Jump to content

OpenCPN 3.2.0 Gratis kartplotterprogram utgitt februar 2013

Seastar

Recommended Posts

Hei!

Den pågående BETA-utviklingen mot en ny offisiell, stable versjons-utgivelse av programvaren OpenCPN går stadig fremover.

Dagens beta-build .1419 fungerer meget bra på alle viktige bacic funksjoner og er dønn stabil.....!

Utviklingen har hatt og har fortsatt fokus på pc/laptop på alle de mest kjente operativsystem, men ønskene fra brukerne på det offisielle OpenCPN-forumet, - har dreid seg mer og mer om ønsket om å tilpasse programmet også til det som veldig mange regner med blir fremtiden......, nemlig gode tablets med Touch og win 8.1.

Dette vil selvfølgelig gi langt flere bruker- og tilkoblingsmuligheter enn hva f.eks. dagens Android-nettbrett har å tilby.

Sjefsutvikleren for OpenCPN-prosjektet, Dave (bdbcat) la idag ut denne fremdrifts-meldingen i denne aktuelle tråden http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-optimized-for-touch-screen-38087.html , der han nevner hva vi kan vente oss av nyheter i neste BETA-utgivelse som kommer om en ukes tid:

Re: OpenCPN Optimized for Touch Screen

Hi guys..

Thanks to some nice donations, I have acquired a Dell 8" tablet running Win 8.1.

After clearing my decks of some leftover bugs (imagine that...), I'm ready to start

implementing some of the touch screen optimizations for OCPN. I've re-read this

thread a couple of times, learned more about touch tablets in general, played with

OCPN on my tablet, and tried to distill and prioritize the great ideas presented

so far.

Here is my initial punch list:

1. Larger toolbar icons / right click menu / dialog objects in general.
2. Deferred or configurable auto-follow cancel on chart touch.
3. Single touch on compass button to toggle course-up/north-up/head-up modes.
4. Optimize the Route create workflow. Possble big "Done" button on route create

and measure?

And then, on to the possibly more difficult stuff:

5. Implement support for dynamic tablet portrait/landscape orientation, with

intelligent dashboard window relocation.
6. Gesture support, especially swiping to scroll chart.
7. Figure out what to do about "hovering", so we get AIS target and vector chart

light information like we expect to.

I say the above is more difficult, since it will probably require Windows specific

code that is new in Win8.1. Our basic toolkit (wxWidgets) does not know anything

about 8.1 touch.

Some of the above will appear in the next Beta, due in a week or so I hope.

This is a beginning, and I expect more ideas will pop up as we move along.
Have I left out anyone's favorite idea?

All comments appreciated.

Dave

Redigert av Seastar (see edit history)
  • 3 uker senere...

Hei

Beta - testingen frem mot utgivelsen av ny stable offisiell versjon av OpenCPN, - litt lenger frempå våren / forsommeren går stadig fremmover med nye BETA-utgivelser.

Sjefsutvikleren for dette prosjektet, Dave (bdbcat) og resten av Teamet har idag utgitt den nye BETA-versjonen 3.3.1606, som jeg gleder meg til å få testet i praksis i det fine sjøværet som er om dagen...... :sailing:

Her er tråden for de som vil følge uttestingen videre, med Changelog for denne BETA-utgivelsen:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-3-3-1606-released-123934.html

NB!

Når det gjelder den til enhver tid så godt som ajourførte bruksanvisningen, så finnes denne onlinewiki'en som følger utviklingen og forandringene av funksjoner og nye funksjoner o.l. her, og jeg bruker for min egen del å kopiere den over på et word-dokument (event. også google-oversette til norsk i samme slengen) eller til en pdf-fil slik at jeg hele tiden har den tilgjengelig offline:

http://opencpn.org/ocpn/book/export/html/31

Lykke til med uttestingen....... :seeya:

Om ikke lenge blir det mulig å benytte krypterte S63 ENC Vektorkart sammen med OpenCPN........., og idag kom den første BETA utgaven av den nødvendige plugin.

Her er tråden hvor Dave (bdbcat) presenterer dette, etter en lengere periode med vellykket alpha-testing:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/s63_pi-beta-test-0-4-0-a-124077.html

S63_PI Beta Test 0.4.0
Ahoy, OpenCPN'ers...

