Jump to content

Bru over Oslofjorden


REM

Recommended Posts

Jeg synes det var et veldig negativt syn på konsekvensene for båtlivet. Litt bakgrunnstøy fra bilene tror jeg, når man har vendt seg til det, i realiteten ikke ødelegger så mye. Nå hører man jo trafikkstøyen fra veien på Hurum om man ligger i Sandspollen også i dag. For min del vil jeg nok raskt venne meg til og akseptere støyen som ikke verre enn lydene fra båter rundt meg. Selvsagt hadde det vært best uten ekstra støy, men jeg tror ikke det blir så dramatisk om den likevel kommer. Da veien over Hurum kom lagde den veldig støy for et par av byggefeltene der. Det kan man irritere seg veldig over, eller la seg bli vant til. Når jeg griller på hverandaen hos mine foreldre i dag hører jeg godt veien - hvis jeg vil. Men den plager meg ikke med mindre jeg ønsker å irritere meg over den.

 

Jeg har i dag båtplass rett ved Europaveien i Sandvika. Klart jeg hører veien der også. Men sover jeg dårlig av den grunn når jeg overnatter ved brygga? Sover like godt, jeg.

 

Tror det kommer til å gå bra

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Synes de heller bør vise handlekraft og bygge en skikkelig bro også kommende generasjoner vil få stor glede av... slikt sett ville en bro mellom Horten og Moss virkelig gjort susen! dyrt? Ja, men ikke hvis en ser det i et 50-100 års perspektiv. Langt dyrere å hele tiden drive midlertidig branslukning rundtomkring... Hvis det er slik å forstå at det uansett må bygges noe i nytt i drøbak pga EU-kravene vil en bro over ved storsand være det eneste fornuftige alternativet slik at det også er mulighet for tog, men synes besparelsen ved denne oslofjordtunnellen er minimal så lenge det mangler skikkelig vei hele veien til drammen...

Link to post
Share on other sites

Synes de heller bør vise handlekraft og bygge en skikkelig bro også kommende generasjoner vil få stor glede av... slikt sett ville en bro mellom Horten og Moss virkelig gjort susen! dyrt? Ja, men ikke hvis en ser det i et 50-100 års perspektiv.

 

Veldig enig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kryssing av denne fjorden burde dere overlate til de i Statens Vegvesen som finner løsninger for kryssing av fjorder på vestlandet.

 

Se på Rogfast prosjektet. http://www.youtube.com/watch?v=LFBwoUKzWrk

 

Tunnel fra Dramstad E6 eller nytt kryss like ved Rygge flystasjon til Skoppum E18 med luftekanal på Bastøya vil bli ca 17 km lang. "A walk in the park" sammenlignet med Rogfast. Men for Rogfast er det prestisje for E39 som driver prosjektet.

 

Stigning vil bli mindre med denne tunnelen enn ved Rogfast.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på Hurum og er i mot at vi skal ha bro når vi har tunell. Det er da grenser på hva som skal sløses bort fra felleskassen. Nei la oss få en fjordforbindelseder det er mest hensiktmessig å legge den. Vi har Oslofjordforbindelsen som gir oss grei forbindelse østover. Jeg tror nok en ny fjordforbindelse kommer lenger sør.

 

Som båtbruker av en av Oslofjordens mest benyttede område, rundt Åros - Drøbak, er jeg lite glad for den støyen en bro vil dra med seg i dette område.

Vi merker lite til trafikken fra R23 når vi ligger i Sandspollen i dag.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det må uansett bygges en ny tunnel Astor, sa penger vil gå okke som. Bruk da heller penga på bro rett sør for Drøbak, omlag ved det gamle fergeleie på Storsand mener nå jeg. Fortsett så i dagen fram til Klokkarstua, og tunnel videre til ny bruforbindelse over til vestsia av Drammensfjorden, Sande osv. inn på E18. Da får mann en sikker og framtidsrettet forbindelse over fjorden for biler, tungtransport, gående, syklende og evt. for jernbane

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her vil jeg bruke muligheten til å ytre min mening. Så videoen og gjør meg noen tanker rundt trasèvalget: Om traseen legges litt lengre nord på Vestfoldsida så ville den også kunne erstatte Svelvikveien til Drammen, vil da bli minst like raskt med den nye veien over til E18 og så nordover til Drammen. Dagens pendlervei er smal, svingete og full av 40-soner!

