Jump to content

Noen med Erfaringer - Nasa Clipper BM-1 batterimonitor?


Copernicus

Recommended Posts

Ca. 1500,- inkl. mva. for BMV 700

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ga kr 1360,- for en 600S hos Farco i fjor. Fungerer som et skudd og gir meget god kontroll. Det er mange parameter man kan justere om ønskelig, som peukerts eksponent, tid før sync/reset, prosent for hvor mye man ønsker å utlade banken og masse mer, men ut av esken for bly/syre er det bare å stille inn hvor stor batteribanken er - så er det tut og kjør. Veldig enkelt å skrangle sammen alle forbrukere på minuspolene og kjøre gjennom medfølgende 500A shunt. Skal man benytte et annet shunt, noe man fint kan gjøre, må man skru på noen parameter.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben Lars :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker, jeg fyller opp med Victron utstyr. Har fra før av en utmerket landstrømlader derfra pluss regulator for solcellepanelet.

 

Jeg tenkte først å flytte BM-1 shunten over til startbatteriet, men den shunten er kun på 100A, så det blir nok litt på kanten når startmotoren min er ratet til 420A på max.

Så BM-1 utstyret havner nok langt bak i skapet (dersom ikke noen vil overta det rimelig). Det er tross alt ikke noe dårlig utstyr.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er kjekt med utstyr man vet har god kvalitet og en solid importør. Jeg har selv to ladere(en med inverter) og BMV 700 og skal det noe mere inn av slikt utstyr skal det være "blått" det også. Dessuten er Steinar en mann med meget god service :thumbsup: Jeg mener å huske at Careka har en del timer på telefon med Steinar. Careka har vel noe slikt som 270 watt med solceller koblet opp med Victron utstyr

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, så langt er "blått" utstyr helt etter forventningene. Mine solcellepaneler er på 2 stk 68W koblet i serie, og Victron regulatoren tyner det som er å få ut av disse.

 

Inverter har jeg ikke og har ikke behov for. Jo forresten jeg har en billigsak på 300W modifisert sinus som jeg bruker til en miksmaster (må jo ha pisket krem til Irish Coffee om en ligger uten landstrøm) og til å lade tannbørstene i uthavn.

 

Dynamoen reguleres imidlertid med en PDAR fra Jörg. Den lader mine åpne bly-syre semitraction 2×140Ah batterier med 14,8V den første timen før den går ned på 13,65V. Og skulle den regulatoren svikte, overtar en Ladac regulator og lader videre med 13,2V! Ladingen fra dynamoen til start og forbruk fordeles på den gode gamle måten via skilledioder. Og med senseledning fungerer dette utmerket.

 

Og servicen fra Steinar? 120%!!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

BMV700'en ligger forhåpentlig på postkontoret når jeg kommer hjem fra jobb, så jeg satser på å få montert den i kveld. :thumbsup:

 

Er det noe mer jeg trenger enn hva som er med i pakken?
Kjipt å komme ned i båten for så å finne ut at man mangler et eller annet når alle butikkene er stengt.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe en svart 35 cm (35mm2) batterikabel med ferdig presset kabelsko på biltema, for å koble mellom batteri minus og forbruker/lader. Jeg jeg ikke har verktøy til å kutte jordingskabelen og presse på nye kabelsko.

Link to post
Share on other sites

BMV700'en ligger forhåpentlig på postkontoret når jeg kommer hjem fra jobb, så jeg satser på å få montert den i kveld

Jeg fikk også melding om at min BMV 700 var klar til henting på "postkontoret", men da jeg fikk meldingen holdt jeg på å kaste fortøyningen i hjemmehavnen med tur til Oscarsborg. Og hjemmehavnen er 7 mil unna "postkontoret"!

 

Jeg har også bestilt nye vindusviskermotorer, og for noen minutter siden (ligger nå på Borgen), fikk jeg telefon om at de også kunne hentes hos Aktiv Marine Lillestrøm!

 

Så til uken blir det å hente disse duppedittene, dra til båten og koble og montere.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ha noe mer avanser utstyr, og nye duppeditter frister alltid. Noe må en jo bruke alderstrygden på!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en BMV 602S for noen uker siden, men lurer veldig på hvor jeg skal sette opp shunten. Hvordan har dere gjort det ? Funnet en ledig plass på veggen, og trukket ledninger, helt enkelt ? Har et lite el-skap jeg lurte på å montere den i, men det tar fort litt plass det også . Noen som tilfeldigvis har noen bilder av sin inststallasjon ?

Link to post
Share on other sites

Har du plass så monterer du den rett på batteriet i batterikassa mellom siste batteri og minus-siden på båten. Det skal jo strekkes en liten kabel bort på + også.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har ett av batteriene mine i en benk i sittegruppen, de to andre er plassert ut mot skuteside.

