REM Startet 28.Februar.2013 Del på Facebook Startet 28.Februar.2013 Her ser vi den foreslåtte traseen. Vet ikke om jeg helt liker det, rett N av Sandspollen, gjennom H-øya og over Oscarsborg? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Og når man først er i gang kunne man satt opp noen monstermaster der også. Trenger å eksportere litt strøm til sør Sverige... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 For meg ser det da ut til at broen vil gå godt nord for både Sandspollen og Oscarsborg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Tror det hadde blitt endel veistøy på Oscarsborg med det nordlige brualternativet. Legg merke til støyen 100 meter fra en motorvei på en stille kveld... Nei. Bor en ny tunnel og få stigningen rett denne gangen Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
CB. Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) Det mest naturlig fra den skissen er da å lage bro fra Storsand og over. Den kan også kombineres med jernbane om nå det noengang kommer til å bli en realitet. Nord for Storsand, over håøya blir helt meningsløst og mye dyrere etter mitt syn. Tunnel er naturligvis en mulighet men med de erfaringene vi har så langt i regionen er neppe det noen løsning. Redigert 28.Februar.2013 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Om de hadde ferdigstilt tunnelltrasseen på Buskerudsiden slik at den koblet på E18 nær Sande så hadde en spart mye tid på å bruke den. Slik det er i dag lønner det seg kun når det er mye trafikk gjennom Oslo. Hadde veien gått over Svelvik, tvers gjennom/over åsen og ut ved Sande så ville en ikke trengt noen bru for å spare tid hvis man skal nedover mot Vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) Alernativet ligger for langt nord etter mitt syn.. det er mye og stor trafikk fra Vestfold,Telemark,Agderfylkene som skal over fjorden videre nedover europa.. en bro ved dagens fergeforbindelse Horten-Moss vill hvert mer naturlig.. idag ligger det allerede ny tilkomstvei fra nye E-18 til Horten.. en bru rett ut ved borrehaugene med brufeste på bastøy og videre over fjorden hadde hvert knall og man sparer mange mil kontra og måtte oppom drammen før man kan komme sydover igjen. Tunell løsning er ikke heldig uansett pga dybden på oslofjorden.. stigningen blir for bratt.. dagens tunell er ikke godkjent ihhht standard og blir mest sansynlig stengt for tungtransport om få år grunnet eu krav. og da er liksom den tunellen bortkasta.. som den jo alltid har hvert men dog.. men de velger nok den billigste og ikke den mest hensiktsmessige løsningen.. Redigert 28.Februar.2013 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
olews Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Alternativer fra Bastøya til Østfold er det eneste fornuftige alternativet synes jeg. Det er Horten-Moss som er knutepunktet, hvor er det ferja går, jo nettopp der det er mest trafikk. Enten en gigantisk bro eller en flytende med et brospenn til å seile under. Nesten inne i byen gir det ikke noen mening, særlig ikke med den dårlige veien fra Drammen og omtrent halvveis til Storsand. På den annen side kan man sikkert gjøre Bastøferja gratis til evig tid for de pengene det koster å bygge noe av dette, ja sågar Sandefjord - Strømstad ferja. Den tar også rimelig mange biler i et døgn. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
CB. Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Den billigste slik jeg ser det er bruk av eksisterende vei mot storsand og bro over fjorden. Bro over håøya og videre, kanskje med tunnel høres vanvittig ut og kommer til å ødelegge sandspollen m.m. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Skal det bygges bro over Oslofjorden, vel så må den bygges mellom Horten og Moss.. Dagens tunnel under Drøbak har i all hovedsak et stort problem, det er at de har glemt å lage skikkelig vei på Hurum siden.. Det er jo en krøttersti som går til Drammen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
CB. Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Veien på Hurum siden er ikke noe problem pr idag. Ellers er jeg enig i at det beste alternativet er Horten-Moss men tipper det blir svindyrt og derved uaktuelt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Thorlyn Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Hele Oslofjordtunnelen var jo en hesthandel for og kompensere for tapet av hovedflyplassen.. Opseth strøk den doble tunnel løpet uten videre.. og hele tunellen ble konstruert på en slik måte at den ikke noen gang vil kunne være godkjent ihht eus tunneldirektiv.. Dyno ble meget fornøyde med tunnelen da de ukentlig ihvertfall tidligere fraktet store mengder sprengstoff gjennom tunellen.. for og slippe fordyrende transport via Oslo. oslofjordtunnellen er en ren risiko sport og kjøre gjennom og en opplagt dødsfelle som aldrig skulle hvert bygd.. Som så mye annen god samferdselspolitikk i dette landet.. Nei bygg en bro med både jernbane og vei på.. et bygg for framtiden.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
