Jump to content

Kartplotter/program for Android


MacNervik

Recommended Posts

Oi! Alternativ til manuell nedlasting faktisk! Genialt. Det burde vel også være mulig å legge kartmappen på dropbox, så slipper man laste ned det samme flere ganger om man bruker flere enheter

 

Bør være mulig, Ser at det ligger to filer med mitt kartnavn der. Kartnavn.sqlitedb og kartnavn.sqlitedb-journal.

 

Har bare en enhet, så jeg får ikke sjekket om de vil virke på en annen enhet.

Link to post
Share on other sites

For de som vil ha alternative løsninger med fastmontert skjerm eller noe slikt kan jo denne muligens være en måte å gjøre det på, om ikke annet en god underholdningsverdi for barn og voksne når det reiser ute :)

 

http://www.aliexpress.com/item/Free-Air-Mouse-RC11-Latest-iMito-MX2-Google-TV-Box-Dual-Core-RK3066-Mini-PC/745960502.html

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke se at noen av dingsene her hadde innebygget GPS, men det er kanskje mulig å kjøpe i tillegg?

 

Uansett kunne det kanskje vært artig å hatt en slik til TV'en hjemme. Er det noen som har erfaring med kjøp fra denne nettbutikken?

 

 

Link to post
Share on other sites

Aliexpress er Kinas svar på ebay. Det funker fell, men en må bare huske at det er Kina varer en handler! Og så kan det ta litt tid før varene ligger i postkassen... Når du betaler så gjør du det ned en paypal lignende løsning som gjør at du får motta varen før du godkjenner den. Kjøpte noe iPad tilbehør før jul og var veldig fornøyd med det. Så bestilte jeg en slik mini sak i går kveld etter at jeg hadde hørt mye skryt fra en kompis som hadde testet det ut på tv'n i stua. Kjørte film fra nettflix og HDD i hd oppløsning, musikk fra spotify og surfet på nett rett på TV'n. GPS kan kobles til med blåtann hvis en vil prøve det også.

Link to post
Share on other sites

Jeg spør fordi jeg ikke vet bedre...: Kan Locus kjøre CM93-kart, for eksempel å legge dette på sd-brikken til tab`en?

 

Hvorfor skulle du ville det? Jeg har sammenlignet kartet til Eniro og CM93, og ser ikke noen forskjell. CM93 er også på 1,4 GB, noe som er litt voldsomt på enkelte Androiddingser.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle du ville det? ... CM93 er også på 1,4 GB, noe som er litt voldsomt på enkelte Androiddingser.

Da slipper jeg å laste ned Eniro-kartene. Jeg er også usikker på hvor mye bedre disse er enn de jeg allerede har i CM93 (2011). Filene kan videre legges rett inn på SD-brikken via pc, så slipper jeg å laste ned i stykker og biter via wifi, siden det er begrensinger på hva man kan laste ned pr dag. Så vidt jeg kan se blir det ganske mange gb hvis jeg laster ned et større område fra Eniro også. Jeg antar at Android-dingsen (hos meg en Galaxy Tab 10.1) vil kjøre dette greit uansett størrelse på kartområde/ antall kartfiler hvis først formatet støttes av Locus?

Link to post
Share on other sites

Da slipper jeg å laste ned Eniro-kartene. Jeg er også usikker på hvor mye bedre disse er enn de jeg allerede har i CM93 (2011). Filene kan videre legges rett inn på SD-brikken via pc, så slipper jeg å laste ned i stykker og biter via wifi, siden det er begrensinger på hva man kan laste ned pr dag. Så vidt jeg kan se blir det ganske mange gb hvis jeg laster ned et større område fra Eniro også. Jeg antar at Android-dingsen (hos meg en Galaxy Tab 10.1) vil kjøre dette greit uansett størrelse på kartområde/ antall kartfiler hvis først formatet støttes av Locus?

 

Har nå forsøkt med CM93 uten å få det til. Det betyr selvsagt ikke at det er umulig, men tror ikke det er bryet verdt. Jeg har CM93 og OpenCPN på PC og CM93 på plotter, men ser ikke at det er bedre en Eniro sine kart.

Link to post
Share on other sites

Dette var utrolig godt tips :) Handla meg Galaxy tab 7 i går og nå er locus pro,tweak og kart fra eniro installert. Har brukt litt av hvert til navi, men dette programmet er knall. Satt også opp dropbox, så nå sitter jeg med opencpn og planlegger sommerferien. Spørs om fruen vil bo 4 uker i båten da ;)

Link to post
Share on other sites

Testa ut dette på HTC mobilen min,ser greit ut i grunn. Men er det kun med pro man får inn distance to go, speed osv?

Og man trenger ikke å være på nett for at det skal fungere?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Et par spørsmål fra en dummy som nå endelig har lagt inn Locus Pro på Asus`en:

 

Hvilke zoomnivåer velger dere ved nedlastning av kystområder hvor det er ønskelig med detaljinformasjon og hvilken detaljeringsgrad gir zoomnivåene?

 

Locus (Pro) har tydeligvis en begrensning på kartfiler over 2 gb. Når jeg velger et større kartutsnitt med høy detaljeringsgrad for nedlastning blir filen raskt over 2 gb. Er det en løsning å laste et større område i flere mindre kartutsnitt som overlapper hverandre (hver under 2 gb) og navngi filene med forskjellige navn?

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Et par spørsmål fra en dummy som nå endelig har lagt inn Locus Pro på Asus`en:

 

Hvilke zoomnivåer velger dere ved nedlastning av kystområder hvor det er ønskelig med detaljinformasjon og hvilken detaljeringsgrad gir zoomnivåene?

Dette lurer også jeg på, de siste zoom nivåene gir veldig store filer, og med de daglige begrensningene så tar det mange dager å laste ned vestkusten og Danmark.

Begrensningene ligger vel der for å spare serverne for trafikk, er det mulig for oss å dele disse kartene med hverandre?

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hei folkens, har så vidt fått lastet ned Locus og eniro kart, når jeg zoomer inn synes jeg det er veldig dårlig oppløsning.

Noen her inne nevnte noe om høyoppløste kart, har ikke klart å finne disse...

Noen som kan hjelpe meg...

 

 

Mvh Tom

 

Tipper du mangler et par zoomnivå på nedlastningen din, evt så zoomer du mer enn hva kartet skalerer. Kartene er høyoppløste som bare det om du har fått lastet ned alle zoomnivåene. Prøv online så ser du hvor detaljerte kartene er, om alle zoomnivå er lastet ned så er de like detaljerte offline.

Dette lurer også jeg på, de siste zoom nivåene gir veldig store filer, og med de daglige begrensningene så tar det mange dager å laste ned vestkusten og Danmark. Begrensningene ligger vel der for å spare serverne for trafikk, er det mulig for oss å dele disse kartene med hverandre? (C6603 )

 

Det syns jeg er en kjempegod idé. Rent faktisk/prakisk er det helt uproblematisk å gjøre dette i Locus. Men jeg lurer litt på lovligheten av det...? Kartene er jo fritt tilgjengelig og begrensningen på nedlastning er kanskje rent praktisk pga belastning av servere?

 

I tilegg er det kjempenkelt å dele ruter og andre punkt av interesse, disse er ikke krevende ifht størrelse.

 

Vi burde kanskje ha en egen tråd om deling av kart/ruter/punkt i Locus? Det jeg ønsker meg er punkter hvor en kan bunkre diesel/vann på østlandet og svenskekysten.

 

Punkter for uthavner og gjestehavner hadde jo også vært knall, og selvsagt seilruter.

 

Men hvor/hvordan kan vi laste opp kartfiler som andre på BP igjen kan laste ned? Filene er jo ikke såå store om man er koblet opp på wifi. Filer med punkt og ruter burde vel kunne lastes opp direkte her til BP på en måte??

Link to post
Share on other sites

jo da, jeg har prøvd navionics, og synes forsåvidt det er ok, men liker locus bedre. Stedsnavn er også vesentlig bedre oppdatert på locus enn på navionics. Bare gleder meg til opencpn kommer til android.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

I august kommer Garmin med en liten håndholdt GPS med Android : http://www.amobil.no/artikler/sniktitt-garmin-monterra/134909

 

Det hevdes at GPS-mottakeren er langt mere presis enn det som sitter i dagens mobiltelefoner, og skjermen skal være lett å lese i sollys. Likevel tipper jeg salget kommer til å gå tregt med en forventet utsalgspris på 6000 kr..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...