Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Først må jeg bare få bruke det nye ordtaket fra Sotsji: Jeg bøyer meg i hatten, for den jobben du utfører her!

Har et kort spørsmål til deg. Bonocell ser jo ut til å være et flott alternativ. Hvordan er det å bøye disse platene? Skal bygge noe med ganske kraftig kurve og vil unngå finer. Ruteskåret divinycell fra BT gir ikke nok kurve. Tar gjerne imot tips :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Jori !

 

Ja jeg ser problemet her. En vippeordning er fult mulig å ordne.

Er ikke allverdens høyde fra vannet og opp til plattingen (ca 25 cm)

Hadde tenkt å montere rulle på den davit- krybba på motorsiden.

Dra den da vørst et stykke opp litt på skrå (med baugen på jolla litt inn mot akterenden på båten),

så vippe den ned og opp i andre krybba. Høres dette ut til å være mulig?

 

Bergstad : Ikke dum den løsningen du viser der. Har kikket på den og

er fult mulig å lage noe tilsvarende.

Hadde tenkt å prøve å lage dette davitsystemet uten for mye sveising da jeg ikke har tilgang til TIG.

Her må det uansett tenkes...ikke bara bare ,bare det :rolleyes:

Et annet problem er at jolla er i største laget. Det er en 3m rib sak og har tenkt å gå litt ned i str. (og vel tung)

men blir nok ikke i år, Tror jeg.

SoBo,

regner med du finner en løsning på dette med dine ferdigheter. Vil anbefale deg å tenke på en vippe ordning som du beskriver, eller en ordning som gjør at du lett kan senke krybben ut, legge båten der også vippe krybben opp f, eks. Fine mange av de ordningene som vises til av andre her, TG-daviter og de som det er linket til, men billige er de ikke, rundt 15 lapper og opp.

Link to post
Share on other sites

Julie III takk for at hatte er bøyd.

20 mm er begrenset bøybar, men med 10 mm platene kan man lage ganske greie kurver.

Har ingen erfaring med divinycellen du refererer til.

Du har sikker lagt merke til disse, der er buen i 10mm bonocell og resten i 20 mm.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Mulig man kan bøye de mer enn dette også :smiley:

 

Fåreløpig blir det ikke vippe ute på daviten Jori, men som nevn en rulle slik at det skal være lettere å få

jolla oppå ? Så får vi heller endre dersom dette ikke er bra nok.

 

Slik ser daviten ut nå etter polering og tilpassing.

Mangler fortsatt teak krybba rulla.

Det er "hurtigfeste" både her i bakkant og som man ser på midten av daviten.

 

bilde

 

bilde

 

Davitfestene:

 

bilde

 

Plate på underside:

 

bilde

 

Har også fuget i mellom "teaken" og "plasten".

Rekkene er på plass, så badeplattforma er nå så ferdig at den muligens skal på båten i morgen.

Håper den passer :pray::yesnod:

 

bilde

 

 

FF..

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

ray , M/B Øyfjell , Jarle B moro at dere synes det blir bra.

Gir en ekstra "puff" under videre arbeider :smiley:

 

Tiden er inne for å begynne å montere ting.

OK følelse egentlig.

Luftfilerboxen på plass etter fiks.

Skroggjennomføringene til vann inn til toalett og gjennomføring til septik ut på plass.

Og ikke minst badeplattformen er kommet på plass på skuta :yesnod:

 

 

Sug luft her:

 

bilde

 

Plattingen passet perfekt i mine øyne. Ingen justering på hull nødvendig, bortsett fra

måtte bore hulla bak Kassene opp fra 10 til 12 mm

Phuu..

 

Den hvite lista vi ser på siden her følger vannlinja og det ser bra ut, skulle jeg mene. (så tilogmed likt ut på begge sider)

 

 

bilde

 

Fra litt ander vinkler:

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

Som vi ser har jeg bare en støtte midt på.

Det var da ikke noe merkbar svikt når jeg gikk ut på sidene av plattingen.

Godt tegn. Det kommer fire stag ned under her så da blir det stivt nok skulle jeg tro

 

bilde

 

Det som gjenstår bak her nå er å fuge mellom kassene ,skroget og mellom kassene , plattingen i ytterkant.

Fire stag må lages og monteres.

