Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

Spennende prosjekt. Hold oss orientert om dine erfaringer med Intel sticken. Den har utvilsomt et potensiale, ikke bare som et alternativt navigasjons system, men også en del andre områder ombord.  Ser ut fra bildene du har lagt ut, at du også bruker en Raymarine plotter. Jeg har samme oppsettet - Raymarine plotter og OpenCPN. Fra å være et backup system, har OpenCPN blitt det primære systemet ombord hos oss. Ikke bare er det et bedre brukergrensesnitt, men OpenCPN er overlegen når det gjelder håndtering og presentasjon av AIS informasjon.

 

Etter at RPI ble sluppet for noen år siden, har markedet tydelig fått øynene opp for at SBC gadgets har en stor brukergruppe. Microsoft har omsider sluppet Windows 10 for RPI2. Jeg har ikke fått somlet meg til å teste ut dette enda, men regner med at det kan bli et høvelig prosjekt når det blir mørke kvelder ettervert. Regner med at Windows 10 vil ha bedre støtte for touch og skjermhåndtering.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå som båten er på plass er det dukket opp et nytt sted som trenger unyttige og nyttige duppeditter :smiley: - og et Raspberry Pi 2-kort ble handla inn fra MPX.

Har planer om å benytte denne som nav/server/wifi aksesspunkt og sende alt jeg kan via NMEA over wifi/kabel. Da kan jeg plukke ut nyttige data samme om det skulle være på Pi', iPad, mobil osv.

 

Har søkt her, hos Octant sine nyttige sider og linker og ellers rundt, og har fått på plass:

- OpenCPN. Lette meg gæren på kart for de nyttige delen av landet (les, nordom Møre), men det er jo plukk umulig å finne annet en dr*tdyre utgaver? Foreløpg ble det CM93-kart..

- USB GPS 

- 2 USB Wifi-dongler (planlegger å kunne bruke den som repeater mot f.eks WLAN'et i båthavna, foreløpig satt den opp som AP)

- Bluetooth for et lite tastatur

- KPLEX NMEA-multiplexer, foreløpig har jeg bare input fra GPSen, men skal fylle på her. Dette funker som bare det, nå mens RPi'en henger i hjemmenettet får jeg f.eks GPS-informasjonen inn i OpenCPN på pc'n.

- Har en Peet Bros værstasjon i heimen fra før, og ble derfor straks gira da jeg fant denne linken. Har kjøpt inn selve vindmåleren og fått pris på et lite Arduino-kort for dekoding til NMEA så da er det snart bare å få ting opp i masta.

- Kjøpte et billig SDR-kort fra DX og vurderte å kjøre noe der for å få tak i AIS, men kom til at det blir for knotete, så nå står jeg på venteliste for en dAISy, men har også sett på denne USB-donglen..
- Tenker også henge på litt 1-wire tempsensorer og sånt, har brukt disse i mange år hjemme og det ser veldig enkelt ut via RPi.

- Vurderer en 3/4G USB-dongle, har 5GB/mnd på jobb-abonnementet mitt, og et tvillingkort her kunne sørge for at Pi'en var online selv utafor hjemmehavna. Noen som har satt opp noe sånt, med autoswitching til mobildata når WLAN forsvinner?

Trenger tips til en billig kompass som kan kobles på via USB. Anyone?    :wink:

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

- Vurderer en 3/4G USB-dongle, har 5GB/mnd på jobb-abonnementet mitt, og et tvillingkort her kunne sørge for at Pi'en var online selv utafor hjemmehavna. Noen som har satt opp noe sånt, med autoswitching til mobildata når WLAN forsvinner?

 

Jeg har et par Huawei E173 4G-dongler (som detekteres som 3G, men dog) på min RPi (ikke spør hvorfor jeg kjøpte to dongler så lenge jeg bare skal bruke funksjonaliteten på én RPi). Har bare testet den med SMS til/fra RPI'en enn så lenge, men det var godt du minnet meg på å teste mobildata også. Nå er det ny høst og vinter, med gode muligheter til å leke med slikt...

