Jump to content

Kartplotter/program for Android


MacNervik

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

OpenCPN og Locus kan utveksle ruter og punkter. Dette hjelper på mens vi venter på Android versjon av OpenCPN.

Og navonics med locus. Praktisk om man har ulike systemer eller konverterer fra iOS til lucus/androide.

Link to post
Share on other sites

Problemet med brettene er at de ikke har gode nok grensesnitt mot annet utstyr om bord.

Jeg lager waypoints og ruter og kjører autopiloten med NMEA fra plotter eller kart PC.

Det blir vanskelig med nettbrettet. Likeledes - savner AIS info på brettet.

 

Som et eksperiment kjørte jeg OpenCPN på kartPC og fjernkjørte den på nettbrettet med Teamviewer.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jepp, vinglete er vel det rette ordet. Førsteinntrykket er at Locus Pro har et imponerende utvalg innstillinger og muligheter, men i praksis synes jeg det fungerer ganske kronglete. Selv de mest elementære funksjoner er gjemt bort i infløkte menyer og jeg er ikke så imponert over tilretteleggingen av sentrale innstillinger. Kartet kommer raskt opp, egen posisjon vises korrekt og greit, men straks jeg ønsker mer enn dette, får jeg flashback til 15 år gamle plottermenyer fra Furuno og Simrad. Et godt eksempel er ønsket om "Kurs Opp", som viser alt annet enn den retningen NSS-anlegget om bord beskriver.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tilde, enig, men du plukker selv elementer til menyen og da blir det enklere. Du velger sel hvilke knapper du alltid vil ha fremme. Mer terskel enn Navionics men belønningen er stor. Lek litt med dashboard også, det er ganske smart :-)

 

Sitter nå og tar screenshots fra svenske los sin havneguide og legger de inn på kartet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tilde: Er noe greier under adv. options under settings for maps eller noe. Mener det er to valg der relatert til kurs opp greia men har ikke testa selv. Tror den ene flytter nåværende posisjon ned på skjermen.

 

Noen som har prøvd automatisk nattmodus?

Noen som kan forklare en som ikke er noe særlig datakyndig hvordan en lager ruter i Locus

Du trykker på den grønne "V" knappen nede til høyre så kommer det opp meny for å gi ruta navn osv.

Tilde: under settings for sensors kan du justere følsomhet osv

Link to post
Share on other sites

Tilde: Er noe greier under adv. options under settings for maps eller noe. Mener det er to valg der relatert til kurs opp greia men har ikke testa selv. Tror den ene flytter nåværende posisjon ned på skjermen.

 

Tilde: under settings for sensors kan du justere følsomhet osv

Takker. Har vært inne og sett på dette, men stabil "Kurs Opp" klarer den overhodet ikke å takle på en fornuftig måte. Det er nok slik BAN forklarer at dette styres av sensorer og ikke av gps. Med andre ord ubrukelig i mine øyne.

Har forsøkt å justere sensors også, men da forsvinner mer eller mindre evnen til å justere "Kurs Opp".

 

Nåværende posisjon nederst på skjermen er en funksjon som plasserer eget båtikon nederst skjermbildet slik at skjermen viser mest mulig "forover" i kartet. Ære være Locus at de har tatt med dette, for denne funksjonen mangler på flere andre kartapplikasjoner for telefon/ nettbrett. Dette er imidlertid standard på omtrent alle typer dedikerte plottere, uansett prisklasse.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har lagt inn Locus fre på Mobilen Samsung SIII , fungerer flott.

Har tenket å legge den inn på Samsung Tab , men går det an å få frem hastighet på skjermbilde?

Er det en mulighet i Locus Pro , tenker å legge inn den der ?

 

Prøvde det aldri i Free varianten men i Pro kan du i allefall legge inn flere "dashboards" (du lager forskjellige varianter om du vil) som kan vise alt fra gj. hastighet til max hastighet, hvor langt/lenge til neste punkt på ruta, slutten av ruta, og i grunnen en haug av ting. (Klokka, kompasskurs.. osv osv).

 

Et dashboard kan du ta frem med knapp som du legger i kanten av kartet, eller du kan la det ligge som et såkalt "overlay" oppå kartet slik at du kan se det hele tiden.

 

Du kan sette opp ulike dashboards og skifte enkelt mellom de alt etter hva du trenger.

Takker. Har vært inne og sett på dette, men stabil "Kurs Opp" klarer den overhodet ikke å takle på en fornuftig måte. Det er nok slik BAN forklarer at dette styres av sensorer og ikke av gps. Med andre ord ubrukelig i mine øyne.

 

 

Er du sikker på at det ikke er en plass man kan be den styre/vise etter GPS fremfor sensorer. Skal ikke garantere det men mener at jeg så en funksjon som jeg forstod måtte være noe sånt.... jeg skal kikke litt mer etterpå.

 

Og hele tråden understreker det du skrev ifht at ting er langt inne i menyene. Men med tanke på hvor funksjonsrik denne appen er så skal det vel godt gjøres at ikke noe "forsvinner" inn i det store menymørket også. Og jeg er glad for at en ting kan endres i en meny "pokkerivold" fremfor at en ikke får gjort noe med det i det hele tatt... Men du har et poeng uansett.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke garantere det men mener at jeg så en funksjon som jeg forstod måtte være noe sånt.... jeg skal kikke litt mer etterpå.

 

Og hele tråden understreker det du skrev ifht at ting er langt inne i menyene. Men med tanke på hvor funksjonsrik denne appen er så skal det vel godt gjøres at ikke noe "forsvinner" inn i det store menymørket også. Og jeg er glad for at en ting kan endres i en meny "pokkerivold" fremfor at en ikke får gjort noe med det i det hele tatt... Men du har et poeng uansett.

Jeg synes jeg har vært grundig igjennom, men har ikke funnet noe som gir mulighet for å endre sensorer eller gps. Men tips mottas med takk, Pinkvin.

 

I det hele tatt er Locus "et godt forsøk", men hele oppbygningen og menysystemet gir meg dårlige minner tilbake til DOS og plottermenyer på 80-tallet. Nå er vi i 2013, hvor "avansert" ikke lenger er ensbetydende med "uryddig og rotete" . Ikke virker alt som det skal heller.

Hvis ikke et nettbrett kan fungere like lett/ lettere enn Simrads NSS (som også har berøringskjerm), har utviklerne bommet stygt på målgruppen.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vet ikke hvor godt det egentlig fungerer siden de ikke tar data fra GPS, men bruker sensorene i enheten. Har enda ikke fått testet ut alt i Locus, så det kan være noe som gjør kurs opp litt mindre vinglete en det virker i utgangspunktet.

Under settings kan du velge å ikke bruke sensorene og da bruker den gps. Så kan du stille følsomheten osv på bevegelsene.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser at det er kommet inn en oppdatering der, men har ikke hatt tid til å teste det enda. Sluttet i det minste å vingle... :smiley:

Jeg ruller som besatt ved sidesjø og fikk testet det her om dagen over et fjorstrekke, må finjustere litt for å få det perfekt men det er absolutt brukanes, syns jeg. På sensorer ble det bare tull i rullebalja mi. Ille nok å måtte bite seg fast i rattet og værre når bildet på skjermen vinglet helt vilt og jeg skulle inn mellom grunner på en ny plass. :-/ ble nesten sjøsyk av plotteren :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...