The First Beta test (0.4.0) of the S63 PlugIn is available for download now.

This PlugIn is now Feature-complete, and ready for final testing prior to Release.

Changes from the last alpha test are minimal, involving enhanced UI features and improved S63 cell permit and encryption key security.

Installation, use, and test procedures are as documented for previous Alpha versions of s63_pi.

This PlugIn requires OpenCPN Version 3.3.1606 or later (i.e. the current Beta).

Special note for Mac users:
We are still having some trouble with language file locations, for this PlugIn, and PlugIns in general.
For now, you must manually copy the required language files from the s63_pi .dmg file into the OpenCPN package contents, something like this (for German language files):

from: {wherever .dmg mounted}/s63_pi/Contents/Resources/de.lproj/s63_pi.mo
to: {wherever OpenCPN installed}/OpenCPN/Contents/Resources/de.lproj

Fixing this problem is a priority, but will probably require a new OCPN beta as well, so expect some delay on a permanent solution.

As a reminder, you may exercise the S64 Test set using the following special permits:
User
Permit: 66B5CBFDF7E4139D5B6086C23130
Install Permit: 38F99B50

Pending a clean test cycle, we may safely anticipate a Production Release in a couple of weeks. We expect minimal changes to the code-base upon Release.

Also, we now feel confident that users may
purchase commercial S63 chart cells from authorized suppliers, and use the Beta s63_pi PlugIn (with OpenCPN Version 3.3.1606 or later) for daily navigation.

Thanks for your patience and interest.

Good Luck
Dave
OBS!
Eventuelle feil og korrigeringer o.l. tilbakemeldinger fra interessert testere kan rapporteres tilbake til prosjektet i den foran nevnte test-tråden.
Dette blir etter hva jeg har fått testet hittil, - meget bra saker! :thumbsup:
Ship o'hoi :sailing::flag_bp::seeya:
  • 3 uker senere...
Hei
Det nærmer seg offisiell utgivelse av denne nye plugin, som vil gi mulighet for bruk av moderne og helt uptodate ENC vektorkart i OpenCPN. (I tillegg til de valgmuligheter av kartdatabaser som vi allerede har mulighet til å bruke for forskjellige områder rundt om på kloden!)
Det kommer som Dave (bdbcat) skriver i denne orienteringen, også en helt ny offisiell utgivelse av selve programmet OpenCPN..............., den som venter på noe godt, - venter ikke forgjeves!
S63_PI Beta Test 0.5.0
Hello S63 Testers...

The 0.5.0 Beta of s63_pi PlugIn is ready for download and test.

Release notes:
1. Improved messages for Windows installer. Thanks to all for the translations.
2. Windows installer supports parallel installations. In this case, "parallel" refers to multiple installations of the same version of the PlugIn for different parallel installations of OCPN. This allows, for example, easy testing of the PlugIn with OCPN 3.3.1606. Later, when new OCPN Betas are released, there will be no need for de-installation/re-installation of the PlugIn.
3. Thanks to Gerhard, we now have an integrated Mac OS-X installer package, called S63-Plugin_0.5.0.pkg. This pkg file runs on OS-X by simply clicking it as any other app. It installs the s63 PlugIn and related files into the OpenCPN application bundle in the system Applications folder. For developers, the CMake build target is "create-pkg".
4. Improved Options dialog layout, giving more space for s63 log monitoring. Note the new tab for "Keys/Permits".
5. There are two issues that are implemented in the Beta, but will not be effective until the next OCPN Beta is available:
a. Extended light sector rollover support.
b. Correct NATSUR attribute decode ("mud, shl, etc" instead of "unk") for bottom condition.

We are very close to formal release on the s63 PlugIn. This will coincide nicely with the production availability of S63 Userpermits from the o-charts webshop. And S63 charts for OCPN become a reality.