 

Er det forresten noen som har testet ut å bruke USB-hub uten eget power mot en RPi, så man får flere tilgjengelige porter? Jeg har en elegant, liten treporters HUB ett eller annet sted som jeg godt kunne tenke meg å teste med de USB-dingsene som ikke trekker så mye strøm. Typisk temp/hum-måler osv...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

uten tvil en helt fantastisk tråd, og takk for veldig fascinerende/lærerike artikler på octant.no :)

kommer nok til å prøve å bygge en kartplotter i løpet av vinteren, virker utrolig spennende/morsomt (og veldig billig)
OpenCPN med CM93 kart er helt klart en meget god løsning, veldig oversiktlig/praktisk å navigere etter (har ikke prøvd med AIS, men kan se for meg at det funker veldig bra)
det fineste med denne løsningen er jo åpenbart den enorme friheten til å bygge og tilpasse alt etter eget behov (gjelder jo både for Raspberry Pi som båtens onboard computer men også OpenCPN som kan tilpasses og personaliseres noe helt villt (med plugins og alt mulig, helt klart det ideelle navigasjonsprogrammet (og vil nok bare bli bedre og bedre etterhvert som det utvikles videre)))

tenker å starte simpelt med kun GPS (går nok for den fastmonterte "MR-350P-S4" fra GlobalSat) for så i ettertid å montere AIS mottaker (blir nok dAISy) og kanskje enda senere lage en simpel værstasjon (med temp inne/ute, barometer og vindmåler)
har også lyst å automatisk loggføre så mye som mulig, i det minste gps posisjon og kanskje automatisk oppdatere en nettside med båtens siste posisjon

delelista ser vel omtrent sånn ut for øyeblikket:
Computer: Raspberry Pi 2 Model B (eller kanskje UDOO(?))

Case: Adafruit Raspberry Pi 2 Case
Power supply: DC Converter Module 12V to 5V 3A 15W
SD: Sandisk microSDHC 32gb
Screen: ?
Amplifier board: Stereo 3.7W Class D Audio Amplifier - MAX98306
Speaker: Speaker - 3" Diameter - 4 Ohm 3 Watt
Alarm buzzer: Buzzer 5V
LCD: Standard LCD 20x4
USB 01 - Keyboard / mouse: Miniature Wireless USB Keyboard with Touchpad
USB 02 - USB to NMEA: USB - NMEA-0183 converter
USB 03 - GPS: GlobalSat MR-350P-S4

 

høyttalere & buzzer for navigasjonsalarmer og lignende, hovedskjermen montert ute og en liten 20x4 LCD montert inne for å vise noe enkel info som GPS koordinater, temperatur og lignende

 

men driver for tiden å leter etter en god touchskjerm på cirka 10 tommer, må være vanntett (og helst tåle ekstrem kulde osv) da den skal monteres ute, sliter med å finne noe bra/relativt billig, noen som har noen gode forslag?

her er btw et par interessante linker:
UDOO - A powerful Maritime Instrument & Display Controller (WIP)
OpenPlotter - Sailing with free hardware

 

tror nok kanskje dette å bygge egne maritime systemer basert på en SBC er noe som kommer til å bli populært etter hvert (håper iallefall det, hadde ført til mye innovasjon og spennende løsninger (kanskje en god business ide forresten, å spesialisere seg på å bygge slike systemer, sikkert veldig morsomt og utrolig lønnsomt))

Redigert av LASER_WOLF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

noen andre interessante programmer å bruke i sammenheng med OpenCPN:

-   zyGrib 7.0.0   (GRIB weather data visualization)

-   PolarCOM 1.9.6   (a full screen navigation instruments panel (NMEA))

-   JTides 5.3   (worldwide tidal calculator with the latest tide definition files)

-   Matrix Mariner 1.0beta3   (a large GPS panel)

-   redshift 1.7   (sets the color temperature according to the position of the sun, activates night vision for all applications)

 

(dette er hentet fra http://navigatrix.net/viewtopic.php?f=3&t=639)

