Jump to content

Noen med Erfaringer - Nasa Clipper BM-1 batterimonitor?


Copernicus

Recommended Posts

Victron BMV 700 selges gunstig her: http://www.netshop360.no/produkt/victron-energy-ladere-invertere/victron-ladere-invertere-etc/batteri-monitorer/victron-batteri-monitor-bmv-700

 

Ellers tar Farco Kr. 1651,- for den samme monitoren og da følger det med flott rådgivning og hjelp på telefon om man skulle trenge det !

http://farco.no/

 

 Takk for tipset :)

Prisen er dog ikke langt unna Nasa`n.

 

 

Du kan få battmeter fra eBay for 300 kroner, se her.

Fristende å prøve en slik når prisforskjellen er så markant..

Like stor blir dog ikke forskjellen ved kjøp fra Hellers :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ikke glem du får MVA + frakt + toll på det fra Hellers. Så er sikkert også prisen i DKR? Så tipper den også vil koste deg 1600,- NKR til slutt

Prisen er helt korrekt i DKR.

 

Skal på en ukes ferie til Danmark i sommer, kjører eventuelt innom og handler den "over disk" til ca 1200 NKR

Alternativt så kan den bestilles og sendes rett til feriehuset. Da blir summen ca 1300 NKR (100 i frakt)

Link to post
Share on other sites

Den batteri monitoren fra eBay jeg nevnte har jeg ingen erfaring med, så det var bare ment som et tips, - ikke noen direkte anbefaling. Men skulle en kjøpe den og oppdage at det bare er "noe dritt", har en ikke tapt mer enn det som det koster for en 3 liters dunk vanlig rødvin.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

joda, men kommer på 25% norsk MVA og 200 kr i tollbehandling + frakt. Så du nærmer deg fort den norske prisen. Noe annet kan man hente det selv det der

 

Hvis man bestiller leveranse til posten i Strømstad (gratis frakt i Sverige) og kombinerer turen med en stopp på Systembolaget (Båten må fylles opp for sommeren)

Så begynner det å hjelpe.. :saint:

 

Er i utgangspunktet tilhenger av å handle i den lokale båtbutikken, men når de skrur opp prisen med 20-25% på ett par år, og det er ca 30% besparelse ved å handle andre steder - får de nesten skylde seg selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan anbefale BM1 - installerte den i fjor, og det er for meg et mysterium at slike målere

ikke installeres i alle nye båter på lik linje med tankmålere.

 

Jeg bruker ikke prosentvisningen, ikke helt på plass, mer som antydning.

På tur, nullstiller jeg BMen, og da er det bare å følge med på amperevisningen - den regner ut hvor mye du har brukt vs ladet, og viser

netto lading/ tapping. Da jeg vet at jeg har 110Ah tilgjengelig (av min forbruksbank på 220Ah), er det et meget betryggende tall å ha på displayet.

 

Kjøp den - den er verdt hver krone! Jeg betalte 1490.- fra Seatronic i fjor.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at den ikke klarer å holde tellinga, dvs. at den viser feil i forhold til hva som brukes/lades. Det som fungerer bra er amperemeterfunksjonen, altså hvor mye som går ut eller inn. Voltmeteret viser også feil, men det gjør lite så lenge man vet om det.

Neste gang skal jeg ha meg et som er litt mer avansert.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har den hvite compact utgaven. Kan den lese av amper inn og ut? Finner ikke noe slikt i instruksjonsheftet.

Har batteribank på 2x120 AH AGM. Etter at jeg kalibrerte batterimonitoren til 240 AH så får jeg kun 85% som maks på spenning under forbruk. Ved hvilespenning er den 95% selv om jeg har ladet hele natta og spenningen slår over på float, 13.7 v, ogstrømmen inn på batterieter null. Regner med da at batteriet er fullt. Men som sakt får jeg hhv 85% og 95% på prosentavleseren. Tips?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at den ikke klarer å holde tellinga, dvs. at den viser feil i forhold til hva som brukes/lades. Det som fungerer bra er amperemeterfunksjonen, altså hvor mye som går ut eller inn. Voltmeteret viser også feil, men det gjør lite så lenge man vet om det.

Neste gang skal jeg ha meg et som er litt mer avansert.

Voltmeteret virker helt nøyaktig her hos meg ifht hva jeg måler med multimeter og hva 2 andre målere sier.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hekkbølgen - Compact viser kun sanntid A(inn/ut), V og est. Tid før tom/full i tillegg til 'tankmålern'. Vanlige store BM-1 og 2 viser Ah teller, batteri#2 Volt og litt anna. Hadde den vanlige før, og Compact nå og klarer meg greit, ser spenning, hvor mye som lades/brukes og spenning vil være ganske lik på start og thrusterbatteri på andre siden av skillediode.

Prosentene stabiliserer seg gjerne over tid, men er ikke spes. Nøyaktig, her kommer jo batteritype, utladningskurver mm. inn i bildet.

Link to post
Share on other sites

Voltmeteret virker helt nøyaktig her hos meg ifht hva jeg måler med multimeter og hva 2 andre målere sier.

Samme her, dønn riktig. Kommer i uthavn med fulladede batterier så nullstiller jeg den og har full kontroll med hva som går ut. Har 480 ah GEL til forbruk og har da 380 ah tilgjengelig. 80%.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
stkris skrev for 6 timer siden:

Kan noen av dere med BM-1 svare på om den lyser opp i natten eller ikke? Finner ikke info om dette hos produsenten.

 

Hvis den har bakgrunnsbelysning kan det evt slås av?

 

Jeg er ofte glad i å ha det helt mørkt...

Hei.

 

Den lyser ikke opp, du må skru PÅ bakgrunnsbelysning hvis du ønsker lys.

 

Så du kan trygt kose deg i mørket, selv med en BM-1 :)

Link to post
Share on other sites

Et battmeter er uavhengig av batteritype, den viser jo bare spenning, strøm og amperetimer igjen på batteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enkelt sagt har Nasa'ene(+ebay/kinavarianten)  grov visning bra nok for de absolutt aller fleste, mens Victron bl.a.  har flere parametre å programmere mtp. tankmålerfunksjonen, når batteriet skal beregnes som 100% ladet. I tillegg en hendig releutgang som kan brukes til alarmer, start av generator el.a. styrefunksjoner.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Et battmeter er uavhengig av batteritype, den viser jo bare spenning, strøm og amperetimer igjen på batteriet.

 

Mente jeg hadde lest noe om at det var dårlig egnet på lithium. Var det at NASA hadde problem med å beregne fulle batterier? 

Link to post
Share on other sites

Det er nok en mulighet. Glem alt med % visning og hold deg til hva battmeteret sier om Ah. Dette battmeteret er en billigutgave. Jeg kvittet meg med det og kjøpte et fra Victron.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...