Thanks
Dave
Ja, her må det ut å testes videre i finværet på Mørekysten........, og alle vi som er med i utviklingen/testingen av kartplotterprogrammet OpenCPN ser frem til å presentere den ferdige stabile offisielle versjonen av programmet for årets båtsesong.....! :sailing::thumbsup:
Ship o' hoi :seeya:
NB!
Link til det offisielle OpenCPN-forumet http://www.cruisersforum.com/forums/f134/

......... Fantastisk nyhet i såfall :)

Det er virkelig noe å glede seg til! :yesnod::smiley:

Til dere som ikke klarer "å vente" på de offisielle utgivelsene av programmet og den nye plugin, så kan dere få all den info dere trenger på OpenCPN-forumet.

Vi har hatt et testsett tilgjengelig, men med siste versjon OpenCPN beta 3.3.1606 (per dato) i kombinasjon med den foran nevnte nye Beta av plugin, så er det nå mulig for alle som vil være med i uttestingen nå i sluttfasen, å kjøpe de kartene man trenger.........!

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/s-63-official-vector-charts-now-available-125140.html

Her er en kopi av innlegget (fra linken over her) til Renate fra o-charts, som nettopp kom med en fersk oppdatering:

S-63 Official vector charts now available
As Dave has announced already we are now ready to use official S-63 vector charts from OpenCPN.

System requirements are OpenCPN 3.3.1606 and S-63 PI 0.5.0

At o-charts.org, our gateway for the S-63 material, you find the plug-in and some documentation as well. The documentation is available in several languages.

To purchase charts you will need a S-63 UserPermit. This is available paying a charge at the o-charts.org shop.

(the fare includes the Spanish VAT - 21%. This consumer tax is applicable to consumers from the EU. Users from abroad or holder of a valid VAT-ID are excempt).

At the shop you generate as well the InstallPermit for your individual install. The small program which gathers the required information for your system, the fingerprints, you find at the download part of o-charts.org

In this moment - the shop is still beta as well - we will have to generate the InstallPermit manually. So please be pacient - we will not be available 24/24. We found yesterday going live that the shop software behaved different than tested. Well, beta...

Charts you can buy at ChartWorld using your OpenCPN UserPermit.

You will get two zip-file where the first contains the cell permits (the PERMIT.txt file) and the second the actual charts (in the ENC_ROOT folder).

OpenCPN will guide you through the install process (settings/charts/vector charts).

Waiting for your feedback - we sailded already last week with up-to-date charts for our region.

Renate

NB!
Vil bare gjøre oppmerksom på at jeg IKKE har anledning til å følge opp detaljert i bruken her på forumet, - men alle som er interessert kan orientere seg/ lese bruksanvisninger og ikke minst bruke det offisielle forumet, der det finnes mange som har tid og anledning og som mer enn gjerne assisterer............!
Lykke til alle sammen!
  • 3 uker senere...

Hallo :)

Har et problem med at alle merker og øyer i kartet blir dobbelt. tror det er meningen fordi eg kan stille på hvordan de doble skal ligge i forhold til de andre kartet.. men har lyst å fjerne det. kartet er ikkje dobbelt før eg har zomet inn til alle bøyer og merker kommer fram..

håper på rask respons :)

Ser flere har opplevd dette. Hvilken versjon og hvilket kart? Har aldri sett dette med CM93...

Virker for meg som at det er et kart for mye?

Hei nordemoniac

Tror nok fortsatt at det er en "korrupt" eller feilaktig forsøkt oppdatert kartdatabase som sirkulerer der ute på nettet og også mellom en del medlemmer og brukere av programmet!

Det blir da som du også er inne på , flere versjoner av samme kartdetaljer som kjemper om oppmerksomheten.

Her er forresten svaret jeg skrev den 4 januar 2014, i post #122 til spørsmålet/problemstillingen, men om de som den gang hadde problemet har fått eliminert denne kartdatabase feilen sin, nei, - se det - vet jeg ikke:

Mest sannsynlig er det nok dine kartfiler/kartkatalogen din som på en eller annen måte er blitt korrupt/skadet under tidligere installasjon/kopiering eller lignende uheldige omstendigeter.

Anbefaler deg derfor å slette denne og legge inn på nytt fra originalen din!

Deretter må du importere/linke til denne nye kartinstallasjonen din på nytt fra opencpn-programmet!

Lykke til!

OBS!

Jeg tror nok at jeg i denne problemstillingen kan utelukke at det er noe feil i selve programmet OpenCPN ihvertfall.

Seastar :thumbsup::sailing::seeya:

• 4 uker senere...

