Jump to content

Kartplotter/program for Android


MacNervik

Recommended Posts

Jeg ser de lister opp "Internett-AIS-data" under tilleggsfunksjoner, så det må sikkert bestilles som ekstra tjeneste, da ?

Ellers så står det at det er med: "AIS-data fra nasjonale sjøfartsmyndigheter via Internett (3G eller WLAN)"

Se linken her:

https://www.seapilot.com/no/sjokart-og-funksjoner/sjokart-android/

 

Skjønte ikke dette helt, men. Får se om det fungerer via ICE 4G-roteren.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde seapilot i helgen og jeg trengte ikke gjøre noen ting for at ais fungerte.

Nå var jeg koblet på med 4g hele tiden, men var ikke no ekstra jeg måtte kjøpe eller aktivere, dette kom av seg selv.

 

Regner med jeg kommer til å kjøpe meg seapilot selv, men ser ut som du kan prøve Navionics gratis også, så mulig jeg tester denne til helgen før jeg bestemmer hvilke jeg kjøper.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ved å klikke på Settings ikonet (tannhjulet) nede til høyre, under General satt Internet AIS til ON.

 

Jeg har også i Settings under Display og så inn på AIS følgende til ON: Target name, Target vector og Station name.

 

Skal fungere så lenge du har internet tilagang, enten via mobilnett eller annet nett.

 

Ser mange båter i Leangbukta, 9 stk. vises der 14:04 i dag.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå startet en 2 ukers gratis periode med Navionics ?

Syns karte der så veldig fint ut.

Gleder meg til å prøve denne også, noen andre som har prøvd begge nå? 36 timer gratis med SeaPilot og 2 uker gratis med Navionics, trodde første det ikke var gratis versjon av Navionics men det var det, må laste ned en som heter Navionics boating free, etter du har lastet ned denne kan du velge hvor du vil laste ned kart.

Jeg valgte hele Oslofjorden litt inn over sørlandet og langt inn i Sverige tok 66mb kan velge hele verden vist du vil også ?

Etter dette startes gratis perioden på 2 uker

Etter endt periode regner jeg med man må laste ned Navionics europe

Link to post
Share on other sites

Jeg har begge, men ender alltid opp med navionics så vel i planlegging som aktivt bruk. Har kun android-enheter, og der synes jeg navionics er mest intuitivt. Men jeg har ais om bord på kartplotteren. Dessuten er dekningen av ais til seapilot veldig begrenset her i nord. Så all den tid ais bare er kjekt å ha, er seapilot-ais i alle fall det hehe. Men bedre enn ingenting såklart...

 

Men kartene ser bedre ut i seapilot,,selv om jeg ikke har funnet infoforskjeller mellom dem.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt med Seapilot nå siden fredag og har ikke sett en eneste båt via AIS, noe jeg synes er rart. Alt er på, men ingen vises. Men, er meget fornøyd med kart og den har ikke hatt noe misvisning. Men et nettbrett erstatter ikke hovedenhet grunnet lite lysstyrke.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...