Jump to content

NordWest konkurs


Skibsplast500

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

I Nord Europa er nok NordWest og Najad av de sterkere merkevarene innenfor høy kalitetsbåter. Kundegruppen er nok et par hakk mer engasjerte, lojale og interesserte enn mange andre merkers

 

Im confused :worry:

 

..det var noe nytt, leste i en annen tråd att båter må bygges på samlebånd, for att det skall bli kvalitet....

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men jeg vet Bitteliten titter innom denne tråden når det skjer noe her :wink:

 

Jeg ser litt på Rodman 38 med IPS 400. Nå blir dette selvfølgelig litt forskjellig fra båt til båt, men jeg tenker på opplag av båt med IPS og hvor mye pod`ene stikker under kjølen.

Jeg har noen utrolig robuste bukker som har kjølstøtten 60cm over bakken, tror du dette er tilstrekkelig for å gi plass til pod Bitteliten ?

 

Hva gjøres med pod under opplag. Jeg regner med at den ikke demonteres, at oljeskift foretaes fra innsiden og at propeller demonteres ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på hvor mye podene stikker ned under skroget.

bilde

 

60cm tror jeg er litt snaut under kjølen.

 

Podene gjøres det ingenting med. Vedlikeholdet er å skifte gearolje og olje filter samt et par anoder. Propellene er vel greit å ta av om man ligger i et område der det ferdes mye rask. Propellene tas av på 10 minutter.

Link to post
Share on other sites

Takker for kjapt svar :thumbsup:

Kan se ut som man må bruke litt ekstra mellom kjøl og bukk ja, men når jeg tenker meg om så har jeg alt limt(bombe) på litt treverk der. Litt under bukkene så er jeg fort på 70cm. Behøver det mere så må man vel bare bygge opp med mer. Det er innelåst område hva gjelder propeller, men det skader sikkert ikke å demontere med tanke på å få på litt fett.

Det høres jo ut som pod faktisk kan være et bedre alternativ enn aksel på Rodman. Man sparer seg jo for både trustere som skal ha ekstra batterier og service samt at båten vel går litt lettere med pod.

 

Du fikk av propeller og tau ser jeg ut fra bildene :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er ikke sikker på hvor mye podene stikker ned under skroget.

Hvor mye er faktisk svingbevegelse på podene, stemmer det at det kun er 15 grader til hver side (fra foroverposisjon) som en av VP's salgsrepresentanter opplyste på messe ang. en av de større IPS-maskinene? Eller svinger de mer enn 15 grader ved fullt rorutslag?

Link to post
Share on other sites

Hvor mye de svinger avhenger av farten på båten og turtallet. Samt at man via Vodia kan programmere hvor agressiv sving karakteristikk man vil ha på en skala fra 1-5.

 

Ved maks fart og maks rorutslag merker jeg at svingradiusen blir redusert om jeg drar litt av på gassen midt i svingen. Mener å huske at maks utslag er 25 grader.

 

Om du ser nøye på bildet over - så ser du hvite felt på hver side av podene på bunnplata til drevet. Der er bunnstoff slitt av fra podene pga rur

Link to post
Share on other sites

Podene styres individuelt hver sin vei - ved sideveis kjøring styrer de maks utslag hver sin vei.

Sammenligningen med hekktruster er irrelevant - om man ikke tenker at man har en truster på 870 hester da :wink:

 

Vi kan gå sideveis fra kai med 20ms i siden - uten problemer

 

Systemet er ekstremt bra med tanke på manøvrering i havn. Det kan ikke sammenlignes med baug og hekk truster - med IPS har man full kontroll

http://www.youtube.com/watch?v=6K7fssEG420

 

Og for bare 250' ekstra kan man få DPS også

 

http://www.youtube.com/watch?v=pHaDdD4DzPA

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel mer tilbake ontopic enn til noe helt annet :smiley:

 

Benny var interessert i å kjøpe tilbake konkursboet, men tapte budkampen. Han har fortsatt produksjons, design og markedsføringsrettigheter til NordWest båtene. Og uten avtale med Benny er det nok litt vanskelig å få solgt NordWest båter. Hvilke kunder tør å legge millioner i ny båt som kanskje er ulovlig produsert, som set kan bli rettstbist om og kanskje kan kreves destruert? (Ref dom mot polsk kopi av Windy for noen år siden)

 

I dag driver Benny og Jessica BEJEMA AB som formilder brukte båter.

 

Så får vi se hva som skjer med Gillhoms NordWest. For meg virker det ikke som om de har hatt noen sterk plan om hvordan NordWest och Najad AB skal drives fremover. Jeg vil tro de har mye penger når de lar toppsalgstiden på nybåter i august gå fra seg uten å kunne vise frem båter på Öppet Varv, for det innebærer trolig tap av mye av produksjonssesongen frem mot neste sommer.

 

Så ser Gillholm i media at Najad skal selges. Men det har de sagt i lang tid nå, så vi får se. De var litt på hugget overfor oss for et par måneder siden, men nå svarer ikke Gillholm folka på mine mailer lenger...

De må ha utrolig godt med tid og mye penger tenker jeg som har råd til å ha så mye kapital stå uvirksom i så lang tid, for detvar ikke småpenger de betalte for boet. Flere titalls millioner kroner

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Benny var interessert i å kjøpe tilbake konkursboet, men tapte budkampen. Han har fortsatt produksjons, design og markedsføringsrettigheter til NordWest båtene. Og uten avtale med Benny er det nok litt vanskelig å få solgt NordWest båter. Hvilke kunder tør å legge millioner i ny båt som kanskje er ulovlig produsert, som set kan bli rettstbist om og kanskje kan kreves destruert? (Ref dom mot polsk kopi av Windy for noen år siden)"

Det er vel litt delte meninger om rettigheter mellom advokater og bostyre og sikkert endel BPèr om det som erskrevet her er riktig.

Link to post
Share on other sites

Bostyrer mente åpenbart at rettighetene ikke lå i boet ettersom de spesifikt ikke er inkludert i boet :-) bostyrer er meget erfaren og anerkjent advokat i Sverige. Og bankens advokater må jo åpenbart ha akseptert det samme ettersom de aksepterte budet på boet. At Gillholm mener noe annet kan jeg jo forstå :wink: hva andre på BP måtte mene uten å kjenne saken fra innsiden er nok relativt irrelevant for de innvolverte :wink:

 

Det går mye rykter. Evita, hvem kan være interessert i å kjøpe formene til NordWest båtene om man ikke kan være sikker på å ha lov til å bruke dem er jeg litt småusikker på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...