Jump to content

OpenCPN 3.2.0 Gratis kartplotterprogram utgitt februar 2013


Seastar

Recommended Posts

NMEA ut fra en Raymarine C80 og inn på en Moxa Nport 5150 som er konfigurert for UDP over Ethernet. Denne går inn i en Globesurfer III+ med SIM som fungerer som også fungerer som Internettgateway og trådløs mobilrouter for alt (pc, padder, telefoner, osv).

 

OpenCPN kjører på en Utilite-enhet (Ubuntu 12.04) koblet via ethernet til Globesurfer. Forbruk: 0,4A + skjerm.

 

Neste skritt er å koble VHF/AIS-mottaker via en Shipmodul multiplekser og også muliggjøre for opplasting av ruter/waypoint til C80.

Link to post
Share on other sites

NMEA ut fra en Raymarine C80 og inn på en Moxa Nport 5150 som er konfigurert for UDP over Ethernet. Denne går inn i en Globesurfer III+ med SIM som fungerer som også fungerer som Internettgateway og trådløs mobilrouter for alt (pc, padder, telefoner, osv).

 

OpenCPN kjører på en Utilite-enhet (Ubuntu 12.04) koblet via ethernet til Globesurfer. Forbruk: 0,4A + skjerm.

 

Neste skritt er å koble VHF/AIS-mottaker via en Shipmodul multiplekser og også muliggjøre for opplasting av ruter/waypoint til C80.

Link to post
Share on other sites

Hva svarte, krever S63-kart internett-tilgang permanent?

 

 

Jeg har kjøpt installasjons-tillatelsen samt noen S63 kart fra chartworld.com, og ting fungerte som en drøm mens jeg testa ut. Men på første turen hvor jeg skulle teste det utenfor båsen virka ingenting. Kople opp internett på karta-maskina og starte programmet på nytt og ting virker.

 

Utprøving viser at kart du laster opp med nettilgang virker, mens mister du nettilgang og skal laste opp nytt kart så går det ikke.

...

 

Hei LM 9725

 

Fikk du noen løsning på dette?

Jeg har lastet ned 3.3.2118 (Beta) og kjøpt kart + lisens gjennom de samme kanaler som deg.

Opplever tilsvarende som beskrevet av deg når jeg prøver å starte programvaren uten nettverkstilkobling.

Ut i fra feilmeldingene jeg får når jeg prøver å laste kartene på nytt ser jeg at programvaren gir feilmelding pga ugyldig lisens. Alt fungerer ok når nettverkskabelen er satt i PC.

Til info kjører jeg på Linux Mint (Unbuntu) i siste oppdatert versjon.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, vi fant løsninga og beklager den ikke er nevnt i tråden her. Det du må gjøre er å ta kontakt med o-charts og få dem til å sette opp en tilpasset permit. Problemet er at maskinstemplet for linux-maskina er ulikt med og uten nettverk, derfor tar du ut to stempel (med og uten nettverk) og sender til dem. Da fungerer ting som bare det uavhengig av nettverk :)

Link to post
Share on other sites

Spørsmål som sikkert noen kan svare på:

Kjørte 3.2.2 på en eldre Toshiba med Win XP nå i ferien. Etter noen dagers bruk virker det som om maskingen får problemer med viritual memory. Maskinen slakker ned og går i stå. Dvs at OpenCPN går så tregt at programmet blir ubrukelig. Sammen med resten av maskinen. Regner med at det i Open CPC finnes en kommando for 'dump'. Takknemlig for svar.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Spørsmål som sikkert noen kan svare på:

Kjørte 3.2.2 på en eldre Toshiba med Win XP nå i ferien. Etter noen dagers bruk virker det som om maskingen får problemer med viritual memory. Maskinen slakker ned og går i stå. Dvs at OpenCPN går så tregt at programmet blir ubrukelig. Sammen med resten av maskinen. Regner med at det i Open CPC finnes en kommando for 'dump'. Takknemlig for svar.

 

Hei Hulda :sailing:

Mange av mine båtkamerater og også jeg selv bruker gode eldre maskiner som kjører XP, og slike problemer som du beskriver har jeg ikke hørt at noen klager på, - og jeg regner med at jeg er den første som hadde fått "klager" på dette fra denne gode gjengen ;-), som jeg gjør i alle andre "data"-sammenhenger med disse kameratene!

 

A)

Hvis vi går ut ifra at maskinvaren og XP er ok, så skulle det ikke være noen grunn for at OpenCPN i utgangspunktet skulle lage disse problemene du nevner på din maskin heller!

 

Dette under forutsetning av at installasjonen og config av programmet er utført fra "clean install" og ikke installert over en haug med eldre versjoner og kanskje i tillegg også over tidligere BETA - utgaver?