På med ankerulle og anker.

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strøkent SoBo :-)

Hva bruker du til å polere det rustfrie med? Tenkte å prøve meg på å lage krybbe daviter fra bunnen av til min båt. De boltene med ringer på var fine, noe du hadde liggende kanskje ?

Blir som å hoppe etter Wirkola dette:-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for det dere. :smiley:

Fornøyd sjøl også

 

Jarl-Espen først pusser jeg vekk mest mulig riper med smergelpapir og vannsliping.

Syrevasker/beiser.

Polerer så med en slik tøyrondell på drillen med dertil polermidler.

Fåes på f.eks Biltema http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Polerskive-bomull-192039/ - http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Polerpasta-20467/

 

Syrevask fåes på Proffpartner .

 

bilde

 

Polerutstyr:

 

bilde

 

Glemte boltene med øye ja.

Modifiserte slike fra biltema:

http://biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Beslag/Oyeskrue-25300/

 

Mvh SoBo

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SoBo, den "nye" plattformen din blir helt strøken. Jeg synes det gjør seg med kassene. Isiteeken er også med på å løfte inntrykket veldig. Jeg har ferdig Isiteek panel på 3,2 m2 liggende klar, gleder meg veldig til å få det på. Mye som skal skje i påsken...

Et par spørsmål om du har tid: Jeg driver som du vet og støper litt selv, har i dag prøvd ut en ferdig gelcoatsparkel, men det var vel for mye å forvente at fargen skulle stemme helt. Kan det være at vi har samme farge på båten våre, min er en 88 modell. Spørsmålet er hva du bruker som fargetilsetting i din hjemmelagede gelcoatsparkeblanding? Mulig jeg må ta den lange veien ved å prøve meg fram.

Spørsmål 2: Har du hevet din plattform eller er det samme høyde som originalt?

Spørsmål 3: Vil ikke ankeret ditt "subbe" litt? Jeg har en lang ankerrulle, skulle gjerne gjort som deg for å få bedre plass til å gå i land når man ligger longside SB. Men er redd engboankeret mitt vill subbe. Jeg synes min plattform blir litt lav, spesielt med den lengden jeg har på den. Så ideelt sette kunne jeg tenkt å hevet den 5-10 cm.

Stå på, vi følger med på alle dine gode ideer og løsninger.

 

God helg!

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God kveld Patton!

Sparkelen laget jeg uten å tenke så nøye på farge i og med at jeg skulle sprøyte det hele.Brukte Biltema gelcoat til sparkel)

Blandet to gelcoatfarger for å få fargen så lik som mulig til sprøyting.

 

Originalfargen skal være:

PRINCESS 83 - 91 B-606525 - GRÅ ALT. SCB-337

 

Plattformen er ikke hevet så det kan hende ankeret subber. Nå bygger ikke plattformen min mer enn 100 cm ut bakover

og enden på ankerulla er på ca 70 cm. "skåla på ankeret vil altså være ca. 70 cm ut fra akterende og ca 20 -25 cm over

vannlinja ??

 

Mvh SoBo

Link to post
Share on other sites

 

 

Når tar vi presenningen?

 

Er nok vel 4 uker for vår del vil jeg tro.

Du da rivierik.

 

 

 

Har du yrkesbakgrunn innenfor faget?

 

Nei.. er verken snekker, plastarbeider, sveiser eller skredder :giggle:

Har av alle ting fagbrev som telemontør?? :yesnod:

Men jobber i dag med subsea utstyr.

Link to post
Share on other sites

Vanvittig flott som vanlig, SoBo! Jeg kan garantere deg at om jeg hadde hatt noe så flott bakpå hekken hadde jeg som et minimum montert ryggekamera, gjerne også alarm i form av både lys og lyd.

Men ENDELIG har jeg funnet noe som jeg tror jeg ville gjort annerledes, men jeg regner også med at du har dine motiver for å ha gjort det slik du har.

Jeg tenker på den svarte fugen mellom teak og den hvite plasten. Hvorfor har du ikke brukt hvit fugemasse der? I og med at alle de andre fugene har pinlig nøyaktig samme bredde synes jeg den ytterste fugen blir så markant når den ikke har 100% samme bredde(spesielt i svingene).

Link to post
Share on other sites

God kveld Patton!

