Jump to content

Kartplotter/program for Android


MacNervik

Recommended Posts

Har brukt Navionics ombord i år som tilleggsplotter på en Samsung nettbrett og er veldig fornøyd med det. 

Alt glir sømløst og fint og opplever at kvaliteten på kartene er gode. Nå har vi en Raymarine C80 plotter fra 2006 ombord og har

oppgradert kartbrikken til den siste der og, men istedenfor å vurdere å bytte plotter etterhvert har vi valgt å heller supplere med nettbrett.

Så har navionics ikke enda kommet med autorouting til android, kun til ios/ipad. Men dette skal være på trappene om ikke lenge.

Så synes jeg at joda autorouting er morsomt det, men i 90% av tilfellene går vi i kjente veier så behovet er kanskje ikke helt der for

den funksjonen. Så legg kanskje ikke for mye vekt på den. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og gjerne brett uten simkort har ofte dårlige nøyaktighet enn de med simkort. Særlig der det er dekning

Edit: Simkort som er oppe å går vel og merke

 

Nå blander du. Tror du skal lete for å finne et anroide brett uten en helt ok gps brikke. 

 

Ipad derimot må du ha modellen som kan ta sim-kort for at den også skal ha gps. Om du har sim-kort i spiller ingen rolle så lenge du har en app som kan lagre kart offline og du gjør det mens du er på wifi og før en skal på sjøen. 

 

Modellene uten gps brikke (de uten sim kort mulighet) navigerer vha telemaster og wifipunkt, men det er jo ikke noe å bruke på sjøen. 

----------------------

Link to post
Share on other sites

Har brukt både Navionics og SeaPilot på Sony nettbrett noen år, har endt opp med SeaPilot som eneste i år. SeaPilot er litt "tyngre" å sette opp med mange valg i forhold til Navionics. Men AIS visning av andre fartøy (forutsetter tilgang til mobilnett) og skumrings og natt modus på displayet er også kjekt. Navionics er utrolig sene med funksjonalitet på Android vs Apple der er SeaPilot mye bedre.

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Nå blander du. Tror du skal lete for å finne et anroide brett uten en helt ok gps brikke. 

 

Ipad derimot må du ha modellen som kan ta sim-kort for at den også skal ha gps. Om du har sim-kort i spiller ingen rolle så lenge du har en app som kan lagre kart offline og du gjør det mens du er på wifi og før en skal på sjøen. 

 

Modellene uten gps brikke (de uten sim kort mulighet) navigerer vha telemaster og wifipunkt, men det er jo ikke noe å bruke på sjøen. 

----------------------

Tenker på korrigeringer fra mobilnettet for bedre nøyaktighet. 

Gps funker funker likvel ja med eller uten sim ja, men var ikke det jeg mente i første eller andre post.

 

Mer dyptgående for de som er interressert. https://communityhealthmaps.nlm.nih.gov/2014/06/30/how-accurate-is-the-gps-on-my-smartphone/

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt både Navionics og SeaPilot på Sony nettbrett noen år, har endt opp med SeaPilot som eneste i år. SeaPilot er litt "tyngre" å sette opp med mange valg i forhold til Navionics. Men AIS visning av andre fartøy (forutsetter tilgang til mobilnett) og skumrings og natt modus på displayet er også kjekt. Navionics er utrolig sene med funksjonalitet på Android vs Apple der er SeaPilot mye bedre.

Så du vil anbefale seapilot fremfor Navionics?

Har prøvd seapilot i helgen, syns denne virket grei jeg, men ser flere anbefaler Navionics.

 

Så nå har jeg tenkt til å kjøpe meg kart til nettbrett, usikker hvilken jeg burde kjøpe.

Heller egentlig mot Navionics, men liker at seapilot hadde ais innbygd, dette funker meget bra.

 

Så de som prøvd Navionics og seapilot kan dere fortelle hvilke dere ville valgt til Android?

Link to post
Share on other sites

Jeg ender alltid opp med å bruke Navionics over SeaPilot - selv om SeaPilot har kart som er "bedre å se på", samt AIS-funksjonen..

 

Kanskje den viktigste mangelen til SeaPilot er måleverktøyet... Ellers er det kanskje det at jeg begynte å bruke Navionics og er blitt mer vant til dette.

 

Who knows.. bra er de begge - og har ikke oppdaget forskjeller i kartene (uten at jeg har sammenlignet dem veldig).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jag har både Seapilot och Navionics och några till. Det som är bäst på Seapilot i förhållande till andra är AIS funktionen, utseendet på sjökorten, samma som yrkessjöfarten har på sina ENC kort och att man kan ha programmet och sjökorten på fem enheter samtidigt om man köper tillägget med alla funktioner. Seapilot är snabbast på att rätta sjökorten i varje fall i Sverige, i Norge har jag inte kollat. Det är också bra att man kan testa program och sjökort gratis i 36 timmar.

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg tok å kjøpte den billigste siden jeg var fornøyd med SeaPilot men Navionics siden den blir mye anbefalt.