Hva svarte, krever S63-kart internett-tilgang permanent?

Jeg har kjøpt installasjons-tillatelsen samt noen S63 kart fra chartworld.com, og ting fungerte som en drøm mens jeg testa ut. Men på første turen hvor jeg skulle teste det utenfor båsen virka ingenting. Kople opp internett på karta-maskina og starte programmet på nytt og ting virker.

Utprøving viser at kart du laster opp med nettilgang virker, mens mister du nettilgang og skal laste opp nytt kart så går det ikke.

Har jeg gjort noe feil ved installasjon, eller er systemet faktisk så hinsides idiotisk at man må ha internett-tilgang for å kunne bruke det? I så fall er det jo totalt ubrukelig da man ikke kan stole på å ha internett-dekning hver gang man bytter kartblad, samt mange steder jeg ferdes er det temmelig skralt med nettdekning.

Håper inderlig noen kan fortelle meg at jeg har gjort noe feil, for føler meg litt som Moses som titta inn i det forgjette land etter førti år i ørken, men aldri selv fikk komme inn i det...

H...................., krever S63-kart internett-tilgang permanent?

-------

Håper inderlig noen kan fortelle meg at jeg har gjort noe feil, for føler meg litt som Moses som titta inn i det forgjette land etter førti år i ørken, men aldri selv fikk komme inn i det...

Hei LM 9725

Hvis plugin og S63 kartdatabasene er nedlastet og installert på riktig måte......, så skal alt ligge på pc'en og selvfølgelig IKKE være avhengig av Internett-tilgang!

OBS!

Ha i tankene som beskrevet i flere innlegg foran her i tråden, at denne funksjonaliteten er i en BETA-fase av utviklingen og blir ikke offisielt utgitt som ferdig og stabil ny programversjon av både OpenCPN og den aktuelle ny S-63 plugin før litt senere i sommer, med ferdige tilhørende uptodate komplette rettledninger o.l!

Men for all del, - S63 kartene fungerer glimrende allerede på de siste BETA-utgavene av OpenCPN og S63 Plugin'en, med forutsetning av at det er riktig installert.

Se derfor på aktuelle tråder som er henvist til i tidligere innlegg og også denne vedr installasjonsVideoer under "Downloads" på O-Charts sine hjemmesider : http://o-charts.org/

Lykke til, - dette blir toppers! :thumbsup::smiley:

NB!

Er mye opptatt på annet hold for tiden....., og blir derfor heller ikke online resten av pinsen, så jeg henviser til bruksanvisninger og aktuelle tråder på forumet til OpenCPN......, der løses det aller meste!

God Pinse!

Takk for svar, og klar over at ting er i beta med tilhørende stabilitet og støtte.

Bare en presiseringer; alt av kart er på pc'en og instalert korrekt lokalt osv. Men virker som systemet til meg er avhengig av å sjekke lisens mot nett for å laste nytt kartblad når du skifter. Er ikke mye datatrafikk, så er kun et ping eller lisens-kall det er snakk om, all data ligger lokalt men er låst så lenge systemet ikke har nettilgang. Kart-materiellet oppfører seg rett og slett som et hvilket som helst system eller database som krever tilgang til en nett-lisens, data låst lokalt og lisens på nettserver.

Skal prøve å fjerne alt av karter og konfigurere kartdatabasen på nytt for å se om det gjør noen forskjell.

Slettet hele kartdatabasen og skulle legge tilbake igjen, og da fikk jeg interessant feilmelding. Når jeg prøver laste opp permit.txt uten nettilgang får jeg ei feilmelding;

security scheme error
SSE13 - Cell permit is invalid (checksum is incorrect) or the Cell Permit is for a different system.

Med nettverk ingen feilmelding.

Er feilen at jeg har fått en nettverkslisens og ikke lisens knyttet direkte til maskina med soft-dongle? Jeg har selvfølgelig lagt inn ENC og install-permit i OpenCPN. På profilen på chartworld er det lagret korrekt ENC user permit, mens hardwaree ID er tom da jeg ikke fant noe som ble akseptert der.