 

B)

Det eneste som til en viss grad kan "hope seg opp" og gjøre programmet litt tregere under langvarig bruk av OpenCPN 3.2.2., er at det blir "veldig" store mengder med tracks , WP , egne opprettede ruter og layers som vises oppe på skjermen samtidig.

 

Disse kan man jo velge om man vil vise eller ikke på kartvisningen alt etter behov, -ved å trykke på "the eye" -iconet foran hver linje.

 

Ellers så kan man slette alle ting man ikke trenger eller ta backup av de man ønsker å ta vare på til senere bruk. (Se bruksanvisningen for de forskjellige alternativene for å sikre seg backup av ruter , WP og lignende som er produsert i OpenCPN.)

 

NB!

Hvis man vil sikre seg alt av ting som OpenCPN har lagret av ruter, WP, tracks og layers på en enkel måte, så kan man gå til følgende skjulte mappe og kopiere XML-dokumentet "navobj", som innholder alle disse selvproduserte nav-data som programmet bruker og som kan velges i routemanageren i programmet: C:\Documents and Settings\All Users\Programdata\opencpn

 

Hvis man da f.eks også har behov/ønsker å bruke de samme data i en nyinstall så kopieres det samme XML-dokumentet inn i en clean install uavhengig av programversjon!

 

C)

Denne problemstilingen med "veldig" mange WP og layers oppe i skjermvisning samtidig, er i den pågående BETA 3.3 xxxx utviklingsprosessen rettet, i og med at hele "Routemanager" -modulen nå bygger på nyskrevet kode og er betydelig forbedret også på mange andre tidligere "flaskehalser" i tidligere versjoner.

 

Vi er kommet til BETA 3.3.2118 per dato, og den virker meget bra til alle basic funksjoner ser det ut for under tester, som også jeg kjører for fullt for tiden.

Regner med at Dave (bdbcat) en av de første dagen vil komme med BETA 3.3.22xx, med de siste rapporterte "finjusteringer" , og etter det går det vel også forholdsvis fort frem til den ferdige offisiell utgivelse av den nye versjonen som vil få navnet OpenCPN 3.4 :clap::thumbsup::yesnod:

 

Alle som vil prøve og teste er jo velkommen, for dette blir bra!

På dette forum kan dere følge utviklingen av OpenCPN: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/

 

OBS!

Les online oppdatert wiki "user manual" på hjemmesiden http://opencpn.org

 

 

Hulda, - håper noe av dette kan være til nytte for å få din OpenCPN til å virke prikkfritt, slik den skal gjøre!

 

Lykke til :thumbsup:

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Mange av mine båtkamerater og også jeg selv bruker gode eldre maskiner som kjører XP, og slike problemer som du beskriver har jeg ikke hørt at noen klager på, -

 

Vi er kommet til BETA 3.3.2118 per dato, og den virker meget bra til alle basic funksjoner ser det ut for under tester, som også jeg kjører for fullt for tiden.

Regner med at Dave (bdbcat) en av de første dagen vil komme med BETA 3.3.22xx, med de siste rapporterte "finjusteringer" , og etter det går det vel også forholdsvis fort frem til den ferdige offisiell utgivelse av den nye versjonen som vil få navnet OpenCPN 3.4 :clap::thumbsup::yesnod:

 

Alle som vil prøve og teste er jo velkommen, for dette blir bra!

Seastar

Vil denne nye versjonen kjøre på XP? Sliter litt med å få v3.2.2 til å være stabil på min pc med Win XP også...

Link to post
Share on other sites

Vil denne nye versjonen kjøre på XP? Sliter litt med å få v3.2.2 til å være stabil på min pc med Win XP også...

 

Hei GeirFrode

 

I seiersrus etter at det ble serieGull etter en spennende kamp mot Viking, kan jeg ikke si annet enn at det føles som en stor seier også nå snart når det blir lansering av den nye OpenCPN!

 

Siste BETA virker som en drøm på flere av mine testmaskiner med bl.a XP, Win 7 og Win 8.1............, så hvis du føler deg komfortabel med det så prøv den da vel!

 

Den nyeste Beta 3.3.2118 (er vel nær sagt RC) kjører meget fint på XP maskiner, som jo fortsatt er meget utbredt som dedikerte kartmaskiner rundt om i verden......!

 

Så hvis du selv ønsker det og har anledning, så forsøk å installere over din gamle versjon 3.2.2 med siste BETA 3.3.2118 som kan lastes ned fra litt nede på denne siden http://opencpn.org/ocpn/download , eller selvfølgelig nyere BETA-versjon som snart blir presentert på samme siden.........!

 

OBS!

Husk bare for sikkerhets skyld å ta backup av dine viktige ruter og WP som du ønsker å ha med videre, bare for å være på den sikre siden. Det kommer antageligvis til å gå bra ved å installere den nye over den gamle, men hvis ikke er det jo bare til å avinstallere programmet komplett og rense ut alle rester før du tar en ny Clean install av 3.3.2118 og legger inn igjen dine ruter o.l. fra backup'en!

