Jump to content

Noen med Erfaringer - Nasa Clipper BM-1 batterimonitor?


Copernicus

Recommended Posts

Hei Arlild81

 

Som svar på trådens navn / tittel må jeg si nei, jeg kjenner ikke BM-1. Men jeg har 602, kanskje det er mye likt.

Har montert bm1 i dag. Har 4x100ah gel batteri. Den viser null forbruk. 13v. Men viser 1%C under time. Prosent skalaen er helt i bunn. Hvorfor? Den viser lading når jeg satt laderen på. Har satt batt cap til 400ah 20 grader og null forbruk står i null. Har sjekket alle kabler. Eneste er om det har noe å si hvilke vei shunten står?
Kom gjerne med tips.

Hvis jeg forstår deg rett, så er det selve ladningsnivået på batteriet du ikke ser.

 

Disse battmeterene kan ikke måle effekten du har på batteriet. De teller bare hvor mye som går ut og inn. For å "fortelle deg" nivået må den synkroniseres. Dette gjøres automatisk. Når den har vært over X volt, med mindre enn X ampere, i X minutter, så tolker den det slik at batteriet er fulladet og er synkroniisert. Nå kan den vise gjenværende ladning på batteriet.

 

La den stå til lading en natt, så er det kanskje i orden dagen etter.

 

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har montert bm1 i dag. Har 4x100ah gel batteri. Den viser null forbruk. 13v. Men viser 1%C under time. Prosent skalaen er helt i bunn. Hvorfor? Den viser lading når jeg satt laderen på. Har satt batt cap til 400ah 20 grader og null forbruk står i null. Har sjekket alle kabler. Eneste er om det har noe å si hvilke vei shunten står?

Kom gjerne med tips.

Fant ut av det i dag, måtte bare ha litt forbruk på så gikk den sagte opp til 105% ;)

Veldig kjekt å kunne se forbruket :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjøp den nye til Victron, BMV 700. Den har 500A shunt og kan eventuelt leveres med 1000A og 2000A om behovet er der.

Farco her på forumet er importør og leverer nå den nye typen(700): http://www.farco.no/

Tekniske data: http://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BMV-700-series-EN.pdf

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro. : Støtter den. Bestiller Victron sin. 500A shunt skal vel holde for baugtrusteren?

 

Oivindg har 500A shunt på sin Fairline og kjører både hekk og baugtruster via den uten problemer så om du ikke har større trustere så går det nok bra.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du finner den her, hjemmesiden til Farco er ikke oppdatert, men ta en telefon så får du prisen. Sikkert ikke så langt unna BMV 600

http://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BMV-700-series-EN.pdf

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En liten digresjon kanskje, men viser batterimonitorene prosentvis reelle tilgjengelige gjenstående amperetimer eller viser den prosentvis gjenstående ah av totalen på batteriet?

 

For eksempel: jeg har ett 100ah batteri og har brukt 50ah . Vil batterimonitoren vise at jeg har 50% igjen, selv om batteriet i alle praktiske formål allerede er tomt?

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måten jeg bruker min på, er at den teller antall ah du har brukt. Om jeg har et gel batt på 100 ah, vet jeg at jeg kan ta ut 80 før jeg er skikkelig tom og må lade så kjapt som mulig... Ang prosentmåling viser den gjenstående av totalen, så om du kan ta ut 50 ah på batteriet må du stoppe på 50 %.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

BM1 ser ut til å vise prosentvis gjenstående av totalen på batteriet. Men denne funksjonen bruker jeg ikke. Jeg ser kun på gjenstående amperetimer som Jonas78. Og dersom jeg ikke har hatt ekstremt høyt eller lavt strømtrekk over tid frem til det, ser det ut til å stemme godt nok for meg.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når du starter monitoren første gang så legger du inn bankens størrelse i Ah. Deretter setter du på laderen og monitoren vil i løpet av 2-3 timer kalibrere seg automatisk.

Det du deretter kan få frem er:

  • Aktuelt forbruk i watt
  • Aktuelt forbruk i ampere
  • Gjenstående % av total størrelse på banken
  • Gjenværende tid av total bank med aktuelt forbruk
  • Forbrukte ampere
  • Aktuell spenning i volt

Parametere "gjenverende tid av total bank med aktuelt forbruk" er stilt inn på å lese middelforbruk siste 3 minutter, men her kan du endre til annet tidsinterval.

Det er i det hele tatt mye du KAN justere, men kanskje ikke trenger å justere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ok det svarte på spørsmålet. Batterimonitorene tar ikke høyde for ulike typer av batterier og hvor mange faktiske ah du har til disposisjon. Dette kan man kanskje selv ordne med at man stiller inn monitoren til antall ah til disposisjon og ikke oppgitt ah på batteriet.

Link to post
Share on other sites

Du må vite hvor mange ampere banker er på totalt selvfølgelig, ellers blir det litt håpløst.

Antall ampere tappet ut gjennom shunt får du vite av instrumentet, samt de andre parameterne jeg listet opp.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jepp, det er memoryfunksjon....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Batterimonitor er en av dingsene som har stått på ønskelista et par år, men det er et par ting jeg er usikker på.

 

Når du starter monitoren første gang så legger du inn bankens størrelse i Ah.

 

 

Du må vite hvor mange ampere banker er på totalt selvfølgelig, ellers blir det litt håpløst.

 

Hvordan vet man egentlig hvor stor kapasitet batteriene har? Følger dere påstemplet kapasitet, eller tester dere dette for å vite nøyaktig? En mulighet er vel å belaste batteriene til de er tomme (10,5V v/C20 ettersom jeg har forstått) og lese av amperetimetallet på monitoren.

Og en ting til, gir det noen mening å installere monitor på brukte batterier, eller bør batteriene være nye for at monitoren skal skjønne hva som foregår?

 

Jeg sliter litt med forbruksbatteriene mine, noe som kommer fram av denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/98895-utladingstest-av-batterier/page-2

 

Er batterimonitor veien til lykke for meg også? Tar gjerne imot innspill i den tråden jeg linket til også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått på Farco vil monitoren kompensere for litt av hvert, men ikke ødelagte batterier.

Det som legges inn er påstemplet antall ampere. Selv startet jeg nå med helt ny bank og kjøpte inn monitor for å unngå å feilbelaste den(tappe for mye eller ikke ha peiling på tilstand).

Det sies vel at om man ligger i uthavn og ikke har tilgang på strøm så skal man stoppe ved 60% restkapasitet, men det koker vel ned til hvor mange sykler et batteri tåler og jo mindre utladning, jo flere oppladninger tåler det og flere år lever det.

 

Tror ikke jeg ville belastet batteriene til de er tomme for å finne ut av kapasitet for da er du alt langt på vei til å ødelegge det som måtte være igjen av kapasitet.

Jeg har enda ikke vært under 70% og lader så fort jeg ser et snitt til det. Er også nøye med at batteriene er toppladet når jeg legger igjen båten i hjemmehavna. Hvis de ikke er det går landstrømmen på.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med Victron 602S, men til gjengjeld er jeg veldig fornøyd etter å ha hatt den i 2 sesonger. Høy kvalitet, gode å bruke og ekstremt nøyaktige. Farco her på forumet anbefales som leverandør, han svarer på spørsmål og rydder opp hvis du trenger hjelp.

Dette var sikkert dagens reklame, men den er velfortjent :)

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal slenge meg på det "skrytet" Tilde. Jeg fikk jammen svar på en lørdag også(da jeg var litt usikker på ting & tang).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...