Link to post
Share on other sites

for andre som er på utkikk etter vanntett touchskjerm for utendørsmontering er dette noen nyttige linker:

https://groups.google.com/forum/?nomobile=true#!topic/signalk/q-5IMcEHqO4

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/12vdc-marine-computers-39751-31.html#post1913467

http://www.jfwhome.com/2014/05/01/raspberry-pi-powered-waterproof-plex-media-centre/

 

løsningen er nok å kjøpe vanlig touchskjerm (for eksempel denne) og å lage en vanntett innkapsling selv, er helt latterlig dyrt å kjøpe ferdig vanntette skjermer

Link to post
Share on other sites

Jeg har det displayet fra Chalk-Elec som WOLF linker til, og det fungerer helt fint uten noen tilpasninger på RPi med Raspbian. Det kobles til HDMI for å få skjermbildet frem til displayet, og USB for å sende over touch-info fra skjerm til RPi. Du må derfor ha en ledig USB-port på RPi'en, men det må du stort sett uansett hvilket touch-display du velger.

 

Prosjektet mitt med å lage et kabinett i tre til dette displayet ble kraftig utsatt, men jeg håper å komme i gang igjen snart. Kikker konstant etter en mest mulig ferdig løsning (ferdig boks jeg kan tilpasse), men jeg ender nok opp med å bygge kasse selv...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette blir litt kjøpogsalg men tråden er såpass "sær" at jeg legger den her uansett. Slett hvis for gæærnt.

Jeg fikk aldri tid til RP prosjektet mitt.  Så hvis n oen overta en PI med SD kort, GPS, en liten skjerm, noe touchgreier, rele kort og resten av det stæsjet jeg har ytters billig så si ifra på PM.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei folkens...

 

Litt linker og forklaringer for dere som er interesserte i denne tråden. Legg merke til at Linux er det eneste som man kan stole på i dataverden. Dersom man legger ut på tur med Windows under panseret vil jeg si neste stopp bør vare galehuset. US Navy har et utall våpen og navigasjonsystemer som samtlige er Linux baserte. Det er viktig å forstå at Linux ikke er et operativsystem, men en kjerne man kan bygge et operativsystem RUNDT. Både Android og Mac har nå Linux/ Unix i bunn og mange bruker allerde Linux/Unix uten å egentlig vite det. For de som vil komme seg vekk fra "Windows verden" anbefales 64 bits Puppy Linux(under 200 mb nedlasting)

 

Når du har lastet ned en av disse filene og har den trygt på disk, laster du ned følgende program som lager en USB minnepinne om til et oppstartbar operativsystem. Dvs at maskinen nå skal startes fra MINNEPINNEN og Windows "will never know what happend"

 

Last dette ned her

 

Så må du trikse litt så BIOS i din PC lar deg starte fra minnepinnen i stedet for harddisken. Ofte ser jeg at F10 og F12 gir deg oppstartsalternativer på divserse PCer, men ellers er det F2 du trykker UMMIDELBART ved oppstart(Før Windows) for å sette maskinen til å velge det rette.

 

Da kjører du Linux "in pure RAM"...   Slik kan du teste Linux FØR du innstallerer det.

 

Er du drittlei Windows og egentlig ikke skjønnte noe særlig av fremgangsmåten og vil innstallere en Linux VED SIDEN AV Windows, kan du laste ned en eksekverbar .exe fil som gjør dette for DEG uten mere mikk makk en en normal programinnstallasjon i Windows. Du vil da kunne velge mellom Linux og Windows når du starter maskinen.

 

En slik linux finner du her

Forskjellen på PAE og Non PAE er at PAE lager støtte for mere en 3,5 gig ram i 32 bits systemer

 

Så til sakens "kjerne"

 

RASBERRY PI realterte navigasjonssystemer

 

OPENPLOTTER...   OpenCPN pluss pluss for ARM/Rasberry Pi. Selger også heftig hardware som er testet for martime løsninger og for meg ser dette rett og slett jævlig bra ut.