 

Håper du blir fornøyd!

 

Husk også å lese online wiki'en som er ajour med de nye funksjonene og virkemåten på denne siste i BETA-utviklingen

 

Lykke til :thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for info, Seastar! :thumbsup:

Jeg mener å ha lest en gang at det var kun opptil v.3.2.2 som støttet Win XP, men da husker jeg sikkert feil. Da skal jeg prøve siste versjon snart. Men får nok ikke prøvd den skikkelig før til neste år. Båten står nå på land, dessverre.

 

For å være helt nøyaktig, så skulle jeg vel ha nevnt at XP SP2 og gamlere utgaver for en god stund siden ikke lenger ble støttet, men som sagt så er en versjon av XP inkl SP3 god som gull til bruk på en maskinvare som er egnet og godt i stand rent teknisk sett..........!

 

Mange formatterer hdd'en på sine gode gamle XP maskiner og legger deretter inn XP SP3 m/ tilhørende nødvendige ekstra drivere på nytt, og så i tillegg kun OpenCPN og tilhørende nødvendige GPS usb drivere og BRUKER da maskinen kun som en dedikert kartmaskin!

 

Ett annet triks for en dønn stabil maskin er å bruke et lite program som heter XPort (kun for 32-bit OS) som "kobling" mellom USB GPS'en og OpenCPN!

 

NB!

Det må vel være fin vinterjobb å installere/ forberede og gjøre klar laptop'en med å få testet ut på land ved f.eks å bevege seg i bil for å se at alt fungerer i praksis!

 

Det er også en opptaks/avspillings plugin som heter VDR, som jeg bruker mye i uttestingen av OpenCPN versjonene og funksjonen på de forskjellige maskin konfigurasjonene og ikke minst nye OS versjoner!

 

Jeg har spilt inn tracks fra forskjellige turer vi har hatt, og som da kan spilles av i loop for å teste ut GPS signalene inn på maskinen og bevegelsene i kartet og stabiliteten av programmet, for f.eks. å fremprovosere feil og crash!

 

 

Skal til Bergen i neste måned med Hurtigruten og skal da få tatt opp store deler av turen via denne VDR- plugin, og kan jo for artighet kanskje laste noen av test-filene opp på Baatplassen, slik at den som ønsker det kan teste sine egne maskiner i realtime navigasjon mellom holmer og skjær og trange passasjer gjennom f.eks. Steinsundet og ut på Sognesjøen. :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tatt den ene Toshiba'en min. Den kan nå ikke lenger gå på internett. Officepakken er vekk, Explorer er vekk sammen med virusporgram og brannmur. En av de få tingene som er der er CCleaner og driver for Comport til USB. Jeg har beholdt XP med alle oppgraderinger, selv om en del av oppgraderingene ble passivert som følge av at maskinen ikke lenger kan henvende seg til internett. Toshiba'en har blitt en ren rakett i forhold til hva den var før.

 

Merk at om noen kjører Com- til USB, så må man ha en driver for dette. GPS'en min har kun utgang for Com. Dessuten ligger det i XP driver for PS2 mus, av en eller annen merkelig grunn. Denne driveren må disable's, eller så vil cursoren sprette rundt på skjermen uten styring. Det er noe skitt at denne driveren resetter seg selv ved oppstart, har ikke funnet ut hvordan man permanent skal kunne drepe denne enda, uten at det går ut over noe annet. Denne uønskede funksjonen gjelder også overgangen Com- til USB.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Hulda

 

De grepene du har gjort der gir resultater ja......, og blir du ikke helt fornøyd med virkemåten så er det vel et windows "problem" dette at etter x antall år med bruk så hoper det seg opp en del i OS'et som kan skape "rare" problemer og treghet på maskinen.

En nyinstallert Clean install fra grunnen av med f.eks. Win XP SP3 vil jo bli som en helt ny maskin........, men virker din nå bra så er jo det helt greit også!

 

Denne problematikken du nevner her:

 

"Dessuten ligger det i XP driver for PS2 mus, av en eller annen merkelig grunn. Denne driveren må disable's, eller så vil cursoren sprette rundt på skjermen uten styring. Det er noe skitt at denne driveren resetter seg selv ved oppstart, har ikke funnet ut hvordan man permanent skal kunne drepe denne enda, uten at det går ut over noe annet. Denne uønskede funksjonen gjelder også overgangen Com- til USB."

 

........ja, den kjenner jeg godt igjen og jeg har noen forskjellige metoder som løser dette permanent som f.eks å redigere noe i registeret o.l. løsninger, men en løsning jeg kan anbefale de fleste som en rett frem metode, og som i tillegg er en "ufarlig" og enkel løsning..., er å laste ned et lite gratis program fra Stentec Software som heter "Com Port Plug & Play Blocker", der du kun setter en huk (hake?) på den COM porten du vil forandre oppførselen på!