Ellers i mottatte filer i tillegg til permit.txt og ENC_root folder har jeg mottatt følgene filer: serial.ENC, licens.dat, 49.dat, IHO.crt, primar.crt, up_[ENC-nummer]. Er dette korrekt?

Ta direkte kontakt med Hubert (medlem "bcn" på OpenCPN forumet) , eller via kontaktadressen til O-Charts.

Som han skriver i denne posten så kan han se at du er på linux, - noe som han også er, så de ønsker kontakt for å finne ut av eventuelle problemer som du kanskje opplever........, og som er viktig å få avklart på dette BETA-stadiet!

Det ser ut for at det er Frode ( HotRod), som har forsøkt å hjelpe deg......., her er tråden:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/s-63-official-vector-charts-now-available-125140-3.html#post1558972 , og så oppgir Hubert også direkte mailadresse til O-Charts, som det jo også er de som styrer dette showet med plugin og kart for S-63 formatet til OpenCPN.

Kopierer noe av teksten fra Hubert s svar på din problemstilling:

From our database it looks that "Sole" is on Linux. Is this correct?
The first one (but us), so we might see new things..
But as we said - from the design no Internet is required.

What does the log say?

With "Show Chart Outlines" activated, does he see the outlines?
Quilting on?
Do the chart selectors at the bottom show up?
What happens selecting charts from there?

How is the connection to Internet established?
A fingerprint from the machine in a moment without Internet connection would be helpful as well. Sending it to
info@o-charts.org please.

Quote:
Another question also, is it only the ACES enc's that will be available on ocpn or will the Chartworld charts also be available. I rather prefer the CW charts compared to the ACES. Link to CW charts: ChartWorld - Shop - Cw_enc

The ChartWorld charts and the Navionics Sets offered at ChartWorld are delivered as S-63 cells and are covered by the plug-in.
There is a user from Norway already with some ChartWorld charts.

Delivery format is a bit different when uncompressing the downloaded files:
every chart/cell forms it's own small delivery set while in the "official" sets you are getting all under one ENC_ROOT directory.

The Navionic sets in S-63 format are checked, recompiled and grouped by ChartWorld from Navionics base material once per year.
We have no feed back about those in this moment.

Hubert

Her får du hjelp av Linux-folk og du får anledning til å hjelpe dem med å finne ut av f.eks. eventuelle uoppdagede uforutsette problemer med plugin'en på linux!

Håper du får hjelp der eller med andre linux-eksperter!

Hei igjen alle OpenCPN-brukere!

Det skjer heldigvis forbedringer "på alle fronter" over tid, som trådløs Internett dekningen i de områdene jeg var i Pinsen, fortsatt ikke bra men bedre enn helt dødt som det tidligere har vært!

Så angående den pågående utviklingen og forbedringene videre av OpenCPN:

For oss som delvis deltar i utviklingen av OpenCPN så har vi egne forum og kontaktkanaler i BETA utviklingprosessene, så jeg ser helt klart at det ikke er formålstjenlig å f.eks. forvente at den "vanlige" bruker og baatplassen-forummedlemmer generelt, skal ha noe nytte av betaprosessene og alle de driftsmessige problemene som oppstår ved stadige forandringer og utvidelser av kodebasen.

Men det er jo interessant for den spesielt ihuga "Programvare-testeren", og en helt nødvendig prosess for at sluttproduktet ved offisiell utgivelse skal bli dønn stabilt og til å stole på!

NB!

Jeg vil derfor presisere at brukere av programmet, og som bruker det som eneste navigasjons-hjelpemiddel ombord, ikke bør bruke "ustabile" BETA utviklingsversjoner til seriøs navigasjon!

BETA-utgavene er kun til testing av nye funksjoner, videreutvikling og forbedring av hovedkodebasen, slik at den hele tiden fungerer fint på alle nye Operativsystemer.........!

Jeg har planer om å annonsere her i denne tråden når neste offisielle nye OpenCPN-versjon blir ferdig, og i mellomtiden anbefaler jeg dere som bruker programmet som det eneste navigasjonshjelpemiddel ombord, til å KUN bruke den gjeldende offisielle utgivelsen OpenCPN 3.2.2, frem til vi har ferdig neste offisielle versjon. http://opencpn.org/ocpn/download

OBS!

