Jump to content

Noen med Erfaringer - Nasa Clipper BM-1 batterimonitor?


Copernicus

Recommended Posts

Det ville jeg iallefall tru, mener det stod i manualen også at den skulle vise charge under gange også.

 

får prøve og undersøke det, må vel være noen andre som har hatt eller har fått det undersøkt?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Ser ut som vi stiller likt bergetun :)

 

Dette er langt utenfor mitt fagfelt også.

 

Men ting tyder på at den fungerer som den skal sett vekk fra charge under gange.

 

Den er iallefall koblet som den skal hos meg i følge manualen.

 

Den viser rett forbruk og spenning.

Den ser ut til å lade under gange for jeg får mer strøm på prosentmåleren da jeg har motor igang, men det står fortsatt decharge og ikke charge i displayet.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hmm det kan være en mulighet.

 

Bare for ordens skyld,

Jeg har 3 batterier i banken!

 

Det eneste som skal gå fra batteriene er paralellkoblingene?

 

Alt annet som står på minus på hvilket som helst batteri skal gå via shunten?, eller har jeg misforstått!?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

I en perfekt verden skal det bare gå en pluss og en minuskabel ut fra et batteri eller en bank.

I praksis er det ofte ikke slik.

Selv har jeg avstått fra å montere battmonitor av samme grunn. 3 stk 230Ah batterier i forbruksbanken spredt rundt omkring i båten. Kunne fått det til med 2 stk shunter, men vet ikke om 2 shunter kan jobbe sammen mot én forbruksmåler.

Har ikke lyst på trekkejobben det ville medført heller, så løsningen min er plenty kapasitet ift forbruk ;-) har sjelden under 12,5-6v ubelastet før vi drar videre.

 

Ta en kikk på bankene dine og se hva som er koblet til på minuspolene.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

VannTro; Mener du å bare la den ligge løst på batteriene ? Det kan jegforsåvidt gjøre, og kablene er såpass solide at det ikke vil være nevneverdig bevegelse selv om den er løs. Har ikke plass til å skru den fast i batterikassen.

 

Jeg har rimelig solide batterikasser i glassfiber så det var greit å skru den fast der. Tenkte ikke på at det ikke er så vanlig. Det viktigste er at det ikke ligger noen forbrukere koblet mellom shunt og batteri så kan man jo feste den der det er mest hensiktsmessig. Det er jo bare to kabler i tillegg, den til + og den "telefonkabelen" som skal strekkes bort til instrumentet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Shunten for mitt BM-1 er montert inne i batterikassen. Da ble det kort avstand til batt-minus, og shunten er godt beskyttet under lokket til kassen.

Jeg regner med at shunten til Victron battmeteret får samme plassen når jeg får byttet.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@bergetun

Jepp. Jeg har 3 banker som er skilt med voltsensitive releer. Disse fungerer slik at både dynamo fra motor og lader er koblet inn og lader alle bankene, men forbruket blir splittet. Jeg har en lader som lader forbruk og en annen som lader start og visj/trusterbatterier. Dynamoen fra motoren lader alle. Monitoren er bare koblet opp mot forbruksbanken og ingen forbrukere ligger mellom denne og batteriene. Den registrerer da ampere inn og ut og når man setter lading i kretsen vil den ladingen kompensere for forbruket. Er forbruket høyere enn ladingen må det "lånes strøm" fra batteriene og man vil lese av et forbruk på monitoren. Om ladingen er større enn forbruket vil man få et overskudd som batteriene absorberer og man vil lese av en lading på monitoren. Dette skal skje uansett om det er dynamoen eller laderen som kjøres.

Kjøp et tangamperemeter så kan du enkelt kontrollere hvor det "stopper" i ladesystemet ditt. Google litt på tangamperemeter om du ikke vet hva det er. Et rimelig og utrolig praktisk verktøy for å forstå hva som skjer i egen båt !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dere som ikke ser at motoren lader: Sjekk at på den ene siden av shunten er det kun batteri (forbruk) minus OG hvit og sort kabel til BM-1. Ingen andre kablinger på denne siden av shunten (eller batteriet). Den andre siden av shunten kobles til alt av forbruk (minus) og motor gods.

En presisering: Kobling til motor gods (blokk) som nevnt ovenfor, gjelder der startbatteri minus er koblet til blokk. Det er kanske ikke alltid slik(?). Uansett, påse at shunten på "den andre siden" er koblet til startbatteri minus.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke slik som med noen Yanmarmotorer da, de har noe glødesystem som bruker masse strøm første 5 minuttene. Har noe med å klare noen utslipskrav tror jeg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om forbruk og start er sammenkoblet med en ledning direkte på batteriene trenger det ikke å bety at de jobber sammen, men det var litt merkel6g at de ikke er koblet til en skinne på et koblingspanel....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ingenting er koblet på noe koblingspanel i denne båten virker det som :thumbsdown:

 

At minus er koblet sammen i forbruk og start regnet jeg som OK siden det er en batteri isolator og at denne ikke skulle ha noe innvirkning på batterimonitoren. Tar jeg feil?

 

Kanskje det er dioden min som er litt på ville veier? Jeg bestiller ett skillerele fra Victron og bytter det. Dioden ser ut til å gi meg mye spenningstap uansett.

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt "kilent" det der. Tror jeg ville forsøkt å skille bankene 100%. Kan være det blir noe feil med den kabelen mellom bankene, men her stopper min kompetanse.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, kun en kabel mellom minus på forbruksbatteriet og shunten. Men det har du vel blitt fortalt ørten ganger allerede?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...