 

Lykke til

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :thumbsup:

 

Idag er det en merkedag for OpenCPN - brukere, det første steget er "i havn", for å kunne benytte helt topp moderne og oppdaterte vektorkart for det området man er interessert i, - nemlig at en nyutviklet plugin for S63 krypterte vektorkart er blitt offisielt utgitt.

 

Se dette kopierte innlegget fra tråden om annonseringen av sjefsutvikleren for det totale "OpenCPN-prosjektet", - nemlig bdbcat (Dave):

 

S63 PlugIn Version 1.0 Released
Ahoy OpenCPN Users...

The S63 PlugIn for OpenCPN is now officially released at Version 1.0.

This PlugIn allows OpenCPN users to load, display, and navigate with official S63 encrypted ENCs, or vector navigational charts.

The OpenCPN S63 PlugIn is compatible with OpenCPN version 3.3.2118 or later, and is available for Windows, Linux (32 & 64bit) and OS-X.

S63 ENCs are available for many cruising areas worldwide, and enjoy the full reliability and accuracy of the producing hydrographic agencies.

S63 PlugIn and associated permit files are available at:

o-charts

On behalf of the folks at o-charts, I thank all the testers who helped us bring this PlugIn to life.

Another thank-you goes to the Australian Hydrographic Service and ChartWorld for providing us with test material beyond the official test sets.

Dave and the o-charts team
NB!
Da kan vi om ikke lenge også forvente at vi går over fra betastadiet i utviklingen av selve OpenCPN programmet, og over til en ferdig og helt ny offisiell versjons-utgivelse av OpenCPN!
Dette blir det kjekt å få ferdig konfigurert og testet nå i løpet av vinteren, - før en ny båtsesong starter for de fleste en gang frempå våren!
Gratulerer, folkens! :thumbsup::smiley::clap::sailing:
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Det er etter en intensiv testing og videreutvikling av funksjoner blitt korrigert/justert ennå litt mer på BETA - versjonen av OpenCPN.

 

Vi har nå fått BETA versjon 3.3.2222, som ble utgitt igår, og her kan dere lese hva sjefen for prosjektet Dave (bdbcat) skriver om forandringene (changelog) som er gjort i denne nye BETA versjonen:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-3-3-2222-released-135113.html#post1661011

 

Her kan den lastes ned for dere som ønsker å teste den ut:

 

http://opencpn.org/ocpn/download

 

Lykke til :thumbsup::yesnod::smiley:

 

 

Ship o'hoi

Seastar :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Da er en ny BETA av OpenCPN utgitt, og her via denne linken kan dere se Changelog og følge den videre

testingen.

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-3-3-2302-released-135728.html#post1669022

 

Last den ned og test den da vel, - OpenCPN BETA 3.3.2302 :thumbsup:

 

Lykke til...., min erfaring er at den virker fantastisk bra og stabilt med de siste store og små forandringene!

 

Seastar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Driver og utforsker nyinstallasjonen :thumbsup: GPS usb dongle. Noen tips? De produktene som er linket til tidligere i tråden er ikke i salg nå ser det ut til. Win7 64bit OS. Lurer også på den openGL løsningen. I manualen anbefales det å ikke bruke openGL dersom man har win7 64 OS. Noen erfaringer der? Har ikke aktivert openGL enda i frykt for at alt går i svart.. Tar også imot tips om rimelige ais-mottaker løsninger.

 

 

  • On some systems using Intel HD Graphics adapters, especially running 64bit editions of Windows 7, OpenCPN gets killed due to errors in the display adapter drivers. You may try to get updated drivers or as a workaround, on Windows run OpenCPN - no OpenGL from Start menu. On all the platforms, you can use the -no_opengl command line switch while starting the program to run it with OpenGL disabled.

bilde

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Driver og utforsker nyinstallasjonen :thumbsup: GPS usb dongle. Noen tips? De produktene som er linket til tidligere i tråden er ikke i salg nå ser det ut til. Win7 64bit OS. Lurer også på den openGL løsningen. I manualen anbefales det å ikke bruke openGL dersom man har win7 64 OS. Noen erfaringer der? Har ikke aktivert openGL enda i frykt for at alt går i svart.. Tar også imot tips om rimelige ais-mottaker løsninger.

 

 

Har kjørt OpenCpn 3,2,2 på Win 7 64 bit "Home" siden den kom ikke merket noe problem

Setter opp en ny båt PC Win 7 proff ser bra ut det også.

 

Bruker denne for å få "flere " comporter.

http://gpsgate.com/download

 

Laget denne den med NV kart virker på alt av PC`r jeg har truffet på min vei.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...