Jump to content

Noen med Erfaringer - Nasa Clipper BM-1 batterimonitor?


Copernicus

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

Jeg skal installere en slik monitor og har sette på det nevnte instrumentet fra NASA. Det jeg imidlertid lurer på er om Shunten er for liten, ene og alene dersom jeg av en eller annen grunn må bruke forburksbanken til å hjelpe til under start (koble in emergency på batteripanelet). Normal forbruk er nok 100Amp nok, men jeg tror det går en god del mer under start. Et alternativ er denne: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

 

Noen som har NASA måleren som har erfaring med å ta startstrøm gjennom denne shunten, eller kobles minuspolen på en annen måte for å dekke et slikt oppsett?

Link to post
Share on other sites

Kan varmt anbefale BM-1, eneste som måtte være å utsette på den er at den er litt 'stor' og blank i plasten.

Hadde vært fornøyd med compact-modellen, om den hadde de ekstra knappene og funksjonen for å lese av spenning på startbatteri/alt. inngang.

 

En annen tråd.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Noen som har NASA måleren som har erfaring med å ta startstrøm gjennom denne shunten, eller kobles minuspolen på en annen måte for å dekke et slikt oppsett?

Veldig bra pris i alle fall. Jeg har mitt NASA BM-1 montert oppe på bakveggen, og da blir Victron sitt instument i minste laget hos meg. Jeg har forsøkt nødstart fra forbruk med BM-1, og det gikk bra. Men en kan jo aldri vite sikkert. Hvis starten går tregt, kan jo shunten brenne av. Jeg vurderte å bytte til NASA 200 amp versjonen, men er kommet fram til at jeg vil prøve å parallell-koble shunten med et kraftig rele for å fordele strømmen (billig på ebay). Da kobler jeg styringen til releet via glødingen på motoren. Releet vil da koble inn uansett nødstart eller ikke, men har neppe noe praktisk betydning for releets levetid.

Link to post
Share on other sites

Tråden Kaffelars (#30) refererer til gir vel svar på det jeg lurte på. Må vel bare finne ut hvordan minusen er trukket ombord hos meg.

Blir emergency også brukt til å lade alle bateriene, eller kobles det egen ledning fra dynamo til forbruksbank for ladning (rutine kan da bli slik: emergency av ved start; på etter start; emergency og start av ved forbruk i uthavn; alle av etter bruk)?

Link to post
Share on other sites

Emergency bare hvis startbatteriet av en eller anna grunn er helt flatt, vsr/skillediode sørger for separert lading. Ekstra ledning fra dynamo vil bli en fast 'emergency' kobling..

Minst mulig brytere å vri på er bra, egentlig bør du kunne slå på hovedbryterne om våren og av igjen hvis du tar opp båten om vinter'n. En batterimonitor er greit å ha i tillegg for å se hvor mye som er igjen på 'tankene', at lading fungerer osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Seatronic skal ha 2295,- for Victron BMV-600 S (http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/victron-bmv-600s-batterimeter-p-4432

Sparelys skal ha 1390,- for Victron BMV 600 S(http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

 

Tilsynelatende samme monitor? Båtbutikkene er dyre, men nesten dobbel pris? Er det noe som mangler i pakka fra Sparelys?

Link to post
Share on other sites

Seatronic skal ha 2295,- for Victron BMV-600 S (http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/victron-bmv-600s-batterimeter-p-4432

Sparelys skal ha 1390,- for Victron BMV 600 S(http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

 

Tilsynelatende samme monitor? Båtbutikkene er dyre, men nesten dobbel pris? Er det noe som mangler i pakka fra Sparelys?

Ser ut som Seatronic sin er en 602, som har mulighet til å måle spenning på et ekstra batteri. Men prisen er uansett bak mål. Sparelys tar 1900 for 602, Farco på forumet pleide å gi rabatt, og da ble prisen enda noe lavere, tror jeg. Går an å sjekke med ham.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg skal installere en slik monitor og har sette på det nevnte instrumentet fra NASA. Det jeg imidlertid lurer på er om Shunten er for liten, ene og alene dersom jeg av en eller annen grunn må bruke forburksbanken til å hjelpe til under start (koble in emergency på batteripanelet). Normal forbruk er nok 100Amp nok, men jeg tror det går en god del mer under start. Et alternativ er denne: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

 

Noen som har NASA måleren som har erfaring med å ta startstrøm gjennom denne shunten, eller kobles minuspolen på en annen måte for å dekke et slikt oppsett?