Shunten er plassert på den ene " veggen" i benken.

 

Da var det kort vei å rute minusene til shunten, og som VannTro skriver kort vei til plussen også.

 

Må jobbe litt før ferien, så har desverre ikke noe bilde her jeg er nå.

 

Bare husk når den skal monteres, at alle minuser til forbrukere skal koples på. Så finn en fornuftig plass i ett området der de fleste kablene er. Så får du ikke så mye ekstra jobb.

 

larss

Link to post
Share on other sites

VannTro; Mener du å bare la den ligge løst på batteriene ? Det kan jegforsåvidt gjøre, og kablene er såpass solide at det ikke vil være nevneverdig bevegelse selv om den er løs. Har ikke plass til å skru den fast i batterikassen.

 

Kommer til å koble slik at Starter(e) og Baugpropell ikke går gjennom den, men kun forbruk og ankervinsj. Enn så lenge i alle fall, da det vil vesentlig begrense nødvendige omkoblinger. Beste vil være å organisere en ekstern koblingsskinne for negativ/jord, men som det er nå er alt koblet direkte på minuspolene. Litt ryddejobb ligger et stykke inn i fremtiden :-)

Link to post
Share on other sites

VannTro; Mener du å bare la den ligge løst på batteriene ? Det kan jegforsåvidt gjøre, og kablene er såpass solide at det ikke vil være nevneverdig bevegelse selv om den er løs. Har ikke plass til å skru den fast i batterikassen.

 

Kommer til å koble slik at Starter(e) og Baugpropell ikke går gjennom den, men kun forbruk og ankervinsj. Enn så lenge i alle fall, da det vil vesentlig begrense nødvendige omkoblinger. Beste vil være å organisere en ekstern koblingsskinne for negativ/jord, men som det er nå er alt koblet direkte på minuspolene. Litt ryddejobb ligger et stykke inn i fremtiden :-)

Hei

 

Det er slik jeg også har lagt det opp Fusebox.

 

Ja, jeg benyttet også denne nymonteringen til å få ryddet opp litt. Når jeg kjøpte båten i fjor var det nok " litt på halv åtte" i det eletriske. Men nå er alt i sin skjønneste orden, alt av sikringer er merket med klistermerker etc..

 

larss

Link to post
Share on other sites

Jeg kvir meg litt til å gå i gang med å montere. Det er så mange forbrukere som er koblet rett på batteriet, så aller helst burde jeg gjort en større opprydding å fått dette inn på koblingsskinner, men da må jeg mest sannsynlig begynne å strekke opp nye kabler. (for korte).

 

 

- Batterilader

- Baugpropell

- Ankervinsj framme

- Ankervinsj bak

- Dieselvarmer

- Forbruk generelt

 

Hvor mange 35mm2 kabler får man presset ned på load siden på shunten? :)

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lag/monter en kraftig skinne for batteri minus og ha shunt mellom skinne og batteri, ev. en slik for ren sammenkobling (5/16" el. større).

Jeg ville koblet baugpropell direkte på batteri, da jeg ikke tror du kjører denne mange sekunder om gangen, samt den trenger all spenning og strøm den kan få for å være effektiv.

 

* Skinne i linken er latterlig dyr, men bare for å illustrere. De fleste shunt'er jeg har sett passer best for 1 kabel inn & 1 kabel ut.

La det være litt slakk i inn/ut kabel, slik at du ved et nødstilfelle kan koble begge kablene på ene bolten om shunt brenner av eller får dårlig kontakt.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte en sånn stolpekobling der jeg samlet forbrukerene, for så å gå fra denne til shunten. Fungerte greit, men det var jo ikke så veldig vakkert.

 

En ting jeg reagerte på er at jeg ikke får "lading" inn på forbruksbanken når jeg går med motor. Volten stiger til ca 14.1, men BMVen viser forsatt at det går ut mer amp enn det går inn på batteriene. Dvs at jeg vil tappe forbruksbanken selv om jeg motoren i gang. Sånn skal det vel ikke være?

Link to post
Share on other sites

 

 

En ting jeg reagerte på er at jeg ikke får "lading" inn på forbruksbanken når jeg går med motor. Volten stiger til ca 14.1, men BMVen viser forsatt at det går ut mer amp enn det går inn på batteriene. Dvs at jeg vil tappe forbruksbanken selv om jeg motoren i gang. Sånn skal det vel ikke være?

Stilte samme spm for litt siden, men ingen svar ennå.

 

Jeg trur nok ikke det tAppes under kjøring for hvis man ser på % målingen så stiger den med motor igang selv om det står decharge.

 

Men jeg forstod også at denne skulle vist charge under gange

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...