Jump to content

Kartplotter/program for Android


MacNervik

Recommended Posts

Fugerte bra med eniro maps en stund. Slo av wifi og det var fortsatt kart. Men så låste hele Locus seg og jeg måtte resette samsung pad 2 10.1. Da var det ikke mer kart enn oversikt kart i casche. Må man ha pro version for at casche kart skal lagres i SQL lite databasen? Synes jeg leste noe om ?max. Antall 40.000 eller var det 10.000 frames i proversion...? Kjøper gjerne proversion hvis kartene lagres i SQL basen.

 

Link to post
Share on other sites

Har også emailet med utvikleren av MapTweak og det skal være fikset i løpet av uken at den fungerer på Nexus 7 uten at man må ta i bruk lure workarounds.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fugerte bra med eniro maps en stund. Slo av wifi og det var fortsatt kart. Men så låste hele Locus seg og jeg måtte resette samsung pad 2 10.1. Da var det ikke mer kart enn oversikt kart i casche. Må man ha pro version for at casche kart skal lagres i SQL lite databasen? Synes jeg leste noe om ?max. Antall 40.000 eller var det 10.000 frames i proversion...? Kjøper gjerne proversion hvis kartene lagres i SQL basen.

 

 

 

Mens du har kartet på skjermen din -

Velg meny

Velg map

Velg online map

 

Da får du "download" knapp i toppen

Velg da hvilket område (og hvilke kartlag/zoomnivå) du vil ha..

Link to post
Share on other sites

Jeg elsker locus på Nexus 7. Har nå lagt inn vestlandet fra Haugesund til Askvoll i høy oppløysning fra Eniro. Lastet inn fritidsområder og gjestehavner fra forskjellige kilder som vises som små grønne prikker. Klikker man på de få man til og med opp enkle beskrivelser og av og til telefonnr og antall gjesteplasser og slikt.

 

Alt sammen offline selvfølgelig.

 

Liker også konfigurerbarheten av locus. Har lagt meg noen hurtigknapper til å slå av og på info som forhåndsvalgte ruter, Hastighet, etc etc.

 

 

Hei.. Hvordan lastet du ned et slikt stort område? Alt i samme fil/nedlastning - eller har du delt kartet opp? Ble programmet merkbart treigere med så mye kart i minnet ? Vurderer å laste ned et større område jeg og - men er usikker på den beste måten å gjøre/lagre dette på..

Link to post
Share on other sites

Dette programmet virket veldig spennende! ...

Håper det ikke blir alt for spennende i en kritisk situasjon

 

.... fikk litt problemer nå da jeg skulle forsøke på en HTC mobiltelefon. Til slutt dukket kartene opp likevel, etter at jeg kjørte addon tweak på nytt, og restartet Locus et par ganger.

 

 

... fungerer fint men måtte kjøre noen oppstarter av hoveprogrammet og tillegget.

 

Varianten for ipad er helt kastrert og tillegget som gir eniro kart finnes ikke for nedlastning, ergo helt ubrukelig.

 

 

Fikk det plutselig til :smiley:

 

 

Fugerte bra med eniro maps en stund. Slo av wifi og det var fortsatt kart. Men så låste hele Locus seg og jeg måtte resette samsung pad 2 10.1. Da var det ikke mer kart enn oversikt kart i casche. ...

 

 

Har også emailet med utvikleren av MapTweak og det skal være fikset i løpet av uken at den fungerer på Nexus 7 uten at man må ta i bruk lure workarounds.

Glamelding å få når man er midt oppe i en kritisk situasjon.

 

 

Jo mer jeg leser desto mer sikker er jeg på at en dedikert kartplotter er det eneste riktige. Selvfølgelig med papirkart i bakhånd.

Link to post
Share on other sites

Hei.. Hvordan lastet du ned et slikt stort område? Alt i samme fil/nedlastning - eller har du delt kartet opp? Ble programmet merkbart treigere med så mye kart i minnet ? Vurderer å laste ned et større område jeg og - men er usikker på den beste måten å gjøre/lagre dette på..

 

Du har en begrensing til å laste ned 10000 tiles til bruk for offline kart per dag. Men man kan tilføye nye tiles til eksisterende offline kart:

 

Trykk på "Maps" knappen. Der har du fire flik. Velg "online". Pass på at du har valgt Eniro, Nautical. Trykk på "Download" knappen. Velg en måte å downloade på. F.eks "Select Area". Lag et grønn rektangel over den area du vil downloade. Trykk på den grønn hake for å godkjenne. Velg de zoomnivåene du vil ha. Trykk download.

