Jump to content

Kartplotter/program for Android


MacNervik

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Brukte locus de 4 ukene vi var ute i sommer og kommer til å bruke det videre. Mest fordi det er så fleksibelt og funksjonsrikt. Men det er også bakdelen, en kan lett gå seg vill i funksjoner osvmen har nå fått satt opp locus etter mine behov. Locus gir på en måte mulighet for skreddersøm ift hvordan en vil ha det.

 

Men noen bugs er det jo. Manglende seilingshøyde på strømlinjer og enkelte bruer er nevnt, utrolig irriterende. Men siden vi i hovedsak går på forhåndsdefinerte ruter så går det greit. Og det er jo Eniro sin bug, ikke locus appen.

 

Liker veldig godt å kunne kjapt skifte mellom ulike typer kart, veldig nyttig når jeg skal inn i nye havner. Eniro sine flyfoto for sørlandet og østlandet er fantastisk gode, og de må være tatt i fellesferien så en kan se hvor båter ligger i uthavner osv.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Dette lurer også jeg på, de siste zoom nivåene gir veldig store filer, og med de daglige begrensningene så tar det mange dager å laste ned vestkusten og Danmark. Begrensningene ligger vel der for å spare serverne for trafikk, er det mulig for oss å dele disse kartene med hverandre? Sent from my C6603 using Tapatalk 2

 

 

 

Det syns jeg er en kjempegod idé. Rent faktisk/prakisk er det helt uproblematisk å gjøre dette i Locus. Men jeg lurer litt på lovligheten av det...? Kartene er jo fritt tilgjengelig og begrensningen på nedlastning er kanskje rent praktisk pga belastning av servere?

 

I tilegg er det kjempenkelt å dele ruter og andre punkt av interesse, disse er ikke krevende ifht størrelse.

 

Vi burde kanskje ha en egen tråd om deling av kart/ruter/punkt i Locus? Det jeg ønsker meg er punkter hvor en kan bunkre diesel/vann på østlandet og svenskekysten.

 

Punkter for uthavner og gjestehavner hadde jo også vært knall, og selvsagt seilruter.

 

Men hvor/hvordan kan vi laste opp kartfiler som andre på BP igjen kan laste ned? Filene er jo ikke såå store om man er koblet opp på wifi. Filer med punkt og ruter burde vel kunne lastes opp direkte her til BP på en måte??

 

Noen som har sjekket opp, fått i gang en sky el.l. for dette?

 

Kjøpte Xperia Z i hovedsak for å bruke Locus med Eniro Aerial til beste zoom. Og ser bare Telemark kysten fort kan ta noen uker. Og ganske mange timer med valg av områder for ikke å få med for mye av land.

Ganske mye dobbelarbeid som blir utført blant medlemmene her vil jeg tro.

 

 

PS! Et tips om Sony Xperia tablet Z (Android/JellyBean): På Hardware prisguide kommer billigste med 4G på 4490kr. Men hos Telenor får en det med XS abonnement til 3378kr totalt på 1 år (2190kr i kjøp).

Mulig andre operatører også har slike priser?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hei Trophy. Jeg bruker plan2nav på iPad og iPhone og synes den er bedre enn navionics. -har også den på ipaden. Opplever funksjonene som enklere å bruke da alt ligger i menylinjen nederst på skjermen.

-men siden jeg først ble mest fortrolig med plan2nav, så har det blitt til at jeg ikke har brukt navionics og ikke fått det inn i fingrene.

Så det er mulig det er årsaken til at jeg liker plan2 nav best.

Dessuten har jeg det nedlastet på flere enheter, som er koblet opp til samme istore-konto.

Link to post
Share on other sites

så lenge at dere kan ha nettbrettet under tak og tørt, fungerer det flott, men i åpen cockpit er nettbrett totalt ubrukelig, etter helgas tur har jeg bestilt kartplotter som er beregnet for maritime forhold, fikk meg en skikkelig aha opplevelse i helga og forstår plutselig hvorfor mange sverger til en tradisjonell kartplotter. Selv med et 100% vanntett beskyttelse så hjelper det lite når man ikke ser kartet og kan heller ikke betjene nettbrettet når de er dråper/vannfilm på skjermen