Last ned og nyt andre arbeid gratis. Legg spesiellt merke til Signal K, som er implementert her. Glem "kompilering" og annet tøys. Her er bordet ferdig dekket for alle...

 

 

Intel baserte PC systemer(Windows PC og nyere Mac PC)

 

NAVIGATRIX

 

Operativ system laget av seilere for seilere. Kan testes ved bruk av metoden slik beskrevet ovenfor på både nye og gamle PCer. Ny versjon sluppet i august 2015

 

Så håper dette kan bidra til bruk av seriøse operativsystemer til sjøs og at folk kan ferdes tryggere og stole på utstyret sitt uten virus og mikk makk...

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Randesund39 mener det heller.

Når du bruker en halv side på Linux-misjonering sånn rett ut av det blå kan noen og enhver lure? 

La oss holde diskusjonen rundt det tittelen på tråden hentyder - det er vel neppe mange her som tenker å kjøre opp Windows 10-builden på Pi'en - og om de vil bør det være deres valg.

 

Fikk også med meg OpenPlotter forleden, vurderer å fyre inn den, dekker mange av de behovene jeg ellers plukker fra rundt omkring.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

.........

har også lyst å automatisk loggføre så mye som mulig, i det minste gps posisjon og kanskje automatisk oppdatere en nettside med båtens siste posisjon

.....

Ut fra det jeg har fått med meg så langt er aktiv logging/skriving til SD-kortene veien til en hurtig død for dem.

Jeg kjøpte meg en 16GB MSATA SSD-disk (http://www.ebay.com/itm/371275160446) og en USB-case for den (http://www.ebay.com/itm/291544057272) og flytta alt utenom boot-sectoren fra SD til SSD ved å følge denne kokeboka: http://raspberrypihobbyist.blogspot.no/2013/07/running-from-external-hard-drive.html

 
Da kan man skrive til medium som er designet for dette, og eventuelt lage seg en reservekopi av boot-SD' kortet i reserve uten å være redd for å miste ting.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Apropos oppdatering av posisjon på webside osv: Jeg kan sende en SMS til min RPi og be om posisjon (eller temp). Da får jeg sms med posisjon (eller temp) tilbake. Tilsvarende kan den skrive til en dropbox-katalog med bruk av "DropboxUpload.sh" eller hva det heter. Dermed kan jeg skrive dit enten hver n'te time eller så ofte jeg vil.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Navigasjonssystemer hører innunder kategorien "viktige driftskritiske systemer". Det finnes så og si INGEN viktige driftskritske systemer som bæres av Windows og det er mange grunner til dette. Skal du skrive et brev eller sende en epost er sikkert Windows flott til det, men skal du ha et IT system i drift kansje permanent i åresvis på feks en jordomseiling kan dette systemet være det som skiller mellom liv og død.

 

Folk må gjerne tro at dette handler om "emosjonelle" faktorer eller favorisering, men by the end og the day handler det om at det stilles krav til kvalitet som ikke Windows tilfredstiller for driftskritiske systemer.

 

DERFOR presiseres dette. Det hjelper lite med flotte kart og systemer når dette "BÆRES" av et system som er på mange måter tvilsomt i driftskritisk øyemed.

 

Hvem vil ha noe dårligere system en disse gutta HER i skuta si?

Link to post
Share on other sites

Husk at det er mange som ALDRI har hørt om Linux. Og terskelen for å endre på noe som "alltid har vært sånn"(PC= Windows) er høy, men bankes det inn i hodet på folk at det finnes GRATIS og langt BEDRE underliggende systemer som kan bære navigasjonssystemet ditt, så er det av vesentlig interesse for folk som stiller krav til sikkerhet/redundancy.

 

Når det gjelder SD kort og det rette faktum at disse "spises" opp over tid, vil vi nok ønske oss feks dette her i stedet... MEre info om alternativer til SD her

Link to post
Share on other sites

... Det finnes så og si INGEN viktige driftskritske systemer som bæres av Windows og det er mange grunner til dette. ...