 

Så kommer det: Først gang du downloader må du velge "seperate map" for å opprette et nytt personlig kart. Neste gang velger du her "External map" og velger den kart som du har laget fra før. Da blir tiles tillagt denne kart.

 

Høres mer komplisert ut enn det er. Menyene er rimelig intuitiv og av og til ser du en "M" knapp. Trykker du på den kommer du rett inn til "rett sted" i usermanual. Underveis ser du også hvor mange tiles de forsjellige nivå krever og trykker du på "calclulate" ser du hvor mye du faktisk må downloade og hva du har fra før. Etterhvert kan man bygge ganske bra kart. Jeg har nå bygget meg en komplett kart fra Haugesund til Askvoll med zoomnivå 9 til og med 15. Den har ca 50000 tiles.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jo mer jeg leser desto mer sikker er jeg på at en dedikert kartplotter er det eneste riktige. Selvfølgelig med papirkart i bakhånd.

 

Vel vi er alle sammenskrudd på litt forskjellig måte. Jeg er nå trygg på Nexus 7 med både Navionics og Locus at jeg er helt komfortabel med å kaste min 10 år gamle raymarine dinosaur som ikke har i nærheten av den komforen som jeg har nå. Å kjøpe kartplotter for 8-10000 kroner er rett og slett uaktuellt.

 

Men det kommer jo litt an på kompetansen man har med elektroniske dingser :-)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Locus passer sikkert ikke for alle, men jeg må si at det ser veldig lovende ut. De aller fleste problemene rapportert over er relatert til å få lagt inn Eniro sine kart i listen over tilgjengelige kart, denne Add On Tweak applikasjonen kopier bare noen konfigurasjonsfiler inn på SD-kortet og er ikke noe man behøver etter å kjørt den en gang.

 

Locus finnes kun for Android, så det er ikke så rart at den er ubrukelig på iPad :wink:

Masse info om Locus her: http://www.locusmap.eu/

De har også et veldig aktivt support-forum der man kan komme med ønsker og forslag.

 

Noe av det som gjør Locus attraktivt for tenkno-nerder er at det er veldig konfigurerbart og støtter mange slags kartformat og datakilder.

 

Jeg har f.eks prøvd å ta inn AIS-data fra Marine Traffic ved å modifisere litt på en KML fil fra Google Earth, og det fungerer! :) Men bare statisk, jeg får ikke dynamisk oppdatering av AIS data.

 

Locus har planer om å lage støtte for dynamiske waypoints, og da kan man få "live" AIS-info på kartet. Dette bør selvsagt bare brukes som en "kjekk å ha" funksjon for å sjekke navn på skip etc da data antagelig vil være for mye forsinket til å brukes til navigasjon.

 

Uansett: Dedikert plotter og papirkart bør man alltid ha. Men du verden så kjekt det er å ha høyoppløselig sjøkart på et nettbrett der man lekende lett kan zoome-ut og inn, legge inn ruter, ta opp tracks akkurat når man ønsker det. Også kjekt å ha ekkolodd på den dedikerte plotteren mens man ser kartet på nettbrett.

 

Nå er USB ladekontakt og holder for Nexus 7 på vei i posten :smiley:

Helge O

Link to post
Share on other sites

...Men det kommer jo litt an på kompetansen man har med elektroniske dingser :-)

Er enig i det. Dessuten må man synes det er morsomt å "fikle med" disse tingene :-)

 

Men i en gitt situasjon er det bra å kunne finne posisjon og retning uten å måtte "fikle" eller inneha spesielle kompetansekrav.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har f.eks prøvd å ta inn AIS-data fra Marine Traffic ved å modifisere litt på en KML fil fra Google Earth, og det fungerer! :) Men bare statisk, jeg får ikke dynamisk oppdatering av AIS data.

 

 

Dette høres utrolig spennende ut! DigitalYacht har faktisk en AISboks for Ipad - men desverre ikke for Android. Håper det kommer.

 

 

Uansett: Dedikert plotter og papirkart bør man alltid ha. :smiley:

 

Enig når det gjelder papirkart, men jeg er faktisk kommet til det punktet der jeg ikke trenger dedikert plotter lenger. I fjor reiste vi med seilbåten vår til Orkney og Shetland - helt uten kartplotter. Hovednavigasjon foregikk på laptopen med OpenCPN og tilkoblet AIS-boks nede på kartbordet. I cockpiten brukte jeg en handholdt GPS.

 

Og for vår lille Finnmaster 6400 som vi bruker til små helgeturer har jeg tenkt å satse på Nexus7 til neste sesong.

