Jump to content

NordWest konkurs


Skibsplast500

Recommended Posts

det var bra ! :clap: de gutterne vet vad de driver med ! da er formodligen Najad reddet for fremtiden ! :thumbsup:

start nå o tegne på en "blue water cruiser"..........go back to basic! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

 

 

håper det kan komme en løsning for Nordwest også :smiley: ( uten lykksøkere involvert! :nonod: )

 

 

For meg er dette en ukjent gjeng. Jeg kikket litt på selskapet, og de omsatte for 8 millioner siste år og tapte 3.... Ser jo ikke ut som et sted man har lyst til å legge 5-8 millioner for en ny båt :smiley:

Virker som om Gunga kjenner de. Kan du dele litt av din kunnskap om de?

Link to post
Share on other sites

Om man ser litt på Tallene Bitteliten så ser du også at selskapet i 2010 satt med egenkapital på 220 000 kr, mot i 2012 en egenkapital på 4,4 millioner kr. :wink:

Ja - de måtte jo ha ny egenkapital for å overleve.... 4,4 mill i EK er ikke engang det en ny Najad 440 koster....

Najad har båter mellom 35 og 57 fot. Og jeg tror kunder i dette pris sjiktet forventer god økonomi og ikke minst garantier som sikrer forskudd

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det er virkelig en mærkelig hjemmeside, Benny og Jessica har sat op. Det virker nærmest som en provokation. Masser af billeder af de to foran Nord West værftet, i bådene og med logoet i baggrunden.

 

Det må svære svært at opfatte som andet end et bevidst forsøg på at fortælle omverdenen hvem den virkelige Nord West ejer er. Noget, som den nuværende ejer nok har det svært med. Med mindre, altså, at de har fået lov til at bruge billederne.

 

Jeg ønsker naturligvis både Benny og Jessica alt godt og synes som mange andre synd om at de har måttet sige farvel til deres livsværk. Det må være utrolig svært. Men det hjælper nok ingen at blive hængende i fortiden på denne måde.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det virker i hvertfall ikke som om den planen som Gilholm&Co hadde har holdt slik de hadde tenkt. De har neppe kjøpt NordWest konkursbo for flere titalls millioner for å selge Najad for noen få millioner. Ser ikke ut som om de har tenkt å gjøre noe for NordWest heller - selvom de største verdiener antakelig ligger her.

 

Vet at plastfabrikken til NordWest er lagt ut for salg - men hvem har behov for den i dagens marked da?

 

Jeg tror de spilte høyt og bomma.

 

Vi får se hvem som plukker opp restene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok sådan at Gillholm har beholdt det nye domæne www.nordwest-najad.se mens det gamle domæne www.nordwest.se er løbet ud og derefter fornuftigt plukket op af Benny og Jessica, der får det redirected til deres eget domæne.

 

I øvrigt er der ikke meget aktivitet nogen af stederne. Jeg ville forhøre mig om en "vinterjakke" til min båd og skrev i begyndelsen af november til begge steder for at høre om pris på en heldækkende vinterpresenning. Gillholm hørte jeg intet fra mens jeg fik en mail fra Jessica om at hun ville undersøge det og vende tilbage - hvilket ikke er sket endnu.

 

Nu ved jeg ikke hvad de betalte for konkursboet, men havde det ikke været enklere at købe ejendommene af konkursboet i stedet for hele selskabet? Det er jo sikkert fine ejendomme til salg og service på lystbåde, men alligevel.

 

Men ellers må jeg give Bitteliten ret: Det virker ikke som om det har været helt gennemtænkt, dette.

Link to post
Share on other sites

Storebro Boats AB förvärvar Nord West Yacht Orust

JAN 13, 2014

Storebro Boats AB förvärvade den 12 januari 2014, Nord West Yacht.

 

Tillverkningen av Nord West, som legat nere sedan februari 2013, återupptas omedelbart men flyttas i samband med förvärvet till Storebro Boats ABs båtfabrik i småländska Storebro.

