fikk vi glødet og motoren startet lett som bare det og uten at naboene la merke til det for det var noen som startet en volvo like i nærheten :lol::lol: Humøret er på topp nå og så tenker eg vi flytter glødingen over på tenningslåsen. Mekanikeren skal bare sjekke med Nogva først

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten og sjekket litt og tviler på at eg kan koble gløding/forvarming på tenninga. Trenger nok ny glødelampe/forvarmingslampe og derfor lurer eg på om noen har samme forvarming opplegg som eg. Den er grønn og ca 4 cm lang og bare tuppen på denne stikker gjennom panelet ved siden av buzzer'n. Tips til hvor eg får tak i et par sånne vil eg være meget takknemlig for :flag_bp:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av forvarmingslampa :yesnod: Tok meg en tur og rota i delekassa som fulgte med båten...der dukket disse 2 opp :saint: merke er SOLiCO 14v 1,2w for de som skulle trenge det. Da blir det tur i båten imorgen og dysetesting etterpå20130301_170123.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da har e vært i båten og testet med ny gløde/forvarmingslampe. Det ga samme resultat som sist...ingen forvarming og forvarmingslampa lyser både før og etter start :confused: . Når e kobler sammen de 2 kablene til forvarmingslampa, så virker forvarmingen. Kan buzzer'n på tenninga som gir spenning til forvarmingslampa ha noe med dette å gjøre ?CH%204112-RC.png

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ny feilsøking med mekaniker idag. Sjekket for dårlig kontakt på tenning og buzzer og blandt annet pusset kontakt punkter med sandpapir. Ingen bedring. Så koblet vi kabelstokken fra barbord tenning til styrbord motor og forvarming startet ikke. Så gjorde vi det omvendt og da virket forvarmingen. Altså ligger feilen i siste del av kabelstokken på styrbord motor...foreløbig 7,5 time med feilsøking :puke: Noen som har hatt problemer med kabelstokken på motor ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Så koblet vi kabelstokken fra barbord tenning til styrbord motor og forvarming startet ikke. Så gjorde vi det omvendt og da virket forvarmingen. Altså ligger feilen i siste del av kabelstokken på styrbord motor...

Gjort omvendt : kabelstokken fra styrbord tenning koblet til barbord motor og det virket :lipseal: Da bør tenning, forvarminglampe og buzzer osv ved styrepos til styrbord motor være ok og feilen ligger etter kontakten der kabelstokken kobles sammen ved motoren.

 

Nå er eg litt usikker på om dette er riktig konklusjon at problemet er i siste del av kabelstokken pga at forvarmingen virker når e tar bort forvarmingslampa og kobler sammen kablene :ghost: Lettere forvirret eg no :confused: forslag ønskes :pray:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Blir det da å fungere som en manuell forvarming ? Altså at du slår den av og på selv og dropper sekvensene etter at motoren er i gang.

Jeg har fundert litt på å sette inn en av på bryter for å kunne stoppe varmefunksjonen etter oppstart og/eller ved eventuell svikt i systemet. Varmeren drar mere strøm enn generatoren leverer, så dersom den ikke kutter som forutsatt så vil motoren til slutt stoppe og det vil være for lite strøm oppstart.

 

dsm

Link to post
Share on other sites

Ja, dette systemet som er på Cummins motorer montert i USA er litt mer avansert enn f. eks det som brukes på motorer montert i Norge og større sjanser for feil. Derfor velger e og prøve med manuell forvarming, men ingen feiring før e har fått prøvd det ut litt :lipseal:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har e montert trykkbryter og det ser ut til å virke ok. Det kommer ingen automatiske forvarmings sekvenser etter oppstart, kun hvis e trykker inn trykkbryter.

Nogva gjorde dette på en annen måte når de var Cummins forhandler. De brukte ikke styreenheten, tempsensor og speedsensor, men bryter eller tenning direkte til releene så de aktiveres og gir spenning til forvarmingen. (Dette har e hørt fra andre og ikke Nogva...)

 

Har også fått justert ventiler og skiftet dysene som SES_71 bestillte til meg fra US og nå går motor mykt og fint med mye mindre røyk :clap::flag_bp:

Blir ikke test tur før ut i april en gang, men gir en liten rapport da.... God Påske :cheers_wine:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det hørets bra ut. Fint at du er kommet frem til en fungerende løsning. Og så slipper du være redd for at batteriene skal tømmes dersom styreenheten feiler. Opplegget du nevner Nogva hadde måtte vel ogå ha en form for tidsbryter slik at den kuttet etter noen sekunder.

Renger med at ditt opplegg vil fungere helt utmerket og ser frem til driftsrapport en gang i april.

 

God Påske !

 

Dsm

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 

Renger med at ditt opplegg vil fungere helt utmerket og ser frem til driftsrapport en gang i april.

 

God Påske !

 

Dsm

 

 

Nå har e vært på tur og har ikke sett noen antydning til at forvarmingen kobler seg inn etter at motor er startet. Voltmeter oppfører seg normalt. Har likevel noe problem med at turteller "stuper" når den kommer til 2200 rpm

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette problemet med at turteller stuper finner eg ikke ut av, så eg lurer litt på om det kan være noe med signalet til turteller. Kommer signalet fra dynamo eller annet sted på motor? Har sett noe om "engine speed sensor".... En kompis mener at signalet ikke kommer fra dynamo da den bare har pluss kabelen og en 2 pins kontakt på undersiden...

Dynamo er en Delco Remy 21-SI

 

bilde

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 312
×
×
  • Create New...