Jeg burde absolutt ikke skrive noe her, men dette er for DUMT til å la skli. Det er masse gode grunner til å kjøre Linux, akkurat som det er masse gode grunner til å kjøre Windows - som faktisk er mer enn touch-basert Windows 8 på laptop'en din.

Har jobbet med drift siden '97, for et utvalg kunder som involverer noen av landets største sykehus, oljeselskap og kommuner - og jeg håper det er forståelse for at denne typen kunder har flere driftskritiske systemer enn den jevne norske frititsbåten!

- og ja, faktisk, av 250ish servere hos kunden jeg jobber med nå, er det i underkant av 10 linux-servere, og de er på langt nær de mest kritiske løsningene..

Resten kjører på Windows. Tenk det, liv-og-død kritiske systemer for titusenvis av personer, på Windows. Skulle jo aldri gått an ut fra disse innleggene over her?

 

Du må komme ut av bobla og skjønne at det er faktisk mer enn OS'et som virker inn når bedrifter og enkeltpersoner handler utstyr - det er hva totalen kan dekke av krav og tjenester som gjelder.

Akkurat som vi nå velger Linux for å kjøre på Raspberry'n - siden både applikasjoner og OS fungerer godt (best) til det bruket vi har her.

 

Og dette er siste innlegget mitt om win/linux her.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har det displayet fra Chalk-Elec som WOLF linker til, og det fungerer helt fint uten noen tilpasninger på RPi med Raspbian. Det kobles til HDMI for å få skjermbildet frem til displayet, og USB for å sende over touch-info fra skjerm til RPi. Du må derfor ha en ledig USB-port på RPi'en, men det må du stort sett uansett hvilket touch-display du velger.

 

Prosjektet mitt med å lage et kabinett i tre til dette displayet ble kraftig utsatt, men jeg håper å komme i gang igjen snart. Kikker konstant etter en mest mulig ferdig løsning (ferdig boks jeg kan tilpasse), men jeg ender nok opp med å bygge kasse selv...

 

oi, stilig, er du fornøyd med displayet? tror det er det beste alternativet jeg har funnet hittil, vurderer å kjøpe det (er jo litt upraktisk med de hullene på forsiden men det er jo bare å dekke til når man bygger innkapslingen)

 

viss du googler "project box" dukker det opp en del fine kasser, fant denne for eksempel; "Bud Industries AC-407"  i aluminium, koster 150 kr, tror målene skal være greie 279.4mmx177.8mmx50.8mm (så er det jo bare å kutte passe hull til skjermen) - tegning: http://www.mouser.com/ds/2/55/hb401-61584.pdf

 

 

 

Ut fra det jeg har fått med meg så langt er aktiv logging/skriving til SD-kortene veien til en hurtig død for dem.

Jeg kjøpte meg en 16GB MSATA SSD-disk (http://www.ebay.com/itm/371275160446) og en USB-case for den (http://www.ebay.com/itm/291544057272) og flytta alt utenom boot-sectoren fra SD til SSD ved å følge denne kokeboka: http://raspberrypihobbyist.blogspot.no/2013/07/running-from-external-hard-drive.html

 
Da kan man skrive til medium som er designet for dette, og eventuelt lage seg en reservekopi av boot-SD' kortet i reserve uten å være redd for å miste ting.

 

 

oi, righto, det var jeg ikke klar over i det hele tatt, virker som en lur løsning med hdd ja :)

Link to post
Share on other sites

Må vel nesten kaste meg på denne diskusjonen. Jeg er langt fra noen programmerer men liker gadgets og nye ting. For sånne som meg så er det viktigere hvordan ting ser ut, hvor enkelt det er å installere, bruke og brukergrensesnitt etc. "Folk flest" som meg bryr seg lite om det er Linux eller Windows i løsningen. Det skal bare fungere - Plug and Play og gjerne en total løsning der jeg kan ha en app på min telefon der jeg sjekke hvordan båten har det uansett hvor jeg er. Legg gjerne på en løsning der den samme appen varsler meg hvis noe skulle "skje" med båten min.