Grunnen til advarselen er jo at BETA versjoner har ulik grad av forandringer og uvisse utfall av disse i praktisk bruk..........!

Vi har i den aller siste tiden hatt BETA 3.3.1606, som er meget bra og som det ikke er noen fare med å bruke, men så kom for noen dager siden BETA 3.3.1731 , utgitt 31.mai, og som har implementert en stor del helt ny kode og det var også forventet og opplyst om at her kan det bli større utfordringer ved stabiliteten og funksjonene før de i neste omgang blir luket vekk!

Denne per dato siste BETA versjonen bør man derfor unngå å bruke som eneste hjelpemiddel til navigasjon..........!

Vi ser frem til presentasjonen av den nye ferdige versjonen av OpenCPN litt frempå sommeren, som da får muligheten til bl.a. å bruke helt moderne up to date Vektorkart i det krypterte S-63 formatet.

Dette kommer som et tillegg til de meget bra Raster kartene fra NV-charts som ihvertfall Windows baserte maskiner har kunnet bruke i lang tid nå!

Ha en fin sommer på sjøen!

Ship o'hoi :thumbsup::sailing::seeya:

• 1 måned senere...

Hei

For dere som venter på den nye offisielle stabile utgivelse av den kommende OpenCPN versjon 4.x, er det bare å beklage denne forsinkelsen i forhold til de opprinnelige planene.

De siste BETA-utgivelsene av den nye programvaren viser nå i praksis at vi har noe å glede oss til, med nye funksjoner og muligheter!

Den som venter på noe godt, - venter jo ikke forgjeves!

NB!

Det er jo også bare å slå fast at den siste fortsatt gjeldene offisielle utgivelse, OpenCPN 3.2.2, - virker helt topp uten noen problemer i praktisk bruk!

Ship o'hoi :sailing:

Supert at du oppdaterer oss, selv om jeg har gått mer over til Maxsea TZ er OpenCPN stadig aktuell. Hadde vert morro å teste ut litt mer rundt mottak av NMEA via udp, det ser ikke ut til OpenCPN viser det som faktisk kommer inn på pcens nettverkport når man sammenligner nmea dbug vinduet med for eksempel wireshark nettverksoftware.

• 1 måned senere...

Jeg lurer på om noen av dere som kjører opencpn på linux plattform har lykkes i å finne gode kart over norskekysten?

Jeg gikk i sommer til anskaffelse av en flott marin PC fra Berge Solutions, og valgte å få denne utstyrt med linux unbuntu og open CPN. Maskinen og programvaren er glimrende, men ettersom jeg sliter med å finne gode (vektoriserte) kart er det som å eie en flott bil uten hjul.

Det aner meg at versjon 4.xx av open CPN fremdeles ligger noe frem i tid, og jeg tripper etter å montere pc-en ombord. Vurderer derfor å bytte operativsystem til Win 7, og gå til anskaffelse av telchart V3 og C-map kart...

Ett annet alternativ er å fortsette med open CPN men da i windows versjon og eventuelt med NV kart. Er det noen av dere som har erfaring med NV sine kart og detaljrikdommen på disse når en zoomer langt inn?

Jeg er noe "bortskjemt" med gode kart gjennom tjenesten ombord i RS korpsbåten i Bergen, og dette er bakgrunnen for mitt ønske om å bruke vektoriserte kart ombord i egen båt også.

Tar gjerne imot erfaringsinnspill fra de av dere som har prøvd open CPN med forskjellige kart ( eg. NV sine kart vs CM92/CM93)

På forhånd takk.

Jeg lurer på om noen av dere som kjører opencpn på linux plattform har lykkes i å finne gode kart over norskekysten?

-------

Tar gjerne imot erfaringsinnspill fra de av dere som har prøvd open CPN med forskjellige kart ( eg. NV sine kart vs CM92/CM93)

På forhånd takk.

Nå skal du ikke ta som en selvfølge at folk driver med selvangiveri. CM93 kartene må kjøpes og er stygg-dyre.

De finnes i piratversjon - men å skrive det her - at man har dem - er ikke å forvente.

Men på generellt grunnlag. Vektor karter som funker i Windows funker bra under Linux også ;)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

................