 

Som backup har jeg alltid papirkart og en enkel handholdt GPS med. Jeg kan da plotte inn kursen på kartet manuellt. Har gjort det noen ganger for morros skyld og det funker også. Før i tiden var det jo bare papirkart og kompass.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding..

 

Jeg endte opp med å gjøre noe enda enklere.

 

Først justerte jeg zoomen på skjermen , slik at skjermen dekket hele det kartområdet jeg ville laste ned.. (og dette var større enn de 10000 tiles som jeg kan laste ned pr dag) (Velger så navn på kart fil mm ++ = selvinstruerende)

Deretter bare startet jeg nedlastingen.

 

Programmet starter å laste ned de første 10.000 tiles - og gir beskjed om at mengden nedlasting er oppnådd.

"X-ned" denne meldingen.

 

Neste dag, åpner man så nedlastningsmenyen under kartfanen - og øverst står det "CONTINUE.."

Da fortsetter LOCUS automatisk å laste ned de neste 10.000 tiles denne dagen (på det samme kartet).. Veldig enkelt !!

Fortsett evt dagen derpå til du er ferdig..

 

Vil man legge til enda flere områder i kartet ,etter av nedlastningen er ferdig/fullført

 

Du har en begrensing til å laste ned 10000 tiles til bruk for offline kart per dag. Men man kan tilføye nye tiles til eksisterende offline kart:

 

Trykk på "Maps" knappen. Der har du fire flik. Velg "online". Pass på at du har valgt Eniro, Nautical. Trykk på "Download" knappen. Velg en måte å downloade på. F.eks "Select Area". Lag et grønn rektangel over den area du vil downloade. Trykk på den grønn hake for å godkjenne. Velg de zoomnivåene du vil ha. Trykk download.

 

Så kommer det: Først gang du downloader må du velge "seperate map" for å opprette et nytt personlig kart. Neste gang velger du her "External map" og velger den kart som du har laget fra før. Da blir tiles tillagt denne kart.

 

Høres mer komplisert ut enn det er. Menyene er rimelig intuitiv og av og til ser du en "M" knapp. Trykker du på den kommer du rett inn til "rett sted" i usermanual. Underveis ser du også hvor mange tiles de forsjellige nivå krever og trykker du på "calclulate" ser du hvor mye du faktisk må downloade og hva du har fra før. Etterhvert kan man bygge ganske bra kart. Jeg har nå bygget meg en komplett kart fra Haugesund til Askvoll med zoomnivå 9 til og med 15. Den har ca 50000 tiles.

 

- så følger man oppskriften til "FANAFJORD" over..

Link to post
Share on other sites

Det var jeg om startet denne tråden om LOCUS for 2-3 uker siden.

 

Overraskende å se hvor stor interessen er, så derfor vil jeg vise nye "lesere" noen skjemdumper av programmet i bruk.

 

 

 

 

 

screenshot_2013-02-03-10-40-17.jpg

 

Her har jeg logget et spor/track mens jeg satt på fergen til Austevoll denne uken.

Hadde dette skjembildet vært "LIVE" - hadde du selvfølgelig fått sporstreken etter båten/punktet der du var akkurat nå..

Rotasjonen på kart er valgbart (N-opp / Kurs-Opp +++)

Jeg har også lagt på et valgtfritt "OVERLAY" med diverse fart/kurs/distansedata. (disse dataene kan settes opp som du vil)

Du ser sikkert at fart er oppgitt i km't - dette kan endres (jeg bruker også LOCUS på land)

Farge/tykkelse på sporlogg er brukerdefinert av deg.

 

 

 

screenshot_2013-02-03-10-41-58.jpg

 

Samme stedet som første skjermdump - med annet zoomnivå .

Har også satt på en annen "Dashboard - overlay".

Tallinformasjonen er fullt ut brukerstyrt , det er noen ferdige dahboard-maler , og du kan enkelt lage dine egne.

 

 

screenshot_2013-02-03-10-41-11.jpg

 

Man kan også velge bare Dashboard (denne viste malen er også ferdig i programmet) - kan også endres.

Dette var en skjermdump - tatt fra godstolen hjemme i stuen , så derfor er alle dataene "0"

I drift (med GPS) - så endres disse opplysningene seg fortløpende.

Oppsett for km/t/knop/miles , klokke mm - settes opp etter ditt ønske.

Datafeltene kan endres eller ditt ønske.

 

 

screenshot_2013-02-03-10-46-12.jpg

 

Jeg holder på med et "googlemaps" med oversikt over alle "bunkers-anlegg" (begynner i Hordaland)

Dette kartet blir med tiden også gjerne tilgjengelig for alle brukere på baatplassen.no.