 

Men har jeg forstått det riktig at vist jeg kjøper Navionics så får jeg 1 år gratis oppdatering på kart,fornying koster 50% men etter 1 år kan jeg bruke sist oppdatert kart så lenge jeg vil? Hva med appen? 1 år gratis oppdatering også må jeg betale igjen for å oppdatere? Eller er dette gratis?

 

Seapilot må jeg betale for hvert år. Etter 1 år virker den ikke. Så da må jeg betale full pris for kart og appen til å virke igjen?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og sjekk portofolioen til Seapilot nøye. Om du skal gå feks svenskekysten til Gøteborg så mener jeg å huske at jeg måtte kjøpe 5-6 kart. Du har et "grunnkart" men de kan du ikke gå på om du feks går til Koster og andre plasser da de viser veldig lite. 

 

Men om du kun holder deg til "E6" nedover så går det fint, men da trenger du vel knapt kart egentlig ;-)

Link to post
Share on other sites

Gikk veldig fint med Svensk grunnkart for min del i Koster, har ikke hatt behove for å kjøpe spesialkartene for små områder i Sverige, og grunnkartet skilte seg ikke fra kartet i Navionics som jeg kan huske. Har brukt begge i flere år. Men har landet på SeaPilot i år, så det har nok med hva som er enklest å bruke som avgjør valget for mange. I tillegg var Navionics først ute og har av vel den grunn flere brukere, mens SeaPilot har kommet sterkt de siste årene.

 

Mitt hovedinntrykk er at SeaPilot er litt tyngre å komme i gang med (kan være derfor flere velger Navionics) Kartdetaljer kan jeg ikke si at det er stor forskjell på, men liker personlig best SeaPilot sin visning av kart og detaljer. AIS visning var greit i tåka vi møtte i fjor mellom Tjøme og Stavern (erstatter ikke radar, men er bedre enn ingenting). også veldig greit når jeg skal finne ett hull mellom bastøyfergene når jeg kommer i 7 knop ;-) 

 

Jeg liker ikke at Navionics underprioriterer Android i så stor grad at det går fort ett år eller mer før funksjonalitet som finnes for Iphone og Ipad kommer på Android plattformen.

 

Bruker et 4 år gammelt Sony Tablet S nettbrett og Samsung S6 med SeaPilot på begge (kan ha to aktive enheter på lisensen samtidig) nettbrettet er zoomet godt ut med god oversikt og telefonen er zoomet godt inn for detajler om smågrunner som ikke synes på netbrettet ved det valgte zoomnivå.

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg tok å kjøpte den billigste siden jeg var fornøyd med SeaPilot men Navionics siden den blir mye anbefalt.

 

Men har jeg forstått det riktig at vist jeg kjøper Navionics så får jeg 1 år gratis oppdatering på kart,fornying koster 50% men etter 1 år kan jeg bruke sist oppdatert kart så lenge jeg vil? Hva med appen? 1 år gratis oppdatering også må jeg betale igjen for å oppdatere? Eller er dette gratis?

 

Seapilot må jeg betale for hvert år. Etter 1 år virker den ikke. Så da må jeg betale full pris for kart og appen til å virke igjen?

Min Navionics + Europe utløper om 10 dager og det koster 319,- for å kunne bruke den 1 år til. Du får nok ikke bruke kartenen uten gyldig subscription kan jeg tenke meg. Men om 11 dager så vet jeg jo svaret på det ;-)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte SeaPilot ang de spesialkartene og hva forskjellen i forhold til "vanlige" sjøkart:

 

"Hydropraphica-korten är mycket mer detaljerade än de som produceras av Sjöfartsverket. Typiskt görs de i skala 1:10 000."

 

 Så får man vurdere om det er verdt det for et lite område, er jo engangskjøp så da går dem vel ikke ut på dato, men kan brukes så lenge man ønsker.

 

Jeg for min del skal nok klare meg nedover Svenskekysten i sommer med vanlig sjøkart fra Sjöfartsverket nok en gang :-)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Vi holder på å reke rundt i område og er kjempefornøyd med NV karta  

http://www.nautiskfritid.no/ 

http://nvcharts.com/shop/index.php?page=product&info=100184

NV Charts er særdeles detaljerte sjøkart i høykvalitetspapir, digitale sjøkart til PC, sjøkart til nettbrett og smarttelefon (gratis app), samt digitale sjøkart til kartplotter. Av disse grunnene brukes også NV sjøkart profesjonelt av både US Coastguard og loser i Tyskland.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

.., har endt opp med SeaPilot som eneste i år. SeaPilot er litt "tyngre" å sette opp med mange valg i forhold til Navionics. Men AIS visning av andre fartøy (forutsetter tilgang til mobilnett) og skumrings og natt modus på displayet er også kjekt.

 

Dumt spørsmål fra meg, Sanztra. Har lastet ned Seapilot nå og sitter og tester. Ser bra ut, men som du skriver, "AIS forutsetter tilgang på mobilnett". Spørsmålet mitt er om, må jeg har sim-kort for dette, eller holder det å ha enheten koblet opp mot ICE-nettet trådøst, der det er dekning ? Vet du ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...