Mulig dette blir litt mye "mele egen kake" men uansett så vil det lette hverdagen for oss Svelvikinger.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på Hurum og er i mot at vi skal ha bro når vi har tunell. Det er da grenser på hva som skal sløses bort fra felleskassen. Nei la oss få en fjordforbindelseder det er mest hensiktmessig å legge den. Vi har Oslofjordforbindelsen som gir oss grei forbindelse østover.

 

Ikke alle er like fornøyde med denne tunnelen som deg, og hvor mange ganger i løpet av et år er den stengt?

 

http://www.tu.no/bygg/2013/10/29/havarikommisjonen-slakter-sikkerheten-i-oslofjordtunnelen

 

Har de forresten også forlenget bompengeinnkreving med ytterligere tre år som det var snakk om?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Problemet med å bygge broa så langt inne i fjorden, er at man da fremdeles må ha fergesambandet Moss-Horten i all overskuelig framtid. Trafikkveksten gjør bare at man om noen år må bygge ut fergeterminalene på begge sider for å kunne håndtere de 8-10 samtidige fergene man må ha. Samme hvor dyr forbindelsen mellom Moss-Horten blir, vil den nedbetale seg raskere en flere av veiprosjektene i vest og nord.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg ser den Honduras. Glem da ikke at hensikten med forbindelsen jo var å avlaste trafikken gjennom Oslo. Broforbindelse Drøbak-Sande med bra kapasitet vil også langt på vei dekke opp for Horten-Moss trafikken.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har de siste 16 årene vært yrkessjåfør og kun stått en gang og ventet pga stengt tunnel. Brukte tunnellen to ganger daglig. Er fortsatt av mening at et nytt tunnelløp er bedre enn en byggeplass i Drøbaksundet. Det er lett å kaste seg inn i hylekoret mot tunnel. Allikevel er det flertallet som tier i denne debatten.

Kommer det en fjordforbindelse så blir det ikke over Hurumlandet men lenger sør. Vi får se....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når denne tunnelen har vært stengt opp mot 300 ganger i året så er det noe merkelig at en yrkessjåfør av alle som benytter denne to ganger per dag lovpriser denne tunnelen, men det finnes jo som bekjent et unntak til enhver regel!

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Tunnelen-stengt-300-ganger-i-aret-5123177.html

 

Mener også å huske at den var stengt for alle kjøretøy over 7,5 tonn i mange måneder!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og da tuslet jeg igjennom. 7.5 tonn! Snakker av egen erfaring. Jeg dro avgårde 04.30 og retur på ettermiddagen. Kun en gang var den stengt. Nå er jeg pensjonist og vil ha fjorden for båtfolk og ingen bygningsmasse. Litt egoist er det lov å være. Takk og lov.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg passerer tunnelen hver gang jeg skal på båten, og det er ca 80 ganger i løpet av et år. Jeg tror det er kun en gang at den har vært stengt (for to år siden). Nattestengningene i forbindelse med vedlikehold medfører at jeg kjører om Asker i stedet. Slik jeg forstår det er de aller fleste stengningene kortvarige inntil man har fått ryddet bort problemet (10-20 minutter og noe ala ventetiden om man hadde hatt ferge med andre ord). Jeg synes det er meningsløst å skulle koste på mye penger for å få et løp til. Derimot hvis man får til en bro lengre ut slik at man slipper å lede trafikken inn via Drammen, så vil det være et viktig løft. Av den grunn synes jeg at forslaget om bro ved Filtvet og vei videre til Sande må være spennende å utrede sammen med alternativer lengre sør.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Rundt 10% av stengningene er grunnet vedlikehold og 90% skyldes andre grunner. Den enkelte får selv gjøre seg opp en mening om dette er bra tall, eller ikke, med utgangspunkt i at en slik tunnel kan være i deres nærmiljø og den eneste veien til/fra heimen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...