Trophy Svart 4.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Tenkte på en butikk som finns på de fleste steder.... Har sendt mail til Felleskjøpet, men 25 kgs sekk er litt mye . Skal stikke innom apoteket imorgen. Har tenkt å prøve Walter_S metoden Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 20.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 (redigert) Har lurt litt på om det er mulig å oppgradere en cummins 5.9 bta M3 330 hk til 370hk uten at det koster skjorta? Noen som har peiling på dette ? Ganske lik, men et par hundre omdreininger mer på 370'n (3000rpm) Samme gear og utveksling + samme aksling. Hadde vært ok å marsje på 20 kn Redigert 20.Oktober.2016 av Trophy (see edit history) Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Etter litt googling og prøving med forskjellige ord så fant eg litt positivt, men også noen propell calkulasjoner på rett båt som antyder at båten er levert med for lett propell pluss at eg kanskje har polert for hardt på propellene mine da de er så tynnslitte i kantene at eg skar meg til blods og måtte til legen og sy... sbmar.com Junior Member Join Date: Dec 2008 Location: Channel Islands, Calif. Posts: 16 Post your engine serial number and CPL--It's on the data tag.... But the short answer is yes, it can be done.. How? New injectors and a re-calibration of the fuel pump.. May I ask what you expect to gain form the upgrade as to performance? Also, type of vessel and current MAX RPM you can obtain with your 330? The 370 is a tad more subject to over propping and you need to be able to reach 3100-3150 RPM loaded for bear if you want get all the performance it offers, yet not overload the engine.. How many hours do you have on the engine at this point? Tony Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Så eg bør kanskje satse på å få fikset propellene mine først og få den oppgitte marsjfart som er oppgitt til rundt 20 kn. Er dette noe som Winrace kan reparere/ øke pitch ? The Data Below is for a 4100 SCB The actual propeller supplied by Maxum was a 24x23 NIBRL Ultra Scew,.75 BAR, made by CJR Propeller in England.Convert from Knots to MPH (x1.15)Convert from MPH to Knots (x.868) The above data says, we are under pitchedremember that this is just a formula to get you into a ballpark. It gives you an estimation of results based on your inputed data, and it uses some general assumptions reguarding hull form etc. Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 6.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Har 2 stk 5,9 bta m3 med gir og aksling og har fått et merkelig problem på slutten av sesongen. Det er blått vann i kjølen bak barbord motor. Noen som har opplevd noe lignenede? Litt vann bak der er vanlig pga sjøvannssmurt aksling som drypper litt. Sjøvannet kommer fra oljekjøler til gir. Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Brunvær Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Hei har en 5,9 bta fra 2005 fikk fortalt av kjøper at dette var en 370 hk motor .Har nå problemer med å få opp turtallet kommer opp i plan etter 10 minutter ca . Ingen problemer å ruse opp motoren uten belastning .noen som har vert boti d samme . Link to post
ilebrekke Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 hei Cummins venner. nylig blitt eier av to stk 5,9 bta cummins. Jeh har nok etterhbvert brehov for enkelte deler, som jeg veldig gjerne skulle hatt tips om hvor jeg får tak i . f.eks: impeller, zink anode, olje og temp følere/givere. Noen som har noen gode kontakter? Link to post
_Bliss_ Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 ilebrekke skrev for 17 timer siden: hei Cummins venner. nylig blitt eier av to stk 5,9 bta cummins. Jeh har nok etterhbvert brehov for enkelte deler, som jeg veldig gjerne skulle hatt tips om hvor jeg får tak i . f.eks: impeller, zink anode, olje og temp følere/givere. Noen som har noen gode kontakter? Jeg har kjøpt sink her: https://www.boatparts.no/bp-e2-sink-martyr-anodeplugg-til-mercruiser-yanmar-cummins-detroit-diesel-caterpillar.html Deler får du hos Nogva motor. Er flere andre som har, har inntrykk av at prisene er ganske like rundt om. Link to post
westbas 89 Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Impeller har jeg kjøpt hos Maritim, zinken har jeg modifisert litt, borret og gjenget opp en 3/4 BSP plugg og satt inn en Zink fra Seasea pnr 7312 Link to post
ilebrekke Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Ok, kan ikke finne den på Maritim? Har du en henvisning til den du har kjøpt ? Link to post
westbas 89 Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Det er lenge siden jeg kjøpte den. Hadde da med meg impelleren. Fant innpakningen. Finnes sikkert en kryssreferanse. Link to post
Trophy Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Har fått en ulyd på babord motor, som er en cummins 5.9 bta m3 98mod. Lyden kommer når motor er i fri, forsvinner når eg setter den i gear. Lyden er en svak uling som høres ut som den kommer på fremsiden, men det skal sies at eg har hatt problem med babord gear akterover med lyd fra demperplate. Hva kan det komme av ??? Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
cruiser Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Begynner å få litt drypp fra sjøvannspumpa (Sherwood) på min QSB 5,9, og forstår at dette er et vanlig problem med årene. Ser at Seaboard Marine selger det de mener er en langt mer pålitelig pumpe som skal passe rett inn. Denne kan også bruke vanlig Sherwood impeller som er lett og få tak i. Er det noen som har kjøpt disse SMX pumpene og kan fortelle om erfaringer? https://www.sbmar.com/product/smx-qsb-seawater-pump/ Link to post
ilebrekke Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Til info har jeg laget en Facebook side med Cummins motorer: «like» denne er dere greie så vi kan få igang en info side om Cummins https://www.facebook.com/groups/566481524711300/permalink/566483251377794/ Link to post
_Bliss_ Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 cruiser skrev for 12 timer siden: Begynner å få litt drypp fra sjøvannspumpa (Sherwood) på min QSB 5,9, og forstår at dette er et vanlig problem med årene. Ser at Seaboard Marine selger det de mener er en langt mer pålitelig pumpe som skal passe rett inn. Denne kan også bruke vanlig Sherwood impeller som er lett og få tak i. Er det noen som har kjøpt disse SMX pumpene og kan fortelle om erfaringer? https://www.sbmar.com/product/smx-qsb-seawater-pump/ Har ikke erfaring med smx pumpene, men har nettopp overhalt en sherwood pumpe. Hvis det kun er tetningene du skal skifte ville jeg vurdert overhaling. Forholdvis grei jobbHar du hatt lekkasje lenge er det stor fare for at iallefall lageret nærmest impeller dårlig. Link to post
_Bliss_ Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 ilebrekke skrev for 3 timer siden: Til info har jeg laget en Facebook side med Cummins motorer: «like» denne er dere greie så vi kan få igang en info side om Cummins https://www.facebook.com/groups/566481524711300/permalink/566483251377794/ Hva hetet gruppen? Kommer ikke inn via linken Link to post
_Bliss_ Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Bestilte sink fra Telmo denne gangen. Det var en en helt annen pis på disse. Står Martyr på disse også. (Og made in china på klustremerke?) Skal vel gjøre samme jobben disse også, kommer nok fra samme formen som de andre. Ble overrasket av prisen, bestilte inn for ett par ekstra skift. https://www.telmo.no/motor-anode-u-hode-l-51-mm-d-16-mm- Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn