Jump to content

Noen med Erfaringer - Nasa Clipper BM-1 batterimonitor?


Copernicus

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har montert en slik og er meget fornøyd. Har nå full oversikt over batteriene til en hver tid. Liker veldig godt funksjonene med at du kan se hvor mye ampere som trekkes ut av batteriene. Kan sjekke hvor mye hver enkelt forbruker trekker og om man har noen strømtyver. Kan trygt anbefale denne :-)

Link to post
Share on other sites

Ikke glem å støtte de lokale sjappene litt også da folkens! De er gode å ha når vi trenger service :yesnod:

 

I stedet for å bruke timesvis på nettet for å spare noen hundrelapper syns jeg du skal jobbe en time overtid og glemme den vesle summen der. Det blir selvsagt noe annet når det er snakk om motordeler og annet med helt ville priser som vi hører om av og til med 100-vis % påslag. Da "ber" de jo om å ikke selge :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

VIKTIG: Støtter Komodo fullt og helt! og henger meg på her

Vi må også sørge for vår lokale leverandører der prisen ikke er åpenbar svindel (bilbransjen som nevnt?). Jeg praktiserer dette selv hele tiden. Bor bl.a. ved svenskegrensa men er glad for å kunne stikke opp i butikken når jeg trenger en liter melk ekstra. Men da må jeg også handle der når jeg trenger litt mer.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Jeg har også denne batt.monitoren og er fornøyd. Med denne oppdaget jeg at spolen i skillerelet trekker mer strøm enn det min 30A Ladac lader fyller på under vedlikeholdslading. Dermed går batteribanken i minus når jeg egentlig trodde at de ble toppladet. Jeg har også et tangamperemeter som er brukt til å kontrollsjekke dette. Nå har jeg montert en bryter som kopler ut skillereleet når jeg ønsker å toppe forbruk. Har også en Ctek lader som da kan topp startbatt.

Link to post
Share on other sites

Hei, har også denne, men den heter BM2, forskjellen ligger i shunten, BM2 har 200A og BM1 har 100A.

 

Soa

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har detljert data fra manualen. Tomgangstrøm når det ikke er innkoplet er 1,8 mA. Når releet er koplet inn så trekker spolen 0,75 A. Det er ok når batteriene er tappet ned for da leverer laderen mye strøm, men når batteriene er fulle og båten ligger tilkoplet i flere dager så går laderen i vedlikeholdslading og jeg ser da at det går mer strøm ut enn inn på batteriene.

 

Releet er Surepower modell 1415 og er mye brukt av Ladac.

 

Fra manualen:

Quiescent Current = 1,8 mA

Relay drive current = 0,75 A

Link to post
Share on other sites

Eg monterte slik i forrige båten. Savner det enormt i Albatross vi har nå. Kjem til å montere inn på både 12V og 24V ila neste vinter når eg skal rydde opp i elektrisk på forbrukere ombord.

Eg starta som regel båten på forbruksbatteri fordi eg ikkje gadd å vri om batterivelgeren, og shunten på 100A tålte det fint.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Finnes det noen kina variant? (Uten å starte en drøfting om kvalitet osv, lurer bare).

 

Edit: Vil noe sånt som dette kunne gjøre noe av det samme?

 

http://www.ebay.com/itm/New-0-200A-DC-Red-LED-Digital-Panel-Ammeter-200A-AMP-Meter-200A-75mV-Shunt-/160933768759?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2578666e37

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg trur dete er eit reint amperemeter. Det kan ikkje programmeres til batteristørrelse og dermed gi tankmåler-effekten som andre har.

 

Eg klarer heller ikkje sjå at den siste linken har fullverdige muligheter. Den må i tilleg ha eget batteri.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...