Jag har kört startström genom shunten (100A) i mer än ett år och inte märkt att det skulle vara nåt problem. Numer finns det väl en modell som har en 200A shunt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har BM-1 med 100 A shunt og "prøvestartet" i "nødoppsett". Det gikk bra, men det er en risiko for å brenne shunten. Men du kan evt. bruke 200 A shunt (NASA batt.meter med 200 A shunt). Jeg ser at Seatronic har Sterling 200 A shunt, men vet ikke om den passer til BM-1.

Jeg har koblet et 200 A rele i parallell med shunten, og som kobles inn under start.

Link to post
Share on other sites

Jeg har BM-1 med 100 A shunt og "prøvestartet" i "nødoppsett". Det gikk bra, men det er en risiko for å brenne shunten. Men du kan evt. bruke 200 A shunt (NASA batt.meter med 200 A shunt). Jeg ser at Seatronic har Sterling 200 A shunt, men vet ikke om den passer til BM-1.

Jeg har koblet et 200 A rele i parallell med shunten, og som kobles inn under start.

 

Tror du skal bruke rimelig mye strøm samtidig for å brenne shunten. Om jeg har regnet rett, så bruker jeg litt over halve kapasiteten med følgende samtidig forbruk;

 

bilde

 

 

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Det er startstrøm gjennom shunten jeg kommenterte, jf. innlegg #36.

 

Beklager - var litt kjapp der :-)

I følge Seatronic er det mulig å bruke 200 a shunt på BM1 (spurte ikke spesifikt ang Stearling, er det en annen enn den som følger med i pakken?). Jeg lurer på å koble litt om for å teste.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Ser at Seatronic nå har satt ned prisen (fra i går) på Victron BMV-600S til 1795,-

(Tilfeldig, eller noen som har tipset :-?)

 

Vurderer å kjøpe denne og ikke 602S da jeg tror 500 A shuten kan bli for liten om jeg kjører begge thrusterne samtidig (en er koplet på forbruksbank og en på startbatteriene). Dessuten er det forbruksbanken jeg er interessert i å få god kontroll over. Startbatteriene er sjelden noe problem.

Link to post
Share on other sites

 

Vurderer å kjøpe denne og ikke 602S da jeg tror 500 A shuten kan bli for liten om jeg kjører begge thrusterne samtidig (en er koplet på forbruksbank og en på startbatteriene). Dessuten er det forbruksbanken jeg er interessert i å få god kontroll over. Startbatteriene er sjelden noe problem.

Det er bare én shunt på 602 også, og vanligvis kobles denne på forbruk. Strømmen til og fra startbatteriet går da ikke gjennom shunten.

 

Jeg har forøvrig to thrustere koblet på forbruk (75kg og 100kg, ca. 1000A?). Nå er det ikke ofte jeg kjører dem samtidig, men det skjer, og så langt har jeg ikke merket problemer med 500A-shunten.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke strømmen til forbruksbank 2 (startbatteriene) går igjennom shuten, hvordan klarer da monitoren å måle denne?

Som Lars sier, det klarer den ikke. Det er mange som ikke har fått med seg dette, til og med enkelte båtutstyrsbutikker. Det eneste 602 gjør med batteri nummer to, er å måle spenningen på det. Det er én shunt, men den har tilkobling for plussledning til to batterier.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har BM1 og skillerele og har gjort noen målinger med tanke på overbelastning av shunten. Jeg har også tangamperemeter og målte hvor mye strøm som gikk over startbatteriet. Forbruksbatteriene er 3 stk Exide 115 AH og start er Maxxima 900 på 50 AH.

Når vinsjen brukes, så starter jeg alltid motor så det jeg testet var hvor mye strøm som gikk over forbruk og startbatteriene . Jeg kjørte vinsjen i 8 sekunder med opptrekk av dreggen . Siden startbatteriet greier å lavere mye strøm så var fordelingen 4 A over forbruk og 80 A over startbatteriet ( min vinsj er på 1000 W). Siden forbruksbatteriene bare leverer 5 % av strømmen så vil det ikke være noe problem for shunten å starte motoren selv om skillereleet har koblet sammen batteribankene.

 

NASA marine har bekreftet i mail at shunten kan belastes over hundre 100 A i en kort periode uten å ta skade.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Har montert bm1 i dag. Har 4x100ah gel batteri. Den viser null forbruk. 13v. Men viser 1%C under time. Prosent skalaen er helt i bunn. Hvorfor? Den viser lading når jeg satt laderen på. Har satt batt cap til 400ah 20 grader og null forbruk står i null. Har sjekket alle kabler. Eneste er om det har noe å si hvilke vei shunten står?

Kom gjerne med tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...