Sparkelen laget jeg uten å tenke så nøye på farge i og med at jeg skulle sprøyte det hele.Brukte Biltema gelcoat til sparkel)

Blandet to gelcoatfarger for å få fargen så lik som mulig til sprøyting.

 

Originalfargen skal være:

PRINCESS 83 - 91 B-606525 - GRÅ ALT. SCB-337

 

Plattformen er ikke hevet så det kan hende ankeret subber. Nå bygger ikke plattformen min mer enn 100 cm ut bakover

og enden på ankerulla er på ca 70 cm. "skåla på ankeret vil altså være ca. 70 cm ut fra akterende og ca 20 -25 cm over

vannlinja ??

 

Mvh SoBo

Prøvde å søke opp fargekodene, men fikk ikke noe treff. Kan jeg gå til noen som driver med lakk med disse kodene og få noe respons? Har lett etter koder på nettet til Princess men ikke funnet noe før jeg fikk det av deg.

Angående plattformen så går det sikkert bra, når du gir på så kommer vel ikke hekkbølgen opp før litt bakenfor plattformen. Min stikker drøyt 1,20 ut.

Link to post
Share on other sites

Hei Patton!

 

Fant et kodekart til, kanskje det er til mer hjelp :smiley:http://www.norboat.no/file.php?id=575

 

Wiking 26 AC Takk for at du likte`n. Ryggekamera har jeg hatt i tankene.

Hvor plassere er an annen ting.

He he.. fuginga ja. For det første er det mest vanlig med sorte fuger når man legger slik som dette.

Er redd hvite fuger ville se mer "skittent" ut etterhvert.

De sorte fugene på selve "teaken" er et not og fjær system så så nøyaktig greier jeg ikke få det.

Husk alle kanter svinger er kuttet for hånd med stanley kniv og det stemmer nok at det kan være noe større glipe

nettopp pga dette. Blir litt mindre markant enn på bildet fordi den skal reinskjæres litt her og der pluss

pusses lett med sandpapir. Da blir fuga litt mindre og mer lik de andre (samme farge matthet)

Lang avhandling for å opprettholde mitt ry og rykte Wiking 26 AC :giggle::lol:

 

Link to post
Share on other sites

Ja, du har rett, SoBo, den hvite fugen vil nok bli fort skitten selv der bak hvor den kan vaskes fra tid til annen. I tillegg gulner gjerne hvit fuge, og da ser det helt feil ut. Nei, det er vel bare å innse det at du har gjort de rette valg. :thumbsup:

Men vi fikk oss en prat og en avhandling, så helt uten verdi var jo ikke min henvendelse! :giggle:

Keep up the good work!!!

Link to post
Share on other sites

 

Er nok vel 4 uker for vår del vil jeg tro.

Du da rivierik.

 

 

Nei.. er verken snekker, plastarbeider, sveiser eller skredder :giggle:

Har av alle ting fagbrev som telemontør?? :yesnod:

Men jobber i dag med subsea utstyr.

Jobber i samme bransje vi da SoBo :smiley: Ellers, veldig flott arbeide ferdig. Gleder meg litt til å se løsningen din for krybben. Det blir høyt opp, hvis du nå har 25 cm, så kommer krybben og sikkert 2"x6" på høykant, som du skjærer spor i for jollen. Blir fort 40 cm opp fra vannspeilet det. Skal bli spennende å se hvordan du løser det. Veldig lurt å få de gamle davitene så langt ut bak plattformen som du har fått til. Likte også løsningen med quick innfestningen. Har en slik løsning selv på ilas krybben, men praksis viser at krybben blir stående selv om jolla ofte ikke er med ut på småturer.

Link to post
Share on other sites

Mer en godkjent SoBo :)

 

Ser du jobber med subsea utstyr?
Regner med det er offshore utstyr da?

 

Selv har vi byttet navn til Øpd Subsea så er i samme bransjen selv ;)
Som dykker vel og merke.

 

Når starter sesongen for din del?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

 

Når starter sesongen for din del?

 

Godkjent det er bra.

 

Jobbmessig er en helårs beskeftigelse . Jobber med montering av oljeproduksjonsutstyr på havbunn ( produksjonsutstyr på oljebrønner subsea)

Primært i nordsjøen for min del, men firmaet opererer world wide.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...