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

så lenge at dere kan ha nettbrettet under tak og tørt, fungerer det flott, men i åpen cockpit er nettbrett totalt ubrukelig, etter helgas tur har jeg bestilt kartplotter som er beregnet for maritime forhold, fikk meg en skikkelig aha opplevelse i helga og forstår plutselig hvorfor mange sverger til en tradisjonell kartplotter. Selv med et 100% vanntett beskyttelse så hjelper det lite når man ikke ser kartet og kan heller ikke betjene nettbrettet når de er dråper/vannfilm på skjermen

deler ikke din erfaring, men det er kanskje forskjell om en pakker brettet inn i en vantett innpakking eller om brettet er vantett i utgangspunktet.

jeg har beskyttet mit Xperia tablet z med en 10mm polykarbonatplate, ikke primert for vannsikring, men for sikring mot fysisk dult og slag.https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1073/1372662086.jpg

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Programmet Locus, virker lovende med det dere skriver her, men jeg lurer bare på funker dette i offline modus?

Slik at den oppdaterer posisjonen automatisk selv om man ikke har sim kort i nettbrettet?

 

Eller blir det bare som og ha ett vanlig sjøkart, bare på ett nettbrett?

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan laste ned kartet, så er ikke avhengig av å være online.

Viser også posisjon uavhengig av om det er mobilnett.

 

Programmet fungerer ypperlig, mer muligheter enn en plotter. Litt jobb og laste ned kart, men på den annen side så koster det jo en femtilapp for programmet og enirokartet er gratis.

 

Suverent å kunne bruke satellitt bilder når en sitter å planlegger, sette et merke i satellitt bilde og finne det igjen på kartet. Funnet mange fine plasser på den måten.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

..... i åpen cockpit er nettbrett totalt ubrukelig, etter helgas tur har jeg bestilt kartplotter som er beregnet for maritime forhold, fikk meg en skikkelig aha opplevelse i helga og forstår plutselig hvorfor mange sverger til en tradisjonell kartplotter. Selv med et 100% vanntett beskyttelse så hjelper det lite når man ikke ser kartet og kan heller ikke betjene nettbrettet når de er dråper/vannfilm på skjermen

Hei !

Dette har jeg hevdet flere ganger uten å møte særlig forståelse.

Håper denne historien får folket til å forstå hvor viktig det er med en dedikert plotter i åpen båt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg også sliter med å få tak i Eniro kartet.

 

Noe spesielt jeg må gjøre/ikke gjøre? Må det lastes ned noe fra eniro/gulesider før man kjører Locus Map Tweak? Må Locus kjøre, eventuelt ikke kjøre, når man kjører Tweak? Er det noe som tar tid, er jeg for utålmodig? Andre tips?

 

Eniro kartet skulle ha dukket opp under 'Maps' i menyen oppe i venstre hjørne, ja?

 

På forhånd takk,

Link to post
Share on other sites

Dere som har problemer med Map Tweak, kjører dere Android 4.4? Det er en del endringer der i forbindelse med skriverettigheter til filsystemet, og jeg mistenker at det kan skape problemer, ved at Map Tweak ikke får lov av systemet å endre ting inne i Locus-mappen. Selv måtte jeg løse dette ved å bruke en backup av en "gammel" /SDCard/Locus-mappe.

 

Locus skal ikke kjøre når man kjører Map Tweak.

Link to post
Share on other sites

>Og du går inn i menyen for å hente opp eniro kartene?

 

Ja, etter fattig evne... Meny-symbolet oppe i venstre hjørne, så 'Maps' (eventuelt et kart-symbol oppe til høyre som ser ut til å gjøre det samme). Det kommer opp en liste med kart, et svensk snøskuterløypekart - av alle ting - og noen til. Men jeg finner ikke noe Eniro kart.

Link to post
Share on other sites

Har 4.4.2 på min sony nettbrett. Vil jeg ikke få det til med dette altså :(

Det er godt mulig du får det til, men jeg mistenker at det er ekstra utfordringer med KitKat (Android 4.4.x) som ikke er løst ennå. Hvis du ikke får det til, er jeg er overbevist om at utviklerne fikser problemet til neste sesong ;-)

Jeg fikk det ikke til, og brukte en "workaround" ved å kopiere inn en backup. Om noen står fast og har prøvd "alt", kan jeg være behjelpelig med å dele denne backupen via dropbox e.l, send i såfall IM.

Redigert av H80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ta en titt på Norgeskart - de bruker kart fra Kartverket, men den frie versjonen trenger å laste ned kartene med jevne mellomrom,

dekker ikke utenfor våre grenser.

Locus med Locus Map Tweak er også bra alternativ, de kan bruke en rekke forskjellige kart.

 

Men vær oppmerksom på at ikke alle nettbrett har GPS, og ikke alle har gode GPS......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...