Ambitionen är att så snabbt som möjligt fasa in produktionen av Nord West-modeller i den befintliga produktionsprocessen, tillsammans med nuvarande modeller från Storebro True Scandinavian och den tillverkning Storebro Boats AB på uppdrag utför åt Nimbus Boat Sweden AB.

I och med förvärvet får Storebro en unik position inom det här båtsegmentet i norden och samtidigt stärks möjligheter i den snabba utveckling som segmentet kräver.

I samband med affären tar även Storebro Boats AB över plastfabriken i Lysekil och får på så sätt en unik kontroll över stora delar av produktionsprocessen för samtliga varumärken.

Det helägda dotterbolaget Storebro Tapetseri AB kommer framöver att leverera textilier till Nord West-modellerna.

Gillholms Marina AB kommer att vara säljansvariga för Nord West Yacht i framtiden.

Link to post
Share on other sites

interessant. Men hvad med rettighederne? Som det blev beskrevet tidligere har Benny jo IP-rettighederne til design mm? Så enten laver de en aftale med Benny og køber dem ud, involverer ham på en eller anden måde, laver nyt design fra bunden eller tager en retssag på det.

Link to post
Share on other sites

Hmmm? Den halte hjelper den blinde eller noe sånt heter det vel? Det er vel mange år siden Storebro var noen blomstrende forretning. Har ingen tro på konseptet hvis ikke det skytes inn betydelig kapital i det fusjonerte selskapet. Og hvem våger det i disse tider?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det var hyggelige nyheter i ellers grå og dystre båttider :-)

Storebro med sin unike erfaring med high-end båter må etter min mening være de mest verdige arvtakerene NW kunne fått.

Har mange ganger sagt at NW var det nye Storebro etter at det ble stillere fra den kanten.

 

Håper de lykkes og at det er kunder som vil kjøpe. Det bør hvertfall ikke stå på kvaliteten :-)

 

Kan det være at Benny blir med på lasset i en eller annen form også? Han er jo mr NW.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo spennende.. Tendensen er jo at produksjon av lystbåter flagges ut til lavkostland. Noe som til og med Windy har gjort nå.

Å drive med eksklusiv båtproduksjon i skandinavia er nok ikke det mest innbringende man kan drive med, men som nevnt så har jo Storebro erfaring med kvalitetsbåter i øvre prisklasse, så dem er nok verdige til å produsere NW!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det kan gå bra! Så lenge de ikkje skal begynne å produsere NW med rattet på feil side så! :-)

Men hadde håpet at benny hadde vært med på et vis...

Rattet "på feil side" er faktisk veldig fornuftig, man sitter som regel med blikket(hodet) vendt i retning passasjersetet, og når da dette blir mot styrbord

har man oversikt i retningen man har vikeplikt for :flag_sw::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvor har det blitt av Storebro etter konkursen i Nimbus og overtakelse av ny eier? Jeg har ikke lagt merke til de - men mulig de er sterkt representert i andre markeder

 

Salgsansvaret hos Gillholm blir interessant. Gillholm overtok et konkursbo med en av markedets mest merkelojale kundegrupper. De har ikke på noen som helst måte kontaktet noen kunder - utover web - og mailer de ikke svarer på.

 

Jeg hadde håpet på at NW skulle blitt overtatt av en industrielt sterk enhet. Feks kunne en sammenslåing av NordWest og Hallberg Rassy skapt en stor enhet som kunne fått mange synergier og et langsiktig stabilt volum. Dessverre ble det ikke en slik løsning.

 

IP rettighetene antar jeg er ivaretatt av ny eier. Eller så blir dette nok advokatmat.

 

For alle NordWest eiere er det viktig at produksjonen kommer raskt i gang.

Link to post
Share on other sites

Rattet "på feil side" er faktisk veldig fornuftig, man sitter som regel med blikket(hodet) vendt i retning passasjersetet, og når da dette blir mot styrbord

har man oversikt i retningen man har vikeplikt for :flag_sw::thumbsup:

Men jeg er faktisk så låst i maritime tradisjoner og maritim stil at jeg aldrig kunne klart å ha en båt med roret på babordsiden :-) forstår det ikke helt selv, men sånn er det..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...