Guest Avmønstret# Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Og da blir naturlig oppfølgingspørsmål, finnes det "en kineser" som gjøre dette, evt hva heter en slik funksjon på "elektronisk/engelsk"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Jeg har en kineser inne i skapet i båten min, han sitter der med stoppeklokke og multimeter og sender ut lapper til meg hver time i bytte mot en pakke nudler:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tha Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Jeg skal installere en slik monitor og har sette på det nevnte instrumentet fra NASA. Det jeg imidlertid lurer på er om Shunten er for liten, ene og alene dersom jeg av en eller annen grunn må bruke forburksbanken til å hjelpe til under start (koble in emergency på batteripanelet). Normal forbruk er nok 100Amp nok, men jeg tror det går en god del mer under start. Et alternativ er denne: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 Noen som har NASA måleren som har erfaring med å ta startstrøm gjennom denne shunten, eller kobles minuspolen på en annen måte for å dekke et slikt oppsett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Og om du trenger assistanse er de supre Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Kan varmt anbefale BM-1, eneste som måtte være å utsette på den er at den er litt 'stor' og blank i plasten. Hadde vært fornøyd med compact-modellen, om den hadde de ekstra knappene og funksjonen for å lese av spenning på startbatteri/alt. inngang. En annen tråd. Redigert 17.Juni.2013 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 ... http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 Noen som har NASA måleren som har erfaring med å ta startstrøm gjennom denne shunten, eller kobles minuspolen på en annen måte for å dekke et slikt oppsett? Veldig bra pris i alle fall. Jeg har mitt NASA BM-1 montert oppe på bakveggen, og da blir Victron sitt instument i minste laget hos meg. Jeg har forsøkt nødstart fra forbruk med BM-1, og det gikk bra. Men en kan jo aldri vite sikkert. Hvis starten går tregt, kan jo shunten brenne av. Jeg vurderte å bytte til NASA 200 amp versjonen, men er kommet fram til at jeg vil prøve å parallell-koble shunten med et kraftig rele for å fordele strømmen (billig på ebay). Da kobler jeg styringen til releet via glødingen på motoren. Releet vil da koble inn uansett nødstart eller ikke, men har neppe noe praktisk betydning for releets levetid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tha Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Tråden Kaffelars (#30) refererer til gir vel svar på det jeg lurte på. Må vel bare finne ut hvordan minusen er trukket ombord hos meg. Blir emergency også brukt til å lade alle bateriene, eller kobles det egen ledning fra dynamo til forbruksbank for ladning (rutine kan da bli slik: emergency av ved start; på etter start; emergency og start av ved forbruk i uthavn; alle av etter bruk)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Emergency bare hvis startbatteriet av en eller anna grunn er helt flatt, vsr/skillediode sørger for separert lading. Ekstra ledning fra dynamo vil bli en fast 'emergency' kobling.. Minst mulig brytere å vri på er bra, egentlig bør du kunne slå på hovedbryterne om våren og av igjen hvis du tar opp båten om vinter'n. En batterimonitor er greit å ha i tillegg for å se hvor mye som er igjen på 'tankene', at lading fungerer osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Seatronic skal ha 2295,- for Victron BMV-600 S (http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/victron-bmv-600s-batterimeter-p-4432 Sparelys skal ha 1390,- for Victron BMV 600 S(http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 Tilsynelatende samme monitor? Båtbutikkene er dyre, men nesten dobbel pris? Er det noe som mangler i pakka fra Sparelys? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Seatronic skal ha 2295,- for Victron BMV-600 S (http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/victron-bmv-600s-batterimeter-p-4432 Sparelys skal ha 1390,- for Victron BMV 600 S(http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 Tilsynelatende samme monitor? Båtbutikkene er dyre, men nesten dobbel pris? Er det noe som mangler i pakka fra Sparelys? Ser ut som Seatronic sin er en 602, som har mulighet til å måle spenning på et ekstra batteri. Men prisen er uansett bak mål. Sparelys tar 1900 for 602, Farco på forumet pleide å gi rabatt, og da ble prisen enda noe lavere, tror jeg. Går an å sjekke med ham. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
joshua Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Jeg skal installere en slik monitor og har sette på det nevnte instrumentet fra NASA. Det jeg imidlertid lurer på er om Shunten er for liten, ene og alene dersom jeg av en eller annen grunn må bruke forburksbanken til å hjelpe til under start (koble in emergency på batteripanelet). Normal forbruk er nok 100Amp nok, men jeg tror det går en god del mer under start. Et alternativ er denne: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1003&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 Noen som har NASA måleren som har erfaring med å ta startstrøm gjennom denne shunten, eller kobles minuspolen på en annen måte for å dekke et slikt oppsett? Jag har kört startström genom shunten (100A) i mer än ett år och inte märkt att det skulle vara nåt problem. Numer finns det väl en modell som har en 200A shunt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Jeg har BM-1 med 100 A shunt og "prøvestartet" i "nødoppsett". Det gikk bra, men det er en risiko for å brenne shunten. Men du kan evt. bruke 200 A shunt (NASA batt.meter med 200 A shunt). Jeg ser at Seatronic har Sterling 200 A shunt, men vet ikke om den passer til BM-1. Jeg har koblet et 200 A rele i parallell med shunten, og som kobles inn under start. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas78 Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 (redigert) Jeg har BM-1 med 100 A shunt og "prøvestartet" i "nødoppsett". Det gikk bra, men det er en risiko for å brenne shunten. Men du kan evt. bruke 200 A shunt (NASA batt.meter med 200 A shunt). Jeg ser at Seatronic har Sterling 200 A shunt, men vet ikke om den passer til BM-1. Jeg har koblet et 200 A rele i parallell med shunten, og som kobles inn under start. Tror du skal bruke rimelig mye strøm samtidig for å brenne shunten. Om jeg har regnet rett, så bruker jeg litt over halve kapasiteten med følgende samtidig forbruk; Redigert 5.September.2013 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Det er startstrøm gjennom shunten jeg kommenterte, jf. innlegg #36. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Flere har thrustere koblet til forbruksbank - det er her vi finner de største amperetyvene.Snakker fort flere 100 A ved bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas78 Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Det er startstrøm gjennom shunten jeg kommenterte, jf. innlegg #36. Beklager - var litt kjapp der :-) I følge Seatronic er det mulig å bruke 200 a shunt på BM1 (spurte ikke spesifikt ang Stearling, er det en annen enn den som følger med i pakken?). Jeg lurer på å koble litt om for å teste. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Ser at Seatronic nå har satt ned prisen (fra i går) på Victron BMV-600S til 1795,- (Tilfeldig, eller noen som har tipset :-?) Vurderer å kjøpe denne og ikke 602S da jeg tror 500 A shuten kan bli for liten om jeg kjører begge thrusterne samtidig (en er koplet på forbruksbank og en på startbatteriene). Dessuten er det forbruksbanken jeg er interessert i å få god kontroll over. Startbatteriene er sjelden noe problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Vurderer å kjøpe denne og ikke 602S da jeg tror 500 A shuten kan bli for liten om jeg kjører begge thrusterne samtidig (en er koplet på forbruksbank og en på startbatteriene). Dessuten er det forbruksbanken jeg er interessert i å få god kontroll over. Startbatteriene er sjelden noe problem. Det er bare én shunt på 602 også, og vanligvis kobles denne på forbruk. Strømmen til og fra startbatteriet går da ikke gjennom shunten. Jeg har forøvrig to thrustere koblet på forbruk (75kg og 100kg, ca. 1000A?). Nå er det ikke ofte jeg kjører dem samtidig, men det skjer, og så langt har jeg ikke merket problemer med 500A-shunten. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Hvis ikke strømmen til forbruksbank 2 (startbatteriene) går igjennom shuten, hvordan klarer da monitoren å måle denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Det klarer den ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Ser at Seatronic nå har satt ned prisen (fra i går) på Victron BMV-600S til 1795,- (Tilfeldig, eller noen som har tipset :-?) Farco selger den enda billigere - 1360,- ink mva Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Hvis ikke strømmen til forbruksbank 2 (startbatteriene) går igjennom shuten, hvordan klarer da monitoren å måle denne? Som Lars sier, det klarer den ikke. Det er mange som ikke har fått med seg dette, til og med enkelte båtutstyrsbutikker. Det eneste 602 gjør med batteri nummer to, er å måle spenningen på det. Det er én shunt, men den har tilkobling for plussledning til to batterier. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Ok, da blir det 600 på meg. Har allerede spenningen på startbatteriene digitalt i cockpit samt nede. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Jeg har BM1 og skillerele og har gjort noen målinger med tanke på overbelastning av shunten. Jeg har også tangamperemeter og målte hvor mye strøm som gikk over startbatteriet. Forbruksbatteriene er 3 stk Exide 115 AH og start er Maxxima 900 på 50 AH. Når vinsjen brukes, så starter jeg alltid motor så det jeg testet var hvor mye strøm som gikk over forbruk og startbatteriene . Jeg kjørte vinsjen i 8 sekunder med opptrekk av dreggen . Siden startbatteriet greier å lavere mye strøm så var fordelingen 4 A over forbruk og 80 A over startbatteriet ( min vinsj er på 1000 W). Siden forbruksbatteriene bare leverer 5 % av strømmen så vil det ikke være noe problem for shunten å starte motoren selv om skillereleet har koblet sammen batteribankene. NASA marine har bekreftet i mail at shunten kan belastes over hundre 100 A i en kort periode uten å ta skade. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Har montert bm1 i dag. Har 4x100ah gel batteri. Den viser null forbruk. 13v. Men viser 1%C under time. Prosent skalaen er helt i bunn. Hvorfor? Den viser lading når jeg satt laderen på. Har satt batt cap til 400ah 20 grader og null forbruk står i null. Har sjekket alle kabler. Eneste er om det har noe å si hvilke vei shunten står? Kom gjerne med tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.