Vi ser frem til presentasjonen av den nye ferdige versjonen av OpenCPN litt frempå sommeren, som da får muligheten til bl.a. å bruke helt moderne up to date Vektorkart i det krypterte S-63 formatet.

Dette kommer som et tillegg til de meget bra Raster kartene fra NV-charts som ihvertfall Windows baserte maskiner har kunnet bruke i lang tid nå!

Ha en fin sommer på sjøen!

Hei kdtran!

Jeg vil anbefale deg å vente "litt til" på den nye versjon OpenCPN 4.XX, som vil fungere helt topp på din nye PC med Linux Ubuntu.

I utviklergruppen jobbes det for tiden intensivt for å ferdigstille denne nye generasjonen av OpenCPN, og sjefen sjøl Dave (bdbcat), han er en kar som ikke tillater noe tull med lettvinte og dårlige datatekniske løsninger.........!

A)

Det kommer en av de nærmeste dagene en ny BETA versjon av OpenCPN og en tilpasset helt ny versjon av tilhørende plugin for de nye krypterte vektorkart-pakkene i S-63 kartformatet, som f.eks. kan kjøpes fra ChartWorld.

Når Dave (bdbcat) nå etterhvert godkjenner produktet for offisiell lansering, så vil dette bli helt knall!

Dette skal virke både på Linux og Windows........, og er helt ajour moderne Vektorkart som kan kjøpes i moduler som tilsammen dekker hele norskekysten, og det kan også kjøpes fortløpende kartoppdateringer til de forskjellige kartpakkene!

Når alt dette er klart for lansering vil det komme detaljerte Bruksanvisninger og Web-shop lenker, slik at dette blir enkelt å sette ut i livet....!

B)

Når det gjelder NV-charts så har jeg vært meget fornøyd med kartpakken "Bergen - Trondheim", men sist jeg undersøkte for noen kamerater så fikk jeg beskjed fra NautiskFritid om at de bare hadde et restopplag igjen av disse pakkene........, og den nye produktlinjen til NV-Charts foreløpig bare har utgitt nye digitale rasterkart med tilhørende papirbaserte kartpakker som dekker rundt Oslofjorden!!???

Tiden vil vise om det kommer for flere områder langs vår langstrakte kyst.........., men vær oppmerksom på at denne NV -plugin og tilhørende kartpakker per dato kun virker på Windowsplattformen.

Lykke til!

I hovedsak er det som svart av andre er dte primært to muligheter til kart, CM93 v2 og NV hvor NV kun virker i wintendo. Cmap v2 opphørte i 2009 og kun personer med kjøpt installasjon før 2009 har lovlig tilgang til disse. Etter dette er disse ikke å få kjøpt. NV dekker forsåvidt områder opp til Trondheim, men ikke lengre. Så oppsummert stable release finnes det ikke lovlige anskaffet kart til linux-distro, og eneste mulighet er å skaffe CM93 v2 på alternativt vis. Og går du nord for Trondheim finnes det ikke ærlig og redelig anskaffet kart uansett i stable release.

Vil du ha forsmak på utgivelsen Seastar nevner så støtter betaversjonene plugin for S-63, og siste betautgivelse fungerer svært så greit i linux-distro. Anbefaler kanskje ikke å bruke beta-utgivelser som (eneste) kart-kilden man har, men har gjort det nå for å unngå uærlig bruk av CM93-kartene jeg kom til å finne her om året... Systemet med Chartworld og S63-kart er helt ypperlig og fleksibelt, og jeg er storfornøyd med denne løsninga.

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Det var gode tilbakemeldinger!

Etter gjennomlesning av diverste poster på open cpn foraene (Norsk og Engelsk) konkluderte jeg i utgangspunktet med at det ville være mest fornuftig å avvente installasjon av Beta utgaven. Pc-en er en 100% marin maskin beregnet for permanent montering ombord, så endringer og oppdateringer er ikke bare bare etter at den er kommet på plass.

Jeg skal laste ned siste Beta, smøre meg med litt mer tålmodighet og vente på versjon 4.xxx av Open cpn før jeg installerer maskinen ombord. (Det hadde vært deilig å slippe å gå fra ett dønn stabilt og åpent operativsystem til ett "noe" mer ustabilt og fullstendig lukket system. :smiley: )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...