Link to post
Share on other sites

oi, stilig, er du fornøyd med displayet? 

Hvis man bare så seg råd med plasseringen er jo denne i omtrent samme prisleiet og det blir en helt annen størrelse...

 

Jeg handla inn en 7" fra våre venner i Kina, men når jeg testet den litt i går er jeg vel egentlig enig med meg selv at det blir for puslete.

Selv med brillene godt nedpå nesen er tekst-modus nesten uleselig med denne størrelsen, og det vil neppe bli særlig mye bedre når man fyrer opp X og skal navigere med dette.

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Altså...   det er langt på nær slik at noen dør om noen av disse maskinene går ned. Dette er bare tøys Arne.

 

Men jeg er helt enig med deg i en ting, og det er at du ikke burde skrevet posten:-)

 

Det jeg snakker om er systemer som LIV er avhengig av som innen flyindustrien, romfart, atomkraftverk, militære/våpen og NAVIGASJON. Der er det ingen som engang ville vurderer Windows og det vet du like godt som meg. Untaket er eventuellt basert på fullstendig mangel på kunnskap. Sånn er det bare og slik vil det være frem til også Windows blir virusfritt, mindre hackbart, uten minnelekkasjer, snillere på bruken av RAM/ CPU.

 

Dette er viktig informasjon spesiellt om man skal legge ut på lengre turer og skal ha utstyr man kan stole på driftsmessig. Det handler ikke om for/ imot, men om hva som er mest hensiktsmessig. Og det skorter sikkert ikke på de som faktisk SØKER informasjon her i henhold til hvordan DE BEST kan sikre seg selv og sine på sjøen.

 

Dersom de får intrykk av at "det er greit" å ha navigasjonssystem for båt basert på Windows, mener jeg at det er totalt uansvarlig. Dersom liv og helse kan avhenge av dette systemet er det et kritisk driftsmiljø og i slike miljøer bruker man de mest driftssikre systemer som standard(les Linux/UNIX)

 

Dette kan lett oppfattes som en debatt av "relgiøs" karakter og unødvendig i tråden, men det det handler om hva som er mest egnet under kritiske forhold.

 

Jeg bryr meg ikke om hva folk velger egentlig. Det er opp til dem selv. Men jeg mener det er vesentlig å forstå forskjellen for alle de som ikke er kyndige på tema og forstå forskjellen på hvorfor man velger et system som er kjent for driftssikkerhet, fremfor det som er kjent for det motsatte.

 

Så enten man bruker PC eller Rasberry Pi for navigasjon, er man sikkerhetsmessig MEST TJENT med å ha Linux i bunn. Sånn er det bare.

 

Derfor lagde jeg den første posten i tråden slik jeg gjorde, for det er greit for de som virkelig liker tanken om å kjøre slike systemer i sin båt, kansje også burde skaffe seg litt praktisk erfaring om hvordan systemet er bygget opp og fungerer sånn ellers i livet som på sin gamle laptop som ligger i en eske i kjelleren etc.

 

Det er greit å ha grunnleggende kunnskap om systemet man evenetuellt skal kjøre og derfor startet jeg posten med en intro og en praktisk del som gir enhver sjangs til å se nærmere på hva dette "linux" er og ikke minst prøve det i praksis. For alt jeg vet sitter det allerede et par stykker og gliser og ler med sin nye Linux på "boksen" sin og de vil være mere og bedre utrustet kunnskapsmessig når det gjelder feks bruken av OPENPLOTTER... Praktisk erfaring er gull verdt når man virkelig trenger det... 

Link to post
Share on other sites

Her er forøvrig starten på prosjekttråden for å lage kasse til displayet fra Chalk-elec: https://baatplassen.no/i/topic/116370-prosjekt-touchskjerm-til-båten/

 

Som du ser strandet det allerede på listene rundt displayet i mars i år. En alukasse med pålimt treramme rundt fronten kan være en ok løsning for å komme i mål. Kun alu blir for "kjølig" etter min mening, men med en treramme blir det mer spiselig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...