Med dette bildet - vil jeg vise at man kan hente inn eksterne waypoints til LOCUS , fra egne eller offentlige kartlag i googlemaps. (Fantastisk)

 

Du har også allverdens muligheter med å lage egne lokale waypoint i selve LOCUS - og har alle muligheter med mapper/sortering/iconer..

Locus importer og exporterer i allverdens formater.

 

 

Har man brukerdelte kart (f.eks bunkerskart) - og disse hentes fra googlemaps - så endres disse fortløpene fra hvilken som helst bruker på en aller annen PC..

Du kan selvfølgelig lage googlemaps - bare for deg selv.

Sett opp "reisepunkt" på hjemme-PC'en , og der var de plutselig på LOCUS-Kartplotteren i båten og...

 

Track (spor) - kan innspilles under båtturen - og lagres/sorters i egne mapper.

 

 

Skal man virkelig ta av (som gjerne jeg til tider gjør) - så syncer man waypoint/track/kart via DROPBOX til andre nettbrett/telefoner eller PC'er..

 

 

Hadde jeg snudd telefonen/nettbrettet hadde selvfølgelig også bildet blitt i liggende format.

 

 

Håper også du ble litt fristet til å se mer på dette programmet..

Redigert av MacNervik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig i det. Dessuten må man synes det er morsomt å "fikle med" disse tingene :-)

 

Men i en gitt situasjon er det bra å kunne finne posisjon og retning uten å måtte "fikle" eller inneha spesielle kompetansekrav.

 

Det er enda litt mye fikling med disse alternative løsningene, men utviklingen går svært fort i riktig retning. Det vil ikke ta lang tid før det kommer løsninger som er robust nok for deg også.

Link to post
Share on other sites

Det var jeg om startet denne tråden om LOCUS for 2-3 uker siden.

 

Overraskende å se hvor stor interessen er, så derfor vil jeg vise nye "lesere" noen skjemdumper av programmet i bruk.

 

 

Jeg holder på med et "googlemaps" med oversikt over alle "bunkers-anlegg" (begynner i Hordaland)

Dette kartet blir med tiden også gjerne tilgjengelig for alle brukere på baatplassen.no.

Med dette bildet - vil jeg vise at man kan hente inn eksterne waypoints til LOCUS , fra egne eller offentlige kartlag i googlemaps. (Fantastisk)

Du har også allverdens muligheter med å lage egne lokale waypoint i selve LOCUS - og har alle muligheter med mapper/sortering/iconer..

Locus importer og exporterer i allverdens formater.

Har man brukerdelte kart (f.eks bunkerskart) - og disse hentes fra googlemaps - så endres disse fortløpene fra hvilken som helst bruker på en aller annen PC..

Du kan selvfølgelig lage googlemaps - bare for deg selv.

Sett opp "reisepunkt" på hjemme-PC'en , og der var de plutselig på LOCUS-Kartplotteren i båten og...

Track (spor) - kan innspilles under båtturen - og lagres/sorters i egne mapper.

Skal man virkelig ta av (som gjerne jeg til tider gjør) - så syncer man waypoint/track/kart via DROPBOX til andre nettbrett/telefoner eller PC'er..

En annen vei er å bruke GPX filer.

I OpenCpn lagrer jeg Havner / uthavner Fylkesvis, egen for bunkers, egen for det meste.

For å kunne kaste de ut av OpenCpn, det er lett imp/eksp filene en trenger der og da.

 

Som her "KNBF" sine frihavner og "OF" sine svai-bøyer "Indre fjord" importert GPX filene til "Lotus Pro"

Når en peker på et WP kommer dette opp.

wp_havn_oslo.jpg

 

Opplysningene er lagt inn i OpenCpn og trykker en på "WEB PAGE" kommer dette opp hvis er på nett.

Alt er laget i OpenCpn der er det lett og legge inn det meste, og det mange programmer som spiser GPX filer.

hjemme_side_fb_1860.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har i dag kjøpt fullversjonen av Locus, og det blir kartsystemet i båten fremover.

 

Legger opp ruter i Opencpn hjemme, og overfører de via DropBox. Lar Locus bruke ruten til å laste ned kartet, så slipper jeg å knote med manuell nedlasting. Dette var så kjapt og enkelt at det nesten var skummelt.

Finner sikkert mye gøy å fikle med, men trenger faktisk ikke mer for å konkurrere ut gammelplotteren. Den skal få lov til å være ekkolodd på heltid i fremtiden.

 

For de som har Androidtelefon eller nettbrett er det ikke noen unnskyldning for ikke å teste dette programmet.

Redigert av BAN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...