CB. Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Tiltredes. Skal vi først bygge så gjør vi det skikkelig, ikke klatting som regjeringen stort sett holder på med. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Merk at Norge har ingen transportplan. I Norge er utbygging av flyplasser, broer, veier etc. distrikts- og sysselsettingspolitikk. Det har fint lite med logistikk å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) Jeg vil anbefale at man setter seg inn i de politiske dokumentene. KVU arbeidet i staten er etter min mening omfattende og godt. At det kommer forslag om bro i stedet for ett nytt tunnel løp synes jeg er bra. Forslaget om bro over Håøya er tenkt som et alternativ til nytt tunnelløp, mye basert på de risikoer og vedlikeholdskostnader man har erfart med Oslofjord tunnellen. Hadde det ikke vært for at samferdselsminister Arnstad hadde engasjert seg direkte i saken hadde vi antakelig fått et nytt tunell løp på Oslofjordtunellen - uten utredning om det er en bra løsning. For Stortingets vedtaket om å bygge Oslofjordtunellen inneholder også en klausul at et nytt løp kan bygges uten konsekvensutredning når trafikkgrunnlaget tilsier det. Hvor broa skal ligge i fremtiden er en stor regional politisk diskusjon. Etter min mening bør broa dras sydover for å eliminere "fastlandsforbindelsen" med kontinuerlige ferger som er mellom Moss og Horten i dag. Utfordringen er topografi og sjøens dybde. At noen båtfolk kan få litt trafikkstøy er en akseptabel konsekvens sett i et politisk lys tenker jeg. Thorlyn, det er samfunnsmessig økonomi som teller her - der setter man prislapp på mye interessant. Mye skjønn. Og ettersom saken må til Stortinget blir det en hel del politikk av det også. Men med den trafikkveksten vi ser er det ikke lenge til vi må ha 6-7 ferger Moss Horten. Da er det kontinuerlig fergekø gjennom Moss fra 0530 til 2330. Nye regiondirektøren i Statens Vegvesen sa før han fikk kontor i Moss at Moss ikke hadde noen store trafikkproblemer. 14 dager etter at han flyttet til Moss var han av annen oppfatning Redigert 28.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 At noen båtfolk kan få litt trafikkstøy er en akseptabel konsekvens sett i et politisk lys tenker jeg. Vektlegges garanter ikke i det hele tatt, ja Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Norge har iallefall en nasjonal transport plan, så kan diskutere om den er god eller ikke.. men perioden fra 2014 til 2023 er vel ikke godkjent ennå Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) Joda sap 2000, noen lokalpolitikere har nok forstand til å tenke på det - men det drukner nok fort i det store bildet De fleste båter kan jo bare legge seg et annet sted tenker jeg. NTP for 2013 til 2022 er utsatt av Regjeringen. Det er valgår - og mye står på spill. Det er forventet at NTP skal legges frem for Stortingen i juni De som mener at vi ikke har samferdselsplaner i Norge anbefaler jeg å sette seg inn i sakene litt dypere. Etter min mening har vi et svært grundig planverk - for grundig. Det tar 9 år fra utredningen av en ny vei starter til man potensielt kan få et vedtak. Så skal anbud hentes inn - og veien skal bygges. Og ettersom finansdepartementet styrer stramt for å hindre overoppheting av norsk økonomi og dermed prisvekst gir man bare ut en passe dose penger til hvert prosjekt hvert år. Det blir mye rigging og nedrigging - i stedet for å sørge for effektiv 24 timers bygging av nye veier som hadde sikret lavere totalkostnad Redigert 28.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Hvor broa skal ligge i fremtiden er en stor regional politisk diskusjon. Etter min mening bør broa dras sydover for å eliminere "fastlandsforbindelsen" med kontinuerlige ferger som er mellom Moss og Horten i dag. Utfordringen er topografi og sjøens dybde. Dybden er ikke noe problem, ei heller spennet over Oslofjorden til Jeløya. Det er bare å bygge stort nok og høyt nok så blir det bra seilingshøyde også.. en voksen hengebru kan fint bygges her Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) Det er jo en krøttersti som går til Drammen Har aldrig hørt at feks. Sjøkua har klaget på den. Snarere tvert om, og han bør jo vite hva han snakker om. Redigert 28.Februar.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) Dybden er ikke noe problem, ei heller spennet over Oslofjorden til Jeløya. Det er bare å bygge stort nok og høyt nok så blir det bra seilingshøyde også.. en voksen hengebru kan fint bygges her Javisst. Problemet er at brua da blir mellom indre Østfold og østre telemark -og der bor det ikke så mye folk... teknisk sett foreligger det flere skisser allerede, både senketuneller og flytebroer. Så må man vel tenke sikkerhet her også - et fullastet cruise skip som kolliderer med en pilar skal også være et mulig scenario.. Redigert 28.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Jeg vet ikke om andre som har klaget, men den delen av veien som går fra E18 og til en er innpå den delen av veien som ble bygget sammen med tunnelen, ligner en krøttersti.. langs med fjorden og oppover noen bakker.. svingete og fæl... men jeg forsøker i det lengste å unngå denne veien, og kjører om Horten selv om det er ferge Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Fra avkjøringen til Asker til Drammen er RV 23 katastrofalt dårlid med tanke på at det er en trafikkåre for tungtransport. 50 soner med fartsdumper... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Nå tenkte nå jeg på å bygge en bru til/fra Jeløya og rett over Oslofjorden som vel skulle bli i Horten da, og ikke ei bru fra Østre Telemark til Jeløya.. selv om det hadde passet meg bra Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Jeg bare tenkte på kravet om høyde på brua - for å takle skipstrafikk må det være minst 70 meters seilingshøyde. Også må det være en akseptabel vinkel på veibanen - jeg mener å huske det anbefales max 3-4 graders stigning